
Na trh teď konečně přišly 144Hz herní monitory s rozlišením 4K (plus silnými schopnostmi HDR zobrazení) s technologií G-Sync HDR. Tu Nvidia představila začátkem roku 2017, ohlášená LCD měla od té doby ale značné zpoždění. Trochu to možná souvisí i s tím, že nejde rozhodně o úplně standardní monitory, jak teď ukazují rozborky v recenzích.
Aktivní chlazení
Recenzi monitoru Asus ROG Swift PG27UQ si můžete přečíst například na webu PC Perspective. Kromě samotného testování obrazu a fungování je na ní ale zajímavý pohled pod plasty této obrazovky. Jedna z prvních věcí, která vyčnívá, je aktivní chlazení, což není v monitorech běžná věc. Jak model Asusu, tak konkurenční Acer Predator X27 jsou uvnitř vybavené plochým chladičem podobným těm používaným v noteboocích či možná spíše v kompaktních PC typu NUC (jde o výkonnější a větší chladič), který slouží k ochlazování hlavní elektroniky.

Tento chladič používá relativně malý radiální ventilátor (Sunon EF70151S1-C010-S9A, který podle zběžného googlení najdete také třeba v miniPC HP EliteDesk 800 G1). Nasává vzduch v oblasti, kde se k monitoru přimontovává stojan nebo VESA držák. Vzduch je z tohoto chladiče vyfukován opět jako u notebooků – u monitoru Asus perforací ve spodní části vedle vstupních portů. Zdá se, že monitor Aceru má s tímto chladičem problém, pokud ho instalujete na dodávaný VESA držák. Ten podle tohoto uživatele blokuje přístup vzduchu a zvyšuje hlučnost. U Asusu tato závada není, protože jsou použité distanční sloupky, které držák oddálí. Ventilátor ale i při normálním použití se stojanem stále bude generovat určitou hlučnost, s čímž je třeba počítat.

Kromě tohoto prvního ventilátoru, který je vidět po odšroubování stojanu, je ale zdá se alespoň uvnitř modelu Asusu ještě jeden podobný radiální ventilátor. Jeho úkolem je zřejmě vysávat vzduch z prostoru uvnitř šasi a tlačit ho ven řadou perforací na horní hraně monitoru. Zatímco první chladič se stará o elektroniku, tento ventilátor je zřejmě instalován pro odvod tepla, které vytváří podsvícení panelu. Použitý panel AU Optronics M270QAN02.2 má mít špičkový jas až 1000 cd/m² (trvalé maximum je zřejmě 600 cd/m²) a výdej tepla je asi značný. Aktivní chlazení by ze stejného důvodu měly mít i některé televize.

FPGA a 3 GB RAM
Zajímavá je na monitoru elektronika. Nvidia u modulů G-Sync používala už dřív programovatelné čipy FPGA a stejné řešení je použito i u těchto monitorů a G-Sync HDR. Navíc jde zdá se o FPGA poměrně výkoné, čip Altera Arria 10 GX 480 se 480 tisíci logickými elementy. Je instalované na vyměnitelném modulu, na němž se nachází také 3 GB paměti DDR4 na taktu 2400 MHz. Nároky G-Sync HDR na výpočetní výkon elektroniky (a její I/O rozhraní) jsou tedy asi docela velké. Kromě zahřívání a onoho aktivního chlazení toto zřejmě také stojí za vysokou cenou monitorů (2000 $), cena FPGA modulu samotného bude patrně pár set dolarů. Protože teplo pochází z elektřiny, má monitor logicky při hraní nebo zobrazování HDR videa docela vysokou teplotu, Asus v specifikacích uvádí příkon 180 W. I když cílové skupině asi toto moc vadit nebude.

Pro masovější rozšíření monitorů s takovýmito parametry bude evidentně nutné, aby fungování zajišťovala standardní jednodušší elektronika s nižší cenou (a spotřebou). Doufejme, že nebude trvat tak dlouho, než výrobci těchto čipů budou mít takový hardware k dispozici. Podobné 4K/144Hz monitory s konkurenčním FreeSync 2 HDR patrně nevyjdou, dokud standardní řadič pro LCD tyto parametry nezvládnou. Co ale asi bude větší oříšek, bude ono zahřívání LCD panelů podporujících DisplayHDR 1000. Zde se nutnost aktivního chlazení asi tak snadno neodbourá (snad jen pomocí nějakých těžkých soustav heatpipe a pasivních chladičů vyvedených na zadní stranu šasi). Nicméně panely podporující třeba jen DisplayHDR 600 by snad mohly být schopné rozumě fungovat bez chlazení při zachování obstojného obrazu.
144Hz v rozlišení 4K vede k podvzorkování barev
V souvislosti s elektronikou těchto monitorů je asi dobré připomenout ještě jednu věc. Už delší dobu bylo známé, že tato LCD nebudou schopna při frekvenci 144 Hz zvládnout 4K rozlišení s obrazem HDR. Nestačí na to kapacita rozhraní DisplayPort 1.4, s čímž se zřejmě nijak nepodařilo pohnout. Bohužel Nvidia v elektronice pro G-Sync HDR nemá implementovánu kompresi DSC a máme už potvrzeno, že oba monitory s G-Sync HDR musí při vyšších frekvencích používat podvzorkování barev na 4:2:2. To by nemělo příliš vadit při přehrávání videa nebo třeba prohlížení fotografií a s podobným „přírodním obsahem“, byť dvojí konverze barev přináší určitý šum či nepřesnosti, který by ale neměly být příliš pozorovatelné. Vzorkování 4:2:2 ale bude vytvářet rušivé rozmazání obrysů při zobrazení textu, GUI a podobných ostrých počítačových obrazců. Při práci bude proto dobré monitor provozovat na nižší frekvenci.

