Hlavní navigace

Mediatek má levnou alternativu k NFC. Namísto antény stačí dotykový displej

16. 3. 2014

Sdílet

Zdroj: Redakce

Mezi telefony střední a vyšší třídy je technologie NFC téměř samozřejmostí. Snadné párování zařízení a přenos dat ale vyžaduje přítomnost specializovaného čipu a také antény, které pochopitelně něco stojí. Potřebuje-li výrobce ořezat cenu přístroje na minimum, NFC bývá jednou z prvních obětovaných funkcí. Proto například v Číně, kde většina zákazníků hodně hledí na cenu, je penetrace NFC relativně nízká: technologií je prý vybavena zhruba desetina nových telefonů. Alespoň to tvrdí firma Mediatek, dodavatel SoC pro mobilní telefony, který chce především v Číně konkurovat NFC vlastním řešením HotKnot.

Hlavní předností HotKnotu má být nízká cena. Nevýhodou je naopak nemožnost pracovat s pasivními RFID tagy – HotKnot je určen pouze pro párování aktivních zařízení. Podporovat by jej měly telefony, tablety, ale třeba i televizory nebo chytré hodinky.

Namísto NFC antény používá HotKnot dotykový displej přístroje, při párování pomáhají ještě senzor gravitace a proximitní senzor. Protože kapacitní dotyková vrstva vytváří slabé elektrostatické pole, přístroje si touto cestou mohou posílat signály a provádět datové přenosy. Dosah je samozřejmě extrémně omezený (přístroje se musí přímo dotýkat) a maximální rychlost činí pouhých 7 kb/s. HotKnot se ale bude používat pouze pro prvotní spárování přístrojů, následné přenosy dat už budou probíhat přes Bluetooth nebo Wi-Fi. Díky tomu, že HotKnot používá pouze komponenty, které už v telefonu jsou, je podle Mediateku „v podstatě zadarmo“.

 

HotKnot vyvinula čínská firma Goodix, která navrhuje řadiče dotykových displejů a v níž Mediatek vlastní majoritní podíl. Mediatek v tomto segmentu ovládá zhruba 40 % čínského trhu: 24 % prostřednictvím Goodixu, dalších 18 % skrz odkoupený Mstar. Největším hráčem je FocalTech, taktéž se 40% podílem; Mediatek s ním o podpoře HotKnotu usilovně jedná.

Mediatek MT6572

Koncem března prý Mediatek poskytne potřebné software pro implementaci HotKnotu všem svým zákazníkům, mezi něž se řadí například Lenovo, Oppo nebo Alcatel. Podporu technologie už koncem minulého roku přislíbili čínští internetoví giganti Alibaba a Tencent. První jmenovaný jej využije pro platební systém Alipay, druhý pro „kecálka“ WeChat. Ačkoliv se HotKnot pravděpodobně objeví i v telefonech dodávaných na západní trhy, kromě Číny se o jeho využití zatím nemluví.

Zdroj: EETimes, DigiTimes

Byl pro vás článek přínosný?