AI upscaling na Radeonech FidelityFX Super Resolution vyjde na konci roku, nejdřív na PC

56
Vizualizace grafiky AMD Radeon RX 6000 otoceno 1600
Vizualizace grafiky AMD Radeon RX 6000 otoceno 1600
-
Zdroj: AMD

Scott Herkelman hovořil o AI upscalingu pro grafiky Radeon podobném DLSS od Nvidie. Nevyjde někdy teď brzo, vypadá to spíš na konec roku 2021.

V debatách mezi příznivci grafik Radeon a GeForce se často skloňuje upscalovací technologie Nvidia DLSS, který díky vykreslování na nižším rozlišení (tedy za cenu určité ztráty kvality) dokáže výrazně zvýšit FPS ve hrách. Na grafikách Radeon k dispozici není, ale před časem firma AMD oznámila, že vyvine jakousi alternativu, která se bude jmenovat FidelityFX Super Resolution.

Teď u příležitosti vydání Radeonu RX 6700 XT, který by se měl dnes v 15:00 začít prodávat, sdělil Scott Herkelman z grafické divize AMD k FidelityFX Supe Resolution – zkráceně FSR (to má přímo být oficiální zkratka) nějaké další podrobnosti, například to, v jakém časovém horizontu se má objevit.

FSR

V rozhovoru s redaktorem PCWorldu Herkelman předně naznačil, kdy se FSR dá očekávat. Nebude to v nejbližších měsících (jak už se pomalu začaly rodit naděje), ale pravděpodobně až někdy v zimě. AMD prý plánuje vydání ještě v tomto roce, nicméně termín by asi mohl odplavat i do začátku roku 2022. Herkelman řekl, že vývoj postupuje, ale ještě zbývá hodně práce jednak přímo pro AMD, jednak mezi AMD a vývojáři her, do nichž má být FSR implementováno.

Herkelman uvádí, že AMD chce FidelityFX Super Resolution dokončit a vydat ještě letos a že zatím věří, že se to podaří. Patrně to však ještě není úplně jisté – z tohoto lze vyvodit, že termín vychází spíš někam blízko ke konci roku, než někam třeba během letních prázdnin.

Už dříve firma sdělovala, že FSR má být technologie dostupná na více platformách, čímž se asi myslí primárně PC (hry pro PC) a herní konzole. Herní konzole ale asi tuto funkci dostanou až později, protože jako první má údajně uvedení FSR nastat na platformě PC. Pokud se tedy stihne ten termín na konci roku, bude to už rovnou pro PC hry.

Odhalení grafik AMD Radeon RX 6800 RX 6800 XT a RX 6900 XT 23
Zmínka o Super-Resolution upscalingu při odhalení grafik AMD Radeon RX 6000 (Zdroj: AMD)

Použití AI pro upscaling (interpolaci) není jistá věc

V rozhovoru padla i zajímavá věc o charakteru této technologie. Obecně se počítá s tím, že upscalovací komponent FSR by nejspíš měl být stejně jako v DLSS založený na neuronové síti (tedy tzv. umělé inteligenci). Podle Herkelmana to však nemusí tak nutně dopadnout takto a mohly by být použité i jiné techniky – údajně jsou zkoumány i alternativní možnosti. Záležet by prý mělo hlavně na tom, co vývojáři her budou preferovat.

Upscaling pomocí natrénované neuronové sítě je ovšem asi nejpřímočařejší a poměrně kvalitní cesta, takže bych spíš čekal, že přece jen bude použitý, pokud to požadavky na výkon dovolí. Technologie od AMD se bude muset vypořádat s tím, že GPU Radeon neobsahují tensor jádra nebo jiné specializované bloky pro AI výpočty a neuronová síť bude moci maximálně použít akceleraci přes Rapid Packed Math (výpočty s omezenou přesnost, které zvyšují použitelný výkon obecných shaderů). Možná by se také mohlo stát, že se upscalovací metoda v tomto filtru bude dát zvolit mezi neuronovou sítí a méně sofistikovaným upscalovacím algoritmem.

