Zdražení, znemožnění přetáčení reklam Primy i vyčkávání. Podrobný přehled změn u operátorů internetové televize

27
eva perkausova tv prima
TV Prima
-
Zdroj: FTV Pima

Prima požaduje po operátorech internetové televize, aby od března zrušili možnost přeskakovat reklamy v rámci funkce zpětné zhlénutí. Nebo aby za tuto možnost zaplatili. Operátoři teď stojí před rozhodnutím, zda pomocí technických úprav ve svých aplikacích zakážou přetáčení během reklamního bloku, nebo Primě zaplatí a svou nabídku výrazně zdraží. Nebo Primu z nabídky zcela vyřadí…

Aktualizováno v 18:00: přidány informace od LepšíTV

Prima se podle svých slov již dohodla se všemi operátory, jen O2 TV si postavilo hlavu. Podle O2 je zpětné zhlédnutí včetně možnosti přetočit reklamní blok stěžejní výhodou placené internetové televize a požadavky Primy přemrštěné. Prima zase argumentuje ztrátou, kterou jí přeskakování reklamních bloků způsobuje. Více jsme o tom psali na Cnews v samostatném článku.

Požadavek Primy se týká i úložiště, kam si uživatelé mohou pořady „nahrávat“. Technicky jde o virtuální místo, kde vám operátor umožní přístup k vámi označeným pořadům většinou na dobu jednoho měsíce (místo týdne u zpětného zhlédnutí). Tento prostor bývá omezen většinou na 100 hodin záznamu. Jde o takový virtuální videorekordér na straně operátora.

Jde o stovky milionů korun

Prima mírně zdražuje současné poplatky, které účtuje internetovým televizím. V průměru necelých 5 Kč na jednoho uživatele (ale částka se může mezi operátory trochu lišit), což někteří operátoři využili a své tarify zdražili.

Současně Prima požaduje za zachování možnosti přetáčet reklamy násobně vyšší sumu. Podle informací Cnews má jít zhruba o 50 Kč, ale někteří operátoři za tzv. vykoupení se z práv hovoří o téměř dvojnásobném poplatku. Je tak možné, že Prima nemá pro všechny operátory zcela stejné podmínky a zohledňuje třeba počet jejich zákazníků/diváků nebo jiné skutečnosti. Mimochodem, Prima za své pořady bez reklam účtuje na vlastní platformě iPrima částku 59 Kč měsíčně.

Reklamu nepřeskakuje každý. Kolik procent diváků to dělá sice operátoři vědí, ale tuto informaci nesdělují. Prima to vyčísluje na 200 milionů ročně pro tento rok a výrazně více pro roky následující. Požadovaný poplatek by jí mohl přinést přes půl miliardy korun.

FTV Primamá financování zajištěné z reklamních příjmů, ale také ze současných poplatků od internetových televizí. Podrobně se k tomu vyjádřila na svém webu a oznámila, že ukončuje distribuci kanálů pro O2 TV. Podle našich informací však jednání stále probíhají a podobná prohlášení (z obou stran) mají spíše přispět ke zvýšení tlaku na druhou stranu.

anketa: Ve sporu O2 TV s Primou jste na straně


Mezitím se již nechala slyšet Nova, že podobný krok jako Prima nechystá. Konečným vlastníkem Novy je ovšem stejně jako u O2 TV skupina PPF a obě společnosti tak nepůjdou proti sobě.

Jak jsou na tom nyní jednotlivé internetové televize?

Požadavky Primy netěší ani jednoho z operátorů internetové televize. Znamená to zhoršení funkčnosti pro uživatele a/nebo zdražení jejich služeb. Jelikož to má celé platit až od března a O2 TV stále vyjednává (či spíše bojuje), ostatní operátoři poskytují zatím jen kusé informace.

Co by podle vás měli operátoři udělat?

Pokud Prima zcela necouvne, nastanou změny. A ty se pokusíme shrnout v následujícím přehledu. Pokud nastane u některého operátora změna, článek aktualizujeme.

