Bomba: Intel se pouští do výroby samostatných grafik, šéfa GPU mu jde dělat Koduri z AMD

141

Dnešní týden je plný překvapení. Nejdřív onen procesor Intelu, který má v sobě grafiku Radeon – což zní bombasticky, byť praktický dopad této neslýchané věci může být dost omezený. Poté AMD oznámilo rezignaci a odchod šéfa své grafické divize Raji Koduriho. No a u toho už zůstaneme, protože nás překvapí i podruhé. Prakticky vzápětí se totiž ukazuje, že za jeho sbohem je ve skutečnosti přechod k úhlavní konkurenci. A navíc u ní má účinkovat v učiněné revoluci.

Zdá se, že když Raja Koduri při loučení s AMD mluvil o větších výzvách, měl na mysli něco, o čem se sice občas mluví, ale myslím, že to už málokdo v posledních letech bral jako reálnou možnost: totiž udělat z Intelu grafickou mocnost. Tato firma totiž sice svými integrovanými GPU pokrývá výrazně přes polovinu všech PC (v Q2 2017 to bylo přes 70 %), ale ta většinou slouží jako základní zobrazovadlo nebo přehrávač médií. Nyní ovšem Intel zdá se chce tuto rukavici zvednout a začít nabízet i „velká“, samostatná GPU, založená na své technologii. A stát se tak reálnou konkurencí pro karty Radeon a GeForce.

Intel včera již oficiálně oznámil, že k němu Raja Koduri z AMD nastupuje, aby dělal senior viceprezidenta a zároveň šéfarchitekta nově ustavené divizi Core and Visual Computing Group. Kromě toho má také jako generální manažer řídit iniciativu „edge computing“ řešení. Pod tím se rozumí výpočetní prostředky (CPU, GPU), nasazené v zařízeních, které potřebují analyzovat data s vysokými nároky – přestavte si například výkonnější procesor či GPU v medicínském zařízení typu cétéčka, v dronu, semaforu, kameře, IoT smetí nebo ovšem automobilu… V podstatě tedy přenesení silnějších procesorů nebo grafik ze servrovny či pracovní stanice do embedded zařízení.

Intel bude dělat samostatné grafiky, svět se otřásá v základech

Ovšem to nás tak nezajímá. Důležitější je, že ona Core and Visual Computing Group se zaměří na rozvoj oněch podceňovaných integrovaných grafik Intelu. A teď pozor: podle tiskové zprávy (takže nejde o žádné „možná“, ale natvrdo slíbenou věc) má Raja Koduri rozšířit záměr Intelu z integrovaných grafik na svébytná samostatná GPU a „highendové grafiky“ pro širokou škálu použití.

raja-koduri-intelTento detail je ještě větší zemětřesení, než přechod Koduriho k přímé konkurenci v kontextu jeho působení v čele divize Radeonů v AMD. Pokud se mu totiž tento cíl podaří úspěšně splnit, může dalekosáhle přetransformovat počítačový průmysl. V prvé řadě ten herní, kde by se najednou místo dvou tradičních hráčů dalo vybírat ze tří. I když samozřejmě uvidíme, jak se Intelu podaří zvládnout neustávající boj s ovladači, kdy dnes prakticky každá hra potřebuje vlastní opravy chyb a optimalizace. Toto bude asi běh na dlouhou trať, Intel zde zatím moc pozici vybudovanou nemá.

Ale kromě toho se Intel patrně pokusí probít i do profesionálního trhu a co je možná ještě důležitější, do toho výpočetního. V TZ se mluví o výpočtech, grafice, multimédiích, zpracování obrazových dat a také umělé inteligenci. Výkonná samostatná GPU vzniklá vyškálováním architektury používané v současných čipech na podstatně větší „šířku“ (ve smyslu použití mnohem většího množství jednotek EU) by mohla být i docela mocnými akcelerátory „GPGPU“ neboli obecného výpočetního kódu přes OpenCL.

Tohoto by se možná měla docela bát Nvidia. Ta si z výpočetní oblasti, v poslední době rozšířené o strojové učení neuronovými sítěmi, udělala výnosný byznys a její vedení, jakož i investoři právě v něm vidí největší příležitost pro její další růst. Její ambice ve výpočetní oblasti byla i konkurovat v serverech Xeonům, takž vstup Intelu na trh GPU je možná i odpověď právě na to. Pochopitelně ale až pár následujících let ukáže, zda se zde Intelu podaří Nvidii ohrozit a něco z tohoto koláče jí sníst. Na druhou stranu si zde musí dát pozor i AMD, aby se z dvojky nestalo zaostávající trojkou, soupeření tří hráčů může být totiž o hodně ostřejší situace než panuje dnes.

