Euro.cz Finance.cz Cnews.cz Edna.cz VideaČesky.cz Více
Flek.cz Profit.cz CoChceš.cz WoT.cz Raketka.cz Hryprodivky.cz Zdn.cz Nasvah.cz LetenkyLevne.cz Stahnu.cz Mujsoubor.cz Kniha.cz Více
Reklama

Gigabyte GeForce GTX 750: jak si vede menší Maxwell bez Ti v názvu?

Ve stručné recenzi doplníme poslední chybějící dílek v pravidelných testech levných grafik: GTX 750. Jak si vede proti dražší 750 Ti a jak proti Radeonu R7 260X?

Síla Titánů nedosahující

V posledním testu levných grafik s Radeonem R7 250 a GeForce GT 740 jsem slíbil doměřit v podstatě poslední chybějící článek mozaiky – GeForce GTX 750 (bez Ti v názvu). Menší ze dvou desktopových Maxwellů označovaný jako GM107 přišel o 128 ze 640 stream procesorů, stejný díl texturovacích jednotek a má o něco pomaleji taktované paměti. Tím rozdíly ale končí a nás bude zajímat, jestli se rozdílových 700–1000 Kč (dle modelu) oproti GTX 750 Ti vyplatí ušetřit.

Vše podstatné o GM107 z pohledu architektury a technologických schopností si můžete přečíst v recenzi MSI GTX 750 Ti Gaming.  I jako zástupce GTX 750 jsem od Gigabyte obdržel přetaktovaný model, ale jelikož se jedná o necelých 50 MHz na frekvenci maximálního Boost, slušelo by se možná kolem slova přetaktovaný dát uvozovky. Paměti jsou nastaveny přesně dle referenčního modelu Nvidie.


 

 

Kartě vévodí nízkoprofilový ventilátor s průměrem 10 cm, který i z jen průměrně odhlučněné skříně nebudete slyšet ani v zátěži. Jen pokud se s uchem přiblížíte, uslyšíte trochu vrčivý zvuk motorku. Trápit by vás to mohlo ale leda v naprostém tichu a ještě při umístění nějaké děravé skříně dost blízko vaší hlavy.

 
 

 


 

 

Je sice sympatické, že Gigabyte kartu osadil „plnými verzemi“ HDMI, ale zase pro připojení monitoru s DisplayPortem budete potřebovat speciální kabel či redukci. Když už jsou zde dva HDMI kvůli krmení rozlišení 4K na 60 Hz (přes každý kabel jde polovina podobně jako je tomu u jednoho DisplayPortu 1.2 s jeho funkcí MST), tak mohl být DisplayPort místo DVI-D. DVI-I by na pokrytí dříve používaných D-Sub a DVI-D stačil.

 

Detekce schopností videoprocesoru (DXVA Checker)

 

Videoprocesor v GM107 už teď reportuje podporu GPU akcelerace hned několika formátů v rozlišení QFHD (známé také jako 4K).

 

Když jsem dokončil testování této GTX 750, hodně jsem se divil, jak je výkonnostně blízko dražší GTX 750 Ti. Vysvětlení existovalo dvojí – buď je často naráženo na limit daný výkonem v testovací sestavě použitého procesoru, nebo Nvidia dokázala výkon malých Maxwellů pomocí ovladačů za poslední měsíce docela zvednout. Ve většině případů se potvrdila druhá jmenovaná teze – přesněji to vidíte v tabulce (nastavení frekvence bylo u přeměřované 750 Ti stejné a kromě verze ovladačů GeForce zůstalo samozřejmě identické i nastavení procesoru, pamětí RAM atd.):

 Test/verze ovladače na GTX 750 Ti334.69344.65 Nárůst
Aliens vs. Predator – low [avg. fps]78,883,66,1%
Aliens vs. Predator – default [avg. fps]65,369,97,0%
Battlefield 4 – high [avg. fps]40,645,211,3%
Battlefield 3 – low [avg. fps]78,883,56,0%
Battlefield 3 – high [avg. fps]59,662,34,5%
BioShock Infinite – medium [avg. fps]85872,4%
BioShock Infinite – ultra [avg. fps]58,761,75,1%
Call of Duty 4: Modern Warfare [avg. fps]115113,4-1,4%
Crysis 3 – low [avg. fps]62,965,23,7%
Crysis 3 – high [avg. fps]38,138-0,3%
Enemy Territory: Quake Wars [avg. fps]99,9103,63,7%
F1 2012 – high [avg. fps]88969,1%
F1 2012 – ultra [avg. fps]768410,5%
IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover – low [avg. fps]93,994,50,6%
IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover – high [avg. fps]35,436,73,7%
Mafia II [avg. fps]81,282,71,8%
Metro Last Light – low [avg. fps]52,861,716,9%
Metro Last Light – high [avg. fps]35,639,310,4%
Resident Evil 6 [body]660868363,5%
Sleeping Dogs [avg. fps]73,384,415,1%
Stalker: Call of Pripyat [avg. fps]81,093,315,1%
The Elder Scrolls V: Skyrim [avg. fps]61,565,97,2%
The Elder Scrolls V: Skyrim – ultra high [avg. fps]45,646,82,7%
The Witcher 2 Enhanced Edition – low [avg. fps]58,157,9-0,3%
The Witcher 2 Enhanced Edition – high [avg. fps]42,342,2-0,2%
Tomb Raider (2013) – normal [avg. fps]103,6110,76,9%
Tomb Raider (2013) – high [avg. fps]59,865,18,9%
Total War: Shogun 2 – 1080p medium [avg. fps]82,891,510,5%
Total War: Shogun 2 – 1080p high [avg. fps]4752,311,3%
World in Conflict [avg. fps]62666,5%
World of Tanks 8.5 – low (custom) [avg. fps]85,291,57,4%
World of Tanks 8.5 – max. [avg. fps]50,551,92,8%
Unigine Heaven 4.0 [avg. fps]42,344,24,5%
Unigine Valley 1.0 [avg. fps]45,2486,2%
3DMark – Fire Strike [body]373038643,6%
3DMark – Cloud Gate [body]10202104272,2%
3DMark – Ice Storm [body]84465860291,9%

