NEC překvapil: EA244WMi je levný polomatný IPS s 1920 × 1200 px (test)

0

Bez perleťového efektu

Zrovna, když už jsem si myslel, že NEC není schopen uvést nějaký zajímavý monitor pro řekněme poučené uživatele, kteří chtějí i pro univerzální domácí použití solidní IPS a současně samozřejmě neutratit zbytečně moc peněz, tak přijde EA244WMi. Původně jsem jej objednával s tím, že nejspíš půjde o stejný panel jako u Dellu U2412M nebo HP ZR2440w s podstavcem a funkcemi jako nedávno recenzovaný MultiSync EA224WMi. Hned po vybalení jsem byl příjemně překvapen polomatným antireflexem obrazovky. Tohle v žádném případě není další Dell U2412M!


Na rozdíl od výše zmíněného menšího brášky se mi označení použitého panelu nepodařilo spatřit. Dosud jsem žil v přesvědčení, že LG Display žádný polomatný IPS o úhlopříčce 24″, rozlišení 1920 × 1200 px a se standardním gamutem nevydala. Při zkoumání Panelook jsem našel dva v současnosti prodávané panely s těmito parametry a současně max. jasem 350 cd/m2. LM240WU8-SLA1 jsem mohl rovnou vyloučit, to je ten matný, který znáte např. z HP ZR2440w. Takže zbývá v roce 2012 uvedený LM240WU8-SLA3. Pokud tam nemá NEC domluveno ještě něco novějšího, co zatím Panelook nemá v databázi. Aktualizace: Zástupce NECu mi sdělil, že jsem se v odhadu typu panelu mýlil a v EA244WMi je jiný, v databázi Panelook ještě neuvedený.

 

Ať tak, či onak, mám hned několik důvodů domnívat se, že se nejedná o S-PLS od Samsungu. Nerad bych spoileroval, ale některé kladné či naopak záporné vlastnosti dělají zásadní rozdíly – ať už mluvím o barevné hloubce (FRC), rovnoměrnosti podsvitu, gamutu, kontrastu či regulaci jasu. Průkazná by byla dobrá makrofotografie, uvidíte ale sami, že jí není nejspíše třeba.

Uveďme si ještě před vlastní recenzí NEC EA244WMi do kontextu konkurence. Zatímco ve 23 a 27palcové úhlopříčce už můžeme delší dobu vybírat z vícero modelů IPS/S-PLS s matnou i polomatnou obrazovkou, u 24palcových monitorů se stále dost populárním rozlišením 1920 × 1200 px (poměr stran 16:10) nabídka stagnuje. Nejlevnější je matný Dell U2412M se spoustou nedostatků, takové nijaké jsou podobné monitory od Asusu a iiyamy (PA248Q a X2485WS) a pak už jsou tu jen celkově zdařilé HP ZR2440w a asi nejlepší (a také nejdražší) Eizo EV2436W. Chcete-li mírnější antireflexy bez perleťového efektu, musíte koupit S-PLS od Samsungu. S24A850DW je sice ve spoustě věcí úžasný, má však přeci jen nepříliš přesné pokrytí gamutu sRGB a hlavně pouze jediný pásek LED způsobuje dost nerovnoměrné podsvícení

Je-li v NEC EA244WMi opravdu LM240WU8-SLA3, pak by mělo být podsvícení díky čtyřem okrajovým páskům LED srovnatelné alespoň s HP ZR2440w či Dellem U2412M. Což už se mimo smůly na vyloženě špatný kus dá mimo náročnější grafické práce asi překousnout.

Parametry EA244WMi a dalších monitorů ve srovnání

 

