Hlavní navigace

Radeon HD 7950: výkon GTX 580, vynikající spotřeba

31. 1. 2012

Sdílet

Zdroj: Redakce

AMD Radeon HD 7950 v parametrech

Radeon HD 7950 je v pořadí druhou kartou AMD z nové generace s kódovým označením „Southern Islands“ s grafickým čipem vyráběným novým 28nm výrobním procesem. Jde o mírně ořezaný model s Tahiti – nejvýkonnějším čipem z první 28nm várky karet AMD.

Takty jádra klesly z 925 MHz u HD 7970 na 800 MHz u HD 7950. Spolu s tím se snížil i počet stream procesorů ze 2048 na 1792 a klesl i počet texturovacích jednotek ze 128 na 112. Počet rasterizačních jednotek je 32 stejně jako u HD 7970.

Asi to nejzajímavější – AMD se nenechalo inspirovat Nvidií, která u ořezaných modelů zužuje paměťovou sběrnici a osazuje méně paměťových čipů. A tak má Radeon HD 7950 stejně jako HD 7970 na dnešní poměry hodně luxusní 3 GB paměti GDDR5. Otázkou je, do jaké míry to bude inspirovat výrobce karet k tomu, aby vyráběli i 1,5 GB modely osazené paměťovými čipy s poloviční kapacitou.

Kapacita pamětí i šířka sběrnice 384 b zůstala zachována, takty pamětí jsou ale nižší (efektivních 5000 místo 5500 MHz u HD 7970). Se snížením frekvence klesla i jejich propustnost – z 264 na 240 GB/s. Nevadí to tak, jak by se mohlo zdát – i grafický čip je níže taktovaný a má horší parametry, takže karta při přetaktování jádra strádá méně než u HD 7970.

S ohledem na to, že u dosud highendových GeForce GTX 580 je 1,5 GB běžná kapacita a na drtivou většinu her to pořád stačí, se dá předpokládat, že se budou prodávat i 1,5GB modely HD 7950 podobně jako tomu bylo u HD 6950 s 1GB modely.

  GeForce GTX 570 GeForce GTX 580 GeForce GTX 480 Radeon HD 6950 Radeon HD 6970 Radeon HD 7950 Radeon HD 7970
Jádro GF110 GF110 GF100 Cayman Cayman Tahiti Tahiti
Výrobní proces 40 40 40 40 40 28 28
Velikost jádra ~520 ~529 ~529 389 389 365 365
Tranzistorů 3,0 mld. 3,2 mld. 3,2 mld. 2,64 mld 2,64 mld. 4,31 mld. 4,31 mld.
Stream procesorů 480 512 480 352 (1408) 384 (1536) 1792 2048
Takt jádra 732 MHz 772 MHz 700 MHz 800 MHz 880 MHz 800 MHz 925 MHz
Takt SP 1464 MHz 1544 MHz 1401 MHz 800 MHz 880 MHz 800 MHz 925 MHz
ROP/RBE 40 48 48 32 32 32 32
Texturovacích jedn. 60 64 60 88 96 112 128
Paměť 1280 MB GDDR5 1536 MB GDDR5 1536 MB GDDR5 2048 MB GDDR5 2048 MB GDDR5 3072 MB GDDR5 3072 MB GDDR5
Takt pamětí 3800 MHz 4008 MHz 3696 MHz 5000 MHz 5500 MHz 5000 MHz 5500 MHz
Šířka sběrnice 320 b 384 b 384 b 256 b 256 b 384 b 384 b
Propustnost pamětí 152 GB/s 192,4 GB/s 177,4 GB/s 160 GB/s 176 GB/s 240 GB/s 264 GB/s
Fillrate (pixely) 35,1 Gpx/s 37,1 Gpx/s 33,6 Gpx/s 25,6 Gpx/s 28,2 Gpx/s 25,6 Gpx/s 29,6 Gpx/s
Fillrate (textury) 43,9 Gtx/s 49,4 Gtx/s 42 Gtx/s 70,4 Gtx/s 84,5 Gtx/s 89,6 Gtx/s 118,4 Gtx/s
FLOPS 1406 1582 1345 2,25 TFLOPS 2,7 TFLOPS 2,87 TFLOPS 3,79 TFLOPS
Max. spotřeba 225 W 244 W 250 W 200 W 250 W 200 W 250 W
Délka karty 27 cm 27 cm 27 cm 28 cm 28 cm 28 cm 28 cm
Shader model 5 5 5 5 5 5 5

 

Protože jde o odlehčenou verzi výkonnějšího modelu HD 7970, zdědila karta podporu všech technologií, které už můžete znát z recenzí HD 7970 – pro AMD revoluční GPGPU architekturu Graphic Core Next, výrazně vylepšené Eyefinity (s podporou DDM Audio – Discrete Digital Multi-Point audio, tedy že na každém z připojených monitorů lze přehrávat jiný zvuk), AMD PowerTune (možnost okamžitě upravit takty karty v závislosti na její aktuální spotřebě), na poměry highendových karet úžasnou novinku ZeroCore Power, díky které může mít karta při uspání monitorů spotřebu pod 3 W, vylepšené enkódování videa, podporu PCI Express 3.0 a DirectX 11.1, výkonnější teselátor a další funkce, které můžete znát už i ze starších karet – například AMD HD3D coby rozvíjející se alternativu k Nvidia 3D Vision nebo duální BIOS.