Jak vidno, bude zajímavé někdy přeměřit ještě GeForce GTX 660 a třeba Radeony R9 270 i 260X a podívat se, jak si tyto silnější karty z nižší střední třídy napříč několika vydanými verzemi ovladačů polepšily.

Parametry referenčních karet/grafických řešení

 GeForceGeForce GeForce GeForce GeForce 
 GTX 650GTX 650 TiGTX 750GTX 750 TiGTX 660
JádroGK107GK106GM107GM107GK106
Výrobní proces28 nm28 nm28 nm28 nm28 nm
Velikost jádra118 mm²221 mm²148 mm²148 mm²221 mm²
Tranzistorů1,3 mld.2,54 mld.1,87 mld.1,87 mld.2,54 mld.
Stream procesorů384768512640960
Takt jádra1058 MHz925 MHz1020/1085 MHz1020/1085 MHz980/1033 MHz
Takt SP1058 MHz925 MHz1020/1085 MHz1020/1085 MHz980/1033 MHz
ROP/RBE1616161624
Texturovacích jedn.3264324080
Paměť1 GB GDDR51 GB GDDR51 GB GDDR52 GB GDDR52 GB GDDR5
Takt pamětí5 GHz5400 MHz5012 MHz5400 MHz6008 MHz
Šířka sběrnice128-bit128 b128 b128 b192 b
Propustnost pamětí80 GB/s86,4 GB/s80,2 GB/s86,4 GB/s144,2 GB/s
Fillrate (pixely)8,5 Gpx/s14,8 Gpx/s16,3 Gpx/s16,3 Gpx/s19,6 Gpx/s
Fillrate (textury)33,9 Gtx/s59,2 Gtx/s32,6 Gtx/s40,8 Gtx/s78,4 Gtx/s
FLOPS813 GFLOPS1421 GFLOPS1044 GFLOPS1233 GFLOPS1888 GFLOPS
TDP64 W110 W55 W60 W140 W
Délka karty15 cm23 cm15 cm15 cm23 cm
DirectX11.011.011.011.011.0
 RadeonRadeonRadeonRadeonRadeon
 R7 250XHD 7790R7 260XHD 7850R9 270
JádroCape VerdeBonaireBonairePitcairnCuracao
Výrobní proces28 nm28 nm28 nm28 nm28 nm
Velikost jádra123 mm²160 mm²160 mm²212 mm²212 mm²
Tranzistorů1,5 mld.2,08 mld.2,08 mld.2,8 mld.2,8 mld.
Stream procesorů64089689610241280
Takt jádra950 MHz1000 MHz1100 MHz860 MHz900/925 MHz
Takt SP950 MHz1000 MHz1100 MHz860 MHz900/925 MHz
ROP/RBE1616163232
Texturovacích jedn.4056566480
Paměť1 GB GDDR51 GB GDDR52 GB GDDR51/2 GB GDDR52 GB GDDR5
Takt pamětí4,5 GHz6 GHz6,5 GHz4,8 GHz5,6 GHz
Šířka sběrnice128-bit128-bit128-bit256 b256-bit
Propustnost pamětí72 GB/s96 GB/s104 GB/s153,6 GB/s 179,2 GB/s
Fillrate (pixely)15,2 GPx/s16 GPx/s17,6 GPx/s27,5 GPx/s29,6 GPx/s
Fillrate (textury)38 GTx/s56 GTx/s61,6 GTx/s55 GTx/s74 GTx/s
FLOPS1216 GFLOPS1790 GFLOPS1969 GFLOPS1761 GFLOPS2,37 TFLOPS
TDP>80 W>85 W>115 W>130 W>150 W
Délka karty17 cm21 cm21 cm21 cm25 cm má MSI
DirectX11.211.211.211.211.2
 GeForceGeForceGeForceRadeonRadeon
 GT 640 GDDR5GT 740GTX 460R7 250HD 7750
JádroGK208GK107GF104OlandCape Verde
Výrobní proces28 nm28 nm40 nm28 nm28 nm
Velikost jádra79 mm²118 mm²~330 mm²90 mm²123 mm²
Tranzistorů? mld.1,3 mld.1,95 mld.1,07 mld.1,5 mld.
Stream procesorů384384336384512
Takt jádra1046 MHz993 MHz675 MHz1000/1050 MHz800 MHz
Takt SP1046 MHz993 MHz1350 MHz1000/1050 MHz800 MHz
ROP/RBE81632816
Texturovacích jedn.1632562432
Paměť1 GB GDDR51 GB GDDR51 GB GDDR51 GB GDDR51 GB GDDR5
Takt pamětí5 GHz5 GHz3600 MHz4,6 GHz4,5 GHz
Šířka sběrnice64-bit128-bit256-bit128-bit128-bit
Propustnost pamětí40 GB/s80 GB/s115,2 GB/s73,6 GB/s72 GB/s
Fillrate (pixely)8,4 Gpx/s7,9 Gpx/s9,5 Gpx/s8 GPx/s12,8 GPx/s
Fillrate (textury)16,7 Gtx/s31,8 Gtx/s37,8 Gtx/s24 GTx/s25,6 GTx/s
FLOPS803 GFLOPS763 GFLOPS907 GFLOPS768 GFLOPS819 GFLOPS
TDP49 W64 W160 W>65 W>55 W
Délka karty15 cm15 cm21 cm17 cm15 cm
DirectX11.011.011.011.211.2