Dell
UltraSharp U2412M

NEC
MultiSync EA244WMi


HP 
ZR2440w

Samsung SyncMaster S24A850DW

Asus 
PA248Q

viditelná úhlopříčka 24″ 24″ 24″ 24″ 24″
typ panelu (matrice, podsvícení) e-IPS, LED ? e-IPS, LED e-IPS, LED  S-PLS, LED e-IPS, LED 
poměr stran 16:10 16:10 16:10 16:10 16:10
maximální rozlišení 1920 × 1200 1920 × 1200 1920 × 1200 1920 × 1200 1920 × 1200
bodová rozteč [mm] 0,269 0,269 0,269 0,269 0,269
barevné provedení černá + stříbrná černá, nebo bílá černá + stříbrná černá černá
úhel pohledu horizontální/vertikální 178°/178° 178°/178° 178°/178° 178°/178° 178°/178°
horizontální frekvence digital/analog [kHz] výrobce neuvádí 37–77 výrobce neuvádí 30–81 30–83
vertikální frekvence digital/analog [Hz] výrobce neuvádí 56–61 výrobce neuvádí 56–75 50–76
barevná hloubka 6+2-bit, 16,7 mil. ? 6+2-bit, 16,7 mil. 6+2-bit, 16,7 mil. 6+2-bit, 16,7 mil. 6+2-bit, 16,7 mil.
barevný prostor (gamut) sRGB sRGB sRGB sRGB sRGB
jas [cd/m²] 300 350 350 300 300
kontrast – typický 1000:1 1000:1 1000:1 1000:1 1000:1
kontrast – dynamický 2 000 000:1 výrobce neuvádí 2 000 000:1 výrobce neuvádí 80 000 000:1
odezva [ms] 8 – GTG 5 – GTG 6 – GTG 5 – GTG 6 – GTG
spotřeba běžná/úsporný režim [W] 38  (typ.)/72 (max.) 29/0,47 48/32 (při 200 cd/m2)/0,5> 64/0,4 75/1
videovstupy 1× DVI-D, 1× DisplayPort, 1× D-Sub 1× HDMI, 1× DVI-D, 1× DisplayPort, 1× D-Sub 1× DVI-D, 1× DisplayPort, 1× D-Sub, 1× HDMI 1× DVI-D, 1× DisplayPort, 1× D-Sub 1× DVI, 1× DisplayPort 1.1a, 1× D-Sub, 1× HDMI 1.4
kabely 1× D-Sub, 1× DVI, 1× USB, napájecí 1× HDMI, 1× DVI-D, 1× DisplayPort, 1× D-Sub, 1× USB, 1× audio, ControlSync, napájecí 1× D-Sub, 1× DVI, 1× DisplayPort, 1× USB, napájecí 1× DisplayPort, 1× DVI, 1× USB 3.0, napájecí D-Sub, DVI, DisplayPort, USB 3.0, napájecí
rozbočovač USB/doplňkové porty ano, 2 + 2 USB 2.0 ano, 2 + 2 USB 2.0 ano, 2 + 2 USB 2.0 ano, 4× USB 3.0 ano, 4× USB 3.0
reproduktory ne 2× 1 W ne ne ne
výstup na sluchátka ne ano ne ano ano
kamera ne ne ne ne ne
mikrofon ne ne ne ne ne
příslušenství instalační CD, manuál instalační CD, manuál instalační CD, manuál instalační CD, manuál instalační CD, manuál
nastavení 5 tlačítek, přímé pro vstup do OSD a zapnutí/vypnutí, dvě uživatelská 8 tlačítek, přímé pro volbu vstupu, jas, hlasitost, Eco, OSD menu 5 tlačítek, přímé pro volbu vstupu, OSD menu, automatické nastavení, zapnutí/vypnutí 6 tlačítek, přímé pro OSD, nastavení Eco, jas/hlasitost, přepnutí vstupu a vypnutí 7 tlačítek, přímé pro QuickFit, režimy/profily, kontrast, OSD, jas, vstupy a zapnutí/vypnutí
ovládání jednoduché jednoduché jednoduché jednoduché mírně složitější
barevné profily v OSD Standard, Multimedia, Movie, Game, Text, Color Temp., Custom 9300K, 8200K, 7500K, 5000K, sRGB, Native, DICOM Sim 5000 K, 6500 K/sRGB, 9300 K, User Custom, Standard, Game, Cinema, Dynamic Contrast Standard, sRGB, AdobeRGB, Scenery, Theater, User 1/2
pokročilé nastavení barev RGB RGB RGB RGB RGBCMY
odnímatelný stojan ano ano ano ano ano
úhel náklonu -4° až 21° -5° až 30° -5° až 30° -2° až 25° -5° až 20°
otočení na výšku ano ano ano ano ano, Pivot
otočení kolem osy 90° 170° 90° 270° 120°
výšková nastavitelnost [mm] 115 130 100 150 100
ovladače ano ano, na CD  ano, na CD ano, na CD ano, na CD
barevné profily ano ano, na CD  ano, na CD ano ne
další software PowerNap NaviSet HP Display Assistant
rozměry s podstavcem  (v × š × h) [mm] 514 × 556 × 180 409–539 × 556 × 230 429–529 × 562 × 235 447–597 × 558,5 × 224,5 416–516 × 557 × 235
hmotnost s podstavcem [kg] ~5 7,6 7,6 7,8 6,4
záruka [roky] 3 (NBD) 3 3 (NBD) 3 3 (ZDP)
cena [Kč] 6200 8500 8820 9670 9 990

Ceny byly zjištěny v e-shopech Alfa.cz, Alza.cz, CZC.cz, Mironet, Softcom.cz a T.S.Bohemia (nejnižší cena monitoru skladem, resp. u dražších monitorů alespoň se stavem na cestě či do několika dnů, včetně DPH).

Monitor Asset Manager: o řídící elektronice se toho u NECu tradičně mnoho nedozvíte, uvidíte však, že výrobce s rozsahem vertikální obnovovací frekvence 56–61 Hz nelhal. Takže kdo vyžaduje 24 Hz (nebo naopak 75 Hz), bude v tomto ohledu zklamán.

 

 

Provedení, vstupy, OSD, software

Provedení, vstupy, příslušenství

Tak nevím, jestli měl uživatel fóra HardOCP (viz zde) smůlu na vadný kus, nebo já naopak štěstí na dobrý, ale nic jako viditelně špatně usazený panel v rámečku apod. se nekonalo. Pravdou je, že při otáčení a naklápění panelu zde není aretace – tu však NEC u levnější MultiSync EA myslím nikdy neměl (až u MultiSync P).

Každopádně je monitor prakticky stejný jako MultiSync EA224WMi, jen trochu větší a s trochu jiným poměrem stran. Aretace pro mě není tak důležitá (kdyby mě to moc dráždilo, tak použiji vodováhu :-)), takže naopak stojan pochválím. Je robustní, umožňuje komfortní polohování včetně otočení na výšku, zvedání i rotace. Navíc je vyřešen tak, abyste v jeho zadní části do určité míry uschovali také kabely.

Pozitivem je kompletní škála videovstupů, dva USB porty na boku monitoru (další dva u videovstupů, všechny verze 2.0), tenký rámeček (vstřícný multimonitorovému sestavení), výstup na sluchátka i madlo na snadné přenášení. Jen nevím, jestli i v prodeji budou v balení dokonce i kabely HDMI a DisplayPort. V manuálu o nich zmínka není.