O2 TV: trvá na současné funkčnosti

Jediný rebel, který tvrdí, že přeskakování reklam musí být zachováno, ale ne za cenu, kterou po nich Prima FTV požaduje. Technické řešení pro požadavky Primy zřejmě O2 TV nachystané opravdu nemá, ale spíše z důvodu, že o takovém řešení ani neuvažuje.

O2 TV tedy trvá na svém stejně jako Prima. Z toho důvodu se nyní mluví o stažení vysílání všech stanic Primy. Pravděpodobně se nějak dohodnou, ale je tu šance, že Prima z nabídky opravdu zmizí.

Podle informací Cnews má být Primou požadovaná částka za možnost přetáčet reklamní bloky o něco vyšší, než jakou nám sdělili někteří jiní operátoři (okolo 50 Kč) a má se dokonce blížit sto korunám.

„Nechceme naše diváky hodit přes palubu, ochudit je o jejich oblíbené funkce a zařadit pouze lineární kanály bez možnosti zpětného zhlédnutí a přeskakování programu. Proto i nadále jednáme o zachování služby v plném rozsahu. Jednání v žádném případě ukončena nebyla.  Bojujeme za zákazníky a zachování všech funkcí. Věříme, že zvítězíme“  uvedla Anna Lenerová, šéfka obsahu O2 TV

Sledování TV: znemožnění přetáčení a nabídka příplatkového balíčku

Sledování TV je připraveno na změny a s Primou se dohodli. Má nachystané vlastní technické řešení pro znemožnění přeskakování reklamních bloků. Současné tarify zůstanou stejné a zároveň přibude příplatkový balíček, který tuto funkci zase vrátí.

„Zpětné přehrávání bude na kanálech Primy zachováno, nebude však možné přetáčet v době reklamního bloku. Pohyb v aplikaci v době přehrávání reklamy na daném kanále však nijak omezen nebude. Novinkou pro naše uživatele bude možnost si zakoupit doplňkový balíček, který jim umožní reklamy na kanálech Primy zcela přeskočit,“ sdělila pro Cnews Marie Indráková, marketingová manažerka SledováníTV.

Telly: znemožnění přetáčení a zdražení

Telly (bývalé Digi TV) vyjádřilo podporu své konkurenci z O2, ale na nabídku Primy přistoupili. Zruší možnost přetáčet reklamy a zároveň mluví o úpravě cen tarifů. Proti dřívějšku jsou tarify nyní o 50 Kč dražší. Prima sice zdražila i základní poplatek, ale spíše o těch zmíněných 5 Kč.

Podle Jana Schöppela, ředitele marketingu Telly, došlo ke zdražení tarifů již k 1. prosinci. Nárůst cen za zákazníka u Primy má být jen jedním z důvodů. Operátoři ale o krocích Primy vědí již dlouho.

Telly ve zprávě uvedlo: „Především bychom vás chtěli ujistit, že není pravda, že bychom snad za vás nebojovali a nesnažili se udržet cenové podmínky, jakož i neomezené přetáčení odvysílaného obsahu na programech Prima beze změn. Celý rok 2021 jsme otázku vysílání TV programů Prima intenzivně řešili a snažili se vyjednat co nejmenší nárůst ceny i možnost zachování přetáčení obsahu beze změn. Bohužel jsme se však od Primy nesetkali se vstřícným ani s věcným přístupem a pod hrozbou vypnutí signálu programů TV Prima (k čemuž skutečně TV Prima začala podnikat konkrétní kroky) jsme nakonec byli donuceni požadované podmínky akceptovat. I proto jsme museli upravit ceny našich služeb a začali připravovat omezení přetáčení reklam podle požadavků TV Prima od 1.3.2022, ačkoliv ani nám se taková situace nelíbí a dobrovolně bychom k ní nikdy nepřistoupili. Není tedy pravda, že by O2 TV byla jediným operátorem, který s požadavky TV Prima nesouhlasil. Nám ale nakonec bohužel nezbyla jiná možnost než se podvolit.“

T-Mobile TV: vyčkávání

Byť média informovala o tom, že T-Mobile přistupuje na podínky Primy, vůbec to tak nemusí být. T-Mobile je ve vyjádřeních opatrný až tajemný. Ze zdrojů blízkých operátorovi máme informaci, že T-Mobile má ještě platnou původní smlouvu, což jim umožňuje vyčkávat. Pokud O2 TV vytrvá, zřejmě to umožní (alespoň nějaký čas) ponechat původní podmínky i u T-Mobile TV. To by také odpovídalo vyjádření operátora.