Testovali jsme kartu přímo od AMD. Po internetu a v materiálech AMD se dá narazit na fotografie hned dvou verzí referenčních HD 7950. Před uvedením se objevovala častěji karta s menším pasivem, který shora ofukuje axiální ventilátor umístěný téměř na středu karty.

HD 7950, kterou nám AMD poslalo, je až na detaily k nerozeznání od HD 7970. Proto ani nebudu opakovat obvyklou sadu fotografií, zvenčí je prakticky stejná jako HD 7970, v čem se zvenčí liší, se dozvíte dále. Pokud vám náhodou utekly recenze HD 7970, můžete si projít galerii s fotografiemi HD 7970, do které se dostanete klepnutím na fotku karty:

AMD HD 7970 reference design-0012
originál

Na Radeony HD 7950 už bylo více času, a tak už má řada výrobců (na rozdíl od uvedení HD 7970) připravené i karty s vlastním návrhem tištěného spoje a chlazení. Už jsem začal testovat i další HD 7950, OC model od Sapphire s výrazně přetaktovaným jádrem na 900, pamětmi na 5000 MHz a s chladičem s dvojicí ventilátorů. Její recenze bude v brzké době následovat.

Asi jediný rozdíl, kterého byste si na kartě od AMD určitě všimli, jsou odlišné napájecí konektory. Zatímco Radeon HD 7970 vyžadoval přídavné napájení pomocí kombinace 6pinového a 8pinového konektoru PCIe Power, Radeon HD 7950 si obdobně jako většina karet odvozených od nejvýkonnějšího jednoprocesorového modelu vystačí se dvěma šestipiny. Teoretické maximum napájení je podle specifikací při této konfiguraci 75 W přes sběrnici + 2× 75 W přes přídavné napájení, celkem tedy 225 W, spotřeba udávaná AMD je dokonce ještě o něco nižší – jen 200 W. A samozřejmě produktové štítky.

HD 7970-0001
originál

HD 7970-0005HD 7970-0004
originál | originál

Kartu jsem zbytečně nerozebíral, pokud vás zajímají útroby referenčních karet od AMD, projděte si fotky třeba v recenzi na TechPowerUp. K tomu, abych zjistil, že oproti HD 7970 schází jedna napájecí fáze, stačil i průzkum zadní strany tištěného spoje. Jen pro připomenutí, takto vypadal tištěný spoj Radeonu HD 7970 v referenčním provedení:

Sapphire HD 7970 reference design-0033
originál

U HD 7970 je z kontaktů pro dva osmipinové přídavné napájecí konektory a jedné neosazené napájecí fáze (ChiL CHL8228G zvládá až šest fází pro GPU a dvě pro paměti) je patrné, že se při návrhu počítalo i s vyšší spotřebou a výkonnějším napájením. To, že není jedna fáze osazená příslušnými součástkami, je znát i na opačné straně tištěného spoje.

U Radeonu HD 7950 si můžete všimnout, že součástky schází už na dvou ze šesti fází pro GPU.

HD 7970-0006
HD 7970-0007
HD 7950 – originál | HD 7970 – originál

A na opačné straně je to, že některé součástky chybí, vidět i skrz ventilátor – oproti HD 7970 schází další cívka.

HD 7970-0003HD 7970-0002
HD 7950 – originál | HD 7970 – originál

V našem případě byla karta osazená stejným výkonným (a v zátěži nepříliš tichým) chladičem s radiálním ventilátorem na konci karty, který tlačí vzduch skrz žebrování pasivu a záslepku ven ze skříně.

Testovací sestava

Testovací konfigurace

Podrobný popis testovací sestavy najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti.

Nové Radeony HD 7970 a 7950 jsou testované na posledních oficiálnícho ovladačích (zatím bez certifikace WHQL) s označením RC11.

Ostatní karty AMD jsou testované na ovladačích Catalyst 11.4, Catalyst 11.8 (Radeon HD 5850, HD 5870, Radeon HD 6670, HD 6850, HD 6950, HD 6990), Radeon HD 6970 je přetestovaný na poslední verzi ovladačů AMD Catalyst 12.1a preview.

Téměr všechny karty Nvidie jsou testované na ovladačích 266.58. Výjimkou je model GTX 560 Ti, který jsem testoval na ovladačích 266.66, GTX 560 je pak testovaný na neveřejné verzi ovladačů 267.59 a konečně GTX 560 je testovaná na ovladačích 275.20.

Základní deska Gigabyte EX58-UD5 je osazená „extrémním“ šestijádrovým Core i7-980X. Procesor je přetaktovaný na 3,8 GHz při napětí zvýšeném na 1,344 V (podle CPU-Z).

