Reklama

Nvidia uvedla Pascal pro chytrá auta. Čtyři čipy, 250 W, vodní chladič [CES]

Ačkoliv nové grafiky má uvést až v polovině roku, představilo AMD na CES předběžně svou novou architekturu GPU Polaris. Nvidia, která bude konkurovat architekturou Pascal, zdá se zatím zachová mlčenlivost, ovšem i tak se Pascal na CES v určité podobě objevil. Nvidia zde totiž oznámila nový výpočetní systém pro automobily Drive PX 2, který sice pro svět PC není relevantní, za to je ale docela pozoruhodný technicky. Jde o první zařízení používající GPU založená na Pascalu a navíc lidově řečeno docela „divočina“.

Ve srovnání s komponentou Drive PX, kterou pro automobily Nvidia uvedla loni s použitím ARM procesoru Tegra X1, je Drive PX 2 takříkajíc jiné kafe. Systém je složen rovnou ze čtyř čipů, které mají dohromady TDP 250 W. Jelikož jde o komponentu, která má být zabudována do automobilu, vyžaduje Drive PX 2 bezpodmínečně vodní chlazení. Výpočetní výkon celé kombinace má dosahovat 8 TFLOPS a má samořídícím se vozům poskytnout podstatně lepší možnosti pro analýzu dat ze senzorů a rozhodování. Drive PX 2 je připraven na zpracovávání signálů z 12 video kamer, lidaru, radaru a ultrazvukového senzoru.

Nvidia Drive PX 2
Nvidia Drive PX 2

Dva z čipů jsou procesory Tegra, zřejmě ještě neuvedený typ založený na grafické architektuře Pascal a 16nm výrobním procesu TSMC. Tyto čipy mají dle Nvidie celkem dvanáct jader CPU, složených z poněkud zvláštní kombinace: osmi Cortexů-A57 a čtyř jader Denver, tedy architektury, která překládá instrukce ARM na interní kód VLIW, ovšem její výkon je kvůli tomu poněkud nevyrovnaný a Nvidia s ní zatím velký úspěch nepožala. Jedna tato Tegra by zřejmě měla mít čtyři Cortexy a dva Denvery (předpokládám, že jsou osazeny dva identické kusy). Jaký je přesně smysl této konfigurace, mě nenapadá. Nejde pravděpodobně o nic na způsob „big.LITTLE“, ledaže by tím malým jádrem byly Denvery, což není pravděpodobné.

Dvojice čipů Tegra na spodní straně PCB. Čipy mají po dvou jádrech Denver a čtyřech Cortexech-A57
Dvojice čipů Tegra na spodní straně PCB. Čipy mají po dvou jádrech Denver a čtyřech Cortexech-A57

Z druhé strany desky jsou MXM sloty osazené dvojicí GPU, které jsou údajně architektury Pascal (měly by tedy být rovněž vyráběné na 16 nm) a poskytují patrně většinu výpočetního výkonu, uváděných 8 TFLOPS (a produkovaného tepla). Nvidia zařízení nazvala „AI superpočítačem“, což je ale nutno brát jako marketingovou básnickou licenci. Hardware až na CPU architektury ARM odpovídá spíše herními počítači použitému pro GPGPU výpočty.

Vrchní strana ponese dvě GPU na bázi Pascalu (zde ale vidíte GTX 980M)
Vrchní strana ponese dvě GPU na bázi Pascalu (zde ale vidíte GTX 980M)

TDP jedné z karet by zřejmě mělo být okolo 100 W, nejde tedy o něco srovnatelného s desktopovým highendem, ale spíše o ekvivalent top modelů pro notebooky. Karty, které byly zasunuté v prototypu Drive PX 2 předváděném na CES, jsou jak si můžete všimnout osazené konvenční pamětí GDDR5 a nikoliv HBM. To však nemusí nutně nic znamenat, pravděpodobně jde totiž jen o prezentační vzorek neodpovídající skutečnému hardwaru. Podle webu AnandTech PCB vypadají jako mobilní GeForce GTX 980M na bázi GM204; to, co vidíte na fotkách, ještě Pascaly nejsou.

 

Pokud jde o brutální spotřebu (ve srovnání s předchozí autoplatformou alespoň) a požadovaného vodní chlazení, podle Nvidie auta jednoduše takovýto výkon potřebují. Kapalinové chlazení pak je výhodné v tom, že čipy budou dostatečně chlazeny za všech možných klimatických podmínek. Nvidia se zde prý zaměřuje zejména na auta s elektrickým pohonem, které již vodní chlazení často mají, pokud ale není možnost jednotku připojit na existující chladič, bude v nabídce separátní radiátor.

