Sedm evropských spotřebitelských organizací sdružených v BEUC podalo k národním obchodních inspekcím podnět k prošetření čínského obchodu AliExpress. Francouzům, Italům, Španělům, Belgičanům, Nizozemcům a Portugalcům vadí, že AliExpress nehraje podle pravidel a údajně porušuje spotřebitelská práva.
Lucemburská organizace si ze stejného důvodu stěžovala k obchodní inspekci ještě o pár dní dříve. Německá Verbraucherzentrale Bundesverband zvažuje, že se přidá také. Stížnosti byly formálně podány již v polovině května, ale včera na ně upozornil český spotřebitelský Dtest, mj. také člen BEUC.
TIP: Jeden e-shop, dvě ceny. Obchody mohou „trestat“ za věrnost
Co konkrétně těmto „hlídacím psům“ vadí? AliExpress (resp. skupina Alibaba) sice prodává zboží v EU a všemožně nadbíhá místním spotřebitelům, ale nerespektuje místní zákony. Nakupující nemají vždy garantovánu ani 14denní lhůtu na vrácení zboží, ani dvouletou záruku. Obchodní podmínky nejsou přeloženy do místních jazyků. A případné spory prodejce a zákazníka řeší soud v Hong Kongu, nikoliv v členských zemích EU, jak nařizuje unijní direktiva i lokální zákony.
Evropští inspektoři tak budou vyšetřit, jestli se podnikání AliExpressu musí řídit zdejšími zákony a jaké následky případný přečin bude mít. Zástupci Alibaby již pro agenturu Reuters uvedli, že respektují a snaží se dodržovat všechny platné předpisy v zemích, kde působí. Jestli ale učiní v zákonných zárukách nějaké změny, již neřekli.
PS: V zemích, kde si organizace na AliExpress stěžují, je obchod plně lokalizován do tamních jazyků. V Česku je AliExpress sice hodně populární, ale standardně se zobrazuje v angličtině, případně lze využít strojový překlad Googlu. Navíc proces reklamace zboží na AliExpressu je jednoduchý a tento čínský gigant vychází zákazníkům vstříc a většinu problémů vyřeší ve prospěch zákazníka.
Zdroj: BEUC via Dtest, Kamil Zmeškal
A co se stane, pokud zjisti, ze Alliexpress zdajsi zakony porusuje? Zakazou ho? A jakym zpusobem na to chteji jit? Odfiltrovat alliexpress pres Velky evropsky firewall?
Pujdou se za svobodu nakupovani lidi bit do ulic podobne jako protestuji proti ministryni spravedlnosti nebo na nejakou svobodu ve skutecnosti kaslou?
Úřady by mohly zakázat import. Vzhledem k tomu, že zboží putuje přes malý počet přepravních společností, tak by to bylo dost efektivní. Otázkou samozřejmě je, jak identifikovat zboží zrovna z AE, který je jen nákupní galerií sdružují tisíce různých prodejců s různými adresami. Nebo to, co by ochránilo zákazníka před nákupem, když by hrozilo, že mu zboží někde zabaví celníci. Ale jistě to není nepředstavitelná situace a AE by musel reagovat. EU je velký trh a přijít o zdejší objednávky by jej bolelo.
Nebo to udělají nepřímo – zrušení hranice, od které se platí DPH/clo a bude to na vše. To bude mít při rychlosti celního úřady pošty skoro stejný efekt. Ostatně to má myslím stejně přijít, ale už si to přesně nevybavuji.
To osvobození od daně se zruší tak jako tak. Bude to platit od ledna 2021.
https://www.celnisprava.cz/cz/tiskove-zpravy/2018/Stranky/celni-sprava-a-elektronicky-obchod.aspx
Nákup maličkostí z Číny tak přestane dávat smysl, protože se všechno bude zdržovat na celnici a Pošta si za zprostředkování celního řízení vezme dvě stovky. 🙂
Tohle je donutí spíš k tomu aby si pořídili víc skladů v EU, někteří už to dělají u dražších věcí.
Sklady AE v EU jsou ale jen na urcite typy zbozi, ktere se hodne prodava a ne kazdy vyrobce zapojeny do AE ma k EU skladu pristup. Neni to tak jednoduche to zmanagerovat tak, aby bylo proste jen vic skladu v EU a vyreseno. To resenim neni.
Neni nikde poznat, ze to slo pres AE. Proste ten obchodnik, u ktereho jsem to na AE objednal, mi to poslal. Akorat ja jsem to zaplatil pres AE.
Pri mnozstvi veci, ktere si lidi kupuji v Cine, celnice behem 14 dni po zahajeni vyberu DPH/clo zkolabuje.
Naprostý nesmysl, jak zakážou imort? To by museli zakázat import veškerého čínského zboží. Jaksi jste malinko nepostřehl že odesílatel není aliexpress ane neznámý obchodníček.
Jak nepochopil, vždyť to v tom komentáři píšu: „Otázkou samozřejmě je, jak identifikovat zboží zrovna z AE, který je jen nákupní galerií sdružují tisíce různých prodejců s různými adresami.“
Na nějakou záruku zapomeňte. Jakmile člověk potvrdí že zboží bylo ok, tak je po záruce. I když prodejce souhlasí třeba s výměnou tak chce zboží poslt zpět a to už čína nedotuje.. Prostě s tím musí člověk počítat a nekupovat věci jako je dražší elektronika a podobně..
Taky je třeb dávat pozor na bezpočnost něktteré prodávané výrobky mohou být vyloženě nebezpeční, viz extra levné USB nabíječky.
Poslani zbozi zpet samozrejme neni zadarmo, ale u drazsi veci neni problem to poslat a kolikrat se stane, ze Cinan rekne, at to vyhodis a posle proste nove. Jinak v Cine plati normalni pulrocni zaruka na zbozi, takze prvnich 6 mesicu nebyva s reklamacemi problem.
Poslání zboží není zadarmo ani u nás. Častěji se stává že vám dá dodavatel na výbět, buď pošlete zpátky a vyřeší se to nebo si to necháte a on refundne zhruba 30%.
Neskutečné…
Já jsem si asi před půl rokem koupil za zhruba 400 dolarů vysavač, který přišel ze Španělska. Nicméně v balení nebyla žádná faktura žádné vyčíslení DPH žádný dodací list. Místo nějaké záruky jsem dostal od dodavatele list, že mám případnou poruchu popsat a že mi zdarma pošle náhradní díl. Vůbec nechápu, jak jim tenhle přístup může tak dlouho procházet.
Co se týká ČR tak je to relativně jdnoduché – Ali nemá české stránky a oficiálně u nás nepůsobí , takže v tom případě je to individuální dovoz a jede se podle podmínek ve státě kde sídlí prodejce. To co se řeší ve článku platí pro státy, kde Ali oficiálně působí a má vše lokalizované (De, Fr …)