LCD lepší než OLED? Eizo oznámilo HDR monitor s kontrastem 1 000 000:1, jasem 1000 cd/m²

8
Eizo ColorEdge Prominence CG3145

Před týdnem jsme zde psali o profesionálním OLED monitoru od Dellu, který se coby překvapení objevil na trhu poté, co již byla považován za zrušený. Zda bude převratnou novinkou navždy měnící trh obrazovek, se teprve uvidí (objevily se například hlasy, že dodané kusy mají různé problémy s kvalitou). Paradoxně se ale současně objevil monitor, který je skoro i zajímavější, ačkoliv je ještě založen na klasické technologii LCD.

Monitor ColorEdge Prominence CG3145 od japonské firmy Eizo je, jak je u této značky obvyklé, zaměřen na profesionální sféru. Konkrétně na produkci videa. Jde o tzv. referenční monitor, na kterém se ve finále kontroluje barevné podání snímku, tedy nejkritičtější článek zobrazení během digitálního zpracování filmu. Model staví na panelu typu IPS s úhlopříčkou 31,1 palce a filmovým rozlišením 4096 × 2160 bodů (DCI-4K). To už naznačuje, že půjde o speciální záležitost, nikoliv o stejné matrice, jaké se nalézají ve spotřebních 4K monitorech. Panel je nativně 10bitový s podporou až 1,07 miliardy barev, pokrývá 98 % HDR barevného prostoru DCI-P3, 99 % AdobeRGB a 80 % ultraširokého barevného prostoru Rec.2020.

Kontrast tisíckrát lepší, než je obvyklé

Co je ovšem nejzajímavější: ačkoliv jde o LCD, má skutečně parametry plně vyhovující pro HDR obsah (kompatibilní je se standardem HDR10, alem ožná by mohlo eventuálně dostat i upgrade na dynamický standard HDR10+). Jas panelu je až 1000 cd/m², ovšem zároveň má monitor na rozdíl od běžných LCD mít excelentní úroveň černé. Eizo uvádí, že kontrast je 1 000 000:1, tedy tisíckrát lepší, než panely IPS obvykle dosahují – a zcela konkurenceschopný s panely OLED. Proti OLED Dellu na tom dokonce asi bude lépe, jelikož ten má typický kontrast nižší než maximální kvůli automatickému omezování jasu (při maximálním rozsvícení všech pixelů se sníží jas a kontrast klesne na 200 000:1). Onen milion je přitom údaj pro statický kontrast, nikoliv pro tzv. dynamický, jenž je prakticky bezvýznamným číslem.

Přitom nemají být použity triky s lokálním stmíváním podsvícení po zónách, které nejsou kvůli velikosti zón zdaleka dokonalé. Eizo místo toho používá stmívání podsvícení po jednotlivých pixelech, takže efekt by měl být prakticky dokonalý. Monitor má také být schopen vybudit maximální jas na celé ploše, což byl zrovna u OLED Dellu problém. Maximální jas (beztak nižší než u tohoto Eiza) dovolí jen 1 % obrazových bodů, při větší „zátěži“ musí elektronika jas celé obrazovky automaticky tlumit. U ColorEdge Prominence CG3145 tento problém údajně odpadá.

eizo-coloredge_prominence_cg3145_2Klíčem k bezprecendentně dobré kombinaci kontrastu a jasu, splňující požadavky HDR je patrně použití dvou matric, kdy jedna se stará o tradiční barevné subpixely, a druhá reguluje jas. Tato druhá matrice by měla bod po bodu omezovat tok světla z podsvícení, či ho propouštět naplno. Díky tomu, že je cesta světlu uzavírána dvojicí clon, je zřejmě výrazně omezen průsak světla zavřenými body, tedy pixely, které mají být plně černé. Takovouto technologii, údajně tisíckrát zlepšující kontrast LCD, před časem oznámil Panasonic. Je tudíž možné, že Eizo ColorEdge Prominence CG3145 je prvním monitorem, který z ní bude profitovat, nebo Eizo samo vyvinulo něco podobného.

eizo-coloredge_prominence_cg3145Monitor bude přirozeně podporovat hardwarovou kalibraci se softwarem Eizo ColorNavigator NX, LUT pro přepočty je 24bitová. Jako vstupy budou použity DisplayPorty a HDMI 2.0 a LCD bude podporovat snímkové frekvence 60 a 50 Hz (respektive asi 59,94 a 50 Hz, jelikož je LCD určeno pro produkci videa). Na HDMI ale bude 10bitový obraz v plném rozlišení možný jen při podvzorkování 4:2:2 nebo 4:2:0, kvůli nižší přenosové rychlosti. To ale u videa nemusí až tak vadit, protože použití podvzorkovaných formátů YUV je v této oblasti téměř standardem.

Eizo ještě neuvedlo plné parametry (nevíme například odezvu), monitor je totiž zatím oznámen jen předběžně. Na trh by se údajně měl dostat až někdy ke konci roku 2017, tedy circa za šest měsíců. Nebyla také prozrazena cena, ovšem jako referenční monitor pro profesionální produkci půjde spíše o exkluzivní produkt (s cenou nad 5000 dolarů/150 000 Kč). Na druhou stranu asi není pravděpodobné, že by Panasonic vyvíjel ony speciální obrazovky jen pro tatko omezený trh, a tak snad lze doufat, že se LCD se značně zlepšeným kontrastem budou postupně objevovat i v levnějších krajích.

LCD lepší než OLED? Eizo oznámilo HDR monitor s kontrastem 1 000 000:1, jasem 1000 cd/m²

Ohodnoťte tento článek!

8 KOMENTÁŘE

    • Moc by mne nepřekvapilo kdyby těm studiovým LCD chyběla podpora HDCP2.2. Takže na nich oficiální obsah pravděpodobně vzniká, ale není jej možné v běžné distribuci shlédnout (UHD BD, Netflix 4K atd.). 😉

  1. OLED je možná budoucnost, ale s jeho současnými problémy téměř jistě plošně nenastoupí v průběhu pár let. Naopak LCD má ještě evidetně kam posouvat hranice, otázkou je jak se bude v dlouhodobějším horizontu vyvíjet cenová dostupnost takto špičkových panelů. A tedy také jestli se nakonec podobné pametry dřív do sféry běžných uživatelů (pod $1000) nedostanou právě přes ty OLED. 🙂

    • Cituji: „Naopak LCD má ještě evidetně kam posouvat hranice..“
      Hranice se u LCD stále někam posunujou a já čekám už více jak 12 let jestli to bude aspoň podobný univerzál jako CRT. Bohužel určitým lepším vlastnostem této prastaré technologie se dodnes LCD ani nepřiblížilo. Jediná ideální náhrada za CRT mohla být technonlogie SED, která byla zaříznutá masovým a naprosto nevhodným LCD.

          • Já jsem teda nikdy neměl fakt nóbl CRT (Trinitron třeba), ale za sebe musím říct, že ačkoliv u LCD hodně bolí ta odezva (úhly IMHO už míň, pokud má člověk IPSko), tak CRT bych zpátky fakt nechtěl. Dokonce ani proti lepším TNkům ne.

            Barvy mají rozhodně LCDčka lepší, pokud budeme ignorovat nějaká hodně nekvalitní. I u levných IPS je to dobrý, nemluvě o širokogamutových monitorech. Kontrast na CRT monitorech taky úplně nevím. Měly hodně nízký jas, a výchozí barva toho skla taky nebyla úplně černá, většinou spíš docela dost světle šedá – pokud na to člověk nekoukal potmě, což zase teda IIRC většinou bylo nepříjemné. Já na nich třeba hrozně bojoval s denním světlem. CRT monitor u okna byl nečitelný, a to nemluvím o tom, že by se tam přímo odráželo slunce jako takový. Tehdy člověk musel mít závěsy a bylo to dost pitomý, v takový situaci se o kontrastu nedalo ani mluvit.

  2. Tenhle princip mě napadl už před více jak 10 lety když jsem ještě chodil na střední. Těžko uvěřím tomu, že by tak jednoduchá věc napadla jen mě. Je vidět, že firmy mají plné „trezory“ nápadů, uměle je zdržují a pouští po částech až tehdy, když začne vykukovat konkurenční technologie a nebo té současně už dochází dech… Kde by technika byla, kdyby se vše dalo na trh hned…