Euro.cz Finance.cz Cnews.cz Edna.cz VideaČesky.cz Více
Flek.cz Profit.cz CoChceš.cz WoT.cz Raketka.cz Hryprodivky.cz Zdn.cz Nasvah.cz LetenkyLevne.cz Stahnu.cz Mujsoubor.cz Kniha.cz Více

Rok 2016 bude rokem virtuální reality. Na „vlastní oči“ nás o tom přesvědčovala Nvidia

Letošek je rokem uvedení už velmi schopných headsetů pro VR na trh a svou část ekosystému připravil také tradiční výrobce grafických čipů – Nvidia. V brněnském technickém parku CERIT jsme měli možnost aktuální stav „komerční“ a s PC spjaté virtuální reality pořádně vyzkoušet.

S určitou formou virtuální reality se setkáváme v podstatě i při čtení knih a od vzniku prvních počítačů se můžeme bavit i o interaktivní virtuální realitě. Už delší dobu si může i ne zrovna bohatá domácnost pořídit domů speciální brýle, jež ve spolupráci se softwarem počítače umožní laicky řečeno trojrozměrný a přesněji stereoskopický obrazový vjem.

Abychom se ale pořádně přiblížili k definici virtuální reality (dále VR) jejího vynálezce Jarona Laniera („počítačem vytvořené interaktivní trojrozměrné prostřední, do něhož se člověk totálně ponoří“) potřebujeme výrazně více než pouhé polarizační brýle či v lepším případě brýle se zatmívacími skly (v originále shutter glasses). Ještě nejsme tedy tak daleko, jako jste mohli třeba už před 23 lety s údivem sledovat ve filmu Trávníkář, ale přinejmenším možnost rozhlížet se ve virtuálním světě ve všech směrech kolem sebe už tu je a vlastně s trochou snahy (a peněz) i mnohem více.

Zájem o vytvoření vtahujícího virtuálního světa se v posledních letech hodně zvyšuje a tím, jak je viditelně interesováno čím dále více velkých technologických společností, tak rapidně roste i kvalita a možnosti toho, co si můžete nebo v krátkém časovém horizontu budete moci vyzkoušet.

Jako takovou nejlevnější a nejsnáze dostupnou ochutnávku té aspoň trochu vtahující virtuální reality se dá považovat Google Cardboard. Vývojáři Googlu v čase vyhrazeném pro vymýšlení zdánlivě za vlasy přitažených nápadů přišli s myšlenkou na brýle pro VR, resp. v podstatě kompletní VR headset takřka svépomocí. Potřebujete jen levnou a i v ČR za pár stovek sehnatelnou stavebnici obsahující především kartónové skládací brýle, dvě čočky a magnet a potom samozřejmě smartphone s Androidem a na ní nainstalovanou bezplatnou aplikaci CardBoard. Najednou máte namísto pětipalcového mobilu velké prostorové plátno pro videa nebo výrazně záživnější průlety nad zemí s Google Earth.

O Cardboard se však dá skutečně hovořit jen jako o ochutnávce a to, kolem čeho Nvidia v Brně uspořádala důkladné představení, je na nesrovnatelně vyšší úrovni. Však také byly k dispozici dva finální headsety Oculus Rift a dva prototypy HTC Vive. A tady už se bavíme o investicích s pěti nulami jen za headset s ovladači.

Virtuální realita dnes

Oblíbené Tisk E-mail
Reklama

Komentáře

Je to zvláštní. Měl jsem už na hlavě lecos, co poskytovalo stereoskopický vjem. Začal jsem už v dřevních dobách VFX1, pak pokračoval závěrkovými brýlemi s CRT monitorem, anaglyfy, šilhavou stereoskopii, polarizační filtry, nVidia Vision a nakonec jsem si vyzkoušel i první Oculus, který pro měl byl jako jediný velkým zklamáním. Nevím jestli to bylo na předváděčce špatně nastavené nebo je to obecně prvním Oculusem, který je hodně mizerný, ale z toho jediného mi bylo prakticky okamžitě špatně. Všechny ostatní technologie, které jsem si mohl nastavit sám (a dokonce ani VFX1, do kterých jsem vrtat nemohl), mi nikdy předtím problémy nedělaly. Vždycky jsem chtěl mít vlastní VR headset, dokonce jsem uvažoval, že si ho sám postavím, ale to kam vývoj dospěl a co mezi nás výrobci vrhnou v tomto roce mě po této zkušenosti trochu děsí a nutí ke zdrženlivosti.

Tím nechci říct, že virtuální realita je špatná. Naopak, až do nedávna jsem ji považoval za naprosto skvělou záležitost a budoucnost počítačového hraní, jen si nejsem jistý kvalitou, při opravdu masové výrobě, která se na nás letos nahrne. Na virtuálních brýlích se dá opravdu hodně pokazit a ne nadarmo až do nedávna stály VR brýle 25 tisíc a více.

souhlasim je to stale v plenkach a soucasna technologie je proste draha a nekvalitni.. Hlavne rozliseni je proste male a celkovy obraz je strasne kostickovany, take jsem si uz Oculus u nvidie vyzkousel a proste chce to jeste par let ladit ladit ladit a pak to bude mozna pouzitelny.

Svojím spôsobom nekvalitné boli akurát development kity. CV1 má už kvalitné súčiastky aj prevedenie. Aspoň podľa toho čo som videl na nete. Zatiaľ som nemal možnosť vyskúšať. Každopádne rozlíšenie je treba určite popohnať vyššie (vychádzam zo skúseností s DK2 a malým navýšením rozlíšenia na oko u CV1 oproti práve DK2) a zrejme nebudeme celkom spokojní kým nebude na úrovni 4K pre každé oko. Také rozlíšenie by ale dnes nemalo moc zmysel vzhľadom na to koľko dát by sme museli do okuliarov natlačiť a HW, ktorý by to renderoval v dostatočnom počte FPS. Aktuálne rozlíšenie a prevedenie by som povedal je výborným kompromisom. Uvidíme kedy príde ďalší headset a aké bude mať parametre a možnosti.

Ja som bol spokojný aj s DK1. Dovtedy som ale okrem klasických 3D TV okuliarov nič podobné neskúšal. Takže zrejme moja spokojnosť vyplývala z prvotného wow efektu. Tiež mi ale bývalo zo začiatku celkom rýchlo nevoľno, ale to sa po pár demách a zhruba 2 týždňoch vytratilo. telo si proste zvyklo a odvtedy taký problém proste nemám. Každopádne ma to presvedčilo a super bol aj DK2 (kde som bol akurát mierne sklamaný z menšieho FOV). Už len za možnosť odohrať kompletný Half Life 2 aj s epizódami vo VR to stálo za to.
V podstate mám určite v pláne si CV1 časom kúpiť keď bude dostupný aj u nás. Ak má o dosť lepší obraz ako DK2, budem spokojný.

Ja to vidim naopak. Z Oculusu vam bylo spatne, protoze prave ten je o svetelne roky ve VR dal nez pokusy jako VFX1.

Klasický ťah na bránku a NVIDIA si robí predmostie a podchytáva perspektívny trh zatiaľ čo konkurencia nelichotivé hospodárske výsledky prekrýva balónikmi o pripravovaných 14nm modeloch najskôr v Q3. Škoda!

co má být tohle za hloupý štěk do prázdna ?? AMD už předvádělo sety pro virtuální realitu mnohem dříve než Nvidia. AMD na CES předvedla reálné fungující 14nm produkty, zatímco Huang mával "fake" Pascalem, trochu objektivity by neškodilo :D

"zatiaľ čo konkurencia nelichotivé hospodárske výsledky prekrýva balónikmi o pripravovaných 14nm modeloch najskôr v Q3. Škoda!"

Keď už hovoríme o objektivite, nebolo to skôr tak, že Huang mával komponentom o ktorom hovoril, že bude mať Pascal čipy? Neviem o tom, že by ukazoval na Maxwelly a tvrdil, že ide o Pascal. Ale možno si to iba zle pamätám....

zřejmě selektivní pamět :)

Ja bych rekl, ze selektivni pamet je u tebe naprosto jasna. Ale jsi nejaky rozhorceni ne? Tralalak ma pravdu.

Prepáč nejak som to nezachytil, keď tak ma oprav, kde AMD na vlastných roadshow, výstavách propaguje/prezentuje/predvádza Oculus Rift a HTC Vive a pod.

