Ohlédnutí za konferencí WebExpo 2019. Vyšperkovaný program zabral celou Lucernu

Nemůžeme se tvářit, že by WebExpo bylo dokonalé. Dvoudenní cyklus přednášek byl ale přesvědčivý. Do Česka dorazilo skoro 80 profesionálů a profesionálek, kteří prezentovali různá témata z vývoje, marketingu, UX a dalších oblastí kolem tvorby webu.

0
daniel cech webexpo 2019 2 1600
Daniel Čech moderoval WebExpo 2019

Bezplatný vstup na konferenci pro novináře a novinářky zajistil organizátor akce, kterému tímto děkujeme. Ze zdravotních důvodů jsme se zúčastnili pouze pátečního programu.

Ve dnech 20. až 21. září 2019 proběhla hlavní část programu dalšího ročníku konference WebExpo (v neděli pak ještě série workshopů pro zainteresované). Probíhá už přes 10 let, od roku 2015 ji má plně pod palcem Šárka Štrossová a poněkolikáté se vměstnala do prostor pražské Lucerny. Jako vždy nabídla především mnoho přednášek na témata, která se dotýkají webu, jak název napovídá.

Neznamená to ale, že by poznatky nebyly nutně využitelné také v jiných oborech. Rady týkající se vývoje, marketingu, UX nebo třeba leadershipu mají jednoznačný přesah. Obsahovou pestrost ocenili někteří návštěvníci. „Mě na WebExpu baví, že není zaměřené jenom na weby“, uvedl Josef. WebExpo 2019 Česku předvedlo, jak vypadá opravdu luxusní program, který by vždycky měl být hlavním tahákem.

Tvořme eticky, pracujme systematicky

Letošního WebExpa se přitom zúčastnilo až 1 700 lidí a pozvání přijalo přes 70 řečníků a řečnic. Přednášky se tematicky nekryly, takže pokud jste chtěli sledovat svoje rámcové téma, mohli jste celý den běžet za jeho stopou. Výrazně zapůsobilo téma etiky, která podle Kat Zhou z IBM v oboru dlouhodobě chybí a mj. doporučuje etiku vyučovat na školách, které jsou IT-pozitivní.

Takových přednášek zatím stále moc nezažijete, etika je stále opomíjená, i když se situace lepší. Zhou poukázala na ohromnou moc technologií a na to, jak je problematické, když senátoři a senátorky zpovídají šéfa Facebooku, aniž by technologii rozuměli. Poukázala, že firmy se soustředí na růst za každou cenu. Zhou nastínila, jak mohou podniky i školy etický rámec zařadit do vývoje. Jako jedinci můžeme zpochybňovat společenské normy a vytvářet nové. Když neděláme nic, neznamená to, že jsme neutrální.

I když jste relativně malý tým ve velké firmě, můžete něco dokázat. Dušan Pavlica z MSD popsal cestu, jakou si jeho tým prošel při vývoji. Zdůraznil, že tzv. soft skils nejsou k ničemu a že provádět jednotlivé části vývoje systematicky prostě není na škodu. Designové myšlení všechny problémy nevyřeší, je potřeba soustředit se i na uživatelské výzkumy, ale i marketing apod. Hezky ukázal, jak lze iterováním krok za krokem zlepšovat svou strategii každý rok.

Lidé vám uvěří, když se budete snažit

Inspirativní byl ale také Oobah Butler, který symbolicky zahajoval hlavní páteční program. Pokud jste tohle jméno neslyšeli, vězte, že jde o chlapíka, který v Londýně dokázal vytvořit velmi úspěšnou a žádanou fiktivní restauraci. Spustil web, přidal falešné fotky pokrmů (nechcete vědět, jaké věci byly naaranžovány tak, aby na snímcích vypadaly lahodně). Restaurace na TripAdvisoru získala status ověřeného podniku a volali mu lidé, aby se v jeho restauraci mohli najíst, zatímco jiní mu nabízeli své služby v PR.

Mladý Angličan se dokonce „outsourcoval“ pro televizní interview. Přednáška byla velmi zábavná, také ale odhalila slabiny našeho světa. Když něčemu chceme věřit, stává se myšlenka svým způsobem realitou. Takže se můžete s ničím probojovat do popředí zájmu. Obávám se ale, že nijak nelze opsat původní poetický název přednášky How to Bullsh*t Your Way To Number 1.

Výběr témat i osobností nelze hodnotit jinak než pozitivně. Vybrané přednášky a přednášející jsme prezentovali už dříve, viz starší článek. Na pódiu se objevil např. i Jakub Nešetřil, se kterým vám brzy nabídneme rozhovor o tom, jak se daří projektu Česko.Digital. Návštěvnice Míša výběr pochválila: „Bylo dobré vidět naživo některé speakery, kteří obor ovlivnili. Přijde mi, že je tady dobrej mix designu, marketingu a developmentu.“

Pěkná, ale chladná Lucerna

Aby se program vlezl do dvou dní, většinu času přednášky probíhaly souběžně dokonce v pěti sálech. V tomto ohledu Lucerna ukazuje svoje limity. Prostory jsou jednoznačně esteticky příjemné a unikátní oproti různým anonymním halám kongresových center a hotelů. Na druhou stranu nebylo vždycky zcela komfortní v některých halách delší dobu sedět – teploty venku byly velmi nízké a ani uvnitř nebylo zrovna parno. „Je tady zima“, potvrdil Josef při dotazu, co ho na konferenci případně překvapilo nepříjemně.

Rozsáhlost prostor byla vykompenzována dostatečnými přestávkami na případný přesun mezi sály, byť v Lucerně ale není těžké místy lehce bloudit. Potěšily zóny pro odpočinek (jedna s nabíjecí stanicí), kde se dalo sedět v křesílkách nebo pytlích. S ohledem na velikost akce zóny působily poddimenzovaně, odpočívat a síťovat se lidé ale mohli např. i v místní kavárně. Lucerna zřejmě neposkytuje dostatečné zázemí pro přípravu a logistiku jídla, ale ani skla.

Palce nahoru i dolů

V programu nebyla vyhrazena standardní hodinová obědová pauza. Jedlo se průběžně ve dvacetiminutových přestávkách mezi přednáškami, případně si někteří odskočili do jednoho z místních podniků. Mimochodem, jídlo bylo z určitých důvodů považováno za slabší část už kdysi. Nabízené občerstvení nepotěšilo ty, kteří se stravují vegansky, což naštěstí zachraňovala jedna jídelna přímo v prostorech Lucerny.

Mezi pokrmy nabízenými v prostorách konference byly zajištěny stanoviště s palačinkami nebo burgery, v ceně ne zcela levné vstupenky však nebyly. Bez skupinové slevy přitom vstupenka na dvoudenní konferenci vyšla s DPH na zhruba 9 500 Kč (376 €). Systém občerstvení by tak mohl být propracovanější. Na akci pak padlo přespříliš jednorázových obalů pro nápoje i pokrmy, ačkoli správným směrem organizátor vykročil – letos nabídl zálohované znovupoužitelné kelímky. Nebyly ovšem povinné.

Slabší místa vyvážily některé další body, které už jen projedu v rychlosti. Rodiče mohli na akci vzít své děti, kde pro ně byl zajištěn zvláštní program. Pro plánování se ukázala být vynikajícím pomocníkem Eventee. Průběžně informovala o dění, upozorňovala na (vaše) oblíbené blížící se přednášky a umožnila pořadatelskému týmu vkládat aktuální zprávy – třeba že se našla něčí peněženka. Tohle řešení by měla používat každá konference.

Plus ti, kdo se zúčastnili sobotního programu, se mohli svézt tramvají T3 Coupé. Pro pořádek dodávám, že proběhly také tři párty, kterých jsme se ale nezúčastnili. V Lucerně je také možné zajít na thajskou masáž, která je ale umně skrytá, takže se o ní vypráví legendy. Pokud příští rok WebExpo navštívíte, pečlivě hledejte.

Ohlédnutí za konferencí WebExpo 2019. Vyšperkovaný program zabral celou Lucernu
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů