AMD odhalilo první procesor s 3D V-Cache. Ryzen 7 5800X3D je prý nejrychlejší herní CPU

41

AMD odhalilo první procesor Ryzen s vrstvenou 3D V-Cache. Není ale úplně takový, jak jste si ho asi představovali, na papíře vypadá celkem slabě. Přesto to prý má být nejrychlejší herní CPU na světě, porážející i Intel Core i9-12900K.

Dnešní úvodní prezentace AMD na CES 2022 přinesla koncentraci odhalení, kterými se ještě chvíli budeme prohrabávat. Mezi nimi, kterou hráči asi nejvíce vyhlížejí. AMD ukázalo a oznámilo první procesor s 3D V-Cache, tedy s 96MB L3 cache přidanou ve vrstvě na křemík CPU. Od této technologie fandové čekají pomalu zázraky v herním výkonu a poměrně brzo už bude k mání. Zatím je ale dost otázka, zda nezklame ony velké naděje.

Na CES 2022 ještě procesory s 3D V-Cache nebyly vydány, prodej začne až za pár měsíců. Firma ale odhalila modely a oznámila jejich parametry. Respektive, jen model. První generace této technologie totiž v oblasti procesorů pro běžné uživatele bude poněkud pokusná a bude existovat jen v jednom jediném procesoru.

Ryzen 7 5800X3D

Tímto procesorem je model, jenž se bude jmenovat Ryzen 7 5800X3D. Je to tedy osmijádro s 16 vlákny, odvozené od již přes rok prodávaného Ryzenu 7 5800X. Vzdor přesně opačným očekáváním nakonec 3D V-Cache nebyla nasazena v nejdražších 12jádrových a 16jádrových procesorech. Model 5800X3D bude mít klasický 12nm IO čiplet z běžného Ryzenu 5800X a jeden 7nm CPU čiplet, u kterého ale bude snížená výška, vytvořeny TSV kontakty a na ně pomocí bezpájkové technologie Direct Bonding připojený přídavný 7nm čiplet s 64MB rozšiřujícím blokem L3 cache. Pak by procesor měl být klasicky zakrytý připájeným rozvaděčem tepla.

Stavba CPU čipletu s 3D V Cache
Stavba CPU čipletu s 3D V-Cache (Zdroj: AMD)

Více: AMD odhalilo technologii 3D čipletů: Procesory s 64MB 3D V-Cache osazenou nad jádra Zen 3

Pokud vám to, že nakonec vyjde s 3D V-Cache jen jedno osmijádro připadá takové rozpačité, asi vás zarazí i parametry. Ryzen 7 5800X3D není postavený na nějaké speciální verze osmijádra s vyššími takty, naopak je na tom o něco hůř. Jeho základní takt je 3,4 GHz a boost se uvádí 4,5 GHz (i když je možné že reálně půjde jako ostatní Vermeery i o kousek výš). Běžný Ryzen 7 5800X má přitom základ 3,8 GHz a boost 4,7 GHz (65W verze Ryzen). Dokonce i 65W Ryzen 7 5800 prodávaný na OEM trhu je na tom trošku lépe s boostem 4,6 GHz. Je zajímavé, že má stejný 3,4GHz základ.

AMD Ryzen 7 5800X3D první procesor s 3D V Cache
AMD Ryzen 7 5800X3D, první procesor s 3D V-Cache (Zdroj: AMD)

TDP je přitom u Ryzenu 7 5800X3D stále 105 W (takže maximální spotřeba v boostu, tzv. PPT, je 142 W). Procesor pak má samozřejmě 96MB L3 cache – ve specifikacích je uveden součet, na slajdech z CES ji AMD uvádí také jako „32 MB 2D Cache + 64 MB 3D V-Cache“.

Snížení taktů by snad mělo být způsobeno tím, že cache navíc přidává jistou spotřebu (a údajně by mohla být o něco horší i klidová spotřeba). AMD potvrdilo, že procesor půjde přetaktovat, což by mohlo deficit umazat. Ale zatím nevíme, zda pájení 3D čipletů a také samotná architektura L3 cache nějak nezhorší maximální dosažitelné frekvence při přetaktování.