 

Zakoupíte na CZC.cz
GIGABYTE GTX750 OC 1GB + FTP Fall 2014 – herni kredit v ceně 3000 Kč (do her Infiniti Crysis, War Thunder, Strife)3 197 Kč
Oblíbené Tisk E-mail
Reklama

Komentáře

Koupil jsem ji tento týden a radost převeliká. Díky nízkému příkonu je to ideální adept na pasivní chlazení. Škoda, že AMD v tomto směru víc netlačí na nižší spotřebu svých karet. Zvažoval jsem i Ti, ale ten rozdíl je opravdu malý.

Ještě jsem si vzpomněl, že byl docela problém s instalací té karty. Náhodou jsem měl doma několik PC a sedla jen desce s EFI. Na mé starší desce jsem musel vypnout USB3... laboroval jsem s tím snad dvě hodiny a překvapivě nejsem sám. Na netu jsou toho plná fóra a podle všeho nezáleží na značce.

Ale, záleží.. Mám 750 od EVGA na desce am3+ award a šlape bez problému. Bios na ZD je z roku 2013.

Pokud se jednalo přímo o Gainward, tak problémy s instalací jsem měl v minulosti také. Docela vybíravá karta co se týče kompatibility se zákl. deskami. Jiné značky bez problému.

GeForce GTX 650 OC, HD Graphics 4600 (Core i5-4670K) a Radeon HD 6670 GDDR5 mají v grafech špatnou barvu.

Vypadlo mi totiž APU A10-7850K a tím se to posunulo. Díky za upozornění, mělo by být opraveno.

To stále používáte tu nejstarší verzi 3D Marku, že tam ani není Sky Diver? Ona ta výkonnost se s každým updatem verzí jednotlivých testů benchmarku mění...

Ano, mám zakonzervováno.

Ty výsledky jsou divné.
Dále mi nejde do hlavy že na obrázku má GTX750 přídavné napájením. 750 jej totiž nemají. Dále se vám špatné ukazují hodnoty v GPUZ u GTX750. GTX460 má uvedenou špatné hodnotu pixel fillrate v tabulce. Má být poloviční. (viz. změna uvádění gpuz)

To, že si karta vystačí bez přídavného napájení přece neznamená, že se pro něj výrobce nemůže rozhodnout. Tak dobrý v modelování a renderingu, abych si to na fotkách dodělal, opravdu nejsem.

Co ukazuje GPU-Z, to taky neovlivním. Vzhledem k počtu ROP je to samozřejmě hloupost, správně je to v tabulce. V oné tabulce mám u GTX 460 pixel fill-rate dobře (jestli mě zrak a kalkulačka nešálí). 

Výsledky 750 Ti se staršími ovladači jsem z grafů oddělal, ať to nemate (stačí to v té tabulce v první kapitole).

Jasný nechci buzerovat. Mě je to jasné ale laikovi byt jasné nemusí. GTX 460 má opravdu méně. Do verze GPUz 0.5.6 to ukazovalo špatně. Zde 560GTX taky http://pixs.ru/showimage/Untitled59_3030595_4126647.jpg

Je fakt, že na základě tohoto http://www.techpowerup.com/forums/threads/pixel-fillrate-and-fermi.155459/ bych to měl opravit (a opravím). Akorát to není jediná karta, kde je fillrate ve skutečnosti něčím shora limitován a v praxi v lowlevel benchmarcích na svůj teoretický nedosáhne ani omylem.

vite co je krasne, jak se rika ze vykon temer nestoupa, ale kdys se clovek na ty grafy zadiva, tak vlastne kouka ze soucasny "lowend" za 3k v podobe GTX750 jak si to rozdava s o 2-3 generace staryn "highendem" ktery ve sve dobe staval 8k+

Reklama
Reklama