Že Radeony HD 7000 neumí DirectX 11.2? Podpora bude v novém ovladači

0

Jednou z novinek, která se do našich počítačů chystá v rámci Windows 8.1, je také aktualizované prostředí DirectX. Toto API, nad nímž je postavena drtivá většina her, se dočká nové verze s pořadovým číslem 11.2. Před časem se řešilo, jestli mají grafiky GeForce generace Kepler podporu pro DirectX 11.1, nebo nikoliv. A v prakticky stejném duchu se nyní otevřela otázka, zda současné Radeony (které DirectX 11.1 umí) podporují také nové DirectX 11.2.

Jak už asi tušíte, odpověď na tuto otázku je ne. Zprávu, že Radeony z řad HD 7000 a HD 8000 (tedy ty založené na architektuře GCN) nepodporují novinky v DirectX 11.2, vydal německý c’t Magazin, který se tuto informaci dozvěděl přímo od inženýrky pracující v AMD. Firma údajně s podporou nových funkcí v DirectX 11.2 počítala, jenže finální specifikace od Microsoftu se nakonec někde rozešly s tím, jak GPU architektury GCN parcují a specifikaci tak neodpovídají.

Početná média nato tuto negativní (a tedy poměrně atraktivní) zprávu přijala. A to i přes jednu maličkost – ona zaměstnankyně AMD v dotyčném rozhovoru sama upozornila na to, že se nejedná o chybu hardwaru, nýbrž toliko o problém ovladačů (který se například netýká Xboxu One). Z toho je celkem jasné, že s nepodporou DirectX 11.2 to asi nebude nijak horké a Radeony HD 7000 a novější ji klidně mohou dodatečně dostat. Stačí, aby AMD opravilo své grafické ovladače.

Radeon HD 7950 a HD 7970

Přesně to se také stane – alespoň dle oficiálního vyjádření, které firma dala novinářům. Ovladač sladěný s finální specifikací DirectX 11.2 má přijít v nadcházejícíh měsících. Údajně by měl být dostupný zhruba v době okolo vydání Windows 8.1 v říjnu (októbri), není ale asi ještě jasné, zda AMD vše stihne včas, nebo se s ním vytasí až ex post. Po jeho vydání každopádně karty s 28nm GPU na bázi architektury GCN budou DirectX 11.2 plně podporovat (dle AMD jako jediné; uvidíme ale, jak to nakonec bude).

 

DirectX 11.2 má vývojářům her a grafických enginů nabídnout určité nové možnosti. Nejvýznamnější bude zřejmě funkce zvaná „D3D tiled resources“, umožňující efektivní práci s velmi velkými texturami, aniž by se příliš zvýšily nároky na kapacitu a propustnost pamětí (mělo by jít o obdobu technologie mega textur z OpenGL).

Ostatně i pokud vám v počítači či notebooku běží grafická karta značky Nvidia nebo Intel, u nichž zatím podpora DirectX 11.2 oznámena nebyla, nemusíte se nijak zvlášť rozrušovat. Funkce, které by třeba přineslo DirectX 11.2, asi nikomu nebudou chybět z jednoho prostého důvodu. Nejnovější verzi DirectX totiž Microsoft spjal s Windows 8 (respektive 8.1) a starší OS ji nedostanou. Jelikož setrvačnost uživatelů je vysoká a poslední verze Windows se navíc setkává s určitým odporem, bude trvat ještě několik let, než budou mít počítače s nainstalovaným DirectX 11.2 větší podíl na trhu. Herní studia si tedy ještě řadu let budou dobře hlídat, aby jejich produkce hladce běžela i na strojích vybavených jen grafikou s podporou DirectX 11.0.

Zdroje: techPowerUp, heise online, Maximum PC

Ohodnoťte tento článek!

1 komentář

  1. Já mám mail jiri.nemec_zavináč_klerik.cz a někdo s emailem jiri.nemec@… vyhrál větrák. Nicméně mi nepřišel žádný informační mail. Jedná se tedy o někoho jiného se stejným jménem?