Procesor Ryzen 7 5800X3D se bude dát osadit do běžných desek se socketem AM4 (ale asi může být třeba aktualizace BIOSu, aby CPU fungovalo). AMD explicitně uvádí, že je kompatibilní jak s deskami, které mají čipsety řady 500, tak se staršími s čipsety B450 a X470 (třístovková řada má smůlu). Zůstává klasická podpora pamětí DDR4-3200 a PCI Expressu 4.0, zde nedošlo ke změnám.

AMD Ryzen 7 5800X3D ze spodní strany. CPU je pořád určeno do klasického socketu AM4
AMD Ryzen 7 5800X3D ze spodní strany. CPU je pořád určeno do klasického socketu AM4 (Zdroj: AMD)

Může 3D V-Cache porazit IPC a takty Alder Lake?

Parametry sice nevypadají moc dobře, ale podle AMD by přesto tento procesor měl ve hrách dosáhnout excelentní výkon, protože velká 96MB L3 cache patrně má mít mnohem větší vliv, než snížené takty. V porovnání s Ryzenem 9 5900X má Ryzen 7 5800X3D dosahovat výkon vyšší v průměru o 15 %. V jednotlivých hrách jsou ukázány přírůstky výkonu od 9 % Shadow of the Tomb Raider až po 36 % ve Watch Dogs Legion; ale třeba v CounterStrike:Go je výkon takřka stejný.

Oficiální testy procesoru AMD Ryzen 7 5800X3D s 3D V Cache proti Ryzenu 9 5900X
Oficiální testy procesoru AMD Ryzen 7 5800X3D s 3D V-Cache proti Ryzenu 9 5900X (Zdroj: AMD)

Podle AMD ale má Ryzen 7 5800X3D být konkurenceschopný, nebo ho dokonce porážet, i proti Intel Core i9-12900K, které je proti normálním Ryzenům 5000 ve hrách výrazně rychlejší a je v nich teď jasným lídrem. Zde jsou jeho náskoky nižší, podle slajdů je 5800X3D rychlejší o 1 % ve Watch Dogs: Legion až o 17 % ve Final Fantasy (což je asi netypický ideální případ). Na druhou stranu v Gears 5 je to plichta a v CS:GO je Ryzen 7 5800X3D údajně o 2 % pomalejší než Core i9-12900K.

Na základě tohoto AMD vyhlašuje, že Ryzen 7 5800X3D je nejvýkonnější herní procesor, což byste z jeho rozpačitých frekvencí asi nečekali (tyto benchmarky jsou mimochodem provedené ve Windows 11 při rozlišení 1920 × 1080 bodů, Ryzen měl 2×8 GB paměti DDR4-3600 a Alder Lake 2×16 GB DDR5-5200).

Oficiální testy procesoru AMD Ryzen 7 5800X3D s 3D V Cache proti Intel Core i9 12900K
Oficiální testy procesoru AMD Ryzen 7 5800X3D s 3D V-Cache proti Intel Core i9-12900K (Zdroj: AMD)

Je otázka, jak moc toto odpovídá realitě. Oficiální benchmarky mohou být vždy přikrášlené například tím, že se selektivně vyberou nejlépe vypadající výsledky a ty špatné se zamlčí. Je zde asi nebezpečí, že 3D V-Cache reálně bude pomáhat jen v menšině her, kdežto ve většině ne a naopak v nich vyhraje Alder Lake díky rozdílu v jednovláknovém výkonu (ten bude s frekvencí 4,5 GHz proti 5,2GHz i9-12900K, nebo dokonce 5,5GHz i9-1290KS hodně velký). Tudíž bychom měli raději počkat až na nezávislé recenze, než začnete dělat nějaké závěry, nebo Ryzenu 7 5800X3D přidělíte dopředu místo ve svém stroji.

Na aplikace mimo hry ne

Tento až zázračně vypadající výkon ve hrách už se ale nemá týkat běžných aplikací a neherních programů. V těch AMD žádné benchmarky neukazovalo, ale dá se očekávat, že v nich nárůsty výkonu obvykle budou malé a nejspíš je většinou vyruší ony snížené frekvence. Často by kvůli nim asi mohl Ryzen 7 5800X3D být i pomalejší než běžný model 5800X, proto není pro takovéto použití doporučen. V případě, že využíváte mnohojádrový výkon, pak je samozřejmě s osmi jádry daleko méně vhodný než Ryzen 9 5900X nebo Ryzen 9 5950X.

Vydání „na jaře“

Jak bylo zmíněno, zatím jde jen o předběžné odhalení byť byly sděleny prakticky plné parametry. Datum, kdy se tato specialita dát koupit, nebylo řečeno přesně, ale údajně vydání bude na jaře – možná by to mohl být březen nebo duben, uvidíme.

Cena zatím není známá. Je jasné, že by model 5800X3D měl stát víc, než běžný model 5800X, který je oficiálně za dost vysokých 449 $, ale neoficiálně je už často zlevněn. Asi by to chtělo, aby byl Ryzen 7 5800X3D levnější než 12jádro Ryzen 9 5900X, ale jestli se tím bude AMD řídit, to nevíme. Jak vysokou cenu bude schopen obhájit, to asi také dost závisí na tom, jak dobře bude reálně ve hrách fungovat.

Tip: AMD odhalilo procesory Epyc Milan-X s 3D V-Cache. Přes 800 MB cache, výkon i o 50 % vyšší

Proč jen jedno osmijádro?

Podle webu AnandTech, jehož redaktor se AMD dotazoval na důvod, proč bude s 3D V-Cache jen tento jediný model, patrně hraje roli mimojiné současný nedostatek výrobních kapacit. Ryzen 9 5900X3D by potřeboval dva 7nm CPU čiplety a dva čiplety s 3D V-Cache, přínos pro hry by přitom asi už nemusel být velký. A také se od 3D V-Cache očekává, že zatímco hrám pomáhá, v aplikačním softwaru už tak užitečná obvykle nebude. Tudíž 16jádra a 12jádra ideální pro mnohovláknové aplikace tento zlepšovák tolik nevyužijí.

Podle AMD je Ryzen 7 5800X3D určený pro uživatele, kterým naopak záleží hlavně na herním výkonu a ne na jiných použitích. Pro herní využití je asi pořád cenově optimální osmijádrový model a zároveň se v jeho případě snižují náklady na 3D V-Cache, tudíž padla volba na něj. Je ale možné, že v budoucích generacích bude s touto technologií na výběr více modelů, pokud se osvědčí.

Galerie: Technologie AMD 3D V-Cache a 3D čipletů na Computexu 2021

Zdroje: AMD (1, 2), AnandTech

AMD odhalilo první procesor s 3D V-Cache. Ryzen 7 5800X3D je prý nejrychlejší herní CPU
Ohodnoťte tento článek!
4.3 (86.67%) 15 hlasů

41 KOMENTÁŘE

  1. Presne jak pise autor clanku, zajima me, jake procento her z toho bude profitovat. Ted, kdyz jsem poresil grafiku konecne, je na rade herni cpu. Prozatim se mi moc libi ryzen 5600x, ale zda se mi ponekud drahy. Treba cena spadne, kdyz ted bude novy model.

    • no tak vylučovací metodou to budou zřejmě ty, které netěží z více jader. 😀

      Osobně si počkám na výsledky, řekl bych, že zásadní budou dvě otázky:
      1. jaký reálný přínos bude mít V-cache v průřezu aplikací
      2. Zda půjde procesor dotaktovat na verzi 5800X

      Méně podstatná, ale i tak poměrně důležitá, pak bude cena. Vypadá to, že 5800X/5800X3D budou finální „herní“ modely pro AM4, takže své kupce si asi najdou.

    • Šetria si kremík pre špeciálne Epyc verzie, pre špecifické nasadenie. Tam zarobia viac a nebudú si robiť veľkú konkurenciu pre Zen4 ,ktorý má doraziť v druhej polovici roka (čo môže byť aj koncom leta).

      • No to je teorie. Faktem je že se zase tolik neušetří a výrobci raději prodávají dražší modely protože ne nich mají vyšší tisk. Ty nepovedené pak po vynutí defektních částí prodávají levněji.

        Spíše bych věřil tomu že mají technické problémy u 12 a 16 naroubovat tuhle 3D paměť. Teplo je přece jenom potvora.

            • Já bych to spíš čekal na 5600x, kde muzou v rámci TDP ještě i vyhnat frekvenci. Ty vícejádrové modely naopak nedávají smysl, kanibalizovali by si TR a Epyc.

        • To nedáva logiku, 12-16C majú len o čiplet viac, teda keď to dokážu dať na jeden tak nemôže byť problém to dať na dva. Ono to bude presne o tej potrebnosti a konkurencie vo vlastných radoch. 12-16C už majú dvojitú L3 čiže 2x32MB, s 3DVC by to bolo o ďalších 2x64MB viac, a treba si uvedomiť aj fakt že 3DVC je už skôr L3,5 ako L3, skrátka tá prístupová doba tam bude horšia ako pri riadnej L3, takže náklady by boli dvojnásobné ale žiadaný efekt (v percentách) by bol oveľa slabší ako pri 8C, to by sa tu zase ozývali ľudia ako je 3DVC oničom, pritom by to bolo len o tom že súčasné (BFU APPS) aplikácie ani nevedia využiť viac ako 64-128MB cache. Mnohý už asi zabudli ale intel má stále v rukáve L4 ktorú použil len pri dvoch zamknutých CPU 5. rady s C na konci, bolo to i5-5675C so 128MB eDRAM v podstate L4. Ten CPU aj keď mal podpriemerné takty dosahoval v hrách výkon ktorý bol niekde úplne inde ako by podla taktu človek odhadoval. V tedy to intel nepotreboval, je to už nejaká doba ale jedného dňa sa to vráti.

          • No to právě problém být může. Dvě 3D-VCache nebudou navzájem koherentní (což u takovéto velikosti už je problém) a zajistit jejich synchronizaci znamená jednak nějaký overhead a druhotně snížení kapacity paměti na jádro.

    • Intel im zabral kapacity. Jediná objednávka Intelu zabrala 180 000 waferov, z toho by sa dalo urobiť skoro 130 miliónov ZEN3 kremíkov.

      Ďalej majú napríklad 40 000 waferov mesačne na novšom procese a vopred zaplatený 3nm proces (4 miliardy USD) a myslím že ešte niečo ďalšie o čom sa hovorilo…

      A to sú len verejne dostupné informácie ešte predtým ako Pat navštívil Taiwan…

  2. Vydávat tohle reálně několik měsíců před Zenem4, no nevím….
    IMHO to v AMD zařízli prostě proto, že jediný produkt kterému tohle teoreticky dle AMD konkuruje je 12900K a u toho zbytku nemají výkonem a cenou šanci. A soustředí se na mobile (doufejme) a Zen4.

  3. AL Raptor už klepe na dveře, tohoto chcípaka i se Zenem4 si dá ráno ke snídani a potom bude celej den zívačka, Ryzen jako takový končí a přesouvá se k Bulldozeru do věčných propadlišť.

  4. Kdyby byl 5800X3D nejvykonejsi herni procesor, rozumej sly by na nem hrat hry bez grafiky, tak bych ho hned koupil. Jenze spis myslim, ze bude o vykonu ve hrach furt rozhodovat grafika a AMD zadne nevyrabi a NVidia je prodava tezarum. Herni procesory tak nejsou vubec potreba!

  5. There aren’t many games that get much more uplift out of an 8 core processor and the 5800 is really like the ideal gaming processor of all of them. When you move up the stack, you are getting more cores and it’s allowing you to do more with the processor, you can be encoding, decoding, you can be streaming, you can be running a lot of things in the background when you are gaming but there aren’t many games that take advantage of 8 or even 4 cores at a given time.

