Války formátů by mohly skončit. Apple, Google, Microsoft a další jsou na jedné lodi

21
Video
Ilustrační foto (zdroj: raphaelsilva / Pixabay)

Už jsem chtěl do nadpisu napálit, že „peklo zamrzlo“, ale ještě byste mě nařkli z bulvárnosti. Tohle je však opravdu velká věc. Apple se stal další členem Alliance for Open Media. Tato skupina vznikla v roce 2015 s cílem vytvořit videokompresní formát budoucnosti (a pod křídly IETF jej též standardizovat), který bude svobodný, nesvázaný licenčními poplatky a pochopitelně také efektivní. Ten formát se jmenuje AV1 a jednou by mohl nahradit HEVC/H.265.

HEVC je příliš složitý a drahý

Ten trápí právě dva výše zmíněné problémy. Není otevřený a musí se za něj platit. Prodražuje přehrávače i zbytek video řetězce a komplikuje softwarový vývoj. Aby té radosti nebylo málo, k patentům souvisejícím s HEVC se přihlásili již tři licenční skupiny (tzv. pooly), kde by každý chtěla peníze za to, že lidé HEVC využívají. Těmi skupinami jsou MPEG LA, HEVC Advance a od loňska Velos Media. Firmy se v nich různě prolínají a některé jsou i členy Alliance for Open Media, ale o to teď nejde.

Do skupiny na podporu a vývoj AV1 se zapojil i Apple, který je důležitým hráčem v oblasti hardwaru (iZařízení, Macy), softwaru (QuickTime, iMovie, Final Cut) a služeb (iTunes, Facetime). AV1 chce promluvit především do online videa, tedy streamingu nebo telefonie.

AV1 už brzy

Formát ještě nemá finální specifikace (očekávají se každou chvílí). AV1 nezačíná úplně na zelené louce, ale zakládá se na technikách projektů jiných zakládajících členů sdružení. Mozilla přispěla projektem Daala, Cisco Thorem a Google VP9 (vývoje VP10 se vzdal ve prospěch AV1).

Firefox už mimochodem v experimentální verzi AV1 podporuje a Mozilla tvrdí, že má až o třetinu vyšší efektivitu než VP9 nebo HEVC. Což je dost zavádějící tvrzení, protože HEVC je na tom pořád lépe než VP9. Pořádné testy ale zatím chybí. Bez finálních specifikací nebudou stoprocentně fungovat ani kodeky. A navíc můžeme očekávat, že enkodéry budou v prvních verzích možná kvalitativně srovnatelné s těmi pro HEVC, ale budou výrazně pomalejší.

S budoucností AV1 to každopádně vypadá pozitivně. Mezi kmenové členy asociace patří již všechny přední technologické firmy: Amazon, Apple, ARM, Cisco, Facebook, Google, IBM, Intel, Microsoft, Mozilla, Netflix a Nvidia. Taková shoda na svobodném formátu tady ještě nebyla. Podporujícími členy jsou mimochodem ještě Adobe, AMD, AMLogic, ARM, Broadcom, Hulu, Realtek nebo Videolan (VLC). Ano, chybí všichni výrobci televizorů a kamer, ale AV1 se má využívat hlavně na internetu.

Války formátů by mohly skončit. Apple, Google, Microsoft a další jsou na jedné lodi

Ohodnoťte tento článek!

21 KOMENTÁŘE

  1. K nicemu, bez siroke podpory jako opravdu siroke vcetne vyrobcu TV to nepujde, maximalne bude dalsi format, ktery situaci leda zneprehledni.
    Nakonec podivejte se treba na Opus. Velmi efektivni, open-source, kvalita a pritom kde sezenete nejake audio v opusu, ani VOIP opus codec vetsina VOIP ustreden nepodporuje.

      • Je treba se na to podivat jinak:

        Na pocitaci a mobilu prehraju v pohode HEVC (H264) a AAC (AC-3). To znamena naprosta vetsina dnesniho obsahu. Na pocitaci a mobilu ovsem prehraju i temer uplne vsechno ostatni. Tudiz je mi uplne jedno, jaky obsah v jakem formatu prehravam.

        Problem nastava az tehdy, kdyz si chci pustit at uz Netflix nebo video na flashce na televizi. Porad je problem, ze jedna TV podporuje jen H264 a to treba jeste jen level 3, druha umi HEVC, jedna umi AAC, druha umi AC-3, Opus neumi zadna.

        Tady je jasne potreba rici, ze nejdulezitejsi podpora neni u vyrobcu hardwaru, kde prehraju tak jako tak vsechno, ale u vyrobcu oblibenych jednoucelovych zarizeni, kde potrebuju ten obsah prehrat a ne se zabyvat tim, jestli to umi Opus, AAC, AC-3 v kombinaci s H265, H264 nebo jen DivX v ruznych levelech. Takze ve vysledku mam v 90% pripadu bud nic nebo jen obraz bez zvuku nebo jen zvuk bez obrazu. Proste opet neni reseno to nejdulezitejsi a svet se zabyva detailem, ktery neni potreba resit.

        Respektive AV1 prinasi vyhodu jen pro provozovatele obsahu, protoze ho zlevnuje, u open-source nemusi platit licence, ale neresi nic ve vztahu k uzivateli.

        • Je otázkou, zda programátoři po nástupu AV1 neopustí placený HEVC. A do budoucna samozřejmě ve všem obsahu.
          A to, o čem píšeš ty, platí pro každý nový formát. S tím bychom mohli zůstat u mpeg či avi a mp3, protože jsou podporované vším. Ve své době taky nebyly.

          • Pokud by programátoři opustili podporu standardů ISO, dost pravděpodobně by převážná část jejich zákazníků odešla ke konkurenci. Podstatná je totiž právě ta standardizace, díky které je vpodstatě vyloučené dané formáty opustit a když už, tak jedině ve prospěch nástupnického standardu. No a skupina definujcí standardy se jmenuje MPEG. Je velice nepravděpodobné, že by vláda jakéhokoliv státu vybrala třeba pro televizní vysílání nestandardní formát, kvůli kterému by na daný trh museli třeba výrobci televizí dodávat extra modely. Sice by to šlo, ale velmi pravděpodobně by se tím zvýšila cena natolik, že by takovou vládu obyvatelé zlynčovali.

            Jedinou šancí, aby se AV1 prosadil je tedy jeho standardizace v rámci skupiny MPEG. A jelikož drtivá většina členů této skupiny získává peníze na licencích, proč by si nechávali ujít nějaké ty příjmy….

          • Tady vidim problem v tom, ze AV1 se teprve vyviji a muze to dopadnout vselijak. Muze to dopadnout typicky googlovsky, kdy VP9 se vyrovna HEVC (leda ve snu marketaku Googlu) nebo se to muze povest a treba bude AV1 lepsi nez HEVC stejne jako je HEVC lepsi nez H264. Zde bych podotknul, ze HEVC je lepsi nez H264 teprve od HD rozliseni a tim vice, cim je rozliseni vyssi. Na ceske televizni SD rozliseni to vhodne neni, zdravim ty idioty, kteri vymysleli „DVB-T2 po cesku“.
            Asi logicky zaver, ze nemam viru v to, ze AV1 bude nejak vyrazne lepsi jak HEVC a tudiz by se mohlo stat nastupnickym formatem.

          • Redmarx: Asi není nutno vytahovat případy z historie, kdy horší řešení vyhrálo jen kvůli licencím a omezením u toho lepšího, že? Tohle bude stejný případ.
            A taky rozhodne, v čem se bude šířit porno…

  2. Tak to zkouším a nějak semi nedaří nic enkodovat, vyleze mi vždy 0 B 🙁 Zlatej x264 nebo x265, kterej funguje parádně.
    Jo a neví někdo jak se nastavuje více vláken? Furt mi to enkoduje na jedno vlákno.

      • Já na to fakt nemám nervy, enkoduju už 2 hodiny to 2 sekundový video a furt to vypadá na hodně dlouho 😀 To snad analyzuje jeden snímek snad několik minut či co…
        Típnu to, to fakt nemá cenu.

        • stav po dvou hodinách:
          aomenc -v –good –target-bitrate=2000 -o output.webm vstup.y4m
          Codec: AOMedia Project AV1 Encoder v0.1.0-5800-g28deb54
          Source file: vstup.y4m File Type: Y4M Format: I420
          Destination file: output.webm
          Coding path: LBD
          Encoder parameters:
          g_usage = 0
          g_threads = 8
          g_profile = 0
          g_w = 1280
          g_h = 720
          g_bit_depth = 8
          g_input_bit_depth = 8
          g_timebase.num = 1001
          g_timebase.den = 24000
          g_error_resilient = 0
          g_pass = 0
          g_lag_in_frames = 25
          rc_dropframe_thresh = 0
          rc_resize_mode = 0
          rc_resize_numerator = 16
          rc_resize_kf_numerator = 16
          rc_end_usage = 0
          rc_target_bitrate = 2000
          rc_min_quantizer = 0
          rc_max_quantizer = 63
          rc_undershoot_pct = 25
          rc_overshoot_pct = 25
          rc_buf_sz = 6000
          rc_buf_initial_sz = 4000
          rc_buf_optimal_sz = 5000
          rc_2pass_vbr_bias_pct = 50
          rc_2pass_vbr_minsection_pct = 0
          rc_2pass_vbr_maxsection_pct = 2000
          kf_mode = 1
          kf_min_dist = 0
          kf_max_dist = 9999
          Pass 1/2 frame 61/62 11408B 1496b/f 35871b/s 3474392 us (17.56 fps)[K
          Pass 2/2 frame 38/13 209309B 6012242 ms 0.38 fpm [ETA 3:20:14] 1280F[KK