intel-kaby-lake-lga-1151-cpu-procesor-1600

Událost dekády

Myslím, že toto bude bezpečně hardwarová událost roku, byť totéž lze asi říct i o CPU comebacku AMD s architekturou Zen (obě tyto „pecky“ jdou různými směry a mohou tak koexistovat). Příchod Intelu na trh samostatných grafik je ale z hlediska svých možných dopadů největším přelomem této dekády ve světě PC a hardwaru nejen pro hráče. Ono lze říct, že se Zenem se AMD toliko může vrátit tam, kde už bylo v roce 2006, ale ostrý vstup Intelu na grafický trh by byl něco úplně nového. Pokud tato iniciativa nevyšumí, tak by v jistém směru šlo i o „událost století“ v PC hardwaru, přirozeně pokud tím stoletím míníme jen jeho dosavadních 17 let. Ovšemže na rozdíl od Zenu bude trvat delší dobu, než se tato revoluce rozvine. Kdy by se GPU made in Intel mohla objevit na trhu? Nevíme, ale bude to asi trvat roky.

Pro pořádek je ještě třeba říci, že samostatné GPU Intelu není úplně bezprecedentní. I pokud pomineme nakonec opuštěné grafické ambice čipů Larabee, z nichž se staly jen čistě výpočetní Xeony Phi (jejichž první uvedená generace ještě ale stále měla pro grafiku potřebný hardware), Intel již jednou samostatné grafické karty vyráběl a prodával. Šlo o akcelerátory Intel 740 z konce devadesátých let. Ty celkem rychle zapadly, ale ne bez následků – byly totiž základem, na nichž Intel začal postupně budovat své integrované grafiky.

Grafika Intel 740 (Zdroj: VGA Legacy. Tato by měla být ze sbírky Vlaska, který nám o vývoji grafik v minulosti napsal sérii článků: viz díl 1, díl 2, díl 3)
Grafika Intel 740, krátká GPU/VGA epizoda z devadesátých let (Zdroj: VGA Legacy. Tato by měla být ze sbírky Vlaska, který nám o vývoji grafik před pěti lety napsal sérii článků: viz díl 1, díl 2, díl 3)

Rajova rehabilitace?

Mimochodem, toto prakticky jistě znamená, že Raja Koduri nebyl z AMD vyhozen. Ačkoliv se na fórech a mezi vámi považuje jeho působení za neúspěšné, přední novináři z užšími kontakty byli v tomto spíš opačného názoru. Problém s kritizováním Koduriho je hlavně v tom, že vývoj čipů trvá několik let a má dlouhou setrvačnost. Plus už v době, kdy začal grafické divizi šéfovat, na tom nebyla dobře a trend byl negativní. Tudíž to, jestli jí pomohl nebo uškodil, se asi dozvíme až podle jejího budoucího vývoje. Ale v tom, že hned po rezignaci má místo u mnohem většího a bohatšího konkurenta, máme myslím už dnes doklad, že z firmy odešel z vlastního popudu a předním vchodem. A tudíž je taky pravděpodobné, že s jeho prací asi AMD je spokojené a pravděpodobně by si ho i rádo ponechalo, kdyby jen mohlo. Vzhledem k tomu, jak ambiciózně tento plán Intelu vypadá, ale také asi nešetřil a Kodurimu nabídl o hodně lepší podmínky, plus pochopitelně velkou pracovní výzvu, což může na podobné lidi silně zabírat.

Intel v zprávě o jeho přijetí nešetří chválou a označuje ho za „jednoho z nejzkušenějších, nejinovativnějších a nejrespektovanějších vizionářů grafických a systémových architektur“. Koduri zase na oplátku přidává, že si Intelu vždy vážil coby technologického lídra a v minulosti s ním měl produktivní pracovní vztahy (což se může týkat fungování Radeonů na platformě procesorů Intel, ale také jeho předchozího angažmá v Apple, kde vedl grafické záležitosti předtím). Podle Intelu by měl oficiálně do práce nastoupit během pár týdnů, někdy začátkem prosince. V následujících letech tak bude zajímavé nejen sledovat to, kam se po jeho angažmá vypracují Radeony, ale jakou jim dokáže vybudovat konkurenci v působišti novém…

141 KOMENTÁŘE

    • Na to mají určitě konkurenční doložky. Já si spíše myslím, že Koduri bude „trojský kůň“ AMD v Intelu a bude „dohlížet“ na implementaci technologií AMD do intelích APU.

      Ona totiž ta časová souslednost Kaby-G + odchod Koduriho něco napovídá.

      Osobně si totiž myslím, že dohnat v grafikách AMD a nVidii prakticky nelze, protože Intel logicky narazí na IP překážky, které mají obě společnosti vystavěné (a navzájem si je vyměňují.) Intel tuto výhodu nemá a podle mě výsledkem bude „deal“, kde AMD si protlačí do Intel APU svá GPU a získá tím dominanci, intel tím dorovná výkonové nedostatky vůči APU AMD a jediný kdo ostrouhá, bude nvidia. Tohle je IMHO „plán hry“, která se bude nyní hrát.

      Samozřejmě se mohu mýlit, ale nic jiného nedává moc smysl. Intel s AMD mají k sobě historicky blízko (platforma x86 je jejich společné dítko), tak bych se ani nedivil, kdyby takto společně posunuli „svou“ platformu zase kousek dál.

      • Apple si také navrhlo vlastní GPU, ale pouze pro svůj vlastní hardware, takže to je něco jiného. Samsung se také pokoušel o vlastní GPU a co si pamatuju, tak nakonec dospěli k závěru že by stejně museli zaplatit za nějaké patenty….

        Samostatné GPU od Intelu (alespoň ve smyslu univerzální GPU) je IMHO utopie, leda by jim nevadilo zaplatit všechny patenty Nvidii a AMD…

        Vidím to spíš a nějaký profi produkt ve smyslu pokračování Larrabee , Deep Learning, Tesnor, double precision, atd.

        • Jj, na 99% to budou nejake vypocetni karty. A hernich, jak nekdo doufa, se nikdy od Intelu nedockame. Nejvetsi problem hernich karet jsou ovladace. Ne ze by jich Intel nebyl schopen, ale musel by si poridit pekne velke stado programatoru jen a jen na tento ucel.

          • Presne tak. Rozvoj herniho knowhow ktery ted intel nema, je na dlouhe roky a dlouhe miliardy dolaru.

          • Proto možná vzali Koduriho, ten je právě nejvíce oceňován, jak dal dohromady a částečně znovuvystavěl oddělení v AMD.

          • možná budete Intelem překvapeni … podle mého se tohle vařilo hodně dlouho a ani Raja ani Intel nebudou začínat „na zelené louce“

        • IP a patenty na překážku nejsou.
          Oni tu technologii vyvíjí dvacet let taky, architektonicky teď docela drží krok, takže IP, patenty, to mají taky. Jen zatím neměli zájem to vyškálovat na větší rozměr. To se jim klidně nemusí úspěšně povést napoprvé, ale že by na to neměli, to fakt ne.

          Co jim realisticky bude bránit v rozletu, jen ten komplex ovladačů a optimalizací (ke třeba Nvidia skoro přepisuje každou hru a vláčí to v tom balíku…).
          A potom potenciálně můžou narazit na to, že se jim nebude dařit přecházet na nový proces tak rychle jako konkurenci, pokud se Intelu nepodaří znovu nastartovat vývoj výrobních technologií a vrátit ho na potřebné tempo. Což za tři roky třeba už může mít splněné.

          • Honzo, sleduju grafiky Intel už roky, právě od „bájné“ i740. Od té doby byli vždy jen followeři, a to dost pozdní. Fail jménem Larrabee si doufám taky pamatuješ, do toho nalili peněz jak šlupek a výsledek velké nic.

            IP není problém když na něm nikdo nebazíruje a naopak se spolupracuje. Ale pokud by šlo o konkurenci, vsadím se, že AMD i nvidia vystrčí drápy velmi rychle a účinně.

            Ovladače samy o sobě jsou pak zcela jasně showstopper.

            Z mého pohledu je platforma x86 vystavena faktoru zmenšování trhu, tučná léta má za sebou. Je tedy logické, že se Intel s AMD opět spojí, jako to udělali v 70. letech při rozjezdu a společně budou čelit změnám trhu. To umožní oběma společnostem přežít a zároveň si ponechat možnost si konkurovat na trhu, což jej posunuje vpřed.

          • Ta aliancia vzhladom na tazkopadnost oboch firiem dopadne skor ako PowerPC, ale to by neboli AMD fans, aby v tom (uz zase) nevideli pad Nvidie. 🙂 Naposledy som cital, ze bude z „PC vystipana“ a je preto v zufalej situacii (pretoze ma Amdede kompletnu platformu) asi tak niekedy v roku 2005. Myslim, ze si to uz v nicom nezada s „PC gaming is dying“ a „Rokom Linuxu“ 🙂

          • CNN: Uvidíme. Celou dobu to prezentuju jako hypotézu, nikoli jako fakt.

