Využívejte šablony MS Office naplno

0

Použití šablon má nesmírnou výhodu v tom, že urychlují vaši práci. Pro uživatele, kteří jsou méně graficky zdatní nebo nejsou vybaveni smyslem pro pečlivost při vytváření dokumentů, zase šablony nabízejí navzájem sladěné barvy, formátování písma a další nastavení vzhledu dokumentu. Jednoduše si jen otevřete příslušnou šablonu, doplníte vlastní text nebo obrázky na odpovídající místa (šablona vás navede) a dokument běžným způsobem uložíte nebo vytisknete.

Jak na šablony v MS Office

Šablony lze využít také jako pomůcku pro samouky. Nevíte-li například, jak ve Wordu vytvořit vlastní vizitky, otevřete si šablonu a podíváte se, jakým způsobem je dokument upraven. U výchozího vzhledu šablony vůbec nemusíte setrvávat. Zkušenější uživatelé používají šablony jako rychlý základ pro další úpravy, podobně jako některé hospodyňky používají pokrmy ze sáčku, ke kterým pak přidají vlastní ingredience. Můžete začít například změnou pozadí, úpravou písma, odstraněním nepotřebných částí a postupně se tak propracovat až ke zcela novému návrhu.

Šablony MS Office jsou určeny pro uživatele legální kopie tohoto kancelářského balíku. V seznamu šablon najdete připravené vzory nejenom pro dokumenty ve Wordu, ale i pro tabulky a grafy v Excelu nebo powerpointové prezentace.

Jak na šablony v MS Office 2007?

Seznam šablon si zobrazíte tak, že po spuštění některého z programů v MS Office (s výjimkou Outlooku) klepnete na tlačítko Office a klepnutím zvolíte funkci Nový. Poté se zobrazí seznam se šablonami, ve kterém se přepněte na položku Nainstalované šablony. Uprostřed se zobrazí seznam všech šablon ve zvolené kategorii. Jakmile na některou z nich klepnete, zobrazí se její náhled v pravé části okna, spolu s popiskem a názvem.

Nejlepší PC rady a návody 19/08

Dokonalé využití šablon Office
Plná verze Ashampoo UnInstaller Platinum 2
7+1 GPS navigací, počítačové tipy a triky
Předplaťte si časopis plný rad pro úplné a věčné začátečníky

Mnohem více šablon je však dostupných online přes internet, přestože se při prvním použití stáhnou a zůstanou již v počítači. Seznam jejich skupin vidíte v levé části okna. Při klepnutí na některou skupinu počítejte s tím, že chvíli potrvá, než program zobrazí její obsah – musí jej nejprve stáhnout. U šablon, které jsou dostupné přes internet, se zobrazuje také hodnocení ostatních uživatelů na webu a její velikost. Pokud nejste připojeni přes vytáčenou linku, pak se nemusíte bát dlouhého čekání, všechny šablony jsou staženy během několika sekund.

Náhled na vybrané šablony ve Wordu 2007

Zorientovat se v rozsáhlé nabídce šablon pro MS Office nemusí být tak snadné. Někdy se může stát, že šablony pro požadovaný typ dokumentu jsou umístěny v různých skupinách. Proto využijte vyhledávací mechanismus. Klepněte do vyhledávacího políčka, zadejte název hledaného dokumentu (například životopis, vizitky nebo faktura) a klepněte na pravé tlačítko se šipkou. Po chvíli se zobrazí seznam odpovídajících šablon.

Při prohlížení seznamu šablon, které jsou dostupné online, možná narazíte na to, že místo náhledů se zobrazí sada odkazů. Nebojte, není to žádná chyba, jen je ve vybrané skupině tolik šablon, že jsou roztříděny ještě do dalších podskupin. Klepněte na některou z nich a program zobrazí již známý seznam náhledů.

Šablony v MS Office 2003

Samozřejmě i starší verze kancelářského balíku MS Office nabízí svým legálním uživatelů sadu šablon. Klepněte na funkci Soubor|Nový a v pravém bočním panelu, který se v okně programu zobrazí, klepněte na odkaz V mém počítači. Zobrazí se okno se sadou záložek, které šablony rozdělují podle jejich typu – obecné, dopisy, hromadná korespondence, publikace, zprávy a jiné. Poklepejte na vybranou šablonu a ta se následně otevře v odpovídajícím programu.

