Hlavní navigace

Vždyť je to jen telefon. Nejde o život [komentář]

15. 3. 2016

Sdílet

Zdroj: Redakce

Nevěrníci

Ellen DeGeneres v roce 2014 uváděla Oscary. Samsung byl hlavním sponzorem, nejslavnější selfiečko s celebritami tak vyfotila s korejským telefonem. Ale jen co vyběhla do zákulisí, tweetovala z iPhonu. Skandál byl na světě. K nám se to moc nedostalo, protože americká moderátorka není v Česku příliš slavná, ale v zahraničí se mohli zbláznit. Nechápal jsem to.

Téhož roku britská moderátorka Rachel Riley uvádí akci Samsungu, na které výrobce odhalil Galaxy Note 4. Sama přitom používala iPhone. Další skandál na světě. Česko tato tragédie naštěstí nezasáhla.

Jágr žehlí nevěru s opicí a iPhonem
Jágr žehlí nevěru s opicí a iPhonem

Rok byl klid, iPhonománie naplno propukla až letos. I u nás. V lednu si Jos Belfiore, viceprezident Microsoftu a šéf Windows Phonu dovolil tweetnout z telefonu Applu. Vysvětlil to tak, že zkrátka musí používat konkurenční platformy, aby pochopil, co lidé mají rádi.

Předseda Alphabetu (Googlu) Eric Schmidt byl na návštěvě v Koreji, kde se podíval na zápas umělé inteligence AlphaGo (vlastní Alphabet) proti světovému šampionovi Lee Sedolovi. Na místě fotil iPhonem.

A ryze česká událost. Jaromír Jágr se včera na Facebooku vyfotil s iPhonem v zrcadle. Ten Jágr, který je od loňska tváří Huawei. Do Ameriky se tato zpráva překvapivě ještě nedostala. Ale tam hokej nežerou tolik jako u nás…

Všichni mají iPhone

Ve všech těchto kauzách hraje hlavní roli iPhone. Nebudu se pouštět do filosofování, že telefon Applu je jako vstupenka do nějaké prestižní ligy. Je to prostě dobrý telefon s výborným marketingem, který i přes relativně vysokou cenu je nejprodávanější na světě. Na rozdíl od jiného „high class“ zboží si jej může dovolit skoro každý. Ferrari, Teslu nebo třeba hodinky Omega běžný smrtelník nezaplatí.

Proč ale vyvolává telefon tolik vášní? Jasně, Schmidt ani Belfiore se neukázali být dobrými reprezentanty svých barev. Jenže pro jejich firmy ani mobily nejsou hlavní byznys (na rozdíl od Applu). Na iPhonu naopak mohou využívat domácí služby, protože Microsoft i Google věnují vývoji aplikací i na konkurenčních platformách. (Schmidt byl dokonce od roku 2006 do 2009 členem představenstva Applu.)

 

Větší „průšvih“ by byl, kdybyste se Samsungem v ruce potkali Tima Cooka nebo Jonyho iVea. Pravděpodobnost této situace je však malá. Ne, že by byli pyšnější nebo loajálnější, ale čistě proto, že Apple nevyvíjí aplikace pro cizí platformy. Počítačem s Windows nebo mobilem s Androidem by se kompletně odstřihli od celého ekosystému. (A stejně je ve firmě musí používat, protože odkud by jinak kopírovali funkce.)

U celebrit dělajících reklamu na konkrétní produkty nám může být rovněž ukradené, jestli dané výrobky opravdu používají. Jágr a spol. mohou mít ve smlouvě klauzuli, která jim zakáže ukazovat se s konkurenčními produkty. Ale je na firmách, s nimiž smlouvy uzavřeli, jaké z toho vyvodí závěry. Veřejnost není soudcem.

" frameborder="0" height="360" width="640">

Ale opět, proč jde jen o telefony? Kontroluje někdo Federera, jestli se holí žiletkami od Gillette? Nosí Beckham jen slipy od Calvina Kleina? Najdeme v jídelníčku Soukalové i něco jiného než paštiky od Hamé? Čím se stravuje naše biatlonistka, nikoho nezajímá. Tak proč se lidé starají o mobily? (Soukalová má mimochodem také iPhone.)

Byl pro vás článek přínosný?