Jaká bude obrazová kvalita a úspěšnost této technologie, se zatím nedá moc předvídat, vzhledem k tomu, že koncepce technologie a parametry nejsou podle toho, co Herkelman uváděl, ještě úplně uzavřené. Také zatím asi ještě uběhne delší doba, než firma ukáže nějaká dema nebo snímky toho, jaký výstup by upscaler měl podávat. Zatím se tedy na FSR ještě moc neupínejte, jak to dopadne (v první generaci), uvidíme za dejme tomu devět měsíců.

Zdroje: VideoCardz, PCWorld (YouTube)

AI upscaling na Radeonech FidelityFX Super Resolution vyjde na konci roku, nejdřív na PC
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 11 hlasů

56 KOMENTÁŘE

  1. Vzhledem k tomu že upscalovací technologie se při těžbě měny asi moc neuplatní nebude skoro nikomu v PC světě tohle pozdní uvedení moc vadit. Možná ten konec roku bude ten správný čas kdy si budou lidé moci na svých počítačích tuhle novinku vyzkoušet. Snad už koncem roku karty na trhu reálně budou k dispozici.

    • Popravdě s tím už nepočítám, hodnota kryptoměn stále roste, tedy grafické karty bych nechal výrobce přejmenovat na těžební karty a PC herní trh přetvořil na mobilní hry, které zvládnou integrované GPU v procesorech. Podle výrobních kapacit tak videohry přežijí nanejvýš na konzolích.

      • No jsem asi větší optimista. Bublina kryptoměn zase splaskne.
        Konzole? Tam se těším na okamžik až těžaři vymyslí jak použít k těžbě konzole. Když už došlo na notebooky tak proč by nemělo dojít na konzole?

        • Ne, ze by to nebylo nemozne, ale je to rozhodne tezsi nez treba u graficke karty, ktera ma dostupny funkcni ovladac v ramci celeho systemu. To znamena, ze tento ovladac je mnohem jednodussi zreplikovat (reverse engineering) a upravit dle sveho, nez na systemu se specialne upravenym HW vsemozne uzamknutym systemem. Na konzoli si take jen tak neupravite kernel, popr. nenainstalujete ruzne debuggovaci a krokovaci programy. Tedy bych neocekaval, ze tezeni na kozolich tu bude nejak brzy, pokud vubec.

          • Samozřejmě máte pravdu není to jednoduché ale u těch AMD base konzolí by mohl být ten hack na udělání PC z konzole relativně jednoduchý. To jestli k tomu dojde záleží na tom jak dlouho tady budeme mít kryptobublinu.

            • PS4 / PS4 Pro, Xbox One orig / S / X take nebyly hacknute. Nebo o tom alespon ja nevim. Sice ten HW tam za to nestal, ale bylo to take AMD a vlastne „PC“.
              Nova generace bude podle me jeste tezsi na rozlousknuti, uz jen kvuli nejruznejsim cloudovym sluzbam a samozrejme faktu, ze kozole jsou dotovane a $ony i M$ potrebuji penize zpet 😉 Moc rad bych se ale pletl.

            • Jan Olšan 18.3.2021 at 15:32
              Pravda, na to jsem zapomnel. To tusim prislo kratce po uvedeni, jen to tehdy bylo takove nepouzitelne.

            • Tohle je ale o motivaci. Vydělat kryptoměnu to si myslím je jiné kafe.

            • DedekHrib 18.3.2021 at 17:13
              S tim souhlasim. Moje poznamka se tyka pouze obtiznosti prolomeni, ktera dle meho nazoru na nove generaci bude vyssi.
              A to z mnoha duvodu vyse popsanych a take s trendem vyssich investic do bezpecnosti.

  2. J.O.: „Upscaling pomocí natrénované neuronové sítě je ovšem asi nejpřímočařejší a poměrně kvalitní cesta“

    Tohle mi teda zrovna úplně nesedí. Když odhlédneme od kvality (která v mnoha případech doznává docela problematických výsledků a jejíž hodnocení bude vždy subjektivní), tak mně naopak upscaling s nutností trénovat síť na konkrétní hru připadne jako zcela nepřímočaré a naopak příliš komplikované řešení. Jako přímočaré bych hodnotil řešení, které bude dobře fungovat OOB na libobovolné hře.