Ve Wordu 2003 najdete celou řadu šablon pro vytvoření dobře vypadajících dopisů

Šablony Office Online

Všechny online šablony, které Microsoft pro MS Office nabízí, najdete na webových stránkách office.microsoft.com/cs-cz/templates. Tento web představuje rozsáhlý katalog šablon pro aktuální i starší verzi MS Office, stačí si jen vybrat. Funguje zde i vyhledávání – stačí zadat hledaný typ šablony do hledacího políčka a klepnout na tlačítko Hledat. Zobrazí se seznam nalezených šablon, které odpovídají vašemu zadání. Každou z nich můžete rozklepnout, prohlédnout si detaily, a pokud vám bude vyhovovat, můžete si ji příslušným tlačítkem stáhnout do počítače a poté otevřít.

Největší výběr šablon najdete na internetu

Ověření pravosti

Při použití šablon, které MS Office stahuje z internetu, se vám může zobrazit informace o nutnosti ověřit pravost instalace vašeho programu. S tím mnoho nenaděláte, pouze tuto zprávu potvrďte tlačítkem OK a vyčkejte, než bude šablona stažena. Výrobce kancelářského balíku se tak brání nepoctivým uživatelů, kteří používají nelegálně pořízenou kopii programu, a neumožní jim šablony používat.

Jak napsat životopis ve Wordu

Životopis ve Wordu

V životopisu by se měly objevit základní informace o vás, o vašich zkušenostech a dosavadní praxi. Nesnažte se zabíhat do příliš velkých detailů a osobních informací. Bude-li zaměstnavatel podobné údaje vyžadovat, jistě se na ně zeptá při osobním pohovoru. V životopise by mohly vypadat spíše komicky a rozhodně by vaše šance nezvýšily.

Jak Word 2003, tak nový Word 2007 nabízejí několik druhů šablon pro vytvoření životopisu. Klidně si všechny postupně otevřete, podívejte se, jak vám vzhledově vyhovují, a upravte naznačené texty. Výhodou šablon pro životopis je skutečnost, že pro životopisy typicky složitější formátování a rozvržení textu, řeší za vás.

Průvodce životopisem ve Wordu 2003

Otevřete Word 2003, klepněte na nabídku Soubor|Nový a v odkazech napravo zavolejte zobrazení šablon ve vašem počítači. V okně se seznamem šablon se přepněte na záložku Jiné dokumenty a poklepejte na Průvodce životopisem. V něm postupně zadáte údaje nutné pro vytvoření životopisu. Vždy po zadání v něm pokračujte klepnutím na tlačítko Další. Jako první si vyberte styl životopisu – na výběr jsou tři různé podoby.

Ve skupině Typ si vyberte, jaké údaje chcete v životopisu mít – ve většině případů budete potřebovat typ Běžný životopis. Poté zadejte své jméno a adresu, zatrhovátky určete, které další položky chcete v životopisu mít, a na konci průvodce klepněte na tlačítko Dokončit.

Průvodce vám pomůže vytvořit profesionální životopis

Jakmile je průvodce dokončen, zobrazí se nový dokument obsahující údaje zadané v průvodci a očekávající, že zbytek doplníte ručně. Úprava bude probíhat dvěma způsoby – dopisováním a přepisováním. První případ je například Rodinný stav. Klepněte na řádek a za předepsaný text dopište, jaká je skutečnost. Tam, kde jsou hranaté závorky, bude stávající text přepsán. Klepněte například na Název společnosti či instituce u Vzdělání a začněte psát název školy. Poté klepněte kamkoli jinam, text zůstane zobrazen.

Text v hranatých závorkách se po klepnutí celý označí a vy jej můžete přepsat

Průvodce nebo šablona

Ve Wordu 2003 se můžete rozhodnout, zda použijete hotovou šablonu, kterou následně upravíte, nebo zda dáte přednost průvodci, který bude jednotlivé části životopisu postupně sestavovat podle vašeho zadání.