Nemám dôvod sa zastávať Nvidie či Huanga, ale z toho čo som zachytil je tvoja interpretácia mávania "fake" Pascalom troška zvláštna - to len pre objektivitu.

Žiaľ hospodárske výsledky sú také aké sú vo vzťahu k Intelu a Nvidii aj trhové podiely tomu zodpovedajúce - nikoho kto má rad konkurenciu a diverzifiáciu - možnosť voľby to neteší avšak aj človek orientujúci sa v problematike sleduje tieto balóniky v čase zverejnenia týchto správ tak nemusí byť veľký lumen na čítanie medzi riadkami - nič viac a nič menej.

Takých zaručených správ - óoo videli sme hardware, ale nemohli sme fotiť - ale zaručene vieme - to mi pripomína u nás také ľudovú múdrosť "Reči se vyprávajú a chleba se jí a já se s tých Vaších rečí nenajím"...

Ono v podstate sú weby kde o produktoch pripravovaných na Q3/Q4 2016 má človek min tri správy za týždeň stále dookola... ale v podstate OK veď aj to je marketing.

WR na AMD kartách nepůjde? To že nVidia má pojízdný cirkus ani náhodou neznamená že nějaké brýle s mizerným rozlišením za nehorázné peníze budou úspěšné.Mnohem pravěpodobnější že dopadnou podobně jako 3D na televizích.Od toho se také čekalo mohutný boom, a bublina splaskla:) Pro možnost že brýle zaujmou masy musí být levnější,bude stačit mnohem levnější GK a PC celkově,bude dostatek softwaru...Teprve potom bude mít o něčem takovém vůbec uvažovat.Současná generace nesplňuje mnoho předpokladů.Nebo což je nejpravděpodobnější až brýle dorazí na konzole pravděpodobně s AMD APU:)

Nikto netvrdí, že VR na AMD kartách nepôjde. A už vôbec by som neporovnával 3D a VR. Ide o úplne rozdielne svety, ktoré ponúkajú diametrálne odlišný zážitok. VR v terajšej podobe aj keď so stále nepostačujúcim rozlíšením je oveľa lepšie ako čokoľvek čo som skúšal s 3D okuliarmi. Jediné s čím môžem súhlasiť je, že minimálne prvá generácia vzhľadom na náklady nebude proste mainstream. Zvyšok je vo hviezdach.
BTW narážka na nejaký pojazdný cirkus je k čomu dobrá? Hovoríš tak aj o výstavách kde niečo prezentuje AMD?

mozno myslel len Flying circus, nemusis kazdu negativnu zmienku na tvoju firmu brat tak osobne, ako ja na moju :D
a amd nerobi pojazdny cirkus, ale stacionarny, podla vsetkych informacii

Ja to beriem z toho pohľadu, že ja osobne nemám potrebu mať takéto poznánmky na žiadnu firmu. Ale chápem, že sú ľudia čo to asi potrebujú a niečo si tým kompenzujú keďže sa takto opierajú iba do jednej firmy. :-)

ja sa okrem nvidie opieram do molocha Intelu, aj do Apple
takze nvidia nema vysostne postavenie
a ked mi zhori moja radeonka, alebo ak mi bude hadzat artefakty - po nejakom update driverov, popripade crimson driver mi odpoji kartu(:)), alebo Lisa vystupi s vystruzlikovanym Polarisom, popr. nieco podobne, tak sa zacnem opierat aj do amd
jednoduche
...ale ja som jednoduchy clovek

že to s ním řešíš, vždyť to nemá cenu ... má zelenej zákal a jakoukoliv narážku na jeho barvu si bere osobně

Ide len o to, že chlapci s červeným zákalom majú hlúpe narážky každú chvílu. Ja si podobné na druhú stranu odpúšťam. Na rozdiel od vás čo vidíte a rešpektujete iba AMD, ja rešpektujem obe firmy. A preto nevidím dôvod na zosmiešňovanie práce, ktorú ich ľudia robia. Ide o obyčajný rešpekt, ktorý dnes ľuďom vo všeobecnosti chýba. Na rôznofarebné zákaly to môžu zhadzovať iba takí, ktorí majú zákal vlastný.

taky respektuji oba... konkurence je potřeba ... ja si spíš rýpnul, neber to nějak moc vážně :)

Bingo.Nikdo nikde netvrdí že VR na AMD nepůjde...Otázka je zda by mnozí věštili úspěch i v případě že by tam bylo logo AMD:)
V současné době a blízké budoucnosti toto bude spíše okrajová věc pro pár nadšenců ochotných investovat nemalé prostředky.
Ostatní počkají na daleko lepší x generaci za přijatelný peníz,nebo tento trend půjde opět do kopru.
Narážka na cirkus? Není to jasné?Mnoho povyku pro nic.