V BIOSu jsou vypnuté úsporné technologie. Důvod je opět jednoduchý – co nejvíce omezit vliv procesoru při měření spotřeby grafické karty. Kvůli snížení chyby při měření, ke kterým by jinak docházelo kvůli automatickým a nevyzpytatelným změnám taktovací frekvence, je vypnutý Turbo Boost.

testovací sestavy 27

Paměti DDR3-1600 běží na 1360 MHz při časování 8-8-8-22-1T a 1,64 V.

Procesor chladí výkonný Coolink Corator DS, který můžete znát z testu zveřejněného na ExtraHardware.

„Levný“ Centurion od Cooler Master se k podobné sestavě na pohled ani trochu nehodí, ale jde o skříň s typickou (a stále ještě nejčastěji používanou) koncepcí a konfigurací chlazení. V bočnici jsem zalepil otvor v místě chladiče procesoru – při použitém chladiči procesoru a daném uspořádání systémového chlazení nadělal víc škody než užitku.

testovací sestavy 23

Vepředu je 1000otáčkový Cooler Master dodávaný se skříní. Zadní systémový ventilátor Nanoxia FX12 (možná si jej ještě pamatujete z naší recenze) může v případě potřeby běžet až na 2000 ot./min, pomocí panelu je zregulovaný na 1500 ot./min, při kterých je aerodynamický hluk ještě únosný.

O napájení se stará 920W Enermax Revolution 85+ má vysokou účinnost, nabízí vysoký výkon a umožňuje i bezproblémový provoz řešení postavených na 3-way SLI či CrossFireX ze tří karet. Při časté manipulaci se náramně hodí odpojitelná kabeláž, která ve skříni zbytečně nepřekáží. K samotnému průvanu ve skříni zase tolik nepřispívá, ventilátor obvykle běží v rozmezí 800-900 ot./min.

Pevný disk VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) s kapacitou 300 GB používáme především kvůli rychlejšímu načítání her.

testovací sestavy 28

 

Procesor

Intel Core i7-980X

základní parametry

počet jader / vláken 6 / 12
taktovací frekvence 3,33 GHz
násobič 25×
TurboBoost až 3,6 GHz, násobič 1/1/1/1/2/2
cache 12 MB

použité nastavení

taktovací frekvence 3,8 GHz (28 × 136 MHz), 1,344 V, vypnutý HyperThreading, TurboBoost a C1E/EIST

recenze

Šestijádrový Intel Core i7-980X (Gulftown) v testu
Intel Za zapůjčení procesoru děkujeme společnosti Intel

 

Základní deska

Gigabyte GA-EX58-UD5

základní parametry

patice LGA 1366
čipová sada Intel X58, ICH 10R
paměťové sloty 6× DDR3, max. 24 GB
PCIe sloty, PCI sloty 3× PCIe ×16 (16+16+1/16+8+8), 1× PCIe x4, 1× PCIe ×1, 2× PCI
podrobné specifikace viz specsheet

recenze

Gigabyte EX58-UD5: výkon s Ultra Durable 3
Za zapůjčení základní desky děkujeme společnosti Gigabyte
 

 

Paměti

Kingston KHX1600C7D3K3/6GX (3× 2 GB)

základní parametry

typ DDR3
taktovací frekvence 1600 MHz
časování 7-8-7-20
napájecí napětí 1,65 V
udávaná spotřeba 1,8 W na modul
podrobné specifikace viz specsheet

použité nastavení

takt/časování 1360 MHz, 8-8-8-22-1T, 1,64 V
Kingston Za zapůjčení pamětí děkujeme společnosti Kingston

 

Pevný disk

Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)

základní parametry

kapacita 300 GB
otáčky 10 000 ot./min
rozhraní SATA 3 Gb/s
vyrovnávací paměť 16 MB
průměrná přístupová doba (čtení/zápis) 4,2 ms / 4,7 ms
podrobné specifikace viz specsheet
  Za zapůjčení pevného disku děkujeme společnosti Western Digital

 

Optická mechanika

Lite-On DH4O1S

základní parametry

typ BD-ROM
podporované formáty [BD] BD-R, BD-RE , BD- ROM , BD-R DL , BD-RE DL , BD- ROM-DL
[DVD] DVD Video, DVD-5, DVD-9, DVD-10, DVD-18, DVD+RW 4.7GB, DVD+R 4.7GB, DVD-RW 4.7GB (closed session), DVD-R 4.7GB, DVD+R9
[CD] CD-DA, RAW, CD-ROM XA (m1,m2,m2f1/m2f2), CD-R, CD-RW, CD-PLUS, CD-I
rychlost čtení BD-R/RE/ROM/SL/DL : 4× CAV
DVD +R/-R SL : 12×
DVD +R/-R DL : 8×
DVD +RW/-RW SL :

DVD-9 : 8×
CDR/CDRW : 32×
podrobné specifikace viz specsheet
  Za zapůjčení optické mechaniky děkujeme společnosti LiteOn

 