Drive PX 2 s chladícím raditárorem
Drive PX 2 s chladícím raditárorem

 

Uvidíte v (experimentálním) Volvu

Podle Nvidie již má Drive PX 2 jednoho zákazníka, a to Volvo, které jej chce příští rok použít pro své vozy XC90 s automatickým řízením (půjde ale zřejmě jen o zkušební sérii 100 kusů). Nicméně systém byl uveden v podstatě papírově a v tuto chvíli ještě není hotov. Regulérní komerční dostupnost má nastat až v čtvrtém kvartále letoška a až v druhém čtvrtletí mají být dostupné vzorky. Všechna dema, která Nvidia ukazovala, na CESu údajně běžela na kartách GTX Titan X.

Zdroje: Nvidia, AnandTech

Oblíbené Tisk E-mail
Reklama

Komentáře

Teda nevím, jak tímto monstrem bude Nvidia konkurovat Mobileye, když EyeQ4 s 2.5 TFLOP má mít spotřebu 3 W.

ma myt bude mit, udajne, mozna? a pokud je znamo tak EyeQ4 rozhodne nebude celej ekosystem autonomniho rizeni, ale jen procesor pro jedinej ucel a to kolizni system, vpodstate to bude jen detekovat pripadnou srazku a da povel dalsim procesorum, a ty teprve budou ridit dane auto, TFLOP bych bral v tomto ohledu spise jen jako marketingovej udaj, spis nez na vykonu bude zalezat na samotnem software jak s danym vykonem dokaze nakladat

na finalni verdikt bych si pockal proste az do doby kdy bude nektery z tech systemu nasazen v realnem provozu a bude mit realne zakazniky, do te doby je to jen hromada cisilek a marketingoveho natrasani :)

wut? :D :D

Není v tomhle oboru "natřásající se" newcomer spíš Nvidia? Letmým kouknutím na google se mi zdá, že Eye už má svoje zakázky, kdežto tohle bude v malé sérii na zkoušku. Takže ten skepticismus bych aplikoval když nic jiného, tak na obě firmy. IMHO tohle Drive PX 2 to vzhledem ke komplexitě lehký mít nebude.

porovnavat jednu malou soucast WH s celim WH a SW resenim? to je asi jako porovnavat samotnej na stole postavenej jeden cip treba s celim PC, proste nesmysl, nebo tobe snad samotnej procesor funguje, kdys ho mas treba v ruce tak ti nejak funguje jinak nez jakoz atez pro tu ruku?

Věc od Nvidie jsou čtyři SoC/GPU, no a? Myslíš, že ta druhá firma taky k svýmu čipu nedělá celé přsílušenství (nebo nepomáhá těm automobilkám ho dělat)?

Reaguju jenom na to, že je odbýváš slovy "ma myt bude mit, udajne, mozna", přitom trh evidentně hlasuje pěnežkama pro ně. Třeba se ukáže, že Drive od Nvidie bude nakonec uspěšnější, ale v tomhle momentě alespoň mě připadá, že to "má být, bude, možná, údajně" na něj docela pasuje. Ještě to ani fyzicky neexistuje a dostupné to bude skoro až za rok.

P.S.: Navíc ten Eye je speciální ASIC dělaný na míru, kdežto tahle věc je v podstatě plácnutí původně mobilních SoC dohromady se standardníma GPU a doufání, že magické GPGPU všechno vyřeší. Řešení přes hrubou sílu. Jako nepopírám, že to klidně může mít mnohem větší výpočetní výkon, ale to vůbec nemusí být rozhodující pro to, jak moc se to bude hodit pro daný účel a jak moc to bude komerčně úspěšné.

ano Mobileye nema celej system a je jen dodavatelem dilcich casti ;) pokud bys ted napsal do Mobileye ze chces autonomni rizeni pro testovani, tak odnich nic takoveho nedostanes, oni ti jen dodaj cipy a senzory pro ktere ty si musis sehnat nekoho kdo to vubec navrhne aby to fungovalo, takze inzenyry co navrhnou PCB, a programatory a inzenyry kteri ti pro to naprogramuji soft kterej s tim vsim bude pracovat

klidne by se dali oznacit podobne jako Nvidia v oblasti PC, Nvidia je vpodstate v PC taky jen dodavatelem jednoho CIPu a pak navrhu danych karet, ty karty pak ale vyrabej OEm vyrobci a zbytek PC aby jako celek fungovalo je otazka vpodstate 5 zakladnich casti, a Nvidia dodava vpodstate jen cast jedne z nich a to VGA (zakladni deska, procesor, pameti, disk a VGA)

Aký celý systém? Uvedomuješ si že to budú implementovať tak 3 koncerny, ich dcérske automobilky a pár "extra" firiem ako Google, ktoré to budú mať skôr ako reklamu?

Tak ti musí byť asi jasné, že ako Nvidia, tak aj tá druhá spomenutá firma pri vývoji spolupracuje so svojimi zákazníkmi. Nefunguje to tak, že si objednajú XXX hotových systémov na "chytré autá". Funguje to tak že automobilka zadá požiadavky, k tomu sa prispôsobí GPU alebo DSP a zrejme budú aj ďalej spolupracovať na implementácii vo vozidle a testovaní.

A odkedy sa nemôžu porovnať výkony a spotreby dvoch rozdielnych čipov? Doteraz sa to robilo celkom bežne. Nevadí ti skôr to, že špecializovaný DSP je v špecializovanej úlohe efektívnejší ako GPU (*) ?

* ok tak vrámci flame doplním: GPU tvojho obľúbeného výrobcu :D

tak si ty teoreticke vykony porovnavej kdys ti to dela dobre :)

V případě vektorové jednotky Mobileye se výkon udává v počtu instrukcí multiply-accumulate za vteřinu při dopředném běhu neuronové sítě, tj. teoretický výkon = skutečný výkon v dané aplikaci. V případě obecného GPU je z teoretického výkonu vždy využitelná jen část. Viz video "The Future of Computer Vision and Automated Driving by Prof. Amnon Shashua", kde jsou uvedeny číselné údaje pro EyeQ3 a nv Tegra.

Ano, NVidia nedisponuje SW řešením. To ale není překvapivé, vždyť SW + HW řešení Mobileye má světový monopol již řadu let. Aby ne, když posbírali data od spousty automobilek a disponují tak nejrozsáhlejší databází silničních obrazových dat na světě. Nicméně automobilkám nedělá dobře, když některý jejich dodavatel má v daném segmentu monopol. To pak jsou ochotny koupit i horší řešení, jen aby se této otrocké závislosti zbavily.

muzes dat odkaz na komplet reseni od Mobileye tedy jak kompletni HW tak SW pro autonomni rizeni vozu?

Nvidia predvedla soft pro autonomni rizeni jiz minulej rok a to na X1 ;) ostatne ona Audi S7 co jela ze Sf do LV byla spolupraci prave i obou firem o kterych zde piseme, Nvidia se tam podilela nak na ridicim HW tak softwarove casti, a Mobileye tam dodavalo veskerou senzoriku ;) ale ono veskurtecnosti ta S7 ma tech systemu vice, tusim 3 ruzne a Audi si to jen testuje co bude dobudoucna to nej

Loňská demo deska nVidie pro autonomní řízení obsahovala čip EyeQ3, který obstarával veškeré zpracování obrazu (produkční kód Mobileye). Demo kód nVidie (nikoli produkční kód!) obsažený v X1 prováděl jen obecné rozhodování. Nvidia nikdy neměla čip, který by zvládal deep networks v reálném čase, vždyť využitelnost X1 je jen 0.28 a žere to 10 W. Takto topící čip nevyhovuje automotive limitům pro umístění pod zpětné zrcátko.

Ešte taký detail, jedná sa o výkon s 32 alebo len 16 bitovými číslami?

Minulý rok tiež použili primárne 16 bitové ale tak nejak to nerozhlasovali a tak to vyzeralo v porovnaní s ostatnými (32/64 bit) dosť ohromujúco.

Těch 8 TFLOPS je FP32. Vzhledem k tomu, že je v tom duální GPU a dvě iGPčka, tak to nezní nereálně.

Njn, keď pozerám tak pomer výkonu k TDP je podobný ako má 980/980M.

A ešte načo tam slúži tá Altera (Cyclone 5). A nemal to byť už skôr Intel?

Mělo by to být 28nm FPGA (takže ne z výroby u Intelu, tam se IIRC měl dělat Stratix 10) s jedním nebo dvěma jádry Cortexem A9 (řada "SoC"). Taky jsem si jí všiml, ale co to dělá, těžko říct, Nvidia se tím nikde nechlubí. Musí to řešit nějakou funkcionalitu, kterou nezastanou ty SoC ani ta GPU. Mohla by taky být jen v prototypech a ne ve finálních zařízeních.

Fajn nápad, palec hore.
btw...viete čo sa teraz stane? Istá inovatívna firma príde z myšlienkou takzvaného Free Drive :P

nV ale ohlásila cílení na automotive už několik lez zpět. Jistá firma se o automotive nikdy nezmínila. Spíš jejich "free drive" bude nějaký semicustom APU

Reklama
Reklama