Treba čítať s porozumením a nedomýšľať si čo som nenapísal.

@Tralalak: http://wccftech.com/amds-dual-fiji-based-radeon-r9-fury-x2-graphics-card...

https://www.morningstar.com/news/marketwired/MWR_1239802_US/the-virtual-...

"At the VRLA expo, the upcoming Dual Fiji graphics card was featured inside a 4-inch wide custom PC by Falcon Northwest and was used to power several Virtual Reality demos using the HTC Vive headset. Virtual Reality is expected to bring new experiences to the PC gaming industry and is already getting major support from every graphics vendor and game developers"

https://twitter.com/samshaw71/status/652111714150821889
https://www.youtube.com/watch?v=gUMXA2GFkaY

Super!
Takže zostáva len veriť, že tu duálnu kartu Fiji X2, na ktorej to tam predvádzali stihnú ponúknuť zákazníkom resp. predajcom VR Systémov do uvedenia Oculusu Rift a HTC Vive.

link: http://hexus.net/tech/news/graphics/89999-amd-nvidia-jostled-headlines-v...

Aj preto som uvádzal o ťahu na bránku NVIDIE a robeniu predmostia z môjho úvodného príspevku.

a víš na čem to předváděla Nvidia ? :D když tady pořád vzpomínáš ten tah na branku .....

Na HW, ktorý sa dá kúpiť už teraz. Asi to bude rozdiel na ktorý tralalák poukazuje.

Ale to je prave to, co del42sa nedokaze unest. S radosti tady tvrdil, jak Nvidia nepodporuje DX11, DX12 atd. na 100%, ale ze ji nejake featury chybi. I kdyz ty features Nvidia umela, jen je delala jinak.

Ted ale najednou zjistil, ze ten podle nej "cinknuty" Maxwell ma uz davno skvelou podporu pro VR a dokonce velmi promyslenou (viz. clanek). A jeho milovane AMD je kde?! Beee, bee , bee ..

Maudite, Maudite... Musíš ze sebe dělat za každou cenu ještě většího vola než už jsi ?

"Na HW, ktorý sa dá kúpiť už teraz. Asi to bude rozdiel na ktorý tralalák poukazuje."

Tady myslím, že děláme významnou věc z něčeho, co je jenom shoda okolností.

Nvidia použila HW, co je v prodeji proto, že dopředu o připravovaných grafikách skoro nikdy nic neříká.

AMD použilo ten duální Radeon proto, že už stejně asi je hotovej nevím jak dlouho (viz to PCB z června), už se s ním chlubilo xkrát, takže namá smysl ho tajit. Tak proč tu příležitost nevyužít k tomu, udělat té kartě PR.

Takže to, že se v demech použíávala nevydaná karta AMD a vydaná karta Nvidie má IMHO úplně jiné příčiny, než že "AMD je zoufalý a nic nemá" a "Nvidia už má všechno ošéfovaný dávno". Kdyby to chtěli mít jako Nvidia na jednočipové kartě, tak tam určitě mohli dát i R9 Fury X, zas nějak daleko od Titanu X výkonem přece není.

Ale jak jsem už řekl, ta dvojčipová tam byla určitě naschvál, je to prostě marketing. Ta karta bude na 100% prezentovaná jako řešení pro VR (protože tam je příležitost pro uplatnění CrossFire). Kdyby tam přesto, že hodlají pro VR tlačit svoji dvoučipovku, teďkon použili existující jednočipovou kartu, tak by se pěkně střelili do nohy.

Ja som z toho dôležitú vec nerobil. Len si myslím, že je to z marketingového hladiska lepšie. Ale či sa to nejak prejaví netuším.