 

 


 

  


 

  

OSD a ovládání

OSD je až na položku Response Improve (kontrola OverDrive) naprosto stejné jako u EA224WMi.

 

Máte tak k dispozici stejně propracovanou automatickou regulaci jasu a vypínání monitoru v nepřítomnosti osob, opět můžete měnit R, G, B nebo regulovat jas LED indikující zapnutí.


 


    

CD/software

Na CD najdete testovací obrazec, ovladače, PDF manuál (i v češtině) a NaviSet. S ním nastavíte některé věci i bez tlačítek na monitoru.

Testovací metodika, návod k použití interaktivních grafů

Metodika testování

Před tím, než začnu jakýkoli panel testovat, tak na něm alespoň týden běžně pracuji. Tím se čerstvě vybalený panel alespoň částečně zahoří a ustálí. Hlavně u monitorů s podsvícením CCFL je důležité začít měřit až po době záběhu a v den měření pak alespoň po hodině od zapnutí.

 

Většina měření je prováděna kolorimetrickou sondou i1 Display 3 Pro (v retailu přímo od X-Rite je označena jen jako i1 Display Pro), kterou změřím barevné podání a jeho odchylky v továrním nastavení. Používám metriku CIE94 a není-li řečeno jinak, srovnání je prováděno oproti standardnímu gamutu s D65 (sRGB, gamut je stejný také jako Rec. 709 či HDTV). Softwarem, který zpracovává výsledky ze sondy a také slouží jako generátor signálu, je ChromaPure.

Následuje zjišťování pozorovacích úhlů, barevného podání na testovacím obrazci, regulace jasu a hodnot kontrastu. K těmto účelům používám kromě zmíněného ChromaPure speciální aplikaci, kterou jako svou diplomovou práci na VUT vytvořil náš dlouholetý kamarád Jirka Švec (díky Jirko). Díky ní jsem schopen zjistit rozsah zobrazení jednotlivých barevných kanálů RGBCMYK, zejména v jejich kritických krajních rozsazích. To samé platí o podání jasu s kontrastem na stupních šedi.

Na barevném obrazci vidíte zastoupení jednotlivých barev RGBCMYK ve dvou řadách. Spodní pruh zobrazuje celé spektrum odstupňované po deseti krocích v rozmezí 0–255, horní pruh pak jemné detaily v rozmezích 0–25 a 230–254 pro každou barvu. Díky tomu jsem schopen s celkem velkou přesností určit, jaké barevné odstíny jednotlivých barev již panel není schopen ani po kalibraci zobrazit. Výsledkem jsou pak dva grafy, které zobrazují, od jaké hodnoty bylo možné na monitoru rozeznat odstupňování nejtmavších a nejsvětlejších jemných odstínů.

To samé platí pro testovací obrazec se stupni šedi. V horní polovině můžete vidět rozmezí 1–24 na černém pozadí (0), v dolní polovině pak světlé odstíny v rozmezí 231–254 na bílém pozadí (255). Na tomto obrazci se velmi pěkně pozorují např. problémy některých monitorů IPS s nejtmavšími odstíny.

Se zkalibrovaným panelem se pak podívám, jak si poradí s barevnými přechody a případným ditheringem. Ten je nejvíc patrný v černo-bílém přechodu, kde je velmi často vidět alespoň jemné pruhování.

Následuje měření homogenity podsvícení, ke kterému si díky této aplikaci zobrazím síť 5 × 3, v níž probíhá měření. Jas je v tomto případě nastaven na hodnotu kolem 120 cd/m2 pro střed. Výsledky měření jsou pro lepší grafickou přehlednost převedeny do grafického obrazce s příslušnou legendou.

Při stejném nastavení pak probíhá i měření odezvy. Tomuto účelu je věnována také jedna záložka aplikace LCD Tester. Kromě standardního průběhu odezvy měřené v rozsahu 0–x mě zajímá i jak si panel poradí s odezvami pro běžný provoz podstatně typičtějšími a to 127–255 (šedá–bílá) a 75–180 (šedá–šedá, někdy označována jako GTG – gray-to-gray). Tyto hodnoty jsou pro každý panel TN nejhorší, protože se krystal musí ustálit na dvou ne krajních hodnotách, při nichž není možné v takové míře použít OverDrive.

Za zapůjčení digitálního osciloskopu M525 děkujeme společnosti ETC.

X-Rite i1 Display 3 Pro byla zakoupena v OEM verzi u ChromaPure (USA)

Jak na interaktivní grafy 2.0

  1. Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace. 
  2. V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
  3. Po najetí myší na některou z položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
  4. Budete-li chtít nějakou položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
  5. Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
  6. Zámek základu (monitor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
  7. Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
  8. Interaktivní grafy 2.0 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox (testovány verze 4.x), Opera (testováno s 11.x), Internet Explorer 8 a 9 (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome (zde mají tooltipy hranaté rohy namísto kulatých).
  9. V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.

Rovnoměrnost podsvícení

Rovnoměrnost podsvícení

Rovnoměrnost iiyamy X2482WS byl horší než u Dellu U2412M a lepší než u HP ZR2440w. Jenže mohla být stejná jako u Dellu, nebo naopak stejná jako u HP. Na tom je jen vidět, jaké rozdíly mohou být mezi kusy (stejné řady panelů LG Display).

Monitor je sondou i1 Display 3 Pro přezkoumán v patnácti kontrolních bodech a hodnotíme jak průměrnou odchylku od průměrné naměřené hodnoty podsvícení (cd/m2), tak odchylku maximální. To je kritérium snad ještě podstatnější, protože pokud vám na v průměru docela rovnoměrně podsvíceném monitoru jeden roh či jedna strana třeba oproti středu skoro svítí velmi málo, může to být rušivé při sledování filmů či her a práci znesnadňující při editaci fotek, videa či obecně práci s grafikou.

 

Pro lepší ilustraci rovnoměrnosti podsvícení jsme pomocí interpolace z hodnot v měřících bodech vytvořili také jakési mapy podsvícení. Pokaždé platí stejná legenda, kterou lze ve stručnosti vysvětlit takto: obrazovka pokrytá z drtivé většiny bílou či velmi světle žlutou barvou se dá označit za rovnoměrně podsvícenou, nádechy světle zelené už jsou odchylky, které mohou být pro profesionální grafiky neakceptovatelné, tmavě zelené či dokonce zelenomodré plochy už jsou tak velké odchylky podsvícení, že je velmi snadno zpozorujete i necvičeným okem. Stačí jakákoli jednolitá barevná plocha a tmavý roh (typicky) působí, jakoby byl vyveden jinou, o několik odstínů tmavší, barvou.

NEC MultiSync EA244WMi, 120 cd/m2


HP ZR2440w, 120 cd/m2


Samsung SyncMaster S24A850DW, 120 cd/m2


iiyama ProLite X2485WS, 120 cd/m2

Asus PA248Q, 120 cd/m2

 


Philips Gioco 3D 278G4DHSD, 120 cd/m2


AOC i2757Fm, 120 cd/m2


Eizo EcoView EV2736WFS, 120 cd/m2


NEC MultiSync EA224WMi, 120 cd/m2

Philips 227E3QPH, 120 cd/m2

NEC MultiSync P232W, 120 cd/m2, Uniformity=5

NEC MultiSync P232W, 120 cd/m2, Uniformity Off


BenQ GW2460HM, 120 cd/m2


Philips 241P4QPYK, 120 cd/m2


LG IPS237L, 120 cd/m2

Eizo Foris FS2333, 120 cd/m2

Dell UltraSharp U2713HM, 120 cd/m2

HP ZR2740w 2012, 120 cd/m2

Samsung S27B970D, 120 cd/m2 

HP ZR2740w 2011, 120 cd/m2

Samsung SyncMaster S27A850D, 120 cd/m2


Samsung T27B550, 120 cd/m2

NEC MultiSync P241W, 120 cd/m2, Uniformity=5


LG Flatron IPS235V, 120 cd/m2


Asus PA238Q, 120 cd/m2


Eizo FlexScan EV2335W, 120 cd/m2


HP ZR24w, 120 cd/m2


Asus PA246Q, 120 cd/m2


BenQ XL2420T, 120 cd/m2


Samsung UE32D5500, 120 cd/m2

 

Barevné odchylky (dE, CIE94)

Barevné odchylky

Barevné odchylky zjišťujeme pomocí kolorimetrické sondy i1 Display 3 Pro a softwaru ChromaPure. V grafu je zastoupena nejlepší hodnota (nejnižší odchylka) zaznamenaná v některém z předvolených režimů (někdy sRGB, někdy 6500K apod.) a případně s pomocí přiloženého barevného profilu od výrobce (pomůže-li).

 

Podrobněji o barevných odchylkách v další kapitole. Zde jsou jen nejlepší výsledky v jednom z režimů předpřipravených od výrobce.

Barevné odchylky, gama a škála šedé detailně

Tovární nastavení (Native + Standard)

Jen trochu studenější bílá a škála šedé, jinak rovnou po vybalení velmi dobře nastavené barvy:

 
 

 
 

  
 

Vysvětlení reportu gamutu a barevných odchylek: v horní tabulce vidíte barevné odchylky (dE) pro tři primární barvy, tři sekundární a bílou. Hodnota dE by měla být co nejnižší, dE > 5 už znamená většinou znamená pouhým okem odlišitelnou odchylky od standardu. Pod tabulkou se nachází klasický barevný diagram CIE 1931. Zatímco pozice čtverců patří optimálnímu umístění barev v diagramu, kolečka patří naměřeným hodnotám a graficky máte znázorněnu odchylku. Pokud na obrázek klepnete, uvidíte i graf odchylek luminance jednotlivých barev – tento rozměr není v klasickém diagramu CIE 1931 (xy) zobrazen. U monitorů s podsvitem bývá zpravidla luminance modré přehnaná a naopak u červené nedostatečná.

Native + Photo

V OSD máte kromě volby režimu jako Native, sRGB či 7500K apod. ještě na výběr z jakýchsi profilů Standard, Photo, Movie či Game. Většina z nich jaksi ošklivě přeostřuje obraz a provádí další prznění, ani s režimem Photo si k menším odchylkám nepomůžete.


 

DICOM Sim.

Pro medicínské nasazení je zde simulace DICOM. Dívejte se pouze na absolutní souřadnice, nikoli na relativní odchylky (dE) vztažené k sRGB (odchylky nejsou chybou).

 
 

Režim sRGB

Režim sRGB jako obyčejně nedělá skoro nic. Rozhodně pak gamut ani barevné odchylky přesnější nejsou. Takže díky, ale ne.


 

Native + Standard s ICC profilem z CD

Něco jiného je barevný profil z CD. Ten je podobně jako u jiných NECů nebo monitorů Eizo udělán dobře a už tak nízké barevné odchylky ještě sníží. Je vidět, že barevné nastavení se asi mezi kusy lišit moc nebude.

 

Uživatelská úprava R, G, B (s pomocí i1 Display Pro)

Jak se dozvíte o kousek dál, je lepší ale režim Native (či sRGB) kvůli frekvenci regulace jasu (PWM) nepoužívat a raději vyjít z režimů označený teplotou barev (třeba 7500 K). Jen jsem rychle nastavil Red na 100 %, Green na 96 % a Blue na 97 % a podívejte se na ty skvělé výsledky:

Věřím, že toto nastavení bude s malou odchylkou vcelku obecně použitelné a pokud snížíte zelenou a modrou o pět procent a ověříte to vedle přiloženým bílým listem papíru, tak to zvládnete také i bez kolorimetrické sondy. 

Gamut (barevný rozsah), srovnání se standardem

Gamut

Gamut si ukážeme opět ještě formou diagramu, o němž jsme debatovali. Na diagramech s barevným rozsahem jsme s Adamem Vágnerem notně zapracovali a nejenže máme (doufejme) přesnější diagram pro CIE 1931, ale nově je tu také modernější CIE 1976 (CIE LUV). Hodnoty jsme zanášeli do bitmap z japonských stránek ColorAC.

NEC MultiSync EA244WMi (Native + Standard) vs. sRGB, CIE 1931: 


iiyama ProLite X2482WS (Factory) vs. sRGB, CIE 1931: 


Philips Gioco 278G4DHSD (User1) vs. sRGB, CIE 1931: 

Eizo EV2736WFS (User1) vs. sRGB, CIE 1931: 


Eizo EV2736WFS (User1 s ICC profilem od výrobce) vs. sRGB, CIE 1931:


AOC i2757Fm vs. sRGB, CIE 1931:

NEC MultiSync EA224WMi (sRGB) vs. sRGB, CIE 1931:

BenQ GW2460HM (Standard) vs. sRGB, CIE 1931:

LG IPS237L vs. sRGB, CIE 1931:

Eizo Foris FS2333 v režimu User1 vs. sRGB, CIE 1931:

Eizo Foris FS2333 v režimu sRGB vs. sRGB, CIE 1931:

 

Dell UltraSharp U2713HM v režimu Standard vs. sRGB, CIE 1931:

Dell UltraSharp U2713HM v režimu sRGB vs. sRGB, CIE 1931:

NEC MultiSync P241W vs. sRGB, CIE 1931:

Samsung S27B970D v režimu sRGB vs. sRGB, CIE 1931:

HP ZR2740w r.v.2012 vs. sRGB, CIE 1931:

 

 

NEC MultiSync EA244WMi (Native + Standard) vs. sRGB, CIE 1976:

 

iiyama ProLite X2482WS (Factory) vs. sRGB, CIE 1976:

 

 Philips Gioco 278G4DHSD (User1) vs. sRGB, CIE 1976: 

Eizo EV2736WFS (User1) vs. sRGB, CIE 1976:


Eizo EV2736WFS (User1 s ICC profilem od výrobce) vs. sRGB, CIE 1976:


AOC i2757Fm vs. sRGB, CIE 1976:

NEC MultiSync EA224WMi (sRGB) vs. sRGB, CIE 1976:

BenQ GW2460HM (Standard) vs. sRGB, CIE 1976:

LG IPS237L vs. sRGB, CIE 1976:


Eizo Foris FS2333 v režimu User1 vs. sRGB, CIE 1976:

Eizo Foris FS2333 v režimu sRGB vs. sRGB, CIE 1976:

Dell UltraSharp U2713HM v režimu Standard vs. sRGB, CIE 1976:

Dell UltraSharp U2713HM v režimu sRGB vs. sRGB, CIE 1976:

NEC MultiSync P241W vs. sRGB, CIE 1976:

Samsung S27B970D v režimu sRGB vs. sRGB, CIE 1976:

HP ZR2740w r.v.2012 vs. sRGB, CIE 1976:

 

Kontrast, úroveň černé, slévání barev

Kontrast

V jediném grafu kontrastního poměru najdete maximální naměřenou hodnotu tzv. statického kontrastu. Nepočítáme tedy poměry mezi různými obrazovkami, jako to dělá marketing výrobců pro nesmysl zvaný dynamický kontrast. O tom, jak je kontrast stabilní, pak hovoří srovnání kontrastního poměru při jasu 120 cd/m2 a pak při minimálním nastavitelném jasu. Druhé srovnání samozřejmě neberte jako přímé: zatímco u některých monitorů pod 120 cd/m2 jas už nesnížíte, jinde jde i s CCFL pod 40 cd/m2 (NEC P241W) a jinde dokonce pod sondou měřitelné hodnoty (např. Eizo EV2335W, bílá kolem 2 cd/m2, černá měřitelná až při jasu od 2 %).

Kontrast se v celém rozsahu regulace jasu (tedy od 8 do 350 cd/m2) držel nad 1200:1! To je na IPS vynikající výsledek.

     

 
 

  

Úroveň černé

Úroveň černé měříme jak při jasu 120 cd/m2, tak při minimálním jasu. Důležitý aspekt pro milovníky nočních filmů podobně jako kontrast favorizuje VA nad IPS. U EcoView EV2736W lze jas regulovat tak nízko, že jas černé není sonda i1 Display Pro schopna změřit.

Slévání barev

Slévání barev taktéž zkoušíme na testovacích obrazcích LCD testeru od Jirky Švece, tam také počítáme počet nerozlišených (slitých) čtverečků odstínů černé/šedé (K), červené (R), žluté (Y), zelené (G), zelenomodré (C), modré (B) a fialové (M). Ideálně by monitory měl ve svém sloupečku mít na střídačku 0 (= rozliším i nejtmavší odstíny) a 255 (= rozliším i nejsvětlejší odstíny).