            Nicméně to co se odehrálo na poli čipsetů je všeobecně známo, tehdy své čipsety uzavřeli ve velmi rychlém sledu jak Intel, tak AMD, což mělo naprosto drtivý dopad. AMD samo by to nezvládlo, ale pokud se opravdu v tomto spojí s Intelem, bude to IMHO pro nvidii docela oříšek. O „těžkopádnosti“ bych v jejich core businessu určitě nehovořil BTW.

            P.S.: Psal jsem o případném „ostrouhání“ nvidie, což je zcela jasný fakt, protože v lowendu se prodávají její mobilní řešení poměrově nejvíce. Ale možná po tobě chci moc, a ty umíš jen rejpat a ohánět se s „Amdede.“

      • plan hry ve tvem podani je nesmyslnej, samotnej HW je pro Intel nedostatecnej, to co dela dnes dedikovane grafiky „grafikama“ je ta SW cast, a kdys pominem herni sferu, tak ani ve vypocetnich kartach by to Intelu asi mocnepomohlo a potrebovali by hlavne SW ekosystem, a pokud by neco takoveho chteli, meli by spis sahat po lidech z Nvidie a spise po tech co se motaj v oblasti ekosystemu

        • Proč by měl být nesmyslný? SW část (drivery) přece bude zajišťovat AMD, možná kromě Intelího kompileru, který by mohl začít podporovat „nativně“ HSA. Vše ostatní jako OpenCL apod. už tu přece je.

          Tady navíc nejde o „výpočetní karty“, ale o prostou akceleraci. Dle mého názoru se zopakuje příběh (prvního) matematického koprocesoru AMD9511, který prostě intel „chtěl“ a na jeho základě vznikly pozdější i8087 a další. Třeba je je slepá větev, ale já si myslím, že jde o logický vývoj, kdy některé funkce CPU převezme specializovaná jednotka (grafika) – toto proběhlo na x86 i ARM platformě už několikrát a většinou velmi úspěšně.

          A protože se to dostane do stavu,kdy oba významní výrobci x86 budou mít k dispozici stejný „koprocesor“, nebude to bránit k obecnému přijetí rozšíření „instrukční sady“ celé platformy (podobně jako tomu došlo u x86-64).

          Jak už z předchozího vyplynulo, IMHO jde o velkou hru. Je to teorie, nemám na to důkazy, jen indicie a analogie z minulosti.

          • „Vše ostatní jako OpenCL apod. už tu přece je“
            OpenCL je len základ. Nad niečím takým by museli ten SW ekosystém vystavať. Napríklad taká CUDA nie je iba programovací jazyk, ale platforma so SW balíkmi a podporou. Mne osobne sa zdá, že to, čo je vystavané okolo CUDA je proste na míle ďaleko oproti tomu, čo by musel Intel vyrobiť okolo OpenCL. Nemám s týmto ale osobné skúsenosti, takže sa mi to ako nezinteresovanému môže takto iba javiť.

          • Tynyte, ty si si spíše raději nic nemysli, potřebuješ nutně psychiatra … ty „koni“ :DDD

          • MarekNR: Ano, stejně jako je „základ“ jen CPU. 🙂

            CUDA je high-level věc, neříkám, že není nepotřebná, ale vem si to z druhé strany: dům se staví od základů. Pokud se za rok prokáže, že Intel i AMD mají STEJNÉ možnosti (tj. set instrukcí a low-level funkcí), docela věřím tomu, že „někdo“ (může to být Intel, AMD, nebo klidně třetí strana) na trh uvede API, které bude s CUDA funkčně srovnatelné, protože to bude mít smysl – nepůjde jen o karty AMD s relativně malým podílem, ale o daleko větší množinu hardwaru. A to je to, o čem píšu od začátku.

      • Ty jsi fakt expert. V Kalifornii jsou konkurencni dolozky nezakonne. Proto muze jit ke konkurenci hned. A tomu „opustaku“, ktery mel na par mesicu, se rika garden leave a je to ochrana firmy pred akcemi zamestnance, ktery byl propusten. Normalne mu po tu dobu plati, protoze to je vyrazne levnejsi, nez potencialni skody, ktere by mohl napachat. Mel tak nekolik mesicu volneho casu na vyjednavani s Intelem a na definovani vsech tech cilu, zminenych v clanku. Kdyby chtel odejit sam, nebyl by na „opustaku“, ale stravil by posledni mesice predavanim agendy. Takhle to v nasem oboru bezne funguje.

        Fakt by ses mel pokazde nejdriv zamyslet, nez neco reknes. To same plati o autorovi.

        • Já se zamyslel, a myslím, že to je celkem jasný. Tohle nevymyslel Raja za měsíc. Tohle je hodně ambiciózní cíl a Intel by si nevybral na jeho vedení někoho, koho náhodