Apple dá v počítačích Mac kopačky i AMD. Podporovat bude jen vlastní GPU

27

Přechod Maců na procesory ARM zatne kromě Intelu tipec také AMD s grafikami Radeon. Apple totiž už pod MacOSem počítá jen a jen s vlastními GPU.

Když Apple minulý měsíc oznámil, že končí (během následujících dvou let) s procesory x86 a přechází na vlastní procesory s architekturou ARM, považovalo se to v rámci různých hardwarových fanklubů primárně za velkou prohru Intelu. Ovšem možná ne o moc později to pocítí také AMD. To Applu nyní slouží jako výhradní dodavatel samostatných GPU.

Nebylo jasné, jestli se v počítačích Mac hodlá Apple zbavit i těchto grafik, protože AMD jen nedávno zcela exkluzivně pro MacBooky uvedlo na míru vyvinuté 7nm GPU Navi 12 s pamětí HBM2. Nicméně vypadá to, že i toto partnerství bude hozeno přes palubu úplně stejně jako to s Intelem a i zde Apple hodlá vnitřnosti vyrábět sám.

Na rozdíl od opuštění Intelu to zde není nějak oficiálně vyhlášeno. Ve vývojářských přednáškách z WWDC ale už jsou dokumenty ukazující, že se s jinými GPU než s těmi (integrovanými) přímo od Apple nepočítá.

V dokumentech je totiž tabulka porovnávající situaci s grafikou akcelerací mezi tradičními počítači s MacOS („Intel“) a novými počítači s procesorem ARM (kterému firma systematicky říká „Apple Silicion“). Pro staré x86 počítače je uvedeno, že GPU může být od různých výrobců – Intelu, Nvidie (zejména ve starých Mac Pro se sloty PCI Express před příchodem nechvalně proslulého „odpadkového koše“ v roce 2013) nebo AMD.

Jen „Apple GPU“

Ovšem Mac na bázi „Apple Siliconu“ má uvedenu jenom jednu možnost: Apple GPU. Toto zřejmě znamená, že Apple už nepočítá se samostatnými GPU a počítače budou používat jen integrovaná grafická jádra. Respektive, pokud bude možnost samostatných grafik, možná je Apple opět navrhne sám z vlastního IP. Je otázka, zda třeba nedá výjimku stanicím Mac Pro a dovolí v nich používat cizí GPU pro účely výpočtů nebo akcelerace AI. Nicméně se objevily i domněnky, že třeba i akcelerátory AI by si Apple mohl zkusit dělat vlastní.

Počítače Mac s procesory ARM už budou mít pouze GPU od Applu
Počítače Mac s procesory ARM už budou mít pouze GPU od Applu. AMD má smůlu a už ani Nvidia nebo Intel se asi na ARM MacOS nepodívají (Zdroj: Longhorn/Twitter)

Tato snaha o tlačení čistě vlastních řešení byla v grafické oblasti již vidět. Apple se nejen že nepřidal k multiplatformnímu API Vulkan, ale de facto opustil i OpenGL a OpenCL. Tlačí místo toho vlastní grafické API Metal, které bude také jediné podporované na MacOS. Původně se mělo za to, že jde jen o snahu připoutat vývojáře a vytvořit vendor lock-in. Nicméně tento izolacionizmus právě umožní Applu poměrně snadno vykopnout tradiční výrobce GPU a udělat se pro sebe.

To, že mu stačí podporovat jen jedno vlastní grafické API, totiž obrovsky sníží komplexitu ovladačů, které bude muset Apple pro MacOS vytvořit. Obecně se má za to, že vstoupit do trhu herních grafik pro PC/Windows je teď kvůli této softwarové bariéře enormně náročné (asi ne nemožné, ale nikomu se to nevyplatí). Ale „vstoupit“ na takto omezenou a svázanou platformu MacOSu bude pro Apple o hodně snazší, zvlášť když jen vesměs adaptuje software a technologie z telefonní platformy iOS.

AMD Radeon Pro 5600M vizualizace
AMD Radeon Pro 5600M, vizualizace (Zdroj: AMD). Tento čip Navi s HBM2 je zřejmě navržený a vyrobený exkluzivně pr Apple

„Nepředpokládejte, že integrované GPU Apple bude slabší než samostatné grafiky“

Mimochodem, k vyhození grafik od AMD už jsou dokumenty Applu připravené i na jiných místech. Na jednom se například píše, že vývojáři nemají předpokládat, že integrované grafiky v čipech Apple musí mít nutně nižší výkon než samostatná GPU. V tomto může být dávka holedbání, ale samozřejmě to může být i pravda. Za posledních několika letech byly v noteboocích již různá slabší GPU, která 7nm nebo 5nm moderní integrované GPU opravdu může překonat – i ve světě x86 procesorů, nejen těch od Apple.

Apple slibuje že integrovaná GPU jeho provenience mají být stejně dobrá jako samostatná GPU
Apple slibuje že integrovaná GPU jeho provenience mají být stejně dobrá jako samostatná GPU (Zdroj: Longhorn/Twitter)

Je samozřejmě možné, že i v GPU Apple předvede podobně špičkovou architekturu jako v CPU a GeForce a Radeony budou zahanbeny či přijdou o svou výlučnost. To ale budou muset doložit až testy.

Galerie: Přechod počítačů Apple Mac z Intelu na procesory ARM: oznámení na WWDC

Vlastní GPU Applu: ambice na soběstačnost a vycucání linie PowerVR

Na vlastních grafických jádrech Apple pracoval už před rokem 2016, kdy se o nich poprvé objevily zprávy. Apple si původně licencoval GPU od Imagination Technologies, ale postupně jeho bloky nahrazoval svými, až jednou původnímu dodavateli oznámil, že ho už nepotřebuje (a firma na to v podstatě dojela).

Imagination Technologies nejspíš dost opodstatněně tvrdila, že vlastní GPU jsou títo způsobem vzniku nejspíš částečně odvozená od jeho technologie. Apple nakonec uzavřel nějaké licencování patentů, nicméně to už pro něj asi byly jen drobné a mezitím dosáhl svého. V pozici podobně využitého a pak opuštěného dodavatele by mohlo asi skončit i AMD, které pro Apple v poslední době vytvořilo exkluzivní modely grafik, ale podle všeho to neznamená, že by mu to získalo nějakou loajalitu.

Galerie: Apple Developer Transition Kit s procesorem A12Z, fotky, testy výkonu

Zdroj: Longhorn/Twitter (1, 2)

Apple dá v počítačích Mac kopačky i AMD. Podporovat bude jen vlastní GPU
Ohodnoťte tento článek!
3.9 (78.33%) 12 hlas/ů

27 KOMENTÁŘE

    • Ono se nesmíte koukat jenom na Mac mini nebo MacBook. Apple prodává také iMac, iMac Pro, Mac Pro a u nich už je většinou uživatelů požadována grafika s vyšším výkonem. Už i u top modelů MacBook to může být docela problém.

      • Záleží na tom, kdo ty vyšší řady kupoval. Pokud to byl někdo, kdo měl rád Apple a zároveň si občas chtěl zapařit nějakou tu Windows hru, tak ten si už Apple s ARM nekoupí. Pokud multiplatformní vývojář, tak ten už taky ne. Pokud vývojář aplikací pro Apple, tak tomu bude stačit ta grafika, co tam bude. Ti, co potřebovali pořádný GPU výkon, už u Applu dávno nejsou, protože jim ho už nenabízí.
        Nebo kdo jsou podle vás zákazníci Applu v tomto segmentu? A opravdu jich je tolik, aby je nemohl Apple hodit přes palubu?

        • „Pokud to byl někdo, kdo měl rád Apple a zároveň si občas chtěl zapařit nějakou tu Windows hru, tak ten si už Apple s ARM nekoupí. Pokud multiplatformní vývojář, tak ten už taky ne.“
          .. tohle si myslim taky. Apple prechodem ztrati urcitou (mensi) cast svych zakazniku.

        • Tak zrovna třeba grafici ten CPU i gpgpu výkon chtějí. Nedokážu si představit toho našeho, jak matlá velký banner s výkonem ARMovskeho shitu. Tím spíše, že ten jeho Mac stál cca tolik peněz jako vybavenější nová Dácie.

          • Tak zrovna tohle problém vůbec nebude.
            Apple má ze všech velkých hráčů apriori nejlepší postavení narvat všechno do cloudu – a podle dosavadních indicií se nejspíš snaží přejít na režim prodeje esteticky jablečných zobrazovadel, zatímco informace budou lítat jablečně zabezpečeným éterem k jablečně kvalitnímu externímu zpracování.
            A to je přístup, který majoritu jablíčkářů fakt nevytrhne – naopak…

            • Už tě vidím, jak pracuješ s čtvrtterovým souborem v cloudu. LOL. Dřív, než plácneš takovou hovadinu, tak zkus napřed myslet.

            • Jo jo, taková data přesně chceme dávat jen tak k dispozici do jablečného cloudu… V době, kdy nikdo nevěří nikomu…

          • No myslím, že to je max tak momentálne na úrovni zbožných prianí :
            1. Nie každý ma na to dostatočný bandwidth, najmä pri veľkoobjemových prácach
            2. Aj ten cloud musí bežať na nejakom železe, takže potom vývoj zhltne kopec $$ + výroba ďalšie $$, a otázka by bola nakoniec či by to mali efektívnejšie ako konkurencia v pomeroch Tflops/kW

      • Otázne je, koľko zákazníkov Applu reálne kupuje hiend AMD. Teraz je možné dať do Macu Pro dve grafiky Radeon Pro Vega II Duo, spolu styri GPU so spolu 128GB RAM. Možno jeden z desať tisíc macov je takto vybavený.

        • Aby to neskončilo tak, že jim utečou ti kreativci, kteří celé roky Apple drželi nad vodou a zbude jim jen ta tupější většina „já mám Apple, jsem důležitý.“
          Já bych v tom viděl začátek konce, protože Jabkouni se zhlíží v těch opravdu úspěšných. A pokud tito budou donuceni jít jinam, vidím tady potenciální úpadek.

      • Netvrdím. Spíš Apple dokáže úbytek jedné skupiny zákazníků nahradit skupinou jinou. A myslím si, že tahle skupina zákazníků co ztratí kvůli výkonným GPU, by stejně odešla kvůli těm procesorům, takže další škody budou už minimální. A naopak, vlastní platforma plně kompatibilní napříč všemi zařízeními, to je to, oč má smysl usilovat. Pak se stanou zbytečnými ovladače (svůj HW bude znát už rovnou operační systém), zbytečné se stanou i nějaké standardy typu PCIe, protože si ty své čipy mohou propojit jak chtějí a nemusejí se ohlížet na dodržování nějaké kompatibility, nebudou hrozit nějaké neutorizované servisy, protože veškerý hardware bude výlučně v režii firmy, nebudou hrozit nějaké alternativní systémy, protože ty ten hardware nebudou znát, atd.
        A pokud to někomu vadí, ptám se, proč mu to nevadilo doteďka. Osobně bych si od Applu nic nekoupil (naposledy jsem pracoval před čtvrtstoletím na nějakém Macintoshi ještě s procesory od Motoroly), ale to neznamená, že nemám pochopení pro jejich obchodní model.