Nejlepší PC rady a návody 19/08

Dokonalé využití šablon Office
Plná verze Ashampoo UnInstaller Platinum 2
7+1 GPS navigací, počítačové tipy a triky
Předplaťte si časopis plný rad pro úplné a věčné začátečníky

Šablona životopisu ve Wordu 2007

Klepněte na tlačítko Office a zvolte funkci Nový. V seznamu se přepněte na skupinu Životopis. Word 2007 nabízí tři druhy životopisů – základní, podle zaměstnání a podle druhu situace. Nejvíce šablon najdete právě v základní skupině, takže na ni klepněte, vyberte klepnutím jeden z náhledů šablon životopisů a otevřete jej v počítači tlačítkem Stáhnout.

Word 2007 nabízí celou řadu nových, moderněji vypadajících šablon

Úprava životopisu probíhá podobně jako ve Wordu 2003. Tam, kde je hranatá závorka klepněte a napište text odpovídající skutečnosti. Specialitou základního životopisu v návrhu Medián, je obrázek. Namísto paní umístěte svou fotografii. Na obrázek klepněte, čímž si v pásu karet zobrazíte Nástroje obrázku. Přesuňte se na kartu Formát. Klepněte na tlačítko Změnit obrázek a v souborovém dialogu si vyberte vlastní fotografii, kterou na tento životopis umístíte.

Vyberte si, zda použijete životopis s obrázkem, nebo bez něj

Změna formátování přímo v šabloně

Všimněte si, že jakmile nad některý z prvků v životopisu ve Wordu 2007 umístíte ukazatel myši, zobrazí se tlačítko pro rozbalovací nabídku se seznamem možných alternativních podob vybrané části šablony. V případě základního životopisu Medián se tak můžete rozhodnout, zda použijete hlavičku s fotografií nebo bez ní. Stačí klepnout na jeden z návrhů v nabídce a Word pak dokument patřičným způsobem upraví.

Šablony a tvorba vizitek

Šablony pro tvorbu vizitek

Šablonu pro tvorbu vizitek bohužel v rámci instalace Wordu 2003 nenajdete. Můžete si však stáhnout šablonu z webových stránek MS Office. Word 2007 je šablonami vybaven o něco lépe – přímo totiž spolupracuje s webovým seznamem, takže vám je schopen nabídnout hned několik typů vizitkových archů i samostatných vizitek. Podmínkou samozřejmě je, že při hledání šablony bude počítač připojen k internetu.

Vyberte si, zda použijete šablonu pro vytvoření jedné jediné vizitky, nebo zda Word necháte vytvořit celý vizitkový arch. Word je schopen vytisknout značky pro jednodušší oříznutí vizitek. Pokud je vaše tiskárna schopna potisknout klasický výkres A4, budete mít vizitky jako z tiskárny.

Výběr šablony

Klepněte na tlačítko Office a funkcí Nový. V okně se seznamem šablon zadejte do vyhledávacího políčka slovo vizitky. Potvrďte jej klávesou Enter, případně klepněte myší na tlačítko se šipkou. Word po chvíli zobrazí seznam všech šablon, kde se vyskytuje slovo vizitky nebo vizitka. Klepnutím si vyberte jednu ze šablon a prohlédněte si její náhled v pravém bočním panelu. Pokud se vám tato vizitka líbí, nebo pokud alespoň z části vyhovuje vaší představě, klepněte na tlačítko Stáhnout a vizitku otevřete ve Wordu.

Nabídka několika vizitek pro Word 2007

Vložení údajů

Šablona pro vizitky je vytvořena ve formě tabulky, kdy každá její buňka představuje jednu vizitku. Proto se nezalekněte, když po klepnutí na vizitku Word zobrazí v pásu karet nástroje pro úpravu tabulky nebo textového pole. Klepněte na jednotlivé části vizitky a přepište je na požadovaný text. Word bohužel nepromítne změny na všechny další vizitky. Na druhou stranu to můžete využít k tomu, abyste připravili více stejných vizitek pro více lidí. Pak jednoduše spustíte tisk ve více kopiích.