 

V případě slévání barev mě NEC EA244WMi dost překvapil. Už dlouho jsem neměl IPS, na kterém bych rozeznal prakticky všechny nejtmavší i nejsvětlejší odstíny.

  NEC MultiSync EA244WMi Dell UltraSharp U2412M Samsung S24A850DW iiyama ProLite X2485WS Asus PA248Q LG Flatron IPS237L
slévání barev – K 1 3 4 3 3 6
slévání barev – K 255 255 253 255 254 254
slévání barev – R 0 2 2 1 1 3
slévání barev – R 255 255 254 255 255 254
slévání barev – Y 0 1 1 1 1 3
slévání barev – Y 255 255 254 255 254 254
slévání barev – G 0 1 1 1 1 3
slévání barev – G 255 255 254 255 254 254
slévání barev – C 0 1 1 1 1 3
slévání barev – C 255 255 254 255 254 254
slévání barev – B 1 2 2 2 2 3
slévání barev – B 254 253 252 254 254 254
slévání barev – M 1 1 1 2 1 3
slévání barev – M 255 255 254 255 255 254
  AOC i2757Fm Samsung S27A850D Asus PB278Q HP ZR2740w r.v. 2012 Dell UltraSharp U2713HM Eizo EcoView EV2736W
slévání barev – K 2 5 3 4 3 3
slévání barev – K 254 253 254 254 254 254
slévání barev – R 1 2 2 1 1 2
slévání barev – R 254 253 255 255 254 255
slévání barev – Y 1 2 1 1 1 1
slévání barev – Y 254 253 255 255 255 255
slévání barev – G 1 2 2 1 1 1
slévání barev – G 254 253 255 254 255 255
slévání barev – C 1 2 2 1 1 1
slévání barev – C 254 253 255 254 254 254
slévání barev – B 2 3 1 2 2 2
slévání barev – B 253 252 254 254 253 253
slévání barev – M 1 2 2 1 1 1
slévání barev – M 254 253 254 255 254 254

 

Odezva a input lag

Odezva

Odezvu měříme pomocí osciloskopu a software od ETC a vždy při maximálním jasu. Jen tak jde alespoň většina hodnot odečíst, v některých případech ale nepomáhá ani změna měřítka. Pár dříve testovaných monitorů je v některých případech trochu poškozeno (nebo naopak vylepšeno) odečtením hodnoty přímo z měření programu od ETC. Je třeba ručně nastavit hodnoty podle standardu VESA (ukázka je na přechodu bílá-černá-bílá) a počítat s naznačenými 10 %. Dále se naše výsledky mohou odlišovat také tím, že pokud monitor vykazuje použití OverDrive, bereme hodnotu odezvy až na sestupu (či naopak vzestupu na opačné hraně) křivky vychýlené OverDrive (a nikoliv už před ní).

Níže můžete vidět už rovnou sečtené hodnoty rise + fall, tabulka zájemcům ukáže distribuci času mezi náběžnou a sestupnou hranu signálu. Přechod 0–255–0 znamená černá–bílá–černá, 0–50–0 potom černá–šedá–černá, 75–180–75 šedá–šedá–šedá a 127–255–127 pak šedá–bílá–šedá. Měli bychom tak mít políčeno jak na pomalé monitory s matricí TN, tak VA či IPS.

 

Na rozdíl od menších MultiSync EA má EA244WMi už implementovánu technologii OverDrive. Tu můžete v OSD vypnout pod položkou Response Improve. I s OverDrive je NEC EA244WMi trochu pomalejší než Dell U2412M či Samsung S24A850DW, přesto nějaké duchy či šmouhování ani ve hrách asi neuvidíte.

0-255-0Response Improve On:

 

0-150-0Response Improve On:

  

127-255-127Response Improve On:

   

75-180-75Response Improve On:

   

75-180-75Response Improve Off:

   

Tabulkové srovnání odezvy s už otestovanými monitory:

  NEC MultiSync EA244WMi Dell UltraSharp U2412M Asus PA248Q Samsung SyncMaster S24A850DW HP ZR2440w
odezva 0–255 (rise) [ms] 13 10 9 13 12
odezva 0–255 (fall) [ms] 11 12 10 12 12
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] 23 22 19 25 24
odezva 0–150 (rise) [ms] 7 9 6 7 8
odezva 0–150 (fall) [ms] 9 6 7 8 8
odezva 0–150 (rise + fall) [ms] 15 15 13 15 16
odezva 127–255 (rise) [ms] 16 9 7 12 10
odezva 127–255 (fall) [ms] 8 8 8 10 11
odezva 127–255 (rise + fall) [ms] 23 17 15 22 21
odezva 75–180 (rise) [ms] 8 8 6 7 8
odezva 75–180 (fall) [ms] 9 9 6 7 9
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] 16 17 12 14 16
  Philips 227E3QPH NEC MultiSync EA224WMi LG Flatron IPS237L Asus PA238Q Eizo Foris FS2333
odezva 0–255 (rise) [ms] 9 16 6 11 11
odezva 0–255 (fall) [ms] 13 9 9 10 12
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] 22 25 15 21 23
odezva 0–150 (rise) [ms] 10 20 6 8 4
odezva 0–150 (fall) [ms] 9 11 6 7 8
odezva 0–150 (rise + fall) [ms] 19 31 12 15 12
odezva 127–255 (rise) [ms] 8 14 5 7 10
odezva 127–255 (fall) [ms] 11 18 10 10 7
odezva 127–255 (rise + fall) [ms] 19 32 14 17 17
odezva 75–180 (rise) [ms] 9 18 6 8 3
odezva 75–180 (fall) [ms] 9 13 6 6 4
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] 18 31 12 14 7

 

Do grafů jsem zanesl vždy jen celkový čas odezvy (rise + fall):

Input lag

Stále nemám druhou sondu pro měření input lag, takže v tomto ohledu bohužel nemohu sloužit.

