WhatsApp je dražší než celoroční rozpočet NASA [infografiky]

0

Částka, za kterou chce Facebook koupit komunikační síť WhatsApp, šokovala i nás. Největší sociální síť světa zaplatí 16 miliard v hotovosti a akcích, další tři miliardy rozdá zaměstnancům a vedení WhatsAppu jako odměny. Celkem 19 miliard dolarů. To je více než dvojnásobek toho, co Microsoft zaplatil za konkurenční Skype.

Největší obchody za posledních 15 let 

Povedená od agentury Simply Business ukazuje, že WhatsApp je nejdražším obchodem, který uskutečnili hlavní technologičtí giganti za posledních 15 let. Vlastně v jejich historii, protože před rokem 1999 ty společnosti ještě neexistovaly, nebo se tak velkých akvizic nezúčastnily.

Nákupy gigantů za posledních 15 let
Nákupy gigantů za posledních 15 let 

Infografika je interaktivní, můžete se v ní podívat na detaily jednotlivých obchodů a nákupy filtrovat podle kategorií nebo společností. V přehledu sice chybí Microsoft, ale ani ten nikdy neutrácel tolik. Jeho největší akvizicí je už zmíněný Skype za 8,5 miliardy, mobilní divize Nokia za 7,2 miliardy a reklamní společnost aQuantive za 6,3 miliardy. Ostatní obchody stály „jen“ okolo miliardy a méně.

 

Nejdražším obchodem Googlu bylo pohlcení Motoroly Mobility za 12,5 miliardy, Yahoo utratilo 5 miliard za internetové rádio Broadcast.com, Amazon za 900 milionů koupil oděvní a obuvní e-shop Zappos a nejdražší předchozí obchod Facebooku – Instagram – stál 715 milionů. Nejskromnější je ten nejbohatší, Apple. Za 390 milionů koupil izraelskou společnost Anobit, která se zabývá vývoj flash pamětí. Do tabulky se nedostal vůbec nejdražší obchod z roku 1997, kdy Apple za 404 milionů koupil společnost NeXT. Mnohem větší cenu ale měl Steve Jobs, který se díky tomu vrátil do firmy, kterou založil.

Poznámka: Infografika je pouze orientační, některé ceny nejsou přesné. Často se liší například tím, že firma oznámí nákup druhé společnosti a část zaplatí v akciích, které se za několik měsíců, než obchod dokončí, může změnit.

Ani Harry Potter tolik nevydělal

Další zajímavou infografiku vytvořil agentura Branded3. Devatenáct miliard, které Facebook za WhatsApp zaplatí, by pokryly celoroční rozpočet NASA (17–18 miliard) nebo čtvrtinu státního rozpočtu Česka (61 miliard dolarů). Branded3 proto srovnává absolutní cenu s jinými velkými značkami nebo událostmi.

WhatsApp stojí více než všechny satelity vyslané k Marsu
WhatsApp stojí více než všechny satelity vyslané k Marsu

Hodnota nejdražšího fotbalového klubu světa Manchesteru United je jen 2,23 miliardy dolarů. Značka Porsche stojí 5,7 miliardy. Amazon každý měsíc vydělá 8,34 miliardy. OSN pro letošek vyhradila 13 miliard dolarů na humanitární pomoc. Filmy a knihy s Harrym Potterem vydělaly 15 miliard dolarů. A pět let starý WhatsApp se 465 miliony uživatelů stojí 19 miliard.

Relativně je stále levný

Co kdybychom nebrali v potaz absolutní cenu, ale zaměřili se na to, kolik Facebook zaplatil za jednoho uživatele? Na to odpovídá graf umístěný na Brightside.io. Jeden uživatel WhatsAppu by dle této metodiky stál okolo 35 dolarů. To je podobné, jako když News Corp kupovala MySpace, eBay pohltil StumbleUpon nebo když Facebook koupil Instagram. Jeden uživatel Skypu nebo YouTubu byl dražší (okolo 50 dolarů), jeden fotograf na Flickru přišel Yahoo na 111 dolarů.

Cena za uživatele
Cena za uživatele

Vůbec největší hodnotu ale měl jeden uživatel GeoCities (830 dolarů). Jde o legendární webhosting, který stránky umisťoval do měst nebo regionů podle jejich zaměření. Blog o technologiích tak na pomyslné mapce zapadl do Silicon Valley atp. V roce 1999 šlo o třetí nejnavštěvovanější web světa za AOLem a Yahoo. Druhý jmenovaný jej v tom roce koupil za 3,57 miliardy.

Poznámka: ani zde nelze všechny akvizice porovnat. Autoři míchají dohromady registrace, aktivní uživatele nebo blogů/stránek, tato čísla nejsou rovnocenná, a proto je i graf hodně orientační.

WhatsApp je dražší než celoroční rozpočet NASA [infografiky]

Ohodnoťte tento článek!