Zrušení Megauploadu většině filmů ublížilo, zjistili vědci. Příjmy klesly o 12 %

0

Filmová studia rády vypočítávají fiktivní škody, které jim způsobí sdíleči dat. Nejinak tomu bylo v případě filehostingové služby Megaupload. (Kauzu jejího konce – stalo se tak už 19. ledna 2012, to to ale letí, že? – jsme na Cnews průběžně sledovali a všechny související články najdete pod příslušným tagem.) Vědce z univerzit v Mnichově a Kodani napadlo ověřit, jestli je na tvrzeních poškozených držitelů autorských práv něco pravdy.

Sesbírali proto data o příjmech 10 272 filmů uváděných v 50 zemích světa během několika posledních let. Ačkoliv korelace nemusí nutně znamenat kauzalitu, od zrušení Megauploadu se přece jenom něco změnilo. Ty největší hollywoodské trháky, velkofilmy a obecně filmy uváděné v největším počtu kin, od té doby vydělávají více peněz. Jsou ale jediné. Všem ostatním filmům, které výzkumníci klasifikovali jako střední a malé, naopak příjmy v průměru klesly. V celkovém součtu příjmy ze vstupenek do kina klesly v průměru o 12 %.

Megaupload: zákaz FBI

V případě velkofilmů se prokázalo, že MPAA uvažovala správným směrem: není-li snímek pohodlně dostupný z pirátských zdrojů, více lidí na něj jde do kina. Hollywoodská studia tak mohou být spokojena, neboť jejich produkce se zpravidla řadí k velkým a celosvětově uváděným filmům. Malá studia a nezávislí filmaři ale nemají tak velký rozpočet na propagaci a více se spoléhají na „word of mouth“. A to jim zajišťují právě piráti, pokud se jim film líbí a doporučí jej někomu, kdo na něj poté zajde do kina. Bohužel pro ně je boj proti pirátům pevně v rukou obřích korporací.

 

Možnou symbiózu mezi sdílením a prodeji legálního obsahu naznačovaly už dřívější studie zaměřené na hudební průmysl. Závěry německo-dánského výzkumu je ale potřeba brát trochu s rezervou. Vědci současně zjistili, že zavření Megauploadu nijak neohrozilo dostupnost pirátských filmů, kteréžto byly nadále k mání prostřednictvím The Pirate Bay.

Zdroj: TorrentFreak

Ohodnoťte tento článek!