„Nabídka kanálů T-Mobile TV zůstává  ve vztahu ke společnosti FTV Prima nyní i po 1.3.2022 beze změny. Případná úprava funkcionalit na kanálech TV Prima je záležitostí našeho vzájemného obchodního vztahu s FTV Prima“, uvedla pro Cnews Zuzana Netolická, specialistka externí komunikace.

T-Mobile TV funguje na stejné platformě jako O2 TV a pokud by T-Mobile měl k dispozici technické prostředky pro potlačení přeskakování reklamy, zřejmě by je mělo i O2. Které je prý ovšem nemá. Pokud by tedy T-Mobile TV musel přistoupi k omezení přetáčení, čemuž se zatím zřejmě na nějaký čas vyhne, mohlo by to dopadnou tak, že bude muset zrušit zpětné zhlédnutí u Primy úplně.

Vodafone TV: znemožnění přetáčení částečně i pro pořady

Vodafone zdědil televizi od UPC a spojil ji se svou internetovou platformou. Kvůli Primě zruší možnost přetáčet reklamy, jeho technické řešení ale zasáhne i sledování pořadů. Půjde se vrátit zpět, ale nebude fungovat přetáčení směrem vpřed. Ne jen u reklamních bloků, ale i u pořadů.

Dopředu se vrátíte jen na živé vysílání, odkud se pak zřejmě půjde vrátit zase zpět na jinou pozici, ale to už spekulujeme.

Vyjádření Vodafonu na Facebooku: „Jako diváci Vodafone TV o své oblíbené programy skupiny Prima nepřijdete. I nadále si také budete moct nahrávat pořady nebo si je pouštět až týden zpětně. Od 1. března 2022 však FTV Prima požaduje po každém, kdo šíří její programy, aby znemožnil přeskakování nebo přetáčení reklamy. Pokud tyto podmínky FTV Prima naplní, bude to znamenat, že u programů Primy vám při zpětném sledování pořadů nebudeme moct nabídnout funkci přetáčení směrem vpřed. Takový krok ze strany FTV Prima vnímáme z pohledu zákazníků negativně.“

Kuki: připravuje znemožnění přetáčení

Kuki nyní patří stejnému majiteli jako NejTV a následující vyjádření platí pro obě internetové televize.

Jaroslav Hanyk (Nej.cz) pro Cnews uvedl: „V současné době připravujeme systém, který našim zákazníkům i nadále zajistí zpětné sledování programů FTV Prima v té nejvyšší kvalitě. S ohledem na nové smluvní podmínky Primy bohužel nebude možné přeskakovat reklamy.“

„Samozřejmě zvažujeme i možné přeskakování reklam při zpětném přehrávání kanálů Primy za příplatek. S ohledem na podmínky FTV Prima by ale finální cena takové služby byla dle našeho názoru neúměrně vysoká a nemyslíme si, že by o ni byl mezi našimi zákazníky zájem. Desítky dalších kanálů totiž mohou sledovat zpětně bez jakýchkoli omezení.“

NejTV: znemožnění přetáčení a zdražení

Internetová televize NejTV přišla s vyjádřením již na konci ledna. Využívá kreditový systém a současně znemožní přetáčení reklam i bude zdražovat.

„V těchto dnech nám skupina Nova a skupina Prima oznámily, že zvyšují distribuční poplatky, a to zejména za možnost zpětného přehrávání již dříve odvysílaného televizního pořadu či za pozastavení živého vysílání, tedy těch služeb, které u vás získaly značnou popularitu. Určitě vás nechceme o tyto hojně využívané možnosti připravit. Abychom nemuseli ustupovat od současné technologické kvality přenosu programů, musíme – přinejmenším částečně – promítnout navýšení distribučních poplatků od uvedených dvou držitelů televizních licencí do našeho kreditového systému.“

„…nebude nově umožňovat přetáčení reklam. Protože podmínky zákazu přetáčení reklam jsou dosud nejednoznačné, trvalé řešení budeme schopni garantovat pravděpodobně až od letošního dubna. Současně nás majitel programové licence, FTV Prima, spol. s r. o., upozornil, že se teprve v budoucnu rozhodne, zda nevymaže přehrávání s časovým posunem i ze své nabídky úplně.“

Lepší TV: znemožnění přetáčení, nabídka příplatkového balíčku s automatickým přeskakováním reklam

Lepší.TV implementuje zrušení přeskakování reklam. Počítá také s tím, že reklamy půjde po 2,5 minutách přeskočit, což je nabídka Primy pro letošní rok. Operátor nabídne přeskakování jako příplatkový balíček. Součástí úpravy u LepšíTV bude funkce, kdy dojde k přeskočení reklam automaticky.

„Zákaz přetáčení reklam budeme mít implementovaný, protože je to podmínka Primy pro další spolupráci. Předpokládáme, že na to budou muset přistoupit ve výsledku všichni operátoři. Po určité době přehrávání reklamy bude možné zbytek reklam a upoutávek
na další pořady přeskočit…“

„Navíc bude možnost zakoupit u zpětného zhlédnutí na stanicích Prima funkci, kdy se mu reklamy nebudou přehrávat vůbec. Divák tak může nerušeně sledovat pořady bez reklam a nebude je muset ani manuálně přetáčet,“ uvedl pro Cnews Pavel Górecki, ředitel Lepší.TV.

Nordic TV: využije řešení od SledováníTV

Nordic TV využívá platformu od SledováníTV, takže využije jejich funkce pro znemožnění přeskakování reklamy. Zda také nabídne příplatkový balíček pro navrácení této možnosti je zatím v jednání.

EriTV:

Na informace čekáme

 

iPrima.cz – přeskakování reklam za 59 Kč měsíčně

Prima také provozuje vlastní platformu iPrima (dříve pod názvem Prima PLAY Premium), kde se dají sledovat její pořady bez reklam. Předplatné zde stojí 59 Kč měsíčně. Pokud by dovolila to stejné pro operátory internetové televize, dávalo by smysl, aby za to chtěla minimálně stejnou částku.

Rozdíly tu však jsou: neplatí to pro stanici CNN Prima News a na platformě iPrima jsou pořady bez reklam automaticky, zatímco u internetové televize je musí divák (pokud chce) přeskakovat ručně. Využitelné je to spíše na webu, případně v aplikaci HbbTV, ale kvalita by měla být i tak ve Full HD.

Prima by za požadovaný obnos (který je někde mezi 50 a 100 Kč) mohla operátorům zpřístupnit komfortnější přeskakování reklam než dnes. Slibuje totiž zasílat nové časové značky, které by reklamu přesně označily a přeskočit ji by tak mohlo být jednodušší. Teoreticky i na jeden stisk tlačítka. Že by Prima za požadovaný poplatek reklamu pro operátory úplně odstranila (pro zpětné zhlédnutí, v lineárním vysílání to nejde) je ale nereálné.

Zdá se, že naprostá většina operátorů zvolí znemožnění přeskakování. Pouze u SledováníTV a LepšíTV jej bude možné obnovit pomocí příplatkového balíčku. T-Mobile TV vyčkává a O2 TV má ještě týdny na jednání. Případné ztráty Primy ze své nabídky se však zřejmě příliš neobává. Navíc Nova může být spíše na jejich straně i díky společnému majiteli, kterým je skupina PPF.

Zdražení, znemožnění přetáčení reklam Primy i vyčkávání. Podrobný přehled změn u operátorů internetové televize
Ohodnoťte tento článek!
4.1 (82.25%) 71 hlasů

27 KOMENTÁŘE

    • Tak je to logické, že se proti tomu postavila právě O2 TV, vzhledem k tomu, že jejich majitel je i majitelem Novy. Prostě nechtějí dát Primě konkurenční výhodu v podobě reklamního „výpalného“.

    • Já myslím že ať si každý dělá co chce… Prima ať se vysere na O2 a O2 ať se vysere na Primu.
      Mě se ty podmínky hrubě nelíbí, ale je to plně v kompetencích Primy, komu povolí distribuovat jejich obsah a za jakých podmínek.

