AMD dosáhlo v Q2 2018 tržby 1,756 miliardy $. S prodeji GPU na těžbu to ale jde z kopce

27

Opět je tu období finančních výsledků významných počítačových firem. Z dvojky výrobců procesorů má tentokrát jako první uzávěrku hotovou a oznámenou AMD. U toho jsou výsledky vždycky trochu adrenalin kvůli jeho dlouhodobým problémům s rentabilitou a pokusu otočit po letech neúspěchů kormidlo k renesanci, o což se firma nyní pokouší s procesory s novou architekturou Zen.

 

Opět v černých číslech

Když jsme naposled v dubnu informovali o výsledcích za první kvartál roku (Q1 2018), dávalo AMD prognózu, že v druhé čtvrtině roku, tedy v Q2 2018, se dostane na 1,725 miliardy dolarů, plus minus 50 milionů. Mezitím ale poněkud praskla těžební bublina a výrazně se propadly prodeje GPU. Někteří skeptičtí analytici se obávali, že právě Radeony stály za růstem tržeb, který AMD za poslední rok vykazovalo (objevily se názory, že tvořily dokonce většinu prodejů, tedy víc peněz než všechna CPU). Takže nebylo úplně jasné, zda se firmě podaří plán splnit. Podle tiskové zprávy sice prodeje GPU kryptotěžařům skutečně klesly, ale jejich role zřejmě nakonec opravdu nebyla až tak zásadní. AMD se totiž podařilo plán splnit: jeho tržby za druhý kvartál dosáhly 1,756 miliardy dolarů. Je to nad středem odhadu, ale nikoliv nad jeho horní hranicí. Nedošlo tedy k výraznému tzv. „beatu“. Zdá se, že taková velká předstižená očekávaného výsledku (která se AMD dosud dařilo dosahovat) byla právě závislá na kryptotrhu.

Finanční výsledky AMD za druhé čtvrtletí (Q2) roku 2018
Finanční výsledky AMD za druhé čtvrtletí (Q2) roku 2018

Tržby 1,756 miliardy znamenají nárůst 53 % proti tomu, co firma vykázala v druhém kvartálu loňského roku, a jde i o 7% nárůst proti prvnímu čtvrtletí (které ještě bylo nadopované kryptobublinou). AMD mělo hrubou marži 37 %, což je více než v minulém kvartále (36 %) nebo před rokem (34 %), ale stále je to pod tím, co by firma dlouhodobě chtěla mít (její cíl je 40–44 %). Po odečtení provozních nákladů, které také stouply na 499 milionů, a daních zůstal firmě čistý zisk 116 milionů dolarů. Je tedy opět v černých číslech, což je důležité pro postupné ozdravování. Přepočten na jednu akcii dělá zisk 11 centů. Mimochodem, ony stoupající náklady obnáší zejména vyšší investice do vývoje, což by do budoucna snad mělo mít pozitivní vliv na kvalitu produktů. V Q2 2017 šlo na vývoj jen 285 milionů, v Q2 2018 to bylo už 357 milionů $.

Sapphire Radeon RX 560 Pulse Mining Edition
Sapphire Radeon RX 560 Pulse Mining Edition. GPU určené čistě pro těžbu kryptoměn

Těžební GPU táhla výsledek dolů

Odkud peníze plynuly? AMD bohužel nedává přesný rozpis toho, kolik mu přináší procesory, a kolik grafiky Radeon, máme jen obvyklý rozpis na klientskou a enterprise/semi-custom divizi. V konferenčním hovoru ale údajně padlo, že procesory vygenerovaly asi 60 % tržeb klientské divize a že podíl GPU pro těžbu prý klesl z asi 10 % celkových tržeb na asi 6 %.

Divize Computing a Graphics, pod kterou spadají procesory pro osobní počítače a grafiky Radeon, utržila v Q2 2018 celkem 1,909 miliardy dolarů. To je 64% meziroční nárůst (proti Q2 2017), ale pokud porovnáme s prvním kvartálem letoška, už je vidět onen pokles zájmu horníků o Radeony. Proti výsledku 1,115 miliardy z Q1 zde máme propad o 3 %, jenž je připsán právě nižším prodejům na trh kryptoměn (či kryptospekulací?). Ve skutečnosti byl propad tohoto trhu asi mnohem větší, protože AMD uvádí, že se zlepšily prodeje drahých GPU do datacenter, které navýšily průměrnou cenu, za níž se Radeony prodávaly. A výrazně údajně stouply prodeje mobilních Ryzenů. Divize měla provozní zisk 117 milionů dolarů, opět méně než za kryptohorečky v Q1 2018 (138 milionů). Před rokem byl ale provozní zisk jen 7 milionů, takže v tomto ohledu je na tom AMD dobře.