        • To jistě dokáže – to ani nerozporuju. Jenom chci zdůraznit, že tito lidé udělali Apple Applem. Bez nich by skončil jako kdysi Amiga.
          Přímé škody, souhlasím, budou v krátkém horizontu malé. V dlouhodobém však hrozí katastrofa, pokud Apple nemá opravdu nějaké velké eso v rukávu. A to dost pochybuju, zejména v grafickém segmentu bude mít problém s tím, jak tu grafiku vůbec protlačit lesem patentů nvidie a AMD.
          Co se vertikální integrace týká, budu se opakovat, ale Apple je v tomto ohledu velmistrem – ale i tak mu hrozí obousečnost takového chování. Málokdo se nechá dobrovolně odírat a zákaznící, dosud se Applem identifikující (fandové) jej taky můžou začít velmi rychle nenávidět. Otázka, „proč to nevadí dnes“ je sugestivní. Ono to lidem vadí, ale jsou ochotni to dílem tolerovat, dílem nemají (subjektivně) kam odejít, protože tahle značka je pro spoustu jednodušších lidí známkou společenského statutu. To ale může taky přestat platit, stejně jako před X lety byla známka společenské presitže vlastnictví Pageru nebo později luxusnější Nokie nebo ještě později Blackberry.

    • protože nemá nic co by se jen vzdáleně blížilo hw AMD a NV? Prosté přidávání jednotek do slabších architektur není cesta, viz poslední pokus Intelu. Do nějakých tenkých zařízení proč ne, ale tam kde Apple preferuje právě AMD Vega kvůli výkonu by to nedávalo smysl, leda by si chtěli odstřelit profi a poloprofi segment.

  1. Apple to robí dobre. Zbavuje sa starých technológií ako je OpenGl alebo OpenCl a optimalizuje pre svoj Metal. Vďaka tomu budú mať vývojári minimálne náklady na prevod aplikácí a hier z iOS na macOS alebo tvOS. Rovnaká hra pôjde na všetkom od lacnej AppleTV cez iPad mini az po drahý iMac alebo macbook pro.

    Pre AMD to nie je veľká strata, lebo aj tak len výkonné macy mali AMD grafiky.

    • Ale Metal přece je API, a to je nezávislé na HW (respektive je to mezivrstva k HW), takže co je pod ní, to vývojáře trápit nemusí.
      Pro Apple je vlastní HW způsob, jak jednak ušetřit, druhak jak svou platformu uzavřít. Nicméně já jsem hodně skeptický ohledně dosažitelného výkonu – ten bude stačit pro streaming pro konzumenty a základní office, ale IMHO už hry budou mít problém. Mac se „rozjel“ s přestupem z PPC na x86, protože umožňoval v případě nouze/potřeby poměrně jednoduché provozování Windows aplikací – ať už přes Parallels desktop, nebo pomocí BootCamp. To teď padne a přitom stále platí, že pro klasický firemní computing (pokud se nejedná o kreativní pozice) je problém s aplikacemi – zejména těmi lokálními, jako jsou ERP systémy, backofficové aplikace, apod. Fungují MS Office, ale taky ne zcela kompatibilně a většinu firemních doplňků pro ERP systémy do nich nedostaneš. Uživatel je tak omezen na prazákladní set aplikací a utilit (typu VPN apod.) a na zbytek se musí spolehnout na webová rozhraní (tj. horší produktivita), nebo na emulaci/dualboot. A to prostě nestačí. On ten x86 svět tu existuje nějakých 40 let a nahradit jej, to je oříšek. Samotný MS má problém zbavit se podpory DOSu (tj. 32bit OS), protože ještě dnes existují v provozu aplikace, které jsou 16-bitové a vyžadují 32bitový NTVDM. Existuje sice 64bitový „hackový“ rekompilát NTVDM, ale to je „řešení“ zcela nesystémové.

      • Viem, že Metal je API, ale prečo by Apple nemohol optimalizovať svoj HW na svoje API? Boli by hlupáci v Appli, ak by vlastný HW neoptimalizovali na vlastný SW.
        No na Slovensku som si ani nevšimol, že by niekto používal ERP systémy alebo backofficové aplikacie na macOS. Zopár rokov to ešte pobeží virtualizovane na Intel procesoroch ako to funguje teraz a potom buď tie aplikácie budú prepísané na ARM alebo kúpia PC s Windows.

  2. Ve světle těhle informací bych se nedivil, kdyby Apple v dohledné době spustil nějakou svoji herní streamovací platformu. Ať už v rámci Apple Arcade, nebo klidně něco nového. Na to ty jejich igpu budou stačit bohatě.