    By putting it on a package like the 5800, it allows to give you more performance per core of those eight cores because we are able to focus the technology on those eight cores, we have a TDP limit to fit within so that’s able to give us overall better performance per every one of those cores and there’s honestly a price factor too. V-Cache is an expensive technology and it’s pretty awesome. It’s a technology that today is benefitting games and gamers so we really wanted to put in on the best gaming processor and that’s the 5800. When you see it come to market, it will be something that folks will be able to find you know accessible to them and they are going to be getting a technology that will benefit what that processor that that processor was exclusively designed for, most efficiently designed for, which is gaming. So those are the main reasons for it.

    The other thing is that you’re probably wondering why we aren’t putting it on every single SKU out there like this cutting edge technology, you know its starting here, we want to see how well it is adopted and if it is adopted and people love it and they see the value in it, then we will probably deploy it further. But new stuff is hard to be very honest, it’s really hard and this is really new and there’s a reason so many people are excited about it and it’s so disruptive to the industry.

    You are putting more things on the chip, something’s gotta give right, nothing’s free and for nothing’s free from not just dollars, I mean from a thermal from a power perspective and so on and we are within a 105W so the performance uplift that the V-Cache is providing significantly outweighs the frequency and again, something’s gotta give, so that’s the high-level explanation I can give.

    Frank Azor (AMD Gaming Chief) via HotHardware

    • Není mnoho her, které by z 8jádrového procesoru získaly mnohem větší vylepšení a 5800 je opravdu jako ideální herní procesor všech z nich. Když se posunete v zásobníku nahoru, získáte více jader a umožní vám to udělat více s procesorem, můžete kódovat, dekódovat, můžete streamovat, můžete spoustu věcí spouštět na pozadí, když hrajete ale není mnoho her, které by využívaly výhody 8 nebo dokonce 4 jader v danou chvíli.

      Umístěním na balíček, jako je 5800, vám umožňuje poskytnout více výkonu na jádro z těchto osmi jader, protože jsme schopni zaměřit technologii na těchto osm jader, máme limit TDP, do kterého se vejdeme, takže nám celkově lepší výkon na každé z těchto jader a je tu upřímně i cenový faktor. V-Cache je drahá technologie a je docela úžasná. Je to technologie, která dnes přináší užitek hrám a hráčům, takže jsme opravdu chtěli nasadit ten nejlepší herní procesor, a tím je 5800. Až uvidíte, že přichází na trh, bude to něco, o čem lidé budou vědět, že je k dispozici. a oni dostanou technologii, která bude těžit z toho, pro co procesor, pro který byl tento procesor výhradně navržen, nejúčinněji navržený, což je hraní her. Takže to jsou hlavní důvody.

      Další věc je, že se pravděpodobně divíte, proč to nedáváme na každý jednotlivý SKU, jako je tato špičková technologie, víte, že začíná zde, chceme vidět, jak dobře je přijata a zda je přijata a lidi to milují a vidí v tom hodnotu, pak to asi nasadíme dál. Ale nové věci jsou těžké, abych byl velmi upřímný, je to opravdu těžké a tohle je opravdu nové a existuje důvod, proč je to tolik lidí nadšených a že to tak narušuje průmysl.

      Vkládáte na čip více věcí, něco musí být v pořádku, nic není zadarmo a za nic není zadarmo nejen dolary, myslím z tepelného z hlediska výkonu a tak dále a jsme v rámci 105W, takže nárůst výkonu, který V -Poskytování mezipaměti výrazně převažuje nad frekvencí a znovu, něco musí dát, takže to je vysvětlení na vysoké úrovni, které mohu poskytnout.

      Frank Azor (AMD Gaming Chief) přes HotHardware

  6. Já tam teda vidím CSGO -2%, ale je mi to jedno, protože to už je historie postavená v prehistorii ještě na MMX instrukcích. kdy byly maximálně dvoujadrové procáky. Nechápu kdo proč tady někdo vytahuje tuto procheatovanou zničenou hru, s uniklými zdrojáky, na kterou valve jako na svou vlajkovou loď kašle.