Konečně snad první rozumné uplatnění dualGPU řešení. SLi i CF mi přijde jako znouzecnost a ne plnohodnotné využití vzhledem k ceně za procento výkonu. U VR se snad bude využívat čistě "hrubá" síla a tam ten rozklad zátěže nemusí být tak závislý na odlaďování hry od hry. A snad se konečně dočkáme taky nárůstu výkonu, který si zaslouží tak vysoké ceny, které v současné době všichni za ta high-endová řešení vyžadují a vyžadovat asi i nadále budou. Ne že bych si to v dohledné době pořizoval, ale aspoň někde by to chtělo vidět nějakou pořádnou invenci a ne jen za dvojnásobek ceny nárůst výkonu o desítky procent.

nejvetsi problem PR pro produkt co je hotovej a neni na trhu, je prave to PR, neni nic horsiho nez udelat produktu reklamu a pak ho zakaznikum nenabidnout v rozumne dobe (1-2 tydny), protoze hrozi ze lidi proste maji pripravene penize a kdys produkt proste neni k mani, tak jdou ke konkurenci a koupej jinej produkt

mimochodem uci se to v ekonomice v prvnim rocniku

Tak, pokud jsem to četl správně, tak Nvidii šlo hlavně o představení svého ekosystému na SW bázi. HW snad použili takový, který je v současné době k dispozici. Ale tak určitě v tom PC mohla být karta od AMD, která tedy zatím nebyla ještě uvedena a jejíž vydání bude dle všeho posunuto. Kdo ví, že...:)

Fakt napsat cokoliv zavánějícího kritikou na AMD se trestá...:) Jasně, tralalák to mohl napsat víc mírně, ale mě to popravdě taky sere, že AMD má jen plnou hubu keců, ale aby něco pořádně dotáhla do konce, toho je jak šafránu. A přitom by to bylo ksakru potřeba! Protože kam se ta scéna vyvíjí je už pomalu k pláči. Dílčí úspěchy jsou, ale vytěžit z toho nějakej celkovej posun se prostě nedaří. Ale tak určitě je lepší si mumlat, že je AMD alespoň rovná ke svým fanoušků a nebalamutí je svým lživým marketingem, že jo. Je jedno, že stav financí prakticky znemožňuje už jakoukoliv změnu v podílech na trhu, protože prostě není dostatek financí na investice do vývoje, ale hlavně nelže jako Nvidia. To je ten tah na branku...

Podle mě byl post od tralaláka psán z podobný frustrace. A ne za účelem dehonestace AMD nebo snad vyvolávání flejmu.

Tím, že je na tom AMD v souboji Intel vs. AMD a Nvidia vs. AMD (dříve ATI) reálně čím dál hůř, tak to nesvědčí nejen uživatelům či fandům. Pociťují to i PR a markeťáci „vítězných firem“ (nejsou tolik potřeba) a pociťují to třeba i IT novináři (není potřeba tolik inzerovat, tolik se rvát o tom, aby můj výrobek byl vidět v testovací sestavě atd.). Hledají se spíš nové trhy/příležitosti, kde to není zatím tak rozhodnuté, najímají se markeťáci z módních firem, aby z toho udělali „cool“ brand, peníze či vzorky se cpou youtuberům atd.

Souhlas. Jakmile má jeden výraznější převahu dlouhodobě, tak to prostě v důsledku nepomůže nikomu. A to se dá vztáhnout obecně na vše.

Tak marketing je od toho, aby oslovoval zatím nedobyté tržní segmenty a hledal nové cesty, jak prosadit svůj produkt. To se jim asi vyčítat nedá. Co se ale podle mě vyčítat dá je jeho podcenění. A v tom prostě AMD silně zaostává. Takových nedotažených příležitostí. Netvrdím, že je to úplně na prd. Pár věcí se povedlo (Freesync třeba - i když to je pro mě okrajové). Ale celkově prostě působí AMD mdle a v důsledku to brzdí vývoj celkově. A ten tah na branku tam prostě chybí.

@Laskowski: a co tě vede k domněnce, že AMD ten softwarový ecosystém nemá,hmm ? Tralalákova frustrace nebo nějaké jiné "hmatatelné" důvody ?

Já někde píšu, že ho nemá? Zkus jednou nezaujatě číst a nedomýšlet věci, které nejsou psané.

Komentoval jsem obecný stav věcí u AMD, kdy z mnoha věcí, které se na začátku jevili velmi slibně, nedokázalo nic vytěžit. Respektive nic hmatatelného - jako je třeba zisk a tím pádem větší možnosti inovovat a vyvíjet. Pokud ale máš zájem o flame, tak to ti nepomůžu....

cituji: "ale mě to popravdě taky sere, že AMD má jen plnou hubu keců, ale aby něco pořádně dotáhla do konce, toho je jak šafránu."

"Ale tak určitě je lepší si mumlat, že je AMD alespoň rovná ke svým fanoušků a nebalamutí je svým lživým marketingem, že jo. Je jedno, že stav financí prakticky znemožňuje už jakoukoliv změnu v podílech na trhu, protože prostě není dostatek financí na investice do vývoje, ale hlavně nelže jako Nvidia. To je ten tah na branku...

Podle mě byl post od tralaláka psán z podobný frustrace"

:D :D

PS: ještě bys mohl vyjmenovat ty věci co vypadaly slibně a které nedotáhnuli do konce a nic z nich nevytěžili

Tak na tohle se vztahuje moje poslední věta z mého posledního příspěvku.

takže tam nemáš nic, hmm ? přesně jak jsem si myslel :D

Však jsme o tom taky psali: http://www.cnews.cz/amd-predvedlo-nazivo-radeon-r9-fury-x2-mohl-mit-vzdu...

Běžely tam taky takovéhle dema HTC Vive.

vidis a k cemu jim to je ze ukazali svetu "funkcni" 14nm cipy, kdys realne je uvedou tak za pul roku? vpodstate jen rozvyrili debatu o tom jak je na tom vyroba 14nm, z hlediska PR tim neziskali temer nic, mozna vubec nic

Huang dela show, macha s necim co nekdy as bude bude mit Pascaly ve forme MXM a navic to ani nebude produkt urcenej pro verejnos, byla to prezentace spise pro automobilky a jejich teamy co pracuji na autonomnim rizeni, aneb produkt jen v omezene serii 100-200 kusu pro partnery na vyvoj autonomniho rizeni, takze zadny produkt ke kteremu by se dostal bezny zakaznik, muj odhad je ze slova Pascal tam zaradili zamerne aby se otom psalo i na HW servrech/forech, jejich jmeno se pak totiz mnohem vice zarazuje do vyhledavacu, protoze danym teamum z automobilek je sumaj jestli tam je neco s nazvem Pascal nebo Maxwell, tem jde jen o to ze dostanou k testovani neco co ma urcitej vykon a dostanou to dnes ve forme slabsi verze, na ktere ale muzou zkouset a az bude treba, tak se tam vymeni dva moduly za novejsi a vykonnejsi ;)

Je možné si to do CERITu jít vyzkoušet?

Pokud vím, tak s tím Nvidia putuje po evropských městech a v ČR/Brně to bylo jen pár dní.

Čo sa týka kvality obrazu, bol nejaký rozdiel medzi Vive a CV1? Predpokladám, že vzhľadom na rovnaké rozlíšenie na oko by to malo byť rovnaké alebo aspoň podobné...

Když srovnám to podle mě vizuálně nejlepší na obou (theBlue vs. Eve Valkyrie), tak to bylo podobné. HTC má ale buď lepší čočky, nebo je má v lepší pozici (pro mě).

Ok. Vďaka za info. Keďže o rommscale nebudem mať zrejme záujem kým nebudú okuliare bezdrôtové, silne rozmýšľam nad CV1. Snáď nebudem pokrokom oproti DK2 sklamaný.

Možno to bude aj v Norimbergu na Embedded World 2016 (23-25 February).
VIA Embedded sesterský HTC Vive prezentuje a predvádza kde sa dá.

zdroj: http://www.viatech.com/en/2015/11/chtf-2015/
zdroj: http://www.viatech.com/en/2015/12/htc-vive-developers-conference/
zdroj: https://cdn.viaembedded.com/DM_pdfs/2015/VIA_VR_System_En.pdf
zdroj: http://www.viatech.com/en/2016/01/top-tech-trends-2016/

Ten televizní výstup byl náhodou dobrej. Televize dokáže mnohem horší věci :)

škoda že šlo jen o nv hardware, zajímalo by mě jak by dopadla 970 vs 290, která je na tom lépe s pamětí i výpočetním výkonem.

Reklama
Reklama