Reklama

Zrození Photoshopu, etalonu mezi programy pro úpravu fotek

V dnešním světě mikropočítačů je pár programů, které zná každý, a které nemají v jistém směru konkurenci. Jednou z nich je již dlouhá léta Adobe Photoshop.

Pokud bychom chtěli být opravdu přesní, tak lze prakticky jakýkoliv program nahradit nějakou jinou variantou, často i volně dostupnou. Je možné tak nahradit Microsoft Office, Windows i mnohé další. Ovšem jen málokterý profesionál by se smířil s náhradou nejlepší aplikace pro úpravu digitálních fotografií.

Je třeba v tomto kontextu zdůraznit, že právě Adobe Photoshop byl v jistou dobu tím, co se nazývá „killer app“, tedy aplikace, kvůli které si mnozí pořizují počítače právě této platformy, protože jinde srovnatelný software neexistuje. Takových aplikací zná historie více, například pro Apple II jí byl slavný Visicalc, první tabulkový procesor historie. Ačkoliv se jen pár let po zrodu dočkal Photoshop portace i na Windows, přesto zůstala značná část jeho uživatelů věrná Applu a to právě v jeho velmi těžkých dobách, kdy bojoval o holou existenci.

   

Jenifer in paradise byla první fotka zpracovaná ve Photoshopu. Je na ní žena Johna Knoll zachycená na dovolené na ostrově Bora Bora.
Snímek byl použit již při testování aplikace Display a následně i pro demonstrace možností prvního Photoshopu 

Jasná volba pro DTP

Firma Adobe se přitom od Applu nedočkala žádné podpory, žádné vážnosti, žádného vděku. Dá se říci, že Photoshop, stejně jako jiné dřívější podobně zásadní aplikace (například PageMaker či PostScript), vznikl zcela nezávisle na Apple, který se pouze vezl a na popularitě těchto programů profitoval. Macintosh se díky jim stal volbou pro profesionály v oblasti DTP a později digitálního zpracování fotografií, ovšem zásluha samotné jablečné firmy byla v tomto směru pouze pasivní.

Za zrodem Photoshopu stáli bratři Thomas a John Knollovi. Jejich otec Glenn, profesor radiologie a jaderného inženýrství, měl totiž jako vedlejší koníček fotografování. Díky tomu se mladší z bratrů John (inspirátor celého budoucího projektu) už od mládí zajímal o zpracování fotografií, o převod do černobílého formátu, úpravu kontrastu a barevného podání apod. Práce s digitální fotografií a videem se stala jeho velkou vášní, takže se v polovině osmdesátých let stal členem týmu Industrial Light and Magic, který zpracovával vizuální efekty v mnoha filmových hitech, například v nové sérii Star Wars a Pirátech z Karibiku.

Thomas Knoll – tvůrce a šéf vývoje Photoshopu až do verze CS4

Pozvolný start

Nicméně, k tomu vedla dlouhá cesta. Vše započalo v roce 1978, kdy si ctihodný profesor Glenn Knoll zakoupil počítač Apple II+ se 64kB RAM, aby na něm mohl po večerech zpracovávat různé výzkumné úkoly. Právě fakt, že počítač byl využitý pouze po večerech, když se živitel rodiny vrátil z práce, byl pro budoucnost velice šťastný. Oba synové se na tomto stroji naučili programovat. Pro Johna se jednalo o životní poslání, jelikož díky experimentům s počítačovou grafikou získal neocenitelné zkušenosti, které se mu jednak hodily při studiu na School of Cimenatic Arts, ale i později při zmíněné práci v ILM.

V roce 1984 si profesor Knoll zakoupil nový Macintosh, což opět jeho syna oslnilo. Snadnost používání i programování na této platformě převyšovala vše, co doposud znal. Leč při své práci v ILM měl John Knoll už možnost pracovat s podstatně výkonnějším hardwarem – se specializovanými pracovními stanicemi Pixar Image Computer. Tento počítač byl specializován na zpracování digitalizovaného obrazu či videa a zdaleka předběhl svou dobu. A to nejen výkonem, ale i svou cenou, protože 135 000 dolarů si nemohl dovolit opravdu každý. Nástupce, PII-9, byl prodáván spolu s prvním RAID polem a stál tím pádem téměř třikrát více. Nelze se tedy divit, že těchto počítačů se celkově prodaly zhruba tři stovky.

Na počítačích Pixaru pracoval John Knoll na vizuálních efektech pro nejeden hollywoodský trhák

 

Fotografování a ILM

Další články na téma: 
Oblíbené Tisk E-mail
Reklama

Komentáře

Dle těchto testů byli zkušení uživatelé překvapeni, jak je i ten 25 let starý program dodnes plně použitelný. O kolika jiných aplikacích se něco takového dá říct?

Možná se budete divit, ale platí to o spoustě software. Od noisetrackeru přes office až po třeba pagemaker nebo calamus. Nejvýraznější tak zastarávají hlavně hry, i když i mezi starými se najdou takové, co si se zábavností v ničem nezadají s velkými trháky dneška.

To (ne)zastarávání platí na kvalitní software i kvalitní hry stejně, zejména pokud preferujete hratelnost před grafickou stránkou. I dnes si rád zahraji GTA:SA (2004 = Photoshop CS/8.0), Theme Hospital (1997, Photoshop 4), Transport Tycoon či UFO: Enemy Unknown (1994, Photoshop 3.0).

Age of Empires II - The Conquerors hrajeme prakticky denně...

ale tady jde o ještě starší hry.. A ty opravdu nejsou hratelné X hodin v kuse, protože prostě přestanou bavit. většinou díky svému zběsilému tempu už po pár minutách, max desítkách minut. Vyjímkou je tetris :)

To je hezký článek, děkuji za něj !

Ked vidim nad clankom meno autora Pavel Tronner, hned viem, ze clanok zhltnem od zaciatku az do konca. Aj tento bol super, len tak dalej :o).

Tak to já zas články pana Tronnera zas tak nemusím. Vždy je z toho cítit alespoň maličko opovržení PC a glorifikování Atari ST a/nebo Apple. Ale je pravda, že tady opravdu jen trochu. Asi už ve svých odhaduji 37+ trochu dospívá :-)

photoshop konkurenci ma, jmenuje se gimp... v mnoha ohledech photoshop dohani :)
a dnes casto u profiku je videt ze pouzivaji hlavne lightroom a photoshop mene... ale co z toho, kdyz je to porad jedna firma :D

Bohužel, toto je velmi rozšířený omyl. Gimp není konkurencí Photoshopu. Uvedu jeden příměr: Ano, většině lidí stačí fotit mobilem, ale profesionál prostě potřebuje pořádné sklo (a nejen jedno), velký snímač, kontinuální rychlé fázové ostření, vysokou citlivost, rychlost, dynamický rozsah a/nebo spoustu dalších věcí..

Gimp je sice poměrně povedený a stále se zlepšující kousek software, nicméně ergonomicky i možnostmi se pro profesionály zatím ani vzdáleně nehodí.

Tohle může papouškovat jenom někdo, kdo používá photoshop na základní úpravy fotek. Zkus použít GIMP na profesionální práci a leda tak utřeš... Vlastně mi vysvětli, proč dneska firmy (a freelanceři jako třeba já) platí za drahé licence, místo toho aby dělali na free gimpu. Uvažuj... Cokoli co je free nebude nikdy na takové úrovni, jako nástroj dělaný placenými profesionály.

pokud si schces sudlat fotky a neco jednoducheho, tak ti Gimp stacit urcite bude, pro vetsi vyuziti je ale zcela k nicemu, nehlede na fakt ze drtiva vetsina klientu by ani nevedela co s odevzdanou praci delat a nevedeli by jak ji otevrit pokud se dodavaji i "zdrojaky" tedy PSD a PSB soubory, asi by se divili kdyby jim dorazilo pat, gih a jine typy file ktere Gimp pouziva, a to bez ohledu na strukturu prace a ulozeni ktere jsou oproti Photoshopu asi tak "100 let za opicema"

existuje spousta softu kde je plnohodnotna nahrada za placenou verzi, ale zrovna Gimp mezi ne nepatri

zustavam na CS5 aneb 12ce a nemam duvod menit, rekl bych ze na ni zustanu jiz do konce, a spise nez novej Photoshop me jiz postupne lakaji 3d varianty texturovacich softu typu Mari kde Photoshop jiz slouzi jen pro spravu toho co se stvori a vpodstate nato staci jakejkoliv Photoshop

Reklama