Předchozí
Následující

Otázky, odpovědi a komentář

Dodané odpovědi jsou dlouhé a napočítáte jich celkem osmnáct. Pro nás vyberu ty nejdůležitější a okomentuji jejich podstatu. Kdo má zájem, můžete se vrhnout na originální znění otázek, které naleznete na modré síti na profilu Facebook Brussels.

Sledování neuživatelů a stínové profily

Facebook sleduje při surfování na webu i ty, kdo ho nepoužívají. Z jeho vyjádření vyplývá, že v tom bude pokračovat dál. Data napříč weby prý sleduje kvůli zobrazování reklam na Facebook, bezpečnosti (zařízení, která navštívila stovky webů za pár minut, jsou podezřelá), možnosti zlepšit produkt apod.

„Lajky“ sociální síti vysílají signál, že jste stránku navštívili, a to mj. proto, aby tlačítka „lajk“ mohla být zobrazená. To ovšem nedává smysl, neboť tlačítko pro „lajkování“ či jiné prvky obsahu nemusí bezpodmínečně vysílat signály Facebooku, pokud s nimi neinteragujete. Facebook pak popírá, že by z těchto dat vytvářel uživatelské profily těch, kdo ještě profil na modré síti nemají. Buď lže, nebo s praktikou přestal. Je možné, že jen slovíčkaří.

Momentálně totiž není definováno, co je a co není uživatelský profil, případně jak se liší od stínového profilu. Je jednoduché říct, že uživatelský profil neuživatele nevznikne. Možná co nemá konkrétní jméno, ale jen určitý jiný identifikátor, není bráno jako profil? Buď jak buď, Facebook stínové profily vytvářel a v minulosti sledování neuživatelů a neuživatelek připustil.

Zuckerberg v dubnu v americkém senátu tvrdil, že o tzv. stínových profilech nic neví. Sledování na webu bude pokračovat a jak bylo uvedeno v EP, takové chování může být v rozporu s GDRP. Posouzení budeme muset nechat na odbornících a odbornicích.

Cílené reklamy

Z cílení reklam je již možné se vyvázat, pokud Facebook používáte. Na neuživatele a neuživatelky prý Facebook reklamy necílí.

Používání dat ve větší než nezbytné míře

Je částečně možné se vyvázat z toho, aby Facebook uživatelská data používal ve vyšší než nezbytné míře pro provoz Facebooku. Lze ovlivnit určité funkce, např. zda chcete, aby služba identifikovala vaši tvář ve fotkách. Některé volby ovšem ovlivnit nelze a jedinou možností, jak se úplně vyhnout tomu, aby Facebook s vašimi daty pracoval, je nepoužívat sociální síť.

Sdílení dat mezi WhatsAppem a Facebookem

Připustí Facebook, aby WhatsApp fungoval zcela samotně a nebyla sdílena žádná data mezi ním a modrou sociální sítí? Ne. Facebook argumentuje tím, že sdílení umožňuje chránit komunikační službu přes zneužitím služby. V Evropské unii nicméně nedochází ke sdílení dat za účelem zlepšování služeb Facebooku nebo reklam.

Zuckerberg v Evropském parlamentu
Zuckerberg v Evropském parlamentu

Kauza Cambridge Analytica

V EP padl dotaz, zda Facebook odškodní neuživatelky a neuživatele za sledování. Konkrétně Cambridge Analytica se týkala jen lidí z USA, v tomto případě tudíž Facebook necítí potřebu Evropu odškodnit. Podle něj dále nebyla zneužita citlivá data jako informace o platebních kartách. Data o „lajcích“ nebo zájmech Facebook nepovažuje za citlivá – byla veřejně dostupná.

Facebook zatím nemá informace o tom, že by došlo k podobnému zneužití dat jako v případě Cambirdge Analyticy. Vyšetřování aplikací nadále probíhá.

Hospodářská soutěž

Facebook se necítí být natolik monopolní, aby považoval za nutné firmu rozdělit. Propojení produktů jako WhatsApp nebo Messenger s Facebookem považuje za přínosné v otázce bezpečnosti. Facebook dále poukazuje, že existuje řada konkurenčních produktů sloužících ke komunikaci, jako příklady uvádí DailyMotion, Snapchat, YouTube, Flickr, Twitter, Vimeo, Google Photos, Pinteres, iMessage, Telegram, Skype, Line, Viber, WeChat, Snapchat a LinkedIn.

Ze všech reklamních systémů se na Facebooku protočí 6 % peněz globálně, proto se sociální síť nepovažuje za monopolní ani v této oblasti.

Volby a reklamy

Facebook zprůhlední reklamní kampaně tak, že od června bude možné u každé reklamy zobrazit podrobnosti, uvidíte tak, kdo reklamu zadal a jaké další reklamy si subjekt platí na Facebooku, Messengeru a Instagramu. Toto se vztahuje ke všem reklamám, nejen politicky orientovaným. Nedozvíme se ale, na koho reklamy cílí, nebo to aspoň z vyjádření provozovatele nevyplývá.

Zatím jen v USA bude vyžadováno, aby bylo u reklam indikováno, kdo politické reklamy platí. Bude také ověřována identita těch, kdo si takové reklamy budou chtít objednat. Archiv s těmito reklamami bude volně přístupný a doba uchování informací je stanovena na sedm let.

Falešné účty

Budou ověřování ti, kdo vlastní stránky s vysokým počtem sledovatelek a sledovatelů. Bez ověření nebude možné na stránky přidávat obsah. Tím by mělo být zamezeno vzniku pochybných (např. dezinformačních) stránek, za nimiž stojí falešné účty. Facebook bude dále upozorňovat na případné změny na stránkách, např. pokud bude upraven název.

V prvním čtvrtletí bylo zrušeno 583 milionů falešných účtů. Denně služba zamezí registraci milionů falešných účtů. Facebook bude hledat metody, jak vzniku falešných účtů bránit, je to ale boj, který nelze nikdy zcela vyhrát.

Facebook spojeníNeutralita sociální sítě

Po letošní změně algoritmu, jenž volí příspěvky, které v přehledu na Facebooku vidíte, došlo k poklesu zobrazení příspěvků od stránek a publikací z pravicově orientovaného politického spektra. Tak zněla kritika. Jak už řekl Zuckerberg, Facebook začal více upřednostňovat obsah od přátel a rodiny.

V důsledku došlo k poklesu zobrazení politických, ale také nepolitických příspěvků od stránek bez ohledu na jejich orientaci. Dále se služba začala zajímat o důvěryhodnost zdrojů a dává teď přednost těm důvěryhodnějším. V přehledu na hlavní stránce znevýhodňuje také clikbait a senzační (čtěte zavádějící) titulky, za nimiž se neskrývá tak šokující obsah.

Ke kultivaci obsahu pak přispívá spolupráce s nezávislými fact‑checkingovými organizacemi. Nepravdivé zprávy jsou na hlavní stránce opět znevýhodněny.

Na jaké otázky stále neznáme odpovědi?

  • Proč se Zuckerberg v roce 2015, kdy se dozvěděl o zneužití uživatelských dat Cambridge Analyticou (CA), rozhodl o problému neinformovat dotčené uživatele a uživatelky?
  • Kdo stanoví kritéria pro odstraňování obsahu nebo účtů z Facebooku?
  • Ohlíží se Facebook dostatečně na to, jaký má vliv na společnost, a neupřednostňuje peníze před zájmy uživatelské základny?
  • Odstranil Facebook legitimní účty (orientované na politiku) a proč?
  • Facebook se nepovažuje za monopol, skutečně však nezneužívá svého postavení tak jako monopolní subjekt?
Facebook a Evropský parlament. Jak Zuckerberg (ne)vysvětlil ochranu uživatelských dat
Ohodnoťte tento článek!
4.1 (82%) 10 hlas/ů
Předchozí
Následující

1 komentář