Maximální snímková frekvence, při které monitory pracují se standardním vzorkováním 4:4:4, je u nich při zapnutém HDR jen 98 Hz, což poněkud redukuje výhodu jejich rychlého panelu. Na jednu stranu dnešní grafické karty stejně často nebudou schopné monitor ve hrách takto rychle živit, na druhou stranu ale asi tato LCD jsou investicí na několik let. První generace 4K/144Hz/HDR monitorů je tedy do značné míry kompromisní, i když přínosy v obraze jsou velmi zajímavé (kombinace 4K, DisplayHDR 1000 a vysoké/adaptivní obnovovací frekvence z těchto LCD dělá nejlepší zobrazovadlo pro hry, jaké teď existuje). Pro většinu hráčů, kteří nemají úplně neomezené rozpočty na luxusní příslušenství, ale asi bude lepší počkat rok dva, až tato technologie projde trochou evoluce.
To jo, monitor s ventilátorem a ještě s nějakým levným čínským šmejdem. Vždycky vzpomínám u kamoša, zapl počítač a bzukot jak prase, mu povídám co se děje a on že v pohodě, až se grafická karta zahřeje tak to přestane a fakt asi po pěti minutách z ničeho nic lup a bylo ticho.
Sunon jsou prumyslove ventilatory a rozhodne nejsou levne. V PC se pouzivaji malokdy, protoze jsou stavene na vykon a dlouhou vydrz, ne na ticho.
Sunon je myslím i dodavatel komponent pro normální klasický hardware. Naposled co jsme ho tu měli byl třeba v tomhle: https://www.cnews.cz/chladici-kuriozity-evga-ma-desku-s-tremi-vetraky-adata-chladic-ssd-s-20mm-fukarkem/ (ten chladič Adata), což je speciální produkt kvůli té velikosti, ale viděl jsem 80mm Sunon třeba i v běžném zdroji, i když pravda ten byl dost starý. Ale taky jak píšu v tom textu, tak zrovna tenhle konkrétní ventilátor se používá v chladičích SFF PC od HP.
Sunon dělá i Maglevy pro Corsair.
To jsem nevedel, maglev loziska jsou skutecne Sunon obchodni znackou.
Hele Crho chapeme ze mas nutkani se vyjadrovat pod vsechny prispevky. ale nez neco kvaknes tak si otom neco zjsiti.
Opravdu reaguji na všechny příspěvky? To je masakr, asi jsem superman a nebo náměsíčný, protože o tom nic nevím.
Toto je ukazka absurdity.
Vidím dobu, která hvězd se bude dotýkati, kdy i monitory budeme tunit a nakupovat 3rd party chlazení, aby se ten běžící počítač dal zvukově vydržet. 😀
Tohle je retardovaný produkt.
„tuní“ se i levnější monitory přetaktováním, kdo by to byl řekl že jednou budu taktovat LCD, ale skutečně, když místo standartních 60Hz jede na 72 je to pokrok 🙂
Jo, když jsem bral před dvěma lety monitor, tak právě podle testů, že 1080p jde z 60 Hz stabilně popohnat na 75 Hz a rozdíl tam vidím hned, na 60 Hz už mi je obraz nepříjemně neplynulý, co teprve 144 Hz. Kdo tvrdí, že nevidí rozdíl mezi 60 Hz a 144 Hz, má nějaký vážný problém s očima nebo mozkem.
Každopádně na 4K HDR 144 Hz si ještě pěknou řádku let počkám.
Retardovany produkt? 🙂 Pcper gold award: “ It’s the best monitor you can buy, we just wish more of us COULD buy it. „
No tynyte, vzhledem k tomu, ze to chlazeni je tam hlavne kvuli svitivosti 1000 nits, tak se asi na HDR1000 moc netes ..
Jeden ventilátor je pro panel, druhý ventilátor pro elektroniku. Kdyby se použil ASIC, tak by tam aspoň možná stačil jenom jeden (plus o něco nižší spotřeba).
Počkám si na monitor s vodníkem. 😀
Stačilo tam dát jeden velkej 400mm ventilátor se 100 otáčkami za minutu aby neprodukoval hluk a bylo by. Né oni tam musí narvat dva malý. Můžete mít sebelepší ventilátorek, ale čím menší tím dřív se zanese a musí mít velký točky. Mám tady Xerox tiskárnu, kdykoliv si na ni šáhne počítač tak se taková malá černá dě*ka roztočí a sviští to tady minutu, než se zas vypne. A mě bude někdo vykládat něco o tom že si mám něco o tom zjistit. Dokonce tady byl technik a já mu říkám vyměníme to za nějakej značkovej tichej a on že né, že by to poznalo a nefungovalo, nebo hlásilo poruchu. A navíc je to v záruce. Tož tak asi k těm malým černým ventilátorkům za dolar.
No … o té kompresi jsem věděl, o ventilátoru ne … no nic, no. Po roce čekání budu čekat znova 😀 na další generaci.
v březnu než jsem prodal svou GTX 1070 byla s HDR na PC situace naprosto tristní, nejen že byla podpora her téměř nulová ale dokonce po zapnutí HDR se děl přesný opak, obraz na HDR TV ztratil barvy a byl tmavý, vyřešilo se tohle vůbec? Já totiž ani neměl chuť zkoumat zda je na vině Win10 nebo ovladače nV.
Naopak na PS4 Pro HDR fungovalo a funguje doteď bezvadně a řada her i straších dostala HDR patch
HDR se hrami ktere jsem testoval (Destiny 2, BF1, MEffect Andromeda, AC Origins) funguje automaticky jak ma a vizual je neco, co po dlouhe dobe ten look posouva dopredu. Pro majitele kvalitnich 1000nit HDR TV nic noveho.
Co se woken tyce, tedy desktopu, tam se se zapnutym HDR zobrazuje spravne vse co je HDR a spatne vse, co neni HDR. S tim se neda nic delat. Cili chci prehravat HDR youtube nebo film, musim se prepnout do hdr a pak nakonec zpet.