Zdroj

Enermax Revolution 85+ ERV920EWT-00, 920 W

základní parametry

celkový výkon 920 W
špičkový výkon 1010 W
podrobné specifikace viz specsheet
Za zapůjčení zdroje děkujeme společnosti Enermax

 

Skříň

Cooler Master Centurion 534

základní parametry

formát miditower
standard ATX

 

Chladič

Coolink Corator DS

základní parametry

podporované patice Intel LGA 775/1156/1366, AMD AM2/AM2+/AM3
rozměry 155 × 140 × 121 mm
hmotnost pasivu 1040 g
materiál měděná základna, hliníková žebra
ventilátor 120 × 120 × 25 mm, 800–1700 ot./min, PWM
podrobné specifikace viz specsheet

recenze

Test chladičů (finále): Noctua, Thermalright, Zalman…
  Za zapůjčení chladiče děkujeme společnosti Rascom

 

Operační systém, nastavení a ovladače

  • Microsoft Windows 7 Ultimate (64bitová verze)
  • vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na
    všech jednotkách
  • DirectX redist August 2010
  • Intel INF
    9.1.1.1
  • Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065

Za

poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme
společnosti Electronic Arts Czech Republic.

EA logo

Za
poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.

CD Projekt

Za
poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.

 

 

Aliens vs. Predator (DX11), Anno 1404 (DX10)

Aliens vs. Predator

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

 

 

CD Projekt

Anno 1404

U této překrásně vypadající strategie (schválně zkuste kliknout na náhledový obrázek nad tímto odstavcem anebo tento přímo z testovací sekvence) jsem se nechal podobně jako u Call of Duty World at War inspirovat metodikou PC Games Hardware a tu tedy máme plně srovnatelnou. Postup je takovýto: Stáhněte si uloženou pozici PCGH, uložte ji do C:\Users\xyz\Documents\Anno 1404\Savegames. Nastavte všechny grafické detaily ve hře na maximum, vypněte vertikální synchronizaci a MSAA i anizotropní filtrování aktivujte také skrze hru.

Po načtení uložené pozice pomocí kurzorových kláves několikrát přelétněte přes ostrov a pak pozici znovu nahrajte. Zafunguje to jako cache proti vlivu pevného disku. FRAPS nastavte na 20 sekund a měřte vždy od doby, kdy začne v pravém horním rohu mluvit Zahir. 

Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.

Battlefield Bad Company 2 (DX11)

Battlefield Bad Company 2

Hned v úvodní misi se po probití zákopy dostanete po louku. Zde se po střetu s Japonci hra uloží. Nastavím FRAPS na 45 sekund a z tohoto checkpointu jdu kolem hořícího zera a dále pralesem až k můstku u vodopádu. Karty jsou otestovány v režimu DirectX 10 i novějším DirectX 11. Ten u DX11 GPU vynutíte v souboru C:\Users\xyz\Documents\BFBC2\settings.ini. Nastavení společně s uloženou pozicí si můžete stáhnout zde.

Za poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme společnosti Electronic Arts Czech Republic.

EA logo

Call of Duty: Black Ops, Call of Duty 5: World at War (DX9)

Call of Duty: Black Ops

Zatím poslední díl populární série je méně náročný než jeho starší předchůdce Call of Duty: World at War. Testuji pomocí Fraps prvních devadesát sekund z úvodní animace k misím U.S.D.D., která začíná cestou do Pentagonu a v S.O.G. odehrávající se ve Vietnamu.

I na slabší grafice, jakou je GeForce GTX 460, při vysoké úrovni vyhlazování se snímková frekvence jen výjimečně dostala pod šedesát snímků za sekundu.

 

Call of Duty 5: World at War

Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V
možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se
dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane,
spusťte FRAPS. Nově už nemusíte pro srovnatelnost výsledků s EHW držet klávesu pro pohyb vpřed, nechte jen doběhnout oněch 35 sekund a nic nedělejte.

 

Colin McRae: DiRT 2 (DX11, DX9), Crysis Warhead (DX10)

Colin McRae: DiRT 2

Pro testování DiRT 2 používám velký dávkový soubor, který umožňuje otestovat bez nějakého zasahování čtyři různé tratě ve čtyřech nastaveních. Pro srovnatelnost výsledků s DirectX 10 a 10.1 kartami mám sadu konfiguračních XML s vynuceným DirectX 9, další sada XML zapíná DirectX 11 (na GPU, jež ho umí), teselaci i nejvyšší úroveň detailů postprocessingu.

Měří se na čtyřech tratích: Maroko (méně náročná, ale výsledky srovnatelné s volně stažitelným demem), L.A. (noční, stadión dělá některým kartám problémy), Malajsie (na některých GPU nejnáročnější) a Londýn (ten je v plné hře jako základní benchmark). Veškeré použité XML a dávky pro testování najdete v tomto ZIPu.

V malých grafech jsou výsledky dílčích testů z dávky.

 

 

 

 

Crysis Warhead

K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer
Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s
ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a
implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a
zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním
Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy
už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

Far Cry 2 (DX10.1), Just Cause 2 (DX10)

Far Cry 2

Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.

Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.

Just Cause 2

Just Cause 2 bylo jedním z příjemných překvapení první čtvrtiny roku 2010 (alespoň po grafické stránce) a autoři mysleli i na integrovaný benchmark. Ty jsou ve hře hned tři, všechny vypadají velmi dobře, konec Desert Sunrise a hlavně nejnáročnější Concrete Jungle pak přímo parádně. Výsledky měření jsou z náročnějšího Dark Tower a Concrete Jungle, méně náročný Desert Sunrise už vynechávám.

Je trochu škoda, že Bokeh filtr a GPU simulace vody (která pak vypadá opravdu fantasticky) je realizována pouze přes Nvidia CUDA a nikoli třeba DirectCompute. V tomto max. nastavení by se tedy mohly srovnávat jen GeForce.

Mafia II (DX9), Metro 2033 (DX11), Napoleon: Total War (DX9)

Mafia II

Do metodiky jsme zařadili i zejména u nás populární Mafii II. Testy se zapnutým vyhlazováním jsou oproti většině ostatních her trochu exotické. Ve hrách se totiž nejčastěji používá vyhlazování MSAA (obvykle 4×, náročnější uživatelé nastavují i 8×), zatímco vývojáři Mafie sáhli k méně efektivnímu 2× SSAA (supersampling).

Testuje se na maximální detaily s vypnutým GPGPU PhysX.

 

Metro 2033

Z testovaných her největší zabiják grafických karet, který na trůnu
vystřídal Crysis a Stalkery: CS a CoP. V Game Options je položka Advanced PhysX vypnuta, na kartě Video je vybrána kvalita Very High, DX10 pro všechny karty a znovu navíc potom DX11 pro nejnovější GPU s jeho podporou, dále 4× MSAA a 16× AF. Používám uloženou hru takřka ze začátku hry (Chase), vozíkem jedete tunelem a než se vám ve snové vizi objeví příšera, logování FRAPSem ukončím (180 s). Benchmarkovací sekvence asi není nejtěžší možná, i tak ale současným kartám stačí a asi pár let ještě bude, výhodou je dobrá opakovatelnost.

 

Uloženou pozici před jízdou tunelem si můžete opět stáhnout, pro otestování používám uvedené nastavení. Kombinace MSAA, vysokého rozlišení a profilu very high u mnoha karet znemožňuje prakticky už pohyb v menu a přitom slevení z maximálních detailů hru vizuálně zřejmě až tolik nepokazí. Testuji pouze nižší rozlišení 1920 × 1200, vyšší rozlišení 2560×1600 už je na většině karet při stejném nastavení nehratelné.

Napoleon: Total War

V Napoleon:
Total War (demo, 1.0.0) používám pro testování bitvu u
Ligny. Fraps nastavuji na
62 sekund, jakmile získám kontrolu nad myší a klávesnicí, nastavím
pohled hned na zcela
nejnižší možný u země (náročná detailní animace vlnící se trávy či
obilí).

 

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11), World in Conflict (DX10)

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting (DX10 nebo DX11 podle toho, co GPU podporuje). Je-li DirectX10.1 podporován, je zatržen i v Advanced Options. DirectX 10 karty testuji pouze s 4× MSAA, DirectX 11 akcelerátory potom ještě navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).

World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování
navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.


Spotřeba (příkon), teploty

Spotřeba

Při běžné práci ve Windows je spotřeba u všech karet velmi vyrovnaná. U Radeonu HD 7950 a HD 7970 je ale jedna podstatná novinka – v okamžiku, kdy Windows spustí úsporný režim displeje, se karta může přepnout do hlubšího režimu s vypnutým ventilátorem a spotřeba padá podstatně níž. V případě naší sestavy to bylo jen 112 W!

Neplatí to ale vždy. Za některých okolností se karta do hlubokého spánku s vypnutým ventilátorem nepřepíná. Bylo tomu tak například při spuštěném monitorování z MSI Afterburner.

Zatímco u Radeonu HD 7970 nebyla spotřeba i přes nový výrobní proces zrovna nízká (ze všech jednočipových karet AMD nejvyšší), níže taktovaný Radeon HD 7950 na tom byl podstatně lépe. Zásluhu na tom má nejspíš i nižší napájecí napětí jádra – zatímco u HD 7970 se pohybovalo kolem 1,075 V, v případě HD 7970 to bylo v zátěži jen 1,031 V.

Teplota jádra bez zátěže oproti jiným kartám ničím nevybočuje a je více než vyhovující. Je dobře, že regulace zbytečně nevytáčí ventilátor a karta díky tomu není bez zátěže hlučná.

Teplota jádra v zátěži byla jedna z nejnižších. Znovu musím připomenout, že jsme testovali kartu s referenčním chladičem z HD 7970, který je dimenzovaný na podstatně větší zátěž. Výrobci budou s ohledem na výrazně nižší spotřebu HD 7950 hlavně u levnějších modelů s velkou pravděpodobností často osazovat méně výkonné chlazení, takže se ve finále zase dostaneme k tomu průměru.