Pozorovací úhly a monitor v noci

Monitor v noci

V noci je a není dobrý. EA244WMi umí velmi nízký jas, drží přitom kontrast, je bezhlučný. Ale podsvícení testovaného kusu trochu prosvítalo a je zde celkem silný IPS glow. Navíc si musíte dát pozor na PWM.

 
 


 


     

Pozorovací úhly

IPS, co víc říct. Jakýkoli barevnější obrázek vám z všech běžných úhlů bude připadat prakticky stejný. Zde opravdu problém není.

   

   

Referenční výsledky

Našel jsem si několik tapet zastupujících různé situace a kompletní srovnání učinil pro S-PLS Samsung S24A850DW, H-IPS HP ZR2740w a BenQ XL2420T zastupující matrici TN (Twisted Nematic). Díky Samsungu UE32D5500 jsem mohl doplnit konečně nějakého zástupce VA.

Musíte mi prominout, že jsem při focení pozorovacích úhlů ještě nevěděl o tom, že režim Film nakonec dokáže zajistit vcelku normální obraz a při srovnání pozorovacích úhlů se soustředit jen na změny a ne na ten který snímek absolutně (přesaturované barvy z kolmého pohledu způsobují, že při ztrátě kresby z úhlu začne fotka teprve vypadat normálně). V každém případě musím říct, že na VA má UE32D5500 pozorovací úhly dost nadprůměrně dobré, k vypranosti barev dochází až z ostřejšího pohledu. Slévání tmavých odstínů v černou z kolmého pohledu, neduh všech VA, bohužel platí i u UE32D5500.

 

U ZR2740w jsem neúmyslně nastavil trochu ostřejší úhly (nemám na to přesné testovací podmínky a rozdíly jsem viděl až při skládání v bitmapovém editoru), přesto je myslím dobře vidět to hlavní – jak u IPS, tak u PLS dochází jen k velmi malému barevnému a kontrastnímu posunu i při pohledu z ostřejších úhlů.

Zato na BenQ XL2420T jsem byl při pozicování fotoaparátu (pohledu) ještě mírný, přesto vidíte velice rychlou a v inverzní podání ústící změnu při pohledu zespoda (shora to není tak strašné a výsledek je jen o něco horší než ze strany). Ale i při pohledu ze strany vidíte už po pár stupních ztrátu kontrastu a blednutí sytějších odstínů i pleťovek, při pohledu ještě více ze strany je už ztráta kontrastu velice citelná.

Ještě jednu věc vezměte před prohlížením následujících složenin fotografií v potaz: ne vždy se podařilo vyvážit bílou tak, aby fotka odpovídala přesně tomu, co jsem viděl. Nehodnoťte tedy rozdíly mezi čelními fotografiemi napříč matricemi, ale hodnoťte velikost změny právě oproti čelnímu (kolmému) pohledu na obrazovku při pohledu z jiných úhlů.

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

Abyste nemysleli, že s omezenými pozorovacími úhly XL2420T (TN) maluju čerta na zeď, podívejte se ještě na následující příklad. V něm se snažím dívat na bílou plochu z typického posezu na kancelářské židli zhruba ze vzdálenosti natažené ruky s kolmým pohledem asi někam do výšky horní vodorovné linky.

TN na tom také může být ale o trochu lépe, více v kapitole Pozorovací úhly (+ Magic Angle) v recenzi Samsungu T27B550.

Dodatek: VA off-centre color/contrast shift

Jev zvaný off-centre contrast/color shift u VA najdete demonstrován třeba v už starším testu 17 LCD monitorů (odkaz vede na příslušnou kapitolu, pod nadpisem Další demonstrace off-centre contrast shift u VA najdete popis problematiky) a je vidět i na těchto dvou sadách fotek 24″ monitoru s A-MVA (Philips 241P4QPYK). Druhá série je pořízena jen z mírně posunutého úhlu. Matrice VA vinou tohoto není považována za vhodnou pro náročnější úpravu fotografií.

Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly 
Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly



Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly
Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly

 

   

Regulace jasu, spotřeba (příkon), interpolace

Regulace jasu

Regulace jasu je tedy u NECu EA244WMi hodně zapeklitou záležitostí. Pokud se ale náš osciloskop povede, tak při řízení se mou radou budete mít PWM na celkem solidní frekvenci 266 Hz. K tomu se ale musíte vyhnout režimům Native, sRGB a Programmable a používat tedy ty nazvané podle barevných teplot.

To ale není problém, protože si snadno nastavíte R, G, B na v kapitole s detailním rozborem barevných odchylek doporučené hodnoty a jsou z nich rázem vlastně režimy uživatelské (přímo se přejmenují na User). I v nich ale pozor, oněch 90 Hz pro PWM se zde vyskytujev rozsahu hladin jasu 0–8 a 90–100 %. Oběma se dá snadno vyhnout, jelikož nad 90 procent je jas už hodně vysoký (a na přímém slunci můžete tedy nechat kdyžtak už těch 100 %) a na 8 % pak už moc nízký i na noc.

