AOC má první 240Hz monitor s rozlišením 2560 × 1440. Nelze ale mít obojí naráz

5

Během loňska se na trhu objevily 240Hz hráčské monitory, které co do obnovovací frekvence a s tím spojené plynulosti a potenciálně i latence nyní představují vrchol toho, co si na počítačové hry můžete pořídit. Ovšem tyto modely byly dosti kompromisní v dalších parametrech, nabízejí jen rozlišení 1920 × 1080 bodů na 24″ úhlopříčce. Firma AOC ale nyní vytáhla 240Hz LCD, které se z těchto limitů vymyká a poskytuje nadstandardní rozlišení 2560 × 1440 bodů. Tedy částečně, situace je totiž poněkud komplikovaná.

Jde o monitor Agon AG251FG, patřící samozřejmě do linie speciálních hráčských obrazovek firmy. Určen je hlavně pro majitele grafik GeForce, jelikož je vybaven podporou technologie G-Sync pro adaptivní obnovování obrazu. Agon AG251FG má úhlopříčku 24,5 palce a panel typu TN, díky čemuž může udávat 1ms odezvu (údaj pro přechod šedá-šedá). Poněkud kuriózní jsou však specifikace, pokud jde o rozlišení. AOC totiž uvádí „typické“ rozlišení 1920 × 1080 bodů, ale zároveň také „maximální“ 2560 × 1440 bodů.

2560 × 1440 nebo 240 Hz

Důvod je zřejmě právě v té vysoké frekvenci. Panel by skutečně měl mít nativní rozlišení 2560 × 1440 bodů, ale jeho elektronika a rozhraní při tomto objemu pixelů nedokáží z počítače protlačit 240 snímků za vteřinu. V plném rozlišení tudíž monitor zvládá jen 144 Hz. Pokud se ale rozlišení sníží na Full HD neboli 1920 × 1080 bodů, podporuje již onu slibovanou obnovovací frekvenci 240 Hz. To je zřejmě pro AOC priorita, a tak ve specifikacích jako „typický“ uvádí právě tento nenativní režim. Monitor nabízí kompromis – pokud chcete, máte vyšší rozlišení, ale za cenu škálování obrazu se na něm dá hrát i s extrémní (mezi dnešními monitory) snímkovou frekvencí 240 Hz.

Kromě G-Sync avizuje monitor také podporu pro technologii ULMB (Ultra Low Motion Blur), která potlačuje artefakty odezvy tím, že při změně snímku setmí podsvícení, takže po jeho opětovném rozsvícení uvidíte až ustálený obraz (jde o tzv. backlight strobing). Nevýhodou je, že tato technika není kompatibilní s G-Sync. Funguje jen s fixními frekvencemi, v tomto případě 85, 100 a 120 Hz. Podsvícenísmo je regulováno neblikavě s jasem až 400 cd/m², ale při použití ULMB samozřejmě k blikání dochází. Kromě této technologie by měly být podporovány i další herní speciality jako různé herní presety a také režim se sníženým input lagem.

AOC u tohoto monitoru nabízí plně polohovatelný stojan (s nastavením výšky i pivotem), integrovány jsou i reproduktory a rozbočovač USB 3.0. Jako vstup je použitý DisplayPort ve verzi 1.2 a doplňkové HDMI (které nepodporuje G-Sync). AOC také monitor vybavil výklopným věšákem na sluchátka, který u Agonů již před časem zavedl.

Agon AG251FG se má začít prodávat v srpnu, tedy až za nějaké tři měsíce. Oficiální evropská cena je podle lokálního zastoupení 599 eur a česká 16 189 Kč. Nicméně monitory AOC se často v eshopech dají sehnat za částky podstatně nižší, než je oficiální suma, takže reálně by až takto drahý být nemusel.

AOC má první 240Hz monitor s rozlišením 2560 × 1440. Nelze ale mít obojí naráz

Ohodnoťte tento článek!

5 KOMENTÁŘE

  1. Ona je otázka, jestli někdo (možná kromě profi hráčů fps her) má šanci vůbec ocenit, či vůbec zaregistrovat rozdíl mezi 144 a 240Hz. Co jsem viděl testování, tak rozdíl mezi 120 a 165Hz lidé už nedokázali poznat, jen mezi 60 a 120Hz a i to né všichni.
    Další věc je, jaké PC vůbec dokáží alespoň některé z nejnovějších her rozjet na 240fps při 1080p, o 1440p nemluvě.