Způsobí virtuální realita revoluci ve výuce? Dvě české školy testují Virtuální anatomickou učebnu

Prozatímní zkušenosti říkají, že možnost zobrazit si lidské tělo ve vrstvách podle potřeby se setkala se zájmem středoškolaček a středoškoláků, ale také vyučujících. Technologie je na rozdíl od papírové učebnice interaktivní a velice názorná. Mohla by rovněž zatraktivnit příslušné obory. Do Česka ji v rámci pilotního projektu přináší firmy Samsung, Virtual Medicine a Penta Hospital.

0
Virtuální realita na Střední zdravotnické škole Šumperk
Virtuální realita na Střední zdravotnické škole Šumperk

Virtuální realita pomůže s výukou středoškolaček a středoškoláků na Střední zdravotnické škole v Šumperku. Jednu učebnu technikou a softwarem ve vzájemné spolupráci vybavily Samsung a slovenský startup Virtual Medicine, jehož českým partnerem se stala firma Penta Hospitals. Jedná se o zkušební projekt, který si klade za cíl vyzkoušet virtuální realitu na českých školách.

V tomto případě je řešení projektované jako pomůcka pro výuku předmětů anatomie a fyziologie. V případě pozitivních zkušeností by se virtuální realitě mohly otevřít dveře i v tuzemsku, kde využití moderních technologií ve výuce nemá na růžích ustláno. V Česku se pilotní fáze projektu Virtuální anatomické učebny účastní dvě střední zdravotnické školy. Druhá leží v Mladé Boleslavi.

Podobně byl projekt loni odstartován na Slovensku opět se dvěma středními školami. Tam Samsung dosavadní testování vyhodnotil jako pozitivní. V případě, že pilot dopadne dobře také v Česku, bude za rok rozšířen až do dvou dalších škol.

Výhody virtuální reality oproti papírovým učebnicím

Samotnou aplikaci Virtuální anatomická učebna, která patří k unikátům svého druhu, vytvořili Tomáš BrngálMiloš Svršek. Brngála myšlenka podobné aplikace napadla při vlastním studiu medicíny, kdy si kreslil na ruku, aby si za pomoci vizualizace lépe zapamatoval rozložení orgánů a dalších součástí lidského těla.

Dnešním studentkám a studentům už pomůže řešení ve virtuální realitě. Zatím tedy aspoň v uvedených školách. Aplikace jim pomůže získat představu, „jak to v těle vypadá“ – umožňuje prohlížet prostorový model člověka, přepínat různé vrstvy, sledovat, jak jsou orgány v těle poskládané, tedy i kudy vedou nervy, ale také jak se jmenují svaly, kosti apod.

„Virtuální realita nabízí doposud nepoznané a nevyzkoušené možnosti, které mohou mít ve výsledku reálný dopad na obrovské množství lidí. Ve virtuální realitě lze simulovat i operace, a lépe tak pochopit jednotlivé procesy. Kromě lepšího porozumění lékaři i pacienty to může v budoucnu přinést i nemalé úspory,“ naznačuje možnou budoucnost virtuální reality Tomáš Brngál.

Po testovací relaci nám přítomné šumperské studentky potvrdily, že virtuální realita je lepší než papírová učebnice, kde si zkrátka případné snímky nelze přiblížit, otočit atp. I prozatímní výsledky Samsungu potvrzují, že o virtuální realitu je na zdravotnických školách zájem a v drtivé většině případů ji studenti a studentky vnímají jako lepší výukový prostředek, který by si dovedli představit také v jiných předmětech. Pozitivně praktickou technologii vnímají též vyučující.

Virtuální realita představuje doplněk, nikoli náhražku tradičních učebnic, jak si někteří mylně vykládají.

Drahé vybavení

Jen hardwarové vybavení jedné učebny šestnácti soupravami pro virtuální realitu vyšlo Samsung v součtu na půl milionu eur. Soupravu tvoří smartphone Galaxy S8 a brýle Gear VR od jihokorejského výrobce elektroniky, jenž učebnu dále osadil dotekovou interaktivní obrazovkou a Chromecastem. Ten přijde ke slovu ve chvíli, kdy chce vyučující pouze zobrazit obsah VR na obrazovce, na kterou vidí celá třída.

Předvedení technologie jsme se zúčastnili a bližší dojmy rozebereme v nejbližším novém díle podcastu Cnews FM.

Způsobí virtuální realita revoluci ve výuce? Dvě české školy testují Virtuální anatomickou učebnu

Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 4 hlas/ů