Euro.cz Finance.cz Cnews.cz Edna.cz VideaČesky.cz Více
Flek.cz Profit.cz CoChceš.cz WoT.cz Raketka.cz Hryprodivky.cz Zdn.cz Nasvah.cz LetenkyLevne.cz Stahnu.cz Mujsoubor.cz Kniha.cz Více
Reklama

Brave chce vyřešit krizi webu. Nový prohlížeč nahradí reklamy jinými reklamami

Nový prohlížeč od Brendana Eicha slibuje rychlejší načítání a hlavně více soukromí. Vlastně ale nejde jen o prohlížeč, především bychom jej měli vnímat jako novou reklamní platformu, která chce vyřešit nešťastnou situaci na webu.

Brendan Eich, který vytvořil programovací jazyk JavaScript a spoluzaložil Mozillu, má ambice napravit web. V Mozille pracoval jako technologický ředitel, velmi krátce pak jako ředitel, na této pozici ovšem nevydržel. Kvůli svým názorům na homosexuální sňatky se stal terčem kritiky, což eskalovalo resignací poloviny členů představenstva organizace, až Eich sám dobrovolně odstoupil.

Od té doby ale v ústraní pracoval na novém projektu, s nímž se konečně rozhodl pochlubit se. Spoluzaložil a rovněž šéfuje firmě Brave Software, jež vyvíjí nový internetový prohlížeč s prostým názvem Brave. To v překladu znamená statečný. Brendan Eich si nemyslí, že by web čelil stejné hrozbě, jako když se podřizoval Internet Exploreru a jeho „standardům“. Podle něj je naopak problémem soukromí.

Soukromí nás pálí nejvíce

Eich se rozepsal o tom, jak byl web od počátku zdarma a dodnes není většina lidí ochotná za obsah platit, resp. podporovat stránky, které navštěvují nejčastěji. Není realistické očekávat, že se to v nejbližší době zlomí. Na oplátku je web obecně povětšinou podporován reklamami. Je s tím ovšem spojeno několik jevů, včetně sledování chování návštěvníků, blokování nebo ignorování reklam, že si jich už vůbec nevšímáte.

Blokování je vůbec populární téma a považujeme jej za ne zrovna šťastnou volbu. Co chce Eich s nastalou situací chce udělat? Plánuje jít cestou kompromisu, protože bez reklam budou weby zanikat, ale zároveň by rád chránil soukromí uživatele. Kromě prohlížeče vzniká na něj napojená soukromá cloudová služba s anonymními reklamami.

Jiné reklamy místo těch původních

Brave tedy bude blokovat všechny možné pokusy o sledování, včetně potvrzení o klepnutí na reklamní pruh. Nasazovat reklamy bude pouze na několik míst standardní velikosti. Co přesně to má znamenat, nevíme. Každopádně by výsledek měl vypadat tak, že na stránce uvidíte rozumný počet reklam, které nebudou výrazněji obtěžovat. Na cílení avšak přeci jen dojde.

Brave

Ve hře nebudou osobní cookies nebo jiné jednoznačné identifikátory uživatele, prohlížeč nicméně bude nicméně pomocí klíčových slov určovat, které reklamy uvidíte. Nemělo by se prý stávat, že budou doporučovány produkty, které jste koupili, případně jste si je jen prohlíželi v e‑shopech. Standardně data o uživateli nemají být uchovávána v cloudu, jenž se nazývá Brave Vault.

Bude však patrně možné uchovávání povolit. O výhodách a nevýhodách mlžeme aktuálně jen spekulovat a řešení jsme na vlastní oči neviděli. Brave Software každopádně nebude moct prodat data o uživatelích inzerentům, protože je primárně nebude mít v rukou.

První testeři zkouší Brave 0.7. Prohlížeč bude postavený na Chromiu a bude sám open source. Vznikají verze pro Windows, OS X, Linux, iOS a Android.) Proč vývojový tým nevzal podvozek od Mozilly? Aby měl co nelepší šance, jde cestou kompatibility, což v dnešní době znamená adoptovat technologie, na nichž stojí Chrome.

Nová reklamní platforma

Co nám tedy Brave nabídne? Nebude to jen prohlížeč, půjde o celou novou reklamní platformu, jež chce zajistit přežití webu. Titulky prvních článků z různých koutů světa sice říkají, že Brave zablokuje reklamy, ale už nezvládají zmínit, že místo nich Brave na web dosadí vlastní reklamy. Právě tady ovšem mohou vzniknout pochybnosti – proč se svěřovat do péče mladé firmy?

Díky interview Business Insideru s Eichem víme, že si ponechá 15 % z příjmů. Brave bude provozovatele webů lákat na to, že jim díky odstranění prostředníka nabídne vyšší podíl z peněz získaných za zobrazení reklam. Vydavatel získá zhruba 55 % z příjmů (v případě růstu platformy se mohou vyšplhat až na 70 %), 15 % půjde partnerovi, jenž dodá reklamu. Něco si nechá provozovatel Bravu, jak již bylo zmíněno, a 10–15 %připadne uživateli.

Ten bude moct se svými procenty jednoduše nakládat tak, že se rozhodne, kterému svému oblíbenému webu sumu přihraje. Bude tak moct přímo podpořit své oblíbené stránky, aniž by vytáhle peníze přímo ze své kapsy. Na webech, které se rozhodnete podpořit, následně váš Brave nebude zobrazovat žádné reklamy.

Kontrola na reklamou

Ačkoli tedy stále nějaké reklamy uvidíte, budete mít nad nimi přece jen větší kontrolu než v současnosti v běžných prohlížečích na běžných webech. Reklamy budou cíleny na základě klíčových slov, jež budou vybírána podle historie prohlížení. Na druhou stranu budete mít stále možnost seznam těchto slov upravit a nepohodlné výrazy klidně vymazat. A inzerent nebude mít k těmto údajům vůbec přístup.

Kromě kontroly nad reklamou má nová filosofie Bravu zajistit jednak lepší zabezpečení (neuvidíte podvodné reklamy) a také zrychlí načítání stránek. Podle Eicha je současný web výrazně zpomalen mnoha skripty. Na smartphonech zajistí Brave 2–4× rychlejší načtení stránky ve srovnání s ostatními prohlížeči, na počítačích pak bude 1,4× rychlejší než soudobá konkurence.

Zdroj: Brave via Thurrott.com
Business Insider | TechCrunch

Další články na téma: 
Oblíbené Tisk E-mail
Reklama

Komentáře

Zní to jako apríl :D Představa, že se provozovatel vzdá globálně reklam kvůli platformě, která nemá prakticky žádný tržní podíl... :D

Reklama