      • To máš sice pravdu, ale nechápu to složité řešení, kterým dosáhnou jen toho, že ztratí další diváky. Měli prostě zdražit poplatek o adekvátní částku, aby kompenzovali ztráty z přeskakování reklam (cca 20-30Kč) a hotovo.
        Operátor by se sám rozhodl zda zdraží, přesune Primu do příplatkového balíčku, či se prostě vzdá části své provize.

        • Tak to už záleží na jejich vedení, je to jistá forma nátlaku, žejo. Následky ponesou obě strany, tak ať se podle toho zařídí 🙂 Já to jen budu z povzdálí sledovat, a svoje peníze utratím za takovou službu, za kterou zase já budu chtít.

          • Jde o efekt vůči zákazníkovi. Požadavky Primy znamenají v podstatě zdražení nebo omezení komfortu pro zákazníka. To je jasné mínus. Navíc pro operátora to znamená zavést nové technické řešení pouze pro kanály Primy. A to technické řešení prostě bude něco stát a ty náklady si nakonec operátor promítne do koho? Promítne si do zákazníka, do koho jiného. Do zákazníka, který je naštvaný omezující formou služeb u kanálů Primy.
            Celkový efekt na zákazníka je negativní a je na operátorech, aby jasně vysvětlili, že je to dílo Primy, která jako jediná s tím přišla. V podstatě by operátor mohl dát všechny dceřiné programy Primy do příplatkového balíčku. Ať si za ně zákazník připlatí a do toho poplatku může dát i příplatek Primy za přeskakování reklamy. Kdo bude chtít, ať si zaplatí.

            • „V podstatě by operátor mohl dát všechny dceřiné programy Primy do příplatkového balíčku.“
              Tohle nejde, podmínkou Primy je mít své stanice buď v základním balíčku, nebo vůbec.

  1. pouzivam sledovanietv a ak toto sa podari prime zaviest, tak mozme cakat ze zacnu vymyslat uplne vsetci. hlavne slovenske televizie… podla mna tym chcu dosiahnut len jedno – iptv priniesla nieco, co televizie nechceli – pozeranie televizie z archivu. absolutne stratili prehlad o tom kolko ludi televiziu pozera, kedy presne a kolko reklam vidi a za kolko dostanu zaplatene. dost tazko sa to potom pred inzerentmi obhajuje a za odhadovane cisla nechce platit nikto. Tak si vynutia tieto poplatky od internetovych televizii a samozrejme koho budu sikanovat?no predplatitelov… uz teraz je televizia (v ktorej vacsinu casu idu same blbosti) prezitok doby a hlavne sa dostava do cien, kedy si clovek moze dovolit platit 3 rozne plne legalne streamovacie sluzby v ktorych je len zaujimavy obsah. neviem co si televizie vyskakuju, ze by kvoli dochodcom?

    • Na druhou stranu je správné, že náklady platí ten, kdo se dívá. A provoz komerční TV sranice (nejde o překlep) by neměl platit ten, kdo se na ni nedívá v ceně nějakého promovaného výrobku, že.

      • Souhlas. Proto na televizi nekoukám a ušetřím i čas i peníze. Co mě ale sere je výpalné od ČT i v případě, že člověk má Tv připojenou jen a pouze jako monitor u PC. Takže ČT zrušit také.
        Naštěstí tu máme kvalitní a velké monitory, takže i toto omezení pro hodně lidí není.

    • Tak kdyby chtěl každý kanál 59Kč za to, že půjdou přeskočit reklamy, tak tu službu zpětného zhlédnutí mohou operátoři rovnou zrušit. A vrátíme se do doby, kdy si lidé budou zase vše tahat z warez serverů a nedostane nikdo nic.

  2. Vubec nerozumim tomu, proc je z financnich pozadavku Primy takovy povyk. Chapu, ze Prima svym postojem ohrozuje podnikani O2TV, SledovaniTV, …, dalsi internetove TV, ale porad plati, ze tvurce obsahu je tady Prima a ta ma pravo si rozhodnout, kde a za jakych podminek se chce nechat sirit.

    Na druhou stranu obsah, ktery tvori skupina Prima, Nova a dalsi televizni stanice, je tak zalostny, ze nerozumim tomu, proc by to melo nekoho nejak moc zajimat.

    V dobe Netflixu, brzkem prichodu HBO Max, casem se k nam chysta Disney+ a nakonec i to tragicke Amazon Prime Video je porad mnohem lepsi nez to, co predkladaji divakovi tradicni televizni skupiny. Filmy, serialy i reality show jsou prave na techto „novych“ VoD sluzbach a TV proste neni konkurence schopna proti temto sluzbam budoucnosti. Takze snad jedine, cim mohou tradicni TV zaujmout, muze byt nejake predzvykani zpravodajstvi a politicke komentare. Jenze i tady je predci nova media, kterym dominuje DVTV, kde uz dokazali jasne formulovat to, co chteji divakovi dat tim novym typem sireni video obsahu pres internet a nakroceno maji v tomto i dalsi tvurci jako je treba Reflex a pro ne vytvareny obsah typu Prostor X, akorat by tomu meli dat nejaky vic uceleny ramec. Stejne tak je mozne sledovat nejruznejsi Youtube kanaly, ktere jsou dnes casto profesionalnejsi nez to, co predvadi bezne televize.

    Jinymi slovy chude casy cekaji jak na tvurce typu Prima, tak i na jejich siritele typu O2TV. Sbohem obema. 🙂

    • Souhlas. Pro mě je Tv mrtvá už asi 10 let. Předtím jsem platil kabel kvůli Discovery, Animal Planet, apod., na ostatní jsem nekoukal. Ale i v těchto kanálech bylo tolik reklam, že jsem to odhlásil a od těch dob žiju spokojeně bez Tv 😀

        • Jo, to je pravda, ale každých 15min poslouchat 10min bloky na dalšíchN pořadů, které mě nezajímají. Kromě toho, že i tohle je reklama, tak mě to neskutečně sralo. Takže moje peníze už nedostanou a pro mě za mě si tam můžou vysílat třeba jenom reklamy 😉

  3. Ono by se chtělo spíše zeptat jake podmínky si kladou samotní zadavatelé reklamy a za co vlastně TV prima platí. Velice by mě zajímala otázka ceníku TV Prima pro zadavatele reklamy. Je jasné že cena raklamy v hlavním vysílacím čase je jednoznačně vyšší než někde před půlnocí ale to hlavní je jestli si zadavatel platí i za zpětné zhlédnutí na platformě IPTV o čemž silně pochybuji. Z toho jednoznačně vyplývá že daná reklama už svůj vysílací čas dostala v živém vysílání tak preci není možné vymáhat po poskytovateli reklamy nižší marži. Tento problém si ma vysjasnit TV Prima ze zadavatelem reklamy a ne s poskytovatelem IPTV.

    • No protože když nepůjde ta reklama přeskočit, tak se můžete se zadavatelem reklamy dohodnout a nechat si ji zaplatit znovu. A využít práce operátora, který svým zákazníkům dává službu navíc, se svou technologií za svoje peníze a napakovat se na jeho práci.

  4. Ideální řešení je prostě vypnout funkci zpětného přehrávání u Primy. Prostě ji do archivu nechávat. Ať ostatní kanály tu možnost mají. Pokud chce Prima znepříjemnit lidem, aby se na ni dívali ze záznamu jenom proto, aby mohla monetizovat jednou zaplacenou reklamu ještě jednou, tak proč by jí k tomu operátor měl ze svého poskytovat nástroj?

    • Nebo prostě vykopnout Primu, ať si vysílá kde chce. Vydřiduši by pak přišli na to, že když je nikdo přes IPTV nechce, tak i pro zadavatele reklamy nebude tak atraktivní = méně peněz pro vydřiducha Primu.

  5. Konečně se nebudou moci při zpětném zhlédnutí na Primě přeskakovat reklamy. Osobně tuto novinku uvítám, jelikož se koukám na kanály Primy především na reklamy, a když jdou reklamy na více kanálech Primy zároveň, tak se na ně koukám zpětně a přeskakuji pořady, jelikož jejich program a vlastní tvorba pořadů je na hovno.