V druhém kvartálu však začínají nabírat na síle dodávky APU pro herní konzole, takže výpadek tržeb vykompenzovala divize Enterprise, Embedded and Semi-Custom. Ta celkem utržila 670 milionů dolarů, což je o 26 % více než v prvním čtvrtletí, ale také o 37 % více než než loni v Q2 2017. Do této divize se započítávají také serverové procesory Epyc, které zdá se po velmi pozvolném rozjezdu konečně začínají zvyšovat tržby a výdělky. Konkrétní čísla o jejich prodejích bohužel AMD neříká, prodeje se ale údajně měly zvýšit o 50 % (ovšem z relativně malého čísla). Prodeje embedded produktů se měly také silně zvýšit (opět asi z nízké předchozí úrovně). Provozní zisk této divize byl 69 milionů dolarů.

amd-epyc-procesor-sp3-1600V Q3 tržby zůstanou na 1,7 miliardy $

Jako obvykle je velmi důležitou součástí těchto zpráv také prognóza výsledku za už nyní běžící třetí kvartál. Ta totiž obvykle bývá dost přesná, pokud do hry nevstupují nejisté faktory jako ona kryptohorečka. AMD podle své tiskové zprávy očekává, že v Q3 2017 bude mít tržby 1,7 miliardy dolarů, plus minus 50 milionů. I se započtením tolerance by tedy firma měla v třetím kvartále mít o něco horší výsledek než v druhém, pokud se jí nepodaří tentokrát očekávání předstihnout. Toto zhoršení AMD připisuje opět tomu, že klesly/klesají/klesnou prodeje GPU na trh „blockchainu“, v třetím kvartálu mají příjmy z těžebních GPU být velmi nízké. Naopak prodeje Ryzenů a Epyců mají růst, což propad GPU částečně kompenzuje (jinak by sešup tržeb byl výraznější).

Akcie v reakci stoupaly

Na výsledek ovšem akcie zareagovaly pozitivně. Před vyhlášením výsledků po závěru obchodování ještě byly na 16,05 $, ale po určitých turbulencích zamířily vzhůru a v „after hours“ obchodování se dostaly nad 17 dolarů (na 17,0 $ pak také zakončily). Tím dotáhly předchozí maxima z června, od kterých mezitím akcie poněkud klesly.

AMD dosáhlo v Q2 2018 tržby 1,756 miliardy $. S prodeji GPU na těžbu to ale jde z kopce

Ohodnoťte tento článek!
4.7 (93.75%) 16 hlas/ů

27 KOMENTÁŘE

    • Nemá AMD, zkraje roku přivést do Herní oblasti Grafické Karty na 7 NanoMetrech, jestli ano, a já mám, pocit, že ano, tak pak po těch zastaralých 12 NanoMetrových Grafických Kartách nVIDIA, které budou mít při stejném výkonu, vyšší spotřebu, jak ty nové AMD RADEONy na 7 NanoMetrech, tak po těch zastaralých Grafických Kartách nVIDIE, neštěkne ani pes, to fakt, má cenu, uvádět, nové Grafické KARTy, na půl roku, podle mně ne, Good Work Lisa! 🙂

  1. AMD mě svými celkovými výsledky mile překvapilo. Čekal bych ale větší nárůst prodejů desktopových procesorů. Jestliže platí vše v článku zmíněné, tedy, že těžební grafiky klesly z 10 na 6 % celkových tržeb, znamená to, že klesly asi o 60 milionů. Celá divize ovšem klesla o 30 milionů, tedy procesory musely růst o 30 milionů, což, pokud platí další číslo z článku, znamená růst o 5 % mezikvartálně, což mi nepřijde nijak moc, když uvážíme, že přišla nová řada Ryzenů, a že se začaly výrazně prosazovat (podle slov AMD) mobilní Ryzeny.
    Naopak jsem nečekal, že ta druhá divize dokáže o tolik zvednout tržby. A pokud to jde na vrub Epycu, tak si zaslouží aplaus.
    Taky moc nechápu ty odhadované tržby v 3Q. Pokud by se na těžení neprodala už ani jedna grafika, měl by být výpadek tržeb nějakých 106 milionů dolarů (zase podle toho, co AMD tvrdí). Oni očekávají, že tržby klesnou o 60 milionů, takže nečekají, že by prodej procesorů napříč všemi segmenty povyskočil o víc jak 50 milionů. A to mi přijde dost málo, na to, že 3Q bývá z hlediska tržeb (po odečtení mimořádností) nejlepší. Doufám, že jen z jejich strany opatrný odhad a ne to, že v tomto čtvrtletí se někde vyskytly mimořádné příjmy (třeba za ty licence na čínské verze Epycu).

    • No, ony v Q2 ty prodeje GPU údajně pořád byly dost silné i mimo krypto, protože na začátku byl v distribuční síti nedostatek a tak se ještě i přes pokles poptávky doplňoval zásoby. Takže bych si tipl, že v Q3 pravděpodobně GPU klesnou ještě i nad rámec toho poklesu kryptotrhu.

  2. překvapením je výroba EPYC2 u TSMC. Takže po Vega 20 je to už druhý čip, který nechává AMD vyrábět v jiné továrně.

    Co zbyde u GloFo ? 12nm Ryzeny a APU ? nebo také desktopové verze Ryzenů 2 ?

    • Je to hodně velké překvapení. Asi si pamatujete, že tomuhle jsem fakt nevěřil, protože dosud byl Epyc stejný čip jako Ryzen a bylo to nutné, aby naplnili kvóty u GloFo. Což v 2017 btw zvládli tak tak, a to u nich vyráběli všechny ty Radeony co hltali těžaři. A teď to vypadá, že GPU půjdou zpět k TSMC…

      Takže tohle podle mě prakticky musí znamenat, že Epyc je teď samostatný křemík a Ryzen je jinej křemík u GloFo, jinak by to byl průšvih. Což by zase znamenalo, že šli do těch investic navíc, o kterých sem si myslel, že je nepodniknou. Kdyby byl čip pro Epyc čistě jen pro Epyc, má to dost zajímavý důsledky – AMD by ho dokonce mohlo udělat monoliticky, i když to tak být nemusí, kvůli setrvačnosti nebo možnosti to zaměnit s Ryzenovým čipem od GloFo (pokud vyvíjeli obojí paralelně jako plán A a plán B).

      Ještě teoreticky je tu možnost, že přesvědčili Sony a MS, aby je nechali překlopit semicustom APU ke GloFo (dosud se to všechno dělá u TSMC asi na přání Sony/MS, i když to AMD škodilo finančně). Pak by se jim asi uvolnily ruce k výrobě některých Ryzenů u TSMC.

        • To by bol najlepší scenár.

          Inak TSMC nemá problém s výrobou veľkých kremíkov, AMD už ukázalo Vegu 20 plánovanú na tento rok ktorá má 350-400 mm2.

          Ak si zoberieme veľkosť 14nm ZENu, pri škálovaní udávanom TSMC by vyšiel jeden 8C kremík na 60mm2. Alebo opačne, 350mm2 kremík by pojal 46.6 jadier, 400mm2 potom 53.3 jadier. Ďalšia plocha by sa ušetrila tým, že by odpadol overhead na infinity fabric medzi kremíkmi.

          Takže teoreticky môže mať AMD monolytický server (čo by bola irónia keďže Intel plánuje servery s MCM) 😀

          • 60 mm2 je nějak málo, ne? Sama TSMC uvádí, že její 7nm proces dokáže zredukovat velikost čipu až o 70 %, ale jako základ uvádí svůj 16nm proces, který má větší tranzistory, než 14nm proces GF. Takže reálnější by asi bylo, že osmijádro na 7nm bude přibližně poloviční proti tomu na 14nm, tedy něco málo přes 100 mm2.

            • Rozdiel je v jednotkách percent, nebolo to takmer 2x väčšie aby to spôsobilo skok zo 60 na 100+mm2. Navyše to bol Samsung, GloFo ten proces upravilo. Nakoniec mali všetci densitu okolo 25 milionov tranzistorov na mm2

              TSMC uvádza 3.3x vyššiu densitu. Spolu s úpravami knižníc by mali dosiahnuť okolo 100 miliónov.

              GloFo je záhada. Oni udávajú namiesto tranzistorovej density takzvanú „routed gate“ densitu, teda navzájom sa to nedá porovnávať.

              V každom prípade, tá možnosť na podstatné zvýšenie počtu jadier na kremík tu je.

            • Ale nová architektura taky většinou obsahuje víc tranzistorů a ne všechno taky škáluje tou maximální měrou (třeba PHY pro různá rozhraní se IIRC typicky zmenšují míň).

        • Teoreticky ne, i když pořád může jít o víceméně stejný návrh, dělaný jako plán A/plán B (s tím, že v serverech se použije TSMC, když bude první etc). Ovšem ta zmínka v té reklamě MSI se může zakládat na NDA informacích, takže by pořád víc jader být mohlo.

      • že by poustili koncept CCX se mi nezdá moc pravděpodobné Honzo, ale můžou se lišit ty moduly CCX u TSMC velikostně od těch u Glofo. Tzn. že ty TSMC mohou mít víc jader a širší IO a IF a ty u GloFo zase více zameřené na desktop, tzn méně jader a osekané featury na to nejnezbytnější. Taková strategie by smysl dávala, ovšem ty moduly by nebyly vzájemně zaměnitelné

        • CCX je takový integrovaný blok, jehož smyslem je, aby se pak dal snadno zkopírovat do jiných čipů. Takže když něco, tak spíš že by CCXka byla stejná, ale čipy jich měly různý počet a jinou omáčku okolo (to jsou ty funkce, I/O, výbava). I když je pravda, že třeba u Raven Ridge to nedodrželi a zmenšili L3 cache uvnitř (což je ale asi relativně menší úprava).