Zkusili jsme ShadowPlay z GeForce Experience, nahrávání z her do H.264

0

Při uvedení GeForce GTX 780 jsem zmiňoval, že by v GeForce Experience  měla přibýt funkce pro nahrávání videa z her (včetně nekonečné smyčky pro nahrávání na pozadí). Jednou z mála věcí, která je oproti uvedení předchozích modelů nová, a na kterou Nvidia v prezentacích ke GTX 780 Ti kladla velký důraz, a o které předtím nemohla být řeč, je právě Shadow Play. Protože občas videa z her kvůli recenzím vyrábím, tak mě samotného zajímalo, nakolik je toto řešení použitelné a co umí, v rychlosti jsem to vyzkoušel a o zážitky se s vámi podělím.

Shadowplay je součástí balíku GeForce Experience a umožňuje nahrávání herních videí, které je hardwarově akcelerované pomocí grafické karty. Kvůli hardwarové akceleraci nepodporuje všechny grafiky, ale pouze GeForce s architekturou Kepler (desktopové GTX 650 a výkonnější), mobilní grafiky zatím podporované nejsou.

Nahrávání může běžet ve třech režimech:

  • manuálním – zapínáte a vypínáte zvolenou klávesovou zkratkou, ve Windows 7 lze nahrávat až 4 GB záznamu ve Windows 8 omezení není)
  • na pozadí – ukládá se automaticky do nekonečné smyčky, jejíž obsah můžete stiskem klávesy uložit, jakmile zjistíte, že se ve hře stalo něco zajímavého. Délku lze nastavit od 1 do 10 minut ve Windows 7 a od 1 do 20 minut ve Windows 8,
  • kombinovaném – nahrávání spustíte ručně i při záznamu do nekonečné smyčky, (v tomto případě se ale záznam pod Windows 7 se smyčkou nějak tluče a ukončoval se třeba po třech minutách).

Další funkcí, na které se zatím pracuje, ale která by mohla zajímat hráče exhibicionisty, je podpora streamování na TwitchTV.

Vyzkoušel jsem nahrávání v režimu s nejvyšší kvalitou a střední kvalitou, na nejvyšší byl bitrate asi 47 mbps a šestiminutový záznam má asi dva gigabajty, pětiminutový záznam ve střední kvalitě má bitrate asi necelých 24 mbps a 900 MB, nižší kvalitu už jsem ani nezkoušel. K dokonalosti by asi stačila možnost nastavit si vlastní bitrate.

Asi nejlepší je, že se ukládá rovnou s poměrně úspornou a celkem kvalitní ztrátovou kompresí H.264 a relativně malé a přitom kvalitní video tak lze nahrát rovnou na Youtube bez další rekomprese. Největší stinnou stránkou je to, že je nahrávání natvrdo omezené na rozlišení 1920 × 1080 bodů při 60 fps, ale to bude při současné popularitě displejů s plným HD trápit málokterého hráče Youtube, kde většina nahraných videí nejspíš skončí, mimochodem zatím přehrává video s maximální snímkovou frekvencí 30 fps.).

Už obraz ve střední kvalitě je celkem dobrý, takto vypadá jeden z horších snímků, který jsem ve videu našel:

Když to srovnáte třeba s videem z Youtube (nejlíp je to vidět asi okolo textů), výsledek není vůbec špatný a i střední kvalita je jako zdroj pro Youtube více než dostatečná. Takto vypadá kvalita stejného záznamu po nahrání na Youtube:

Celé nahrávání má díky akceleraci přes GeForce ve srovnání s ostatními metodami (s výjimkou specializovaných karet pro zachytávání obrazu) minimální režie. Třeba ve World of Tanks se snímková frekvence kvůli nahrávání propadla na GeForce 780 Ti ze 112 na 103 FPS, což je s populárním FRAPSem naprosto nesrovnatelné.V něm se při obdobném rozlišení a snímkové frekvenci výkon při nahrávání propadal ke 30–40 fps. Mimochodem přitom taky pěkně trápí klasický pevný disk, který takovým tempem video nestíhá ani ukládat (i s vynechanými snímky má šestiminutový záznam 22 GB) Díky bezztrátové kompresi je, pravda, obraz kvalitnější, na druhou stranu dochází k výpadkům snímků a zadrhávání obrazu.

 

Další výhodou ShadowPlay je, že na rozdíl od FRAPSu zaznamená i prvky vkládané přes overlay (v tomto případě to bylo OSD z Afterburneru), které některé snímací utility nezachytí. Samozřejmě že existují i propracovanější utility pro nahrávání než je Fraps (třeba v MSI Afterburner), ale s tím jsem neexperimentoval.

Asi jsem trochu nekritický a na ShadowPlay bude možné po delších zkušenostech najít i více nedostatků, ale pro mě jako pro recenzenta, který chce občas nahrát ukázky z benchmarků, je Shadow Play ideální věc – stoprocentní kvalitu obrazu na něco takového nepotřebuju (na to jsou jiná řešení) a nevadí ani omezení na plné HD (obzvlášť pokud video následně nahrávám jen na Youtube, ztrátová komprese, kterou to Youtube prožene, je mnohem agresivnější). Nepochybuji o tom, že běžní hráči vyrůstající na sociálních sítích a sdílející videa z her Shadowplay, který s GeForce dostanou zadarmo, ocení. Pro leckoho to možná bude první pádný důvod, proč GeForce Experience aspoň zkusit nainstalovat.

Doplnění: Ještě jsem se přímo u Nvidie poptal na pár funkcí, které podle mého momentálně schází nejvíc a řešeili jsme i to, co je důvdem omezení u Windows 7. Nejvíc mě zajímala možnost změnit umístění odkládacího souboru (viz diskuze níže), dále podpora pro nahrávání z mikrofonu (důvod vám bude zřejmý, jakmile si na Youtube pustíte jakékoliv video s „Let’s play…“), dále na možnost nastavit přesněji kvalitu záznamu (vlastní bitrate) a konečně možnost volby vlastního rozlišení pro video (nebo alespoň přidání dalších profilů (napři 720p při 30 fps).

Zástupci Nvidii odvětili, že pro příští verze mají velké plány a vše z výše uvedeného zvažují, je jen otázkou priorit, které funkce implementují dříve. Vše zmíněné má prý ale prioritu vysokou.

Za omezeními ve Windows 7 (a platí to i pro 64b verzi) je to, že ShadowPlay využívá pro muxování audia a videa Microsoft MFT framework, který je ve Windows 7 32bitový a kvůli tomu je limitovaný 4 GB na soubor. Pracuje se ale na tom, aby byl i tento limit v budoucnu odstraněný.

 

 

 

Zkusili jsme ShadowPlay z GeForce Experience, nahrávání z her do H.264
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 1 hlas