V šabloně můžete upravovat nejenom texty, ale i obrázky

Nejlepší PC rady a návody 19/08

Dokonalé využití šablon Office
Plná verze Ashampoo UnInstaller Platinum 2
7+1 GPS navigací, počítačové tipy a triky
Předplaťte si časopis plný rad pro úplné a věčné začátečníky

Úprava rozměrů vizitky

Najeďte myší nad tabulku s vizitkami. U jejího levého horního rohu se zobrazí tlačítko se zaměřovacím křížem. Klepněte na něj, ale dejte pozor, abyste tabulku neposunuli. Poté se přepněte na kartu Rozložení ve skupině Nástroje tabulky. Ve skupině Velikost buňky upravte výšku a šířku každé z buněk. Protože každá z buněk této tabulky představuje jednu vizitku, změní se touto úpravou vlastně jejich rozměry. Pokud potřebujete vizitky nasměrovat tak, aby se tisk trefil do připraveného tiskového vizitkového archu, přepněte se na kartu Rozložení stránky, klepněte na tlačítko Okraje, vyberte volbu Vlastní okraje a okraje stránky zde zadejte.

Nezapomeňte si upravit rozměry vizitek

Vložení loga

Na některých vizitkách je připraveno místo pro vložení vašeho vlastního loga. Klepnutím označte políčko Místo pro vaše logo. Přepněte se na kartu Vložení a klepněte na tlačítko Obrázek. Tím si zobrazíte souborový dialog, ve kterém vyhledejte obrázek svého loga, a klepněte na tlačítko Vložit. Tím pádem se na toto místo vaše logo umístí. Tažením za jeho okraje můžete přizpůsobit jeho velikost. Vložený obrázek je totiž automaticky přizpůsoben tak, aby se do vybraného políčka vešel. To může způsobit, že vaše logo nebude příliš viditelné a čitelné.

Logo na vizitku vložíte bez problémů. Tažením za roh upravíte rozměry a zachováte poměr stran.

Vizitkové papíry

Na trhu existuje řada vizitkových papírů, které nabízejí perforovaný arch umožňující jednoduše vylomit vizitku bez nutnosti cokoli stříhat. Pokud chcete takové papíry použít, musíte počítat s tím, že ne každý papír odpovídá výchozímu nastavení šablony. Bojíte-li se jejího přizpůsobení, pak si vizitky vytiskněte na běžný papír a v obchodě jej poté porovnejte s papírem vizitkovým. Pokud rozměry vizitek budou ladit, pak si papír bez obav zakupte.

Tvorba dopisu a blahopřání ve Wordu 2003 a 2007

Tvorba dopisu a blahopřání ve Wordu 2003 a 2007

Vzhledem k tomu, jak je dopis často využívaným typem dokumentu, nesmí pro něj v nabídce obou verzí Wordu chybět příslušné šablony. Odlišnosti v obou verzích jsou minimální, každý z programů nabízí několik vzhledů pro dopis. Podle toho, zda připravujete firemní poštu nebo jen chcete napsat známým a mít svůj dopis hezky upraven, použijte příslušnou šablonu.

Dopis ve Wordu 2003

Spusťte Word, zavolejte funkci Soubor|Nový a klepněte na odkaz Šablony v mém počítači. V okně se seznamem šablon se přepněte na záložku Dopisy a faxy. Poklepejte na průvodce dopisem, ve kterém zvolte odeslání jednoho dopisu. Zobrazí se okno se seznamem záložek, které postupně projděte a nastavte vzhled stránky, styl dopisu, adresu příjemce a odesilatele a další prvky, jako je Věc, Předmět, poznámka o důležitosti a další. Pokračujte tlačítkem Další. V poslední záložce najdete tlačítko Dokončit, po jehož stisknutí se zobrazí připravená struktura dopisu, kterou si už běžným způsobem upravíte.

Průvodce přípravou dopisu

Vytvoření obálky

Většina tiskáren je schopna potisknout i obálky. Word vám pro tento účel nabízí průvodce vytvořením obálky, kdy zadáte její velikost a nastavíte, jaké údaje na ni chcete umístit (příjemce, odesilatel). Poté už jen tyto údaje vypíšete, vložíte obálku do tiskárny a spustíte tisk. Průvodce pro obálku najdete ve Wordu 2003 na stejném místě jako šablony pro dopisy. Word 2007 kupodivu tuto funkci nenabízí, nicméně můžete si poradit tak, že otevřete prázdný dokument, přepnete se na kartu Rozložení stránky a v nabídce Velikost si vyberete rozměr obálky. Poté na záložce Vložení přidejte do dokumentu textové pole, posuňte jej zhruba na místo, kde byste na obálce psali text, ten zadejte a jste hotovi.

Ve Wordu 2007 se obejdete i bez průvodce pro vytváření obálky

Blahopřání

Kromě dopisu můžete do obálky vložit i jednoduché blahopřání. Pokud jste na poslední chvíli zapomněli blahopřání připravit, Word 2007 vás v tom nenechá. Klepněte na tlačítko Office, zvolte funkci Nový a zobrazte si seznam šablon. Přepněte se na skupinu Přání a vyberte jednu ze šablon v nabízených kategoriích. Všimněte si, že Word tyto šablony zobrazuje rozdělené na poloviny – ta horní je vzhůru nohama. Je to tak proto, že po vytisknutí bude chtít přání přeložit na dvě poloviny. Šablonu přání samozřejmě můžete upravit jako kterýkoli jiný dokument ve Wordu.

Word 2007 využijete pro přípravu jednoduchých blahopřání

Nejlepší PC rady a návody 19/08

Dokonalé využití šablon Office
Plná verze Ashampoo UnInstaller Platinum 2
7+1 GPS navigací, počítačové tipy a triky
Předplaťte si časopis plný rad pro úplné a věčné začátečníky

Letáky

I když Word není grafický editor, pomůže vám díky šablonám s vytvořením letáku. Již dobře známým způsobem si zobrazte seznam šablon, vyberte si některý z letáků a šablonu otevřete. V případě letáků šablony použijete především jako vzor rozvržení. Texty samozřejmě snadno upravíte, s největší pravděpodobností budete chtít vyměnit obrázky. Postupujte podobně jako v případě vizitek a loga. Na obrázek klepněte, přepněte se na kartu Vložení, stiskněte tlačítko Obrázek a na disku vyberte soubor s grafikou, kterou v dokumentu nahradíte tu současnou.

Ani letáky nejsou pro Word 2007 díky šablonám problém

Obálky a tiskárna

Pokud vaše tiskárna nemá speciální podavač na obálky, pak se nebojte je vložit jako samostatný papír a přítlačný mechanismus přiložit k obálce. Word si s tiskem a správným odesláním dat na tiskárnu, poradí. Sledujte také naznačený symbol obálky na tiskárně.

Hromadná korespondence

Word dovede využívat tabulku se seznamem jmen a adres. Pokud při vytváření nového dopisu pomocí průvodce zvolíte odeslání více dopisů ze seznamu, průvodce se spustí ve speciálním režimu, kdy vyberete zdroj dat pro adresy (připravenou tabulku v Excelu), vytvoříte dokument a poté dopisy vytisknete.

Jak vytvořit fakturu

Vytvořte si fakturu

Mnozí drobní podnikatelé a živnostníci nepoužívají speciální účetní programy, ale faktury a další nezbytné dokumenty vytváří ručně. Zejména OSVČ si mohou vystačit s fakturami vytvořenými v Excelu. Ten přitom nabízí šablony pro plátce i neplátce DPH, takže si nemusíte lámat hlavu, jakým způsobem fakturu upravit tak, aby vám vyhovovala.

Šablonu pro fakturu můžete spustit nejenom přímo z Excelu, ale i z jiných programů MS Office. Klepněte tedy na tlačítko Office, funkci Nový a skupinu Faktury. Vyberte si jeden z nabízených typů faktury a šablonu si stáhněte do počítače.

Faktura ve Wordu 2007

Faktury ve Wordu jsou poněkud odlišné od těch, které si můžete vytvořit a zpracovávat v Excelu. Tam, kde je možné provést nějaké úpravy, je zobrazen šedý obdélník. Klepněte do něj a vyplňte požadované údaje. Všimněte si, že některé obdélníky na klepnutí nereagují. Jsou to výpočtová políčka, která automaticky reagují například na zadané množství, cenu a DPH, aby zobrazila konečný výsledek. Výpočty tedy mohou probíhat i ve Wordu, není třeba spouštět Excel.

Faktury ve Wordu nejsou příliš pohodlné, nicméně realizovatelné

Faktury v Excelu

Navzdory schopnostem Wordu nabízí Excel mnohem lepší systém šablon pro faktury. Když si zobrazíte seznam šablon, objeví se mezi skupinami i Faktury. Klepněte na tuto skupinu a zobrazte seznam předloh pro faktury. Většina faktur je určena pro plátce DPH, pro neplátce můžete použít předlohy s názvem Faktura s výpočtem celkového součtu. Vybranou fakturu stáhněte do počítače a otevřete tlačítkem Stáhnout.

V Excelu najdete šablony faktur pro plátce i neplátce DPH

Úprava faktury

Jakmile fakturu v Excelu otevřete, upravte název společnosti, adresu a doplňte své fakturační údaje. Některé šablony nemají připravena políčka pro úplně všechny náležitosti, zejména pro informaci o evidenci na Živnostenském úřadě nebo v Obchodním rejstříku. Není však problém tyto údaje doplnit ručně. U jednoduchých faktur pro neplátce DPH stačí vyplnit název fakturované položky a zadat částku. Excel na konci všechny částky spočítá a zobrazí výslednou sumu. U složitějších faktur pro plátce DPH zase Excel automaticky spočítá částky pro příslušné sazby a nabídne cenu bez i včetně DPH.

Do faktury velmi jednoduše vložíte vlastní logo firmy

Nejlepší PC rady a návody 19/08

Dokonalé využití šablon Office
Plná verze Ashampoo UnInstaller Platinum 2
7+1 GPS navigací, počítačové tipy a triky
Předplaťte si časopis plný rad pro úplné a věčné začátečníky

Faktury v MS Office 2003

Používáte-li starší verzi kancelářského balíku MS Office, tedy s označením 2003, spusťte Excel, zavolejte funkci Soubor|Nový a po klepnutí na příslušný odkaz si zobrazte seznam šablon pro tabulkový program. V okně se přepněte na záložku Řešené úlohy a poklepejte na zástupce pro šablonu Faktura za prodej. V některých případech si Excel vyžádá instalační médium, takže s tím počítejte. Po otevření šablony můžete s fakturou pracovat podobným způsobem, jako v MS Office 2007.

Pro otevření šablon v Excelu 2003 možná budete potřebovat instalační CD

Logo na faktuře

Všimněte si, že některé šablony nabízí i místo pro vaše firemní logo. Pro jeho umístění na fakturu platí stejný postup jako pro vložení obrázku na vizitku nebo do životopisu. Obrázek nahrazující logo na faktuře označte, přepněte se na kartu Vložení a po stisku tlačítka Obrázek vyberte v dialogu svoje logo, které na fakturu umístíte.

IČO nebo IČ?

Na některých šablonách pro faktury je chybně uvedena zkratka IČO. Bohužel se s ní setkáme i na řadě papírových faktur. Vězte však, že správná zkratka identifikačního čísla je IČ.

Zjednodušte si práci

Vložení loga a zadání vašich fakturačních údajů – to jsou dvě činnosti, které budete pravidelně opakovat při každém vytváření nové faktury na základě šablony. Abyste si práci zjednodušili, pak každou fakturu ukládejte pod samostatným názvem. Název souboru odvoďte například z čísla faktury. Pozor, lomítko do názvu souboru nepatří. Při vytváření nové faktury pak už nepoužívejte šablonu, pouze soubor zkopírujte, dejte mu nový název a upravte jej. Nebudete tak muset měnit svoje fakturační údaje, ale jenom zadáte nové položky a odběratele.

Šablony pro prezentace

Šablony pro prezentace

Prezentace musí být stručná a výstižná, doplňkové texty musí obstarat přednášející. K tomu, abyste zdůraznili vše potřebné, vám PowerPoint pomůže sadou barevných schémat, díky kterým bude vaše prezentace vypadat profesionálně. Není nic horšího, než neuměle poskládaná sbírka odrážek na bílé ploše. Barevná schémata a šablony v PowerPointu vás zároveň uchrání od snahy používat kýčovité kombinace barev.

Kompletní šablony prezentací vám nabídnou rozvržení prvků na snímcích prezentace, barvy, pozadí i obrázky. Jsou rozděleny do několika skupin tak, abyste si z nich co nejsnáze vybrali. Šablony jsou univerzální, ale někdy je třeba je přizpůsobit. Ani toho se nemusíte bát. S použitím vhodných nástrojů prezentaci určitě nezkazíte.

