Ne, Xiaomi nevyrábí čističe uší, kalendáře, ani jiné nesmysly

Rozmohl se nám tady takový nešvar. Média i e-shopy tvrdí, že Xiaomi vyrábí všechno možné. Není to pravda a v článku si ukážeme, v čem přesně se chybuje.

8

Xiaomi je podle analytiků z IDC čtvrtým největším výrobcem mobilů, na trhu s nositelnou elektronikou je dokonce dvojkou. Ambice dravé čínské společnosti nejsou ničím omezeny, takže už firma produkuje i notebooky, televizory, žárovky, elektrické koloběžky, zabezpečovací systémy pro domácnosti nebo třeba vysavače. Její produkty zpravidla nesou název „Mi Něco“, ale u mobilů je to trochu pestřejší, neboť Xiaomi vytvořilo i dvě podznačky Redmi a Poco, vyrábějící specifické modely pro specifické země.

Potud všechno jednoduché. Jenže navštívíte zahraniční nebo česká média či e-shopy, a najednou musíte mít pocit, že Xiaomi vyrábí i toaletní papíry, propisky nebo potravinové sáčky. Jak je to možné? To se zkrátka skloubí chyby, honění senzací a různé ztráty v překladu mezi čínštinou, angličtinou (potažmo češtinou). Xiaomi se připisuje výroba čehokoliv, protože jde dnes o značku, která prodává sama o sobě. Pokud na AliExpressu najdete dva zcela totožné produkty, ale jeden u sebe bude mít napsáno Xiaomi, vezmete právě ten.

Co jsou Youpin a MiJia?

Xiaomi tyhle omyly tak trochu samo přiživuje. V domovské zemi totiž provozuje obchod Youpin sloužící pro přímý prodej i crowdfunding všeho možného. Cizí firma tedy vyrobí například chytrý hřeben (ať už je to cokoliv) a nabídne jej přes Youpin, aniž by se Xiaomi na výrobě muselo nějak podílet. Mimo Čínu pak vyjdou zprávy, že Xiaomi vyrábí chytré hřebeny. Ne, opravdu ne. To je jako říct, že Kickstarter vyvinul českou hru Kindgom Come: Deliverance, protože tam studio Warhorse žádalo fanoušky o peníze. Nebo jako by Alza vyráběla iPhony, protože je tam i prodává.

Druhou značkou, která se v souvislosti s Xiaomi často objevuje, je MiJia. Pokud si ji vygooglíte, z neoficiálních zdrojů se dočtete, že Xiaomi založilo firmu, která pojme všechny její produkty pro internet věcí. To není až tak úplně pravda. MiJia není samostatnou firmou, ale jen značkou a platformou propojující různé IoT produkty. Analogií může být například Apple HomeKit, který do jedné sítě spojí světla, pračky, alarmy atd. desítek různých výrobců. MiJia (na západě o tom Xiaomi mluví jako o Mi Home) ale tyto výrobce rovnou zastřešuje, takže jejich produkty nenesou původní logo, ale cejch MiJia ve tvaru štítu. Xiaomi využije sílu vlastního brandu, aby prodalo produkty, které by jinak zapadly.

Xiaomi zde pořád není žádným výrobcem, pouze spravuje celou platformu a síť postavenou kolem aplikace Mi Home. Produkty označené jako MiJia však prodává ve svém e-shopu a často původní výrobce finančně podporuje. Kvůli MiJia vznikají různé paradoxní situace, jako když české e-shopy prodávají chytré LED žárovky označené jako Xiaomi Philips. Philips je skutečným výrobcem a tyto modely jsou na rozdíl od řady Hue určeny výhradně pro platformu Mi Home. Xiaomi je ale nevyrábí! I ten název je matoucí, protože spíš by jim slušelo něco jako Philips MiJia (či Mi Home) Smart LED.

Co dělají Huami, Yi a Yeelight?

A když už jsme u těch žárovek nebo svítidel, v souvislosti s Xiaomi se často pojí značka Yeelight. Opět navzdory některým mýtům nejde o podznačku či dceřinou společnost Xiaomi. Jde o samostatnou firmu, do níž Xiaomi investovalo neznámou částku a která vyrábí některé produkty kompatibilní s platformou Mi Home. Má ale též řadu produktů určenou pro vlastní aplikaci Yeelight.

Samostatnou firmou je též Yi Technology vyrábějící kamery do aut či domácností. Rovněž úzce spolupracuje s Xiaomi a rovněž v počátcích od tohoto partnera získala finanční injekce, ale pořád jde o firmu s vlastním managementem a týmy výzkumníků, vývojářů a inženýrů.

Zvláštní postavení má společnost Huami. Ta totiž přímo pro Xiaomi vyrábí chytré náramky Mi Band, ale zároveň má vlastní značku Amazfit, kterou nesou chytré hodinky, sluchátka a dnes už i některé další fitness produkty. Pokud uvidíte hodinky Amazfit, nemají prakticky nic společného s Xiaomi. Xiaomi je ale ve svých obchodech může prodávat a tyto modely komunikují s aplikací Mi Fit (stejně jako Mi Bandy). Nedávno jsem se někdy dočetl, že Huami je dceřinkou Xiaomi. Opět to není pravda, Xiaomi je pouze minoritním akcionářem.

TIP: Minirecenze Xiaomi Mi Band 4 vs. Honor Band 5

Zkrátka a dobře, pokud Xiaomi skutečně něco vyrábí, nese to jeho vlastní značku Mi a typicky bude takový produkt uveden na oficiálním globálním webu mi.com. Všechny ostatní s Xiaomi souvisí jen velmi okrajově a tato spojení vznikla buď záměrně za účelem mást veřejnost, nebo jen neinformovaností původce informace.

PS: Ani produkty nesoucí značku Xiaomi nejsou tak úplně od Xiaomi. Firma si spoustu produktů nechává outsourcovat u ODM výrobců, kteří navrhnou kompletní design, a Xiaomi se postará jen o výstupní kontrolu, software a prodej. Různé modely Redmi tak měly na starost společnosti jako Wingtech, Longcheer nebo Huaqin. Ale nebudeme do dále komplikovat.

Ne, Xiaomi nevyrábí čističe uší, kalendáře, ani jiné nesmysly
Ohodnoťte tento článek!
4.2 (83.43%) 35 hlas/ů

8 KOMENTÁŘE

  1. Škodovka taky montuje VW platformu pod svým názvem, jinak by ji češi jako VW tolik nekupovali. Takže je to tak a značka prodává. Ovšem kdo za ty ofiko peníze novou škodovku koupí, tak je v.l.

  2. Správně, pojďme do nich! Co si to ty firmy dovolují podporovat menší firmy a investovat do nich? To je neslýchané! Pojďme to zakázat. Ideálně zrušme úplně značky, protože to vůbec není přesné, že má někdo telefon od Applu. Ten telefon nevyrobil Apple, vyrobila ho firma Foxconn. Ale co Foxconn, ten ho taky nevyrobil! Vyrobil ho nějaký Franta Vomáčka pracující ve Foxconnu, nebo píše několik Frantů Vomáčků. Na telefonu by tak nemělo být logo Applu, ale vypsaná jména všech Frantů Vomáčků, co ho vyrobili. Vyjděme do ulic! Je suis Franta Vomáčka!

    • Evidentně jste vůbec nepochopil smysl článku. 🙁 Na podpoře Xiaomi pro menší firmy není nic špatného. Co kritizuji, je fakt, že média a obchody nálepkují cizí produkty značkou Xiaomi, i když s nimi ta firma nemá prakticky nic společného. Je za tím jen snaha prodat kdejakou blbost nebo nahonit čtenost článků, protože na neznámé značky by se tolik neklikalo. A pokud v tom přeznačování všeho na Xiaomi není úmysl, je to ještě smutnější, protože by to znamenalo, že si ti lidé nedokázali zjistit fakta.

      • Ale pochopil, nebojte se. Cením si snahy to čistě pro zajímavost vysvětlit, ale je to podáno takovým hejtovacím tónem, jakože v xiaomi jsou všichni pitomci, novináři jsou pitomci, všichni jsou pitomci, jenom já jsem ten chytrý, kdo tomu rozumí a teď vám to všem pitomcům vysvětlím. Přitom mě to, že Xiaomi investuje do menších firem, podpoří jejich prodej a přip. ho zastřeší, přijde sympatické a není důvod to utápět v negativně pojatém článku. K lidem se dostanou i zajímavé věci od menších firem, které by jinak neobjevili. Navíc dnes je opravdu ale opravdu jedno, kdo co vyrábí. Ani Apple nic nevyrábí, jen to zadá čínskému výrobci a práskne na to svoje logo. Důležitá je značka, ke které si spotřebitel buduje vztah na základě zkušeností. Pokud je důraz na kvalitu a pro konkrétního spotřebitele klíčové vlastnosti konstantní, tak se toho drží a je jedno, že měl pět zařízení pod stejnou značkou, které vyrobily 3 různé firmy. Kdyby se např. výrobky Huami u nás neprodávaly pod značkou Xiaomi, tak si je nejen že nikdo nekoupí, ale oni je ani obchody nezařadí do prodeje, takže si to ani nebude kde koupit.

        • Ale je rozdíl, když si Apple navrhne čipy i design zařízení a nechá to vyrobit externí firmy, protože vlastní továrny nemá, a to, když si Xiaomi outsourcuje kompletní design a jen na produkt přilepí vlastní logo. A i to není případ, který bych kritizoval. Outsourcing je úplně běžná věc a Xiaomi za produkty ručí zárukou, podporou, dělá jim marketing, stará se o software, hlídá výstupní kontrolu apod.

