Inženýři Nvidie Tero Karras, Samuli Laine a Timo Aila letos v únoru zveřejnili zdrojové kódy projektu StyleGAN. Jeho cílem bylo studovat portrétní fotografie, rozpoznávat jednotlivé části a detaily obličeje a na základě naučených dat pak generovat nové tváře.
Na jejich algoritmech a výsledcích pak Jevin West a Carl Bergstrom z Univerzity ve Washingtonu založil vlastní projekt Which face is real, kde si můžete vyzkoušet, jestli na páru fotek rozpoznáte, která je umělá a která pravá.
Oba zmínění vyučují mediální výchovu, analýzu dat a kritické myšlení, s čímž jejich nová studie úzce souvisí. Vytvářet „nové lidi“ a na sociálních sítích jimi manipulovat veřejnost bude snazší než kdy dřív. Již dnes lze pomocí strojového učení na počítačích generovat falešné proslovy politiků, zatím se ale technika využívá hlavně v pornu.
Stále jsme ještě ve fázi, kdy výstupy nejsou dokonalé a při podrobném hledání si všimnete chyb. Platí to i o obličejích, které má na svědomí algoritmus Nvidie. Z třiceti pokusů jsem se ale třikrát nechal napálit. Na umělých fotkách jsou občas vidět různé artefakty. Hodně prozradí detaily vlasů, nepřirozené vrásky, brýle či zuby, ale v mnoha případech je obličej tak dokonalý, že se soustředíte na pozadí a odhadnete, které asi bylo těžší nasimulovat.
Schválně si srovnání vyzkoušejte na whichfaceisreal.com a koukněte do naší galerie na vybrané příklady.
Na světě je jen 9 typů tváří, které se neustále opakují. Ať počítač vygeneruje co chce, tak vždycky bude ta tvář někomu podobná.
Dá se to poznat s 90% přesností. Umělé tváře mají divné fleky na obličeji (kůže není přirozeně zbarvená), anebo jsou ty tváře přiliš moc zostřené.
Což jsou věci, kterých si člověk všimne, když záměrně srovnává dva obrázky o nichž ví, že jeden je fake. 🙂
na občázcích jsou spousty artefaktů, případně se dá jít podle klíče že vygenerované tváře jsou příliš dokonalé (ten divnější / ošklivější je opavdový)
Náhodou fajn, vygeneroval jsem si už avatara na jeden účet…
Ze začátku jsem selhal prakticky pořád, až jsem se začal víc soustředit na anatomii i barvu kůže. Často ty generované ksichty mají zvláštní patvary v oblasti tváře, případně divné „jizvy“ nebo zvrásnění kůže neodpovídající realitě a pak jsem měl prakticky 100% úspěch.