Výběr šablony v PowerPointu 2007

Ani v PowerPointu nemusíte po šablonách příliš dlouho pátrat. Po klepnutí na tlačítko Office a funkci Nový se zobrazí seznam všech dostupných šablon prezentací, jako obvykle rozdělený do několika skupin. Klasické prezentace najdete pod skupinou Prezentace, vybrat si můžete z několika kategorií. Šablony prezentací jsou vytvořeny tak, aby nabídly jakéhosi průvodce ve formě výchozích slajdů, které byste při zvoleném tématu prezentace neměli vynechat.

Díky šablonám prezentací budete mít ihned k dispozici sladěnou sadu barev a písem

Úprava prezentace

Šablony prezentací berte jako doporučení. Stejně jako u šablon pro Word nebo Excel, i PowerPointové prezentace vytvořené na základě šablon je možné upravovat. Nejjednodušší úpravou je změna barevného schématu prezentace. Přepněte se na kartu Návrh a ve skupině Motivy si vyberte jinou kombinaci barev pro zvolenou prezentaci. Protože vám s největší pravděpodobností nebude přesně vyhovovat pořadí a počet slajdů, nebojte se je změnit.

Některé prezentace obsahují pouze skupinu různých typů slajdů, na kterých jsou ukázky grafů a tabulek. Tyto slajdy můžete postupně kopírovat a přesouvat tak, aby daly vznik takové prezentaci, kterou potřebujete. Použijte k tomu kontextovou nabídku v seznamu slajdů, která se zobrazí, když se klepnete pravým tlačítkem myši.

Některé šablony nabízí různé slajdy jako ukázky implementace grafů

Obrázky pro prezentace

Zajímavostí PowerPointu 2007 je sada obrázků, které můžete používat na úvodních slajdech svých prezentací nebo jako obrázek na jejich pozadí. Pokud nechcete vyhledávat obrázky ve zdarma dostupných fotobankách, zavolejte seznam šablon a přepněte se na jednu ze skupin Snímky s návrhy nebo Snímky s obsahem. Zde najdete ukázkové slajdy s obrázky odpovídajícími zvolené kategorii. Těch je na výběr opravdu dostatek – architektura, astronomie, obchod, jídlo, zdraví, domácnost, příroda, sport nebo cestování jsou jen několika ukázkami z kompletní nabídky těchto šablon.

Vyberte si obrázky pro své prezentace

Šablony prezentací v PowerPointu 2003

V PowerPointu 2003 jsou vzorové prezentace a šablony prezentací od sebe odděleny. Funkcí Soubor|Nový a odkazem V mém počítači v sekci Šablony v pravém panelu si zobrazte seznam šablon pro novou prezentaci. Na záložce Šablony návrhu najdete klasické vzory toho, jak by mohly vypadat jednotlivé slajdy vaší prezentace. Záložka Prezentace obsahuje kompletní série slajdů na zvolené téma. Vyberte si tedy jednu z položek, poklepejte na ni, otevřete ji v PowerPointu a pusťte se do úprav.

PowerPoint 2003 rozděluje návrhy slajdů a kompletní šablony prezentací

Nejlepší PC rady a návody 19/08

Dokonalé využití šablon Office
Plná verze Ashampoo UnInstaller Platinum 2
7+1 GPS navigací, počítačové tipy a triky
Předplaťte si časopis plný rad pro úplné a věčné začátečníky

Úpravy jednotlivých snímků (2007)

Vše, co na kartě Návrh nastavíte, se týká celé prezentace, tedy všech snímků v ní zařazených. Pokud potřebujete upravit například písmo některého prvku na konkrétním snímku, použijte k tomu nástroje na kartě Domů. Podobně je tomu v případě přechodových efektů. Ty z karty Návrh jsou společné pro celou prezentaci, přechody mezi jednotlivými snímky můžete změnit na kartě Animace.

Příliš mnoho informací škodí

Prezentace jsou určeny k tomu, aby vizuálně doplňovaly váš výklad. Občas se setkáme s tím, že snímky prezentace jsou zaplněné textem, co to jen jde, nebo ještě hůře, že obsahují oskenované dokumenty. To je chyba. Všimněte si, že na šablonách je vždy místo pro tři čtyři body. Každý snímek by měl obsahovat nějakou myšlenku, kterou chcete rozvést. Pár bodů na snímku pak pomáhá posluchačům zapamatovat si to nejdůležitější.

Článek vyšel v časopisu Nejlepší PC rady a návody 19/2008.

Využívejte šablony MS Office naplno

Ohodnoťte tento článek!