Hlučnost

Hlučnost

V případě HD 7950 musím u hlučnosti zopakovat totéž, co u HD 7970 – chladič je v referenčním provedení shodný. Protože se karty v této podobě zřejmě vyskytovat nebudou, berte udávanou hodnotu jen jako orientační. V praxi se to bude lišit model od modelu.

Bez zátěže je karta velmi tichá, ale kartám s chladičem osazeným kvalitním axiálním ventilátorem (GTX 460, GTX 560) nemůže výkonný a masivnější radiální ventilátor pochopitelně konkurovat. Na rozdíl od nich je znát výraznější vrčení a hluk od ložisek. Není to ale nic, co by u výkonnějších sestav nezaniklo v hluku běžných systémových ventilátorů.

O něco nižší teploty v zátěži znamenaly nižší otáčky ventilátoru a spolu s tím i nižší hlučnost.

Přetaktování i s navýšením napětí a vliv na spotřebu

Přetaktování i s navýšením napětí a vliv na spotřebu

Přetaktování jsem vzal tentokrát podstatně víc do hloubky – bez zvýšení limitu pro PowerTune jsem se totiž občas přetaktováním dostal k nižším výsledkům než bez něj. Paradoxně to ale na rozdíl od HD 6900 nebylo v diagnostice znát na frekvenci jádra, alespoň MSI Afterburner s periodickým logováním po 1 se tvářil, jakoby k podtaktování karty nedocházelo.

Abych měl do budoucna představu o tom, jakých hraničních spotřeb by karta měla dosahovat, nastavil jsem PowerTune na +20 % a zaznamenával spotřebu při daném nastavení. To je další způsob, jakým lze poznat, jestli karta narazila na limit PowerTune – v okamžiku, kdy k tomu dojde, už se při dalším zvyšování taktů nezvedá výkon a nemění se výrazně ani spotřeba karty.

K přetaktování jsem využil MSI Afterburner 2.2.0 beta 11, který podporuje čip ChiL CHL8228G osazený na kartě a dovoluje přetaktování s navýšením napětí jádra i pamětí. Limit ze strany Catalyst Control Center se od 2.2.0 beta 10 dá zvednout, pokud Afterburner spustíte přes příkazovou řádku s parametrem -xcl.

Testoval jsem jako obvykle na náročné scéně v Crysis, kterou využívám pro měření spotřeby karet a která při ověřování stability funguje lépe než řada speciálních zátěžových testů k tomuto účelu určených.

Dosažené takty ani tak nemusí být stoprocentně stabilní, z časových důvodů karta při daném nastavení běžela vždy zhruba dvě a půl minuty a přetaktování jsem neověřoval ani v dalších hrách. V případě nestability ale spolehlivě kolabovala během několika sekund.

V první tabulce jsem zkoušel vliv taktu jádra na spotřebu. Maximální dosažená funkční frekvence jádra bez navýšení napětí při základních taktech pamětí byla 1000 MHz, při 1025 MHz už Crysis okamžitě havaroval.

takt jádra takt pamětí efektivní
takt pamětí
napětí jádra napětí pamětí spotřeba sestavy
800 MHz 1250 MHz 5000 MHz 1,031 V 1,6 V 302,0 W
825 MHz 1250 MHz 5000 MHz 1,031 V 1,6 V 306,7 W
850 MHz 1250 MHz 5000 MHz 1,031 V 1,6 V 310,0 W
875 MHz 1250 MHz 5000 MHz 1,031 V 1,6 V 313,8 W
900 MHz 1250 MHz 5000 MHz 1,031 V 1,6 V 318,6 W
925 MHz 1250 MHz 5000 MHz 1,031 V 1,6 V 319,1 W
950 MHz 1250 MHz 5000 MHz 1,031 V 1,6 V 322,1 W
975 MHz 1250 MHz 5000 MHz 1,031 V 1,6 V 325,1 W
1000 MHz 1250 MHz 5000 MHz 1,031 V 1,6 V 327,7 W
1025 MHz 1250 MHz 5000 MHz 1,031 V 1,6 V pád

 

S pamětmi se mi povedlo dostat až na limit, který dovoluje nastavit MSI Afterburner i s rozšířeným rozsahem taktů.

takt jádra takt pamětí efektivní
takt pamětí
napětí jádra napětí pamětí spotřeba sestavy
800 MHz 1250 MHz 5000 MHz 1,031 V 1,6 V 304,8 W
800 MHz 1300 MHz 5200 MHz 1,031 V 1,6 V 306,0 W
800 MHz 1350 MHz 5400 MHz 1,031 V 1,6 V 307,9 W
800 MHz 1400 MHz 5600 MHz 1,031 V 1,6 V 309,2 W
800 MHz 1450 MHz 5800 MHz 1,031 V 1,6 V 310,8 W
800 MHz 1500 MHz 6000 MHz 1,031 V 1,6 V 312,8 W
800 MHz 1525 MHz 6100 MHz 1,031 V 1,6 V 313,9 W
800 MHz 1550 MHz 6200 MHz 1,031 V 1,6 V 314,3 W
800 MHz 1575 MHz 6300 MHz 1,031 V 1,6 V 315,6 W
800 MHz 1600 MHz 6400 MHz 1,031 V 1,6 V 316,3 W
800 MHz 1625 MHz 6500 MHz 1,031 V 1,6 V 317,0 W

 

V další tabulce je přetaktování jádra pohromadě s pamětmi nastavenými na maximálních možných 6500 MHz efektivně. U některých karet se totiž stává, že pokud taktujete jen jádro nebo jen paměti, dostanete se k vyšším taktům, než když zvedáte frekvence u obou položek pohromadě.

U Radeonu HD 7950 se ukázalo, že maximální dosažená frekvence jádra se ani při vysokých 6500 MHz efektivně u pamětí prakticky neliší od přetaktování s pamětmi na 5000 MHz.

takt jádra takt pamětí efektivní
takt pamětí
napětí jádra napětí pamětí spotřeba sestavy
850 MHz 1625 MHz 6500 MHz 1,031 V 1,6 V 323,4 W
900 MHz 1625 MHz 6500 MHz 1,031 V 1,6 V 330,8 W
950 MHz 1625 MHz 6500 MHz 1,031 V 1,6 V 336,8 W
975 MHz 1625 MHz 6500 MHz 1,031 V 1,6 V 340,3 W
1000 MHz 1625 MHz 6500 MHz 1,031 V 1,6 V 343,7 W
1012 MHz 1625 MHz 6500 MHz 1,031 V 1,6 V pád

 

A když máme představu o schopnostech karty bez navýšení napětí, můžeme zkusit i zvedání napětí u jádra. U pamětí by to bylo zbytečné, u nich jsem se i bez změny napětí dostal na maximum, které bylo možné nastavit. Jádro i paměti byly nastavené na maximálních funkčních frekvencích.

Se zvedáním napětí jsem skončil na 1,2 V, protože při pokusech s druhou HD 7950 od Sapphire jsem narazil na to, že se karta, která byla při přetaktování na 1,2 V stabilní, jen při zvednutí napětí na 1,25 V bez zvedání frekvence jádra poroučela. Navýšení napětí tedy bylo v tomto případě spíše kontraproduktivní.

Snad to není žádná velká škoda, rozumné navýšení napětí u GPU, které má pro zvedání taktů význam, se obvykle pohybuje kolem 0,15–0,2 V. S dalším navyšováním už si pak obvykle pomůžete jen o nepříliš významných 10, 20 MHz.

Na následující tabulce je zajímavá především rychle rostoucí spotřeba. Vyšší napětí prospělo taktu jádra (maximální stabilní frekvence poskočila o 100 MHz), zato mělo drastický dopad na spotřebu karty.

Po nalezení maximální stabilní frekvence na 1,2 V by ještě mělo následovat pořádné ověření stability a následné hledání nejnižšího napětí, při kterém karta ještě vysoké takty ustojí, případně hledání nějakého kompromisu s o málo nižšími takty a podstatně nižším napětím a příznivější spotřebou. Právě přetaktování s výrazným zvednutím napětí totiž zabíjí největší výhodu HD 7950 – výbornou spotřebu.

takt jádra takt pamětí efektivní
takt pamětí
napětí jádra napětí pamětí spotřeba sestavy
1000 MHz 1625 MHz 6500 MHz 1,031 V 1,6 V 341,9 W
1000 MHz 1625 MHz 6500 MHz 1,049 V 1,6 V 350,1 W
1000 MHz 1625 MHz 6500 MHz 1,075 V 1,6 V 362,6 W
1000 MHz 1625 MHz 6500 MHz 1,100 V 1,6 V 374,3 W
1000 MHz 1625 MHz 6500 MHz 1,125 V 1,6 V 386,6 W
1000 MHz 1625 MHz 6500 MHz 1,150 V 1,6 V 400,9 W
1000 MHz 1625 MHz 6500 MHz 1,750 V 1,6 V 416,0 W
1000 MHz 1625 MHz 6500 MHz 1,200 V 1,6 V 433,0 W
1050 MHz 1625 MHz 6500 MHz 1,200 V 1,6 V 443,3 W
1100 MHz 1625 MHz 6500 MHz 1,200 V 1,6 V 450,7 W
1125 MHz 1625 MHz 6500 MHz 1,200 V 1,6 V pád

 

Výsledek přetaktování referenční karty – ~1000 MHz bez navýšení napětí, ~1100 MHz u jádra při napětí zvýšeném na 1,2 V, u pamětí efektivních 6500 MHz.

Celkový výkon, cena, poměr cena/výkon

Průměrný výkon

U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou.

Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet a multi-GPU konfigurací. Nejvýkonnější řešení, které jsme testovali, bylo tvořené trojicí GeForce GTX 580 a které téměř ve všech testech dosáhlo maximální skóre. Vůči němu je tedy většinou vztažený výkon jednotlivých karet v jednotlivých hrách, ze kterých je pak spočteno průměrné skóre.

