Xiaomi Mi Smart Compact Projector je povedené kompletní domácí kino (recenze)

20. 4. 2020

Tento netradiční malý domácí projektor od Xiaomi se vám bude líbit. Slibuje kvalitní obraz, stereo zvuk a díky systému Android TV může fungovat i samostatně. Není hlučný a má velmi zajímavou cenu.

Projektory jsou tak trochu nuda. Ale s tímhle Xiaomi jsem se od začátku testování nenudil ani chvíli a docela mě nahlodal v nekonečném rozhodování, jestli je na filmy lepší televizor nebo projektor. Slušné domácí Full HD projektory stojí od 12 tisíc výše, ty s krátkou projekční vzdáleností (méně překážejí) podstatně více. Mi Smart Compact Projector se začíná prodávat za 14 990 Kč, takže sice neútočí nejnižší cenou, zato přináší velkou přidanou hodnotu, ne jen samotné promítání obrazu. Lampa poskytuje rozlišení Full HD a jde o typ DLP (ten proti LCD preferuje většina výrobců). Výrobce slibuje obraz o velikosti 60 až 120" podle toho, jak daleko od zdi jej umístíte. Svítivost uvádí 500 lumenů. DLP znamená, že nejprve světlo projde přes tzv. barevné kolečko a odráží se od DLP čipu, na kterém jsou stovky tisíc miniaturních zrcátek. Výhodou DLP je obecně lepší podání černé a vyšší kontrast, ale může na něm vznikat duhový efekt, na který jsou někteří lidé citliví. LCD má zase obecně ostřejší obraz a nižší spotřebu, ale horší kontrast, více viditelné pixely a vadí mu prašné prostředí.

Xiaomi Mi Smart Compact Projector
Xiaomi Mi Smart Compact Projector

Projektor je vcelku drobný (12 × 15 × 15 cm / 1,3 kg) a lze jej buď postavit na rovnou plochu, nebo našroubovat na stativový závit (i ke stropu). Napájí jej dodávaný kompaktní adaptér.

Kvalitní provedení projektoru, obyčejné dálkové

Na těle najdete pouze jedno zapínací tlačítko, konektorová výbava čítá HDMI, USB 2.0 a sluchátkový jack. Dálkové ovládání poskytuje zbytek. Ovladač je ve srovnání s velmi kvalitně zpracovaným tělem zbytečně plastový, lesklý a působí levně. Xiaomi k němu ani nepřibalí mikrotužkové baterie, které si musíte sehnat sami. Projektor samotný však budete chtít nechat vystavený na očích, neboť je krásný i na pohled.

Dálkové ovládání
Dálkové ovládání

Po zapnutí a přihlášení se dostanete na domovskou obrazovku Android TV. Máte před sebou tedy klasickou Smart TV. Android TV je ve verzi 9 a jeho svižnost odpovídá běžnému televizoru. Majitelům Shield TV se bude zdát pomalý. Pohání jej procesor Amlogic T968-H a 2 GB operační paměti. Přímo v projektoru je zhruba 10 GB volného místa.

Samozřejmě i k tomuto projektoru jde připojit počítač, konzole typu Shield nebo jakýkoliv přehrávač či počítač přes HDMI. Díky Androidu a Wi-Fi se ale na domácí NAS umí připojit přímo. Můžete také streamovat („castovat“) video přímo z mobilu.

Nízká hlučnost

Přední strana s textilním povrchem slouží pravděpodobně k nasávání vzduchu, neboť ten je vyfukován mřížkou vzadu. Dva 5W stereoreproduktory jsou umístěné na bocích. Xiaomi se povedla velmi nízká hlučnost. Ventilátor samozřejmě slyšíte, ale ani večer u filmu to není nijak rušivé. Naměřil jsem 20 cm před projektorem (kde budete nejspíše sedět) 40 dBA a 20 cm za ním pak 44 dBA. Okolní „ticho“ bylo na úrovni zhruba 36 dBA. Spotřeba při promítání filmu činí zhruba 50 W, takže projektor je i vcelku úsporný.

Ostrý obraz a čistý zvuk

Vepředu pod lampou je malá HD kamera sloužící pro snímání obrazu a jeho zaostření. Jakmile projektor detekuje rozostřený obraz, promítne kalibrační obrazec a sám se zaostří. Já bych se spokojil s manuálním kolečkem, ale tohle je vcelku efektní funkce.

Barevný rozsah a vyvážení bílé
Barevný rozsah a vyvážení bílé
Automatické zaostřování
Automatické zaostřování

V noci jsem naměřil slušný kontrast zhruba 430:1 (na bílé stěně) a jas 200 nitů. Barvy nelze nijak vyvážit a bílá je trochu do modra. Barevný rozsah je nicméně hodně široký. Křivka gama drží hodnotu okolo 2.1 od 20 do 70 % jasu. Ze vzdálenosti jednoho metru jsem naměřil svítivost 800 luxů. Obraz je při standardním zatemnění krásně čistý a nelze si na nic stěžovat.

Obraz ve dne
Obraz ve dne
Obraz v noci
Obraz v noci

Projektor většinou potřebuje reproduktory, ne tak Xiaomi. Jeho 5W stereoreproduktory hrají slušně, pokud jste zvyklí na zvuk z televizoru. Srovnání se soundbarem samozřejmě nesnese, ale umožňuje připojení externího reproduktoru přes Bluetooth. I takový se dá koupit kvalitní, nicméně třeba soundbar od Sonosu připojit nejde. Xiaomi sice má HDMI konektor, ale bez zpětného audiokanálu ARC.

Velikost úhlopříčky měníte vzdáleností od zdi a najít dobré umístění je většinou u projektoru ten největší problém. Xiaomi to usnadňuje tím, že si vystačíte s napájením a jiné kabely nikde tahat nepotřebujete.

Hodnocení

Xiaomi vyrobilo unikátní projektor za zajímavou cenu. Po léta zažitý tvar projektoru je najednou jiný, místo chrchláčku dostanete vcelku dobré repro a místo nutnosti připojovat další zařízení je díky Androidu i vcelku autonomní. Ovládání hlasem funguje, ale mikrofony nejsou příliš citlivé a češtinu stejně Google Assistent nepodporuje. Nejvíce mi ovšem vadila nepodpora ARC u HDMI.

Xiaomi Mi Smart Compact Projector obr7 Xiaomi Mi Smart Compact Projector

Slabší a příliš jednoduché dálkové ovládání se dá nahradit jakýmkoliv ovladačem přes Bluetooh. To dodávané se po každém zapnutí projektoru chvilku chytá, než začne reagovat na tlačítka. Zapnutí projektoru je ovšem okamžité (spotřeba 6 W ve stand-by). V případě úplného vypnutí trvá start zhruba minutu.

Na filmy projektor nebo televizor?

Projektor nelze rozdělat a uživatelsky vyměnit lampu. Xiaomi uvádí životnost lampy 30 tisíc hodin, což snižuje pravděpodobnost, že byste to museli podstoupit, nicméně to zvládnou v autorizovaném servisu.

Díky Androidu máte vcelku dobré kompletní domácí kino, navíc snadno přenosné. Funguje zde YouTube, Netflix i Kodi. Tenhle projektor si zaslouží ocenění, Xiaomi se povedl další skvělý výrobek.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku