Xbox One S má vyšší grafický výkon, APU je vyráběné na 16nm procesu TSMC

0

V červnu oznámil Microsoft zmenšenou aktualizovanou verzi své herní konzole, označenou Xbox One S. Tato „mini“ verze se již u nás už teď prodává a přináší do budoucna podporu HDR zobrazení ve hrách a také schopnost přehrávání 4K videa, včetně disků Ultra HD Blu-Ray. Tento zmenšený facelift je umožněn použitím nové verze „semi-custom“ procesoru APU, na němž je konzole založena.

V rozhovoru s Albertem Penellem z Microsoftu dostal web Eurogamer o čipu i zbytku konzole některé zajímavé informace. Nové APU je částečně „die-shrinkem“, částečně aktualizovaným návrhem. Nová funkcionalita se týká zejména výstupu HDMI 2.0 s ochranou HDCP 2.2 a rozlišení 4K, na které může čip také škálovat video či hry v nižších rozlišeních. Přibyl také dekodér videa ve formátu HEVC pro 4K video. Na konzoli verze S by dokonce mělo být možné použít nativní výstup v 4K i ve hrách, které mají nižší náročnost na výkon GPU.

 

APU je od TSMC, jako Pascaly

Zajímavá informace je, že APU je vyráběno na 16nm procesu u TSMC, stejně jako aktuální GPU Nvidie (generace Pascal). Proč nebyl použit 14nm proces GlobalFoundries, který by pro AMD patrně byl finančně výhodnější, bohužel nevíme – teoreticky by to mohlo být způsobeno i tím, že čip byl na proces 16FF portován sekundárně a původně bylo v plánu vyrábět ho na planárním 20nm procesu. S tím by možná mohlo souviset, že APU má přes FinFETovou technologii velikost jen asi o třetinu menší, než původní 28nm procesor. Rozměr čipu by údajně měl být 240 mm².

16nm semi-custom APU v Xboxu S (Zdroj: Eurogamer)
16nm semi-custom APU v Xboxu S (Zdroj: Eurogamer)

Větší přínosy by však 16nm výroba měla mít v oblasti spotřeby, která má být nižší v maximální zátěži i v ostatních režimech (a Microsoft ji údajně zlepšil i prostřednictvím úprav operačního systému). Snížení spotřeby přímo umožňuje zmenšení konzole, kvůli němuž ovšem musela být přepracována i základní deska. Navíc má nyní zabudovaný zdroj, takže již není nutná externí „cihla“. Chlazení nicméně zůstalo poměrně robustní s 120mm ventilátorem a pasivem vylepšeným dvěma heatpipe. Ventilátor by měl pracovat obráceně, než je obvyklé – „vysává“ vzduch z pasivu a vyfukuje ho směrem nahoru perforací ven ze skříně, průvan je tím pádem nasáván po stranách skrze celou konzoli, čímž je ochlazován i zdroj a další komponenty.

 

Obrázky vnitřností můžete vidět na fotografiích. Na desce je stále šestnáct čipů DDR3 a pomocný čipset Microsoftu, který nebyl integrován do hlavního APU/SoC a měl by být přímo převzatý z původní konzole. Co naopak změněno je, je Blu-Ray mechanika. Kvůli 4K videu plně podporuje disky Ultra HD Blu-Ray, což vyžaduje mimo jiné optiku schopnou číst třívrstvá média.

 

Vyšší výkon GPU

Docela zajímavá je informace, že konzole Xbox One S má ve skutečnosti o něco vyšší výkon. Z výroby má totiž 16nm čip zvýšený takt GPU, ačkoliv jinak Microsoft zachoval parametry na stejné úrovni (osmijádrové CPU stále běží na 1,75 GHz). Zatímco 768 stream procesorů v standardních konzolích běží na 853 MHz, mini verze S má frekvenci 914 MHz, což by mělo být umožněno pokročilejší výrobou bez nějakých velkých dopadů na výtěžnost. Na takt GPU je vázán i výkon integrované paměti SRAM, jejíž propustnost má být místo 204 GB/s nyní 219 GB/s.

Tento výkon se může projevit v existujících hrách, pokud měly dynamické rozlišení nebo neměly uměle omezenou snímkovou frekvenci, přirozeně ale má jít jen o pár procent navíc (Eurogamer potvrdil zrychlení v tomto testu). Podle Microsoftu je tento výkon navíc určen primárně pro hry v HDR – paradoxně ale ne přímo pro HDR samotné. Kapacita navíc (7,15 %) je údajně určena pro přepočet HDR obrazu zpět na verzi se standardním dynamickým rozsahem pro potřeby snímků obrazovky nebo nahrávání a streamování videa ze hry.

Zrychlení GPU z 853 na 914 MHz může zvýšit FPS o několik procent (Zdroj: Eurogamer)
Zrychlení GPU z 853 na 914 MHz může zvýšit FPS o několik procent (Zdroj: Eurogamer)

Zdroj: Eurogamer

Xbox One S má vyšší grafický výkon, APU je vyráběné na 16nm procesu TSMC

Ohodnoťte tento článek!