S ohledem na to, že jde o porovnání highendových karet, vypustil jsem z průměrných výsledků u her, kde se testuje více nastavení ta méně náročná, která máme v metodice především kvůli slabším grafickým kartám a u kterých už je výkon highendových karet do jisté míry limitovaný procesorem.

V celkovém hodnocení jsou tedy započtena obě nastavení z Aliens vs. Predators, Anno 1404, Battlefield: Bad Company 2 v režimu DX11, všechny testy z Call of Duty: Black Ops, Call of Duty: World at War, u DiRT 2 pouze maximální detaily (režim DX11), v Crysis: Warhead pouze nastavení Enthusiast, Far Cry a Just Cause 2 je v nezměněné podobě, u Mafia II je započítán režim s vyhlazováním SSAA, Metro 2033 a Napoleon je oproti standardu v nezměněné podobě, u S.T.A.L.K.E.R.: Call of Prypiat je pouze režim s vysokými detaily a DX11 a konečně u World in Conflict nebylo co vynechávat (i když u něj už zřejmě k omezení ze strany procesoru také dochází).

V plném HD rozlišení a rozlišení 1920 × 1200 bodů má v testovaných hrách ještě trošku navrch GTX 580.

Podstatné bude rozlišení 2560 × 1600 bodů a vyšší. A tam už se projevuje náskok HD 7950 větší (asi 5 %) i přestože nejde o nejnovější hry a v testovaných titulech je jen zlomek těch, pro které AMD v poslední době ladilo ovladače a které znáte prakticky ze všech zveřejněných testů (Batman: Arkham City, Battlefield 3, TES V: Skyrim, DiRT 3, F1 2010 atp.).

Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání. Z grafu výrazně vyčnívá Radeon HD 5870, u kterého cena zůstala zamrzlá podle posledních kusů s velmi vysokou cenou. Paseku to dělá i v grafech s poměrem cena/výkon.

graf cena

Ani v případě slabšího modelu se AMD nedalo na charitu. Oficiální cena, na které Radeony začínají, je 449 dolarů, poměr cena/výkon je při ceně 10 500 Kč o fousek lepší než u HD 7970 a starší GTX 580. Ve srovnání s kartami jako GTX 570 nebo HD 6970 je pak o poznání horší, což je škoda.

Ve srovnání s GTX 580 ale nabízí HD 7950 podstatně lepší spotřebu, takže pokud vás moc nevzrušují proprietární technologie Nvidie jako PhysX či CUDA nebo další vlastnosti karet, nebo vás naopak láká Eyefinity, není důvod, proč s koupí HD 7950 váhat.

graf poměr cena výkon při rozlišení 1920x1200 bodů

graf poměr cena výkon při rozlišení 1920x1200 a 2560x1600 bodů

graf poměr cena výkon při rozlišení 2560x1600 bodů

Závěrečné hodnocení

Závěrečné hodnocení

Radeon HD 7950 podával v testovaných hrách ve srovnání s GTX 580 velmi vyrovnaný výkon. I cena bude s velkou pravděpodobností podobná, jde-li o výkon nebo tolik zajímavý poměru cena/výkon, nepřináší HD 7950 nějakou významné zlepšení – v tomto ohledu jde bohužel „jen“ o alternativu ke GTX 580, která už tu s námi nějaký pátek je. Pozitivní je, že i když v průměru je výkon podobný, v náročnějších hrách a při náročnějších nastaveních je na tom o něco lépe.

Budete-li však vybírat mezi GTX 580 a HD 7950 a dokážete se obejít bez proprietálních technologií jako je CUDA a PhysX, jsou výrazně lepší provozní vlastnosti prvních 28nm karet a další zajímavé novinky (ZeroCore) u Radeonů s jádrem Tahiti dostatečně pádným argumentem, proč se rozhodnout právě pro HD 7950.

AMD HD 7970 reference design-0026

Radeon HD 7950 je především díky provozním vlastnostem a novým technologiím mezi ostatními kartami stejně výjimečný jako HD 7970 a za to si rozhodně zaslouží ocenění.

Jediné, v čem oproti ostatním kartám nevyniká, je poměr cena/výkon – v tomto ohledu nepřínáší nic převratného. Proto podobně jako HD 7970 nedostane ocenění Smart Buy, které dostávají produkty výhodné po všech stránkách, ale udělíme jí ocenění We Want It!, kterým odměňujeme výborné produkty, co neosloví masy, protože jsou jejich nesporná pozitiva vykoupena vyšší cenou.

AMD Radeon HD 7950

+ spotřeba bez zátěže
+ spotřeba v zátěži
+ poměr výkon/watt
+ úsporný režim se spotřebou pod 3 W

+ bez zátěže celkem tichá

+ dva biosy

+ velká rezerva pro přetaktování (s navýšením napětí)
+ podpora DX11.1
+ poměr cena/výkon
lepší než u GTX 580


při intenzivní zátěži hlučnější

− podstatně horší poměr cena/výkon než GTX 570 a HD 6970

Byl pro vás článek přínosný?