          V článku kritizuji pouze fakt, když někdo, kdo s tou výrobou nemá vůbec nic společného (tedy obchody a novináři), přeznačuje produkty tak, jak se mu to hodí. Je sice pěkné, že se k nám dostanou třeba ty zmíněné hodinky od Huami (které jsou vzhledem k ceně fakt dobré), ale není správné je označovat jako Xiaomi.

          Někdy to může Xiaomi udělat medvědí službu. Představte si produkt, který bude fakt špatný či rovnou nebezpečný, ale všichni by jej nesprávně označovali za výrobek Xiaomi. Jak pak k tomu Xiaomi přijde?

          Ostatně i proto Apple produkty cizích firem certifikuje, jako že jsou Made for iPhone, HomeKit Compatible apod. Tím řekne lidem, ok, tyhle produkty jsou dost dobré, můžete si je bez problémů koupit. U Xiaomi k tomu má sloužit ta značka MiJia (Mi Home). Xiaomi si vybírá partnery a zastřešuje jejich produkty svou značkou, ale tak, aby si lidé nemysleli, že to vyrábí přímo Xiaomi. Jenže obchody a novináři na to pečou.

          • To je asi věc Xiaomi, jestli mu to vadí, nebo ne. Kdyby mu to vadilo, tak se ozve. A zrovna Huami a Xiaomi sdílí distribuci, servisní střediska apod. (min. na České / Evropské úrovni). Prostě místní distributoři to vzali jedním šmahem, jsem přesvědčen, že to i kupují od jednoho čínského distributora. Je to jednodušší, obchodníci v tom nemají zmatek, prodavači v obchodech nejsou za blbce víc, než obvykle a nakonec spotřebitel v tom taky nemá zmatek. Kdo se o to zajímá, ten si rozdíl najde, komu to je jedno, tomu je to jedno. Myslím, že to jen zbytečně dramatizujete.
            K tomu prvnímu odstavci, zadat do výroby výrobek s/bez designu je v podstatě to samé, liší se jen podrobností zadání. Kdo zadává, že chce i „design“ (lépe řečeno konstrukční návrh), stejně má nějaké požadavky na vzhled, parametry, materiály apod., které výrobce musí splnit. Kdo to ve výsledku nakreslí je jedno, důležité jsou mantinely, které tomu někdo dal a peníze, které do toho vložil. On se design dneska dost přeceňuje. Pochopím to u notebooku, kde je to ještě nějaká tvůrčí činnost to všechno poskládat, aby se to dobře ovládalo a po půl roce se to nerozpadlo (a nebo se to naopak rozpadlo měsíc po záruce), ale všechny telefony jsou placka, displeje všichni nakupují u pár firem, čipy a desky to samé, foťáky jakbysmet, je to jen přirozená evoluce, když ti skuteční výrobci těch komponent přijdou s nějakou novinkou, vylepšením, novým prvkem, tak si rádoby géniové v Applu otevřou nový katalog a řeknou „jé, to bychom mohli použít, to ještě nikdo nemá“.

            • Mám pocit, že tahle debata nikam nevede. Já upozorňuju na chyby, vy je podivnými argumenty obhajuje, že je to tak vlastně lepší.

              Rozdíl ve vlastním a cizím designu je celkem jasný. V prvním případě má výrobce nějakou jasnou strategii a produkt jednoznačně svým vzhledem a funkcemi zapadá do nějakého širšího portfolia zařízení. Vidíme to třeba u Applu nebo Samsungu.

              Naproti tomu u Xiaomi je vidět, že ta zařízení sdílejí leda tak MIUI, ale jsou docela velké rozdíly v designu zařízení jak mezi generacemi jedné řady, tak mezi různými řadami jedné generace. Není to nutně špatně, ale těm produktů (a potažmo celému výrobci) chybí vlastní ksicht.

            • V pořádku. Ono to ani nemá kam vést. V zásadě se nerozcházíme v popisu skutečností, jen v přikládání významu k nim. Vy jste napsal alarmující článek, jak je strašně špatně, že se něco nazývá Xiaomi, i když to není Xiaomi, já říkám, že je to jedno, v některých případech to může být dokonce k užitku (prosazení neznámých značek, nematení spotřebitele…).
              O designu nemá smysl diskutovat. To je věc vkusu a názoru a jestli něco někam vzhledem zapadá nebo ne, to je na zvážení každého soudruha. Já jen říkám, že pokud je zadání „hranatá placka AxBxC mm, zelená s bílými puntíky, výbava XXX, funkce YYY, software ZZZ“, tak je jedno, jestli to zkonstruuje konstruktér zaměstnanec můj nebo konstruktér zaměstnanec jiné firmy. Vždy je na začátku zadání, konstruktér něco vytvoří a průběžně to chodí schvalovat, dokud se to zadavateli (pořád tatáž osoba) nelíbí.