Prostě se to dá, 266 Hz většině lidem potíže dělat nebude, ale NEC by už mohl používat v celém rozsahu a všech režimech buď PWM na hodně vysoké frekvenci (aspoň nad 400 Hz jako HP u ZR2440w), nebo lineární regulaci (jako třeba Samsung, Eizo a Dell u novějších PLS, resp. IPS).

Native, sRGB, Programmable

100% jas:

   

90% jas:

  

75% jas:

  

50% jas:

  

25% jas:

   

9300K, 7500K, 5000K, DICOM Sim.

75% jas:

  

50% jas:

  

25% jas:

   

10% jas:

  

8% jas:

  

Jas bílého bodu je měřen vždy uprostřed monitoru a vždy až po jeho dostatečném zahřátí. Ponechán je jak nativní kontrast, tak výchozí (tovární) režim a barevný profil.

 

Interpolace

Interpolaci jsem tentokrát nefotil, ale jsou zde opět zajímavosti. V OSD menu můžete vidět u Expansion Mode dva režimy: Aspect a Full. Jenže už manuál vám prozradí, že pro rozlišení 1280 × 768, 1366 × 768, 1280 × 720, 1600 × 900 a 1920 × 1080 je hodnota vždy full. Já jsem však v 1920 × 1080 px  viděl, že EA244WMi toto rozlišení neumí roztáhnout na full screen (jen v poměru stran, tedy v podstatě 1:1, což je podle mě stejně lepší).

Přes tato omezení a absenci 1:1 pro všechny režimy a poměru stran pro některá rozlišení je samotná interpolace dobrá napříč všemi zkoušenými rozlišeními.

Spotřeba (příkon)

Pro měření příkonu monitoru využíváme zásuvkový wattmetr FK Technics a běžná krajinná tapeta znamená obrázek číslo 6 ze sady tapet Hamada Darwishe pro Windows Vista.


Verdikt a doporučení 


  

Verdikt a doporučení

Ačkoli už asi periferně vidíte níže udělené ocenění Smart Buy a plusy jasně převažující na minusy, verdikt není a ani nemůže být jednoznačný. Monitor je dost komplexní zařízení a určitý soubor předností jednomu, něco jiného pak druhému. Stejně tak negativům může každý příkládat jinou prioritu. Navíc se samozřejmě jedná o kompromis daný cenovou kategorii – hledat ideální LCD monitor by bylo bláhové.

 

Abych byl konkrétnější. Na začátku je rozhodování o úhlopříčce a rozlišení. Úvahy standardní vs. široký gamut na tomto místě vynecháme a budeme předpokládat, že hledáte jen mezi monitory pro sRGB. Jestli je na vás už 27″ s 2560 × 1440 px moc a naopak 23″ nechcete asi kvůli mnohým nesympatickému rozlišení 1920 × (jen) 1080 px, pak se stále díváte po monitoru jako je tento. Tedy 24″ s 1920 × 1200 px. Zde narážíte na rozcestí, které vám do jedné skupiny dá IPS s matným displejem (Dell U2412M, HP ZR2440w, Eizo EV2436W, Asus PA248Q, iiyama X2485WS či NEC P241Q) a do druhé pouze dva s polomatným (tento NEC EA244WMi a Samsung S24A850DW).

Dejme tomu, že vám vadí perleťový efekt či „špinavá bílá“ všech těch matných IPS. Zbývá se tedy rozhodnout mezi Samsungem a NECem. Pro Samsung mluví regulace jasu bez PWM, porty USB 3.0 a o něco rychlejší odezva. Společnou vlastností jsou pak pravděpodobně nativně 6bitové barvy, protože jestli mě oko neklamalo, tak při pečlivém sledování tmavě šedých ploch jsem přece jen dobře udělané FRC na NEC EA244WMi viděl. NEC má vyšší kontrast, lépe nastavené barvy, rovnoměrnější podsvícení, dva ze čtyř portů přístupnější, nechybí mu HDMI, rámeček má tenký i dole, jeho stojan lze výškově polohovat v širším rozsahu a je celkově pevnější. Momentálně NEC pořídíte také o 1000 Kč levněji, což může také hrát roli. Firmy na něm mohou zase ocenit ControlSync.

NEC MultiSync EA244WMi

+ dobré barevné nastavení
+ matrice IPS (pozorovací úhly)
+ výborný stojan (polohovatelnost)
+ pokrytí sRGB
+ prakticky neslévá žádné odstíny
+ dobře uspořádané OSD, intuitivní ovládání s kontextovou nápovědou
+ tenký rámeček
+ propracovaný systém automatické regulace jasu, senzory jasu okolí i vzdálenosti osoby
+ dobře dostupný USB hub
+ velmi nízký příkon

+ vstupy DVI, HDMI, D-Sub i DisplayPort
+ reproduktory

+ tichý zdroj
+ kompletní kabeláž, v balení už celý monitor (nikoli dodělej si sám)
+ český manuál
+ výběr z černého, či bílého provedení
+ dostatečně rychlá odezva

± rozlišení 1920 × 1200 px na 24″ úhlopříčce
± polomatná povrchová úprava obrazovky
– mírné prosvítání podsvitu
– IPS glow, černá z úhlu se mění až ve zlatavou
– režim sRGB nemá vliv na gamut
– regulace jasu používá PWM (266, nebo 90 Hz – detaily v článku)
– nepodporuje 24 Hz

Graf ceny produktu NEC EA244WMi poskytuje server Heureka.cz