    • DLSS 2 by uz snad melo byt mnohem obecnejsi a fungovat teda na „jakekoliv“ hre. Ono to „jakekoliv“ asi jeste neni ve skutecnem vyznamu, ale oproti DLSS 1, kde AI muselo byt trenovano na kazdy titul zvlast, uz snad DLSS 2 nepotrebuje update kodu pro kazdy jeden titul.

      • DLSS je podpůrný nástroj pro RTX, nic jiného. Můj názor na RT(X) v současné podobě je myslím velmi dobře znám.

        Apropos, minulé generaci konzolí jste se vy, světlonoši technologických zítřků, smáli, že provádějí upscaling, protože jsou málo výkonné. Teď si z mírně vylepšeného upscalingu ucvrkáváte do textilu – zřejmě proto, že jej tlačí ta správná firma, ačkoli ty důvody pro použití jsou totožné. Ani já nepředpokládám, že to přiznáš.

  3. To jsou šašci. Že je konkurence předběhla, to se stává. Ale aby po třech letech přišli na to, že vlastně ještě ani nevědí, jakým směrem se jejich řešení bude ubírat, to je naprostá zoufalost.

      • Máte pocit, že Intel neví, kam se ubírat? Není to spíš tak, že on se jen ubírá jiným směrem či jiným tempem, než vy si představujete?
        On třeba nabere zpoždění, ale ideu nemění. Roky má ideu, že integrované grafiky jsou důležité, a nezmění ji jen proto, že se to někomu nelíbí. Nebo máte u něčeho pocit, že by nevěděl, kde chce být za rok?

        • Ano, přesně ten pocit (spíše však argumenty) mám. Stagnace na 14nm, stagnace na 10nm, tragické Core jádro (velmi patrné u notebooků).

          U AMD v tomto konkrétním případě pak snad lze mluvit o změně ideje? Jasně řekli, že to je nice to have feature, ale nejde o podstatnou věc. Jasně taky řekli, že ji dodají, ale termín neslíbili. Takže ono to ubírání se jiným směrem platí taky na tebe.

          • To by jsi po nem chtel moc..on se na to podiva pres vysi zisku Intelu a rekne, ze je vse spravne a vsichni vidi Intel v nespravnych souvislostech, protoze jinak by preci ty zisky nemel..to da rozum 😉

            • Kdyby se Intel choval stejně hloupě jako AMD, tak se dneska přetahuje s ostatními o výrobní technologii TSMC. Dostupnost čipů by byla stejně tragická jako těch od AMD, zisky by měl taky výrazně menší. A dost pravděpodobně by čipy byly výrazně dražší. Ale vy byste byl asi spokojený. Tak to se omlouvám, že vaší vizi světa nesdílím.

            • Radek Holeček 18.3.2021 at 12:39
              A jake byly cenu intel CPU v dobe AMD FX? Co serverova platforma ve stejne dobe? Co si panamuti, tak intel mel sva CPU primo nechutne draha (viz nejruznejsi rady Gold, Platinum apod.)

              Co si ale myslim, ze intel drzi nad vodou a v zisku: 1. podpora HW (intel ma armadu vyvojaru a hlavne je ma jak zaplatit) – timto ale hlavne myslim to, ze intel aktivne spolupracuje napr. s vyrobci OS, 2. nezavislost a schopnost dodat produkt (alespon nejaky), 3. stavajici kapital, ktery dava alespon castecnou zaruku, ze v pripade neuspechu produktu A se firma neposklada vesele si zainvestuje do produktu B.

            • AMD se chovalo hloupe radove pred 10 lety, kdy si zavarili s Bulldozerem, Prodali mibilni divizi grafik, prodali tovarny. Vyvoj nastoupeny po roce 2014-2015, ktery prinesl produkty 2017 a dale, bych za hloupy opravdu nepovazoval. Sice nemaji kapacity, ale podarilo se jim pro ne obsadit lukrativni trhy, ktere sebrali Intelu. To ze se to Intelu nepromitne, v dulesku celkoveho narustu trzeb z duvodu rustu celeho sektoru, je jna vec.

            • @Alich
              k tomu co jsi napsal si pripocti i dlouhodobe obchodni vztahy s OEM (to se casto zamerne podcenuje). Schopnost dodavat ve velkych mnozstvich. Schopnost dodavat vetsi mnozstvi produktu a tim i ruzne nabidku profilovat. Ruzne formy kompenzaci pro OEM. Urcite by se toho naslo i vic.

            • tombomino 18.3.2021 at 20:53
              Jasne, to jsem neuvedl, protoze ty vztahy z toho tak nejak plynou. Ale je pravda, ze setrvacnost se take pocita 😉

          • Tragické Core jádro velmi patrné u notebooků? Pod tím si mám představit co?
            Někdo dělá předražené a nedostupné čipy na parádu a někdo je dělá takové, aby se prodávaly. Myslím, že ty stovky milionů zákazníků oceňují to druhé.
            Kdyby se Intel choval stejně hloupě jako AMD, tak to na trhu počítačů ve všech podobách vypadá stejně, jako na trhu grafik.

            • Představ si notebook, který hučí a topí a přitom výkonu má stejně jako tiché a netopící AMD.

              Bohužel při objemech počítačů, který se u nás protočí, je zatím AMD nereálné. Je to nejen kvůli tomu, že AMD nestíhá a že velcí výrobci (u nás Dell) do toho zatím házeli vidle, ale taky kvůli zkostnatělosti a neschopnosti IT velkých společností. Já jsem si srovnávací testy udělal – čistě po CPU stránce byly R3000U srovnatelné, R4000U už lepší a nynější R5000U řada je podle prvotních úniků už kosmicky jinde. Bohužel, jak jsem už psal, výrobci to zabijí typicky horším displejem, levnější konstrukcí/řadou atd, atd. plus AMD taky není schopno dodat tisíce kusů notebooků jednomu odběrateli.

            • tynyt 18.3.2021 at 12:54
              Jeste k tomu pribalte tu aktivni spolupraci treba s Dellem (AMD proste tolik zdroju nema, aby poskytnuli dedikovane inzenyry kazdemu) a mate duvod, proc AMD stale nedominuje ani s vyrazne lepsimi produkty.

          • Intel a tragické jádro ? Všichni víme kdo tady má tragické jádro, ale intel ani AMD to nebude. Bude to nějaký tydýt z ČR, který si myslí, že sežral všechnu moudrost světa při konvertování deseti videií zaráz včetně zpracovávání RAW fotek. Estli von to nebude nějaký fízl obsluhující program pro zasílání pokut z průjezdních radarů na silnicích ČR ?

          • Já ten pocit nemám. Intel si s 11900K v pohodě vezme korunu krále herního výkonu zpět, přesto, že jede na 14nm. Ani proti 10900K nemělo AMD převahu. AMD těch 7nm moc nepomáhá, topí jim to tak, že s tím už těžko něco udělají. Ten čip je zkrátka ne moc dobře navržený. A ještě kvůli pitomému IO na 12nm je to celé blbě poskládané pod IHS. Ale je jasné, že na to, koli mají peněz( – a že jich moc nemají), to lepší být ani nemůže. Support Intelu a AMD je jako nebe a dudy, a ty dudy, to je AMD. Všemožné WHEA erorry ani nemá cenu komentovat. Žádný z competitive gamerů si AMD nekoupí, protože nikdo nechce prohrát kvůli tomu, že jeho CPU si z ničeho nic musí během hry udělat reboot. To není sranda. Maximálně když za to dostane zaplaceno, jako reklamu.
            No a před námi je AlderLake, který ty si nekoupíš, také tě nikdo nenutí. Je mi jasné, že ty si koupíš AMD, jehož pár akcií pravděpodobně vlastníš. A to je ten důvod, odkud vítr fouká. Takové podprahové rádo-by ovlivňování chudých duchem. Očekávám v 1Q21 opět snížení podílu CPU AMD proti Intelu (4Q20 to bylo 81% Intel vs 19% AMD).

            • LOL… „topí jim to tak, že s tím těžko něco udělají“

              Asi ses probudil z komatu jen s čtvrtinou mozku. Stačí pohlédnout na libovolné výsledky měření spotřeby a je hned jasné, kdo má horší spotřebu a dokonce i teploty. Je úžasné, jaké lži dokáží vyprodukovat intelata zahnaná do kouta – takový DD je proti tobě střízlivý opatrník, který dvakrát zváží větu, než ji vypustí z pusy.

              Ten „kvalitní“ support intelu mám z první ruky a moje PC (samozřejmě aktuálně postavené na AMD, protože nejsem ultrafan blázen a kupuju si zásadně podle toho, co je pro mě nejvýhodnější) běhá bez rebootů. Tyhle uplakané pohádky intelat jsou k smíchu, nemáte nic v ruce, tak nastupuje šíření FUDu. Competitive gameři jsou mi úplně volní, stejně jako tvoje směšné domněnky o mé osobě.

              A pokud se někdo ukázal jako chudý duchem, tak jsi to ty, protože mentálně nejsi schopen pobrat fakt, že tvůj božský intel má zrovna slabé období a kvůli tomu tady kopeš kolem sebe jak hysterka.

              P.S.: A nemusíš se bát, pokud Alder Lake dokáže porazit AMD stejným způsobem jako teď poráží AMD Intel, budu o něm na 100% při upgradu uvažovat. Ale osobně si myslím, že to nenastane, intel to zabije cenou a osobně nevěřím ani na big.little u x86 (pro intel je to z nouze ctnost, protože nemá nic jiného, tak musí lepit z atomů)

    • Vždycky se mi líbilo že jste nepodlehl lacinému kopání do Intelu a díval se na celou situaci přes peníze. Proč tohle dívání se na věc přes peníze nepraktikuje i zde?

      Protože AMD? Proč používáte slova zoufalost u technologie která asi má svoji perspektivu ale v současné době se jen tak hnedka neprosadí a možná se prosadí ve zcela jiné formě. Navíc pro to aby se prosadila musí mít nejdříve lidé karty které nemají a jen tak hnedka nebudou mít. Dále pak bude nějakou dobu trvat než se pro tu technologii napíšou hry. To jestli AMD konkurence předběhla ukážou peníze skryté v tržbách za katry které technologii opravdu využívají.

      Stávající karty kupují hlavně těžaři a ti je rozhodně nekupují kvůli upscalovacím technologiím. 🙂

      • Pokud tu technologii nechci, tak o ní nemluvím, ne? Neslibuju, že ji budu mít, když ještě ani netuším, jak ji hodlám implementovat.
        Já jim nevyčítám, že ji nemají. Já jim vyčítám, že o tom melou, když ji nemají a ani nevědí, v jaké podobě ji chtějí.

          • Ona nvidia netuší, jak ten resbar udělá? Jo aha, ona to nejen tuší, ale už ho i udělala.
            Opravdu nevidíte ten rozdíl? Já vůbec nehodnotím kvalitu ani rychlost implementace. Hodnotím jen to, že je dost divné slibovat věc, u které ještě ani netuším, jak ji vlastně chci udělat. A netušit to ani po 3 letech od doby, kdy se dozvěděli, že to má konkurence, mi přijde hodně moc divné.

            • Myslím, že se tu trochu přeceňuje jedna věta, trochu jak když naposled zase Pety vyvozoval důsledky z toho, že Intel neinzeruje nejrychlejší herní procesor (přitom kdo ví, třeba to v tiskovce, která vyjde 30.3. už zase bude…)

            • Jistě že ho udělala, ale až po půl roce a jen pro 8 her. Řečeno tvými slovy, jsou to zřejmě šašci.

            • To musí být smutný život když pro někoho půl rok trvá necelé 4 měsíce.

  4. Ono to dozrieva ako to povestné víno, „raz“ to proste bude. Sak ľudia s AMD sú zvyknutý na „niečo“ zázračné a voňavé čakať 👍 Príklad? … primitive shaders, new AGESA, new magic driver, new hardware, new corona variant. Máte aj najlepších profi čakateľov ako Majster Redmax 😂

  5. Jeeee, ubozaci z AMD nevi, jaky upscalovaci algoritmus pouzit. Jeeeeee!

    Jeeee, ubozaci z NVidie mi nedokazi prodat jedinou grafiku s jejich upscalovacim algoritmem. Jeeeee!

    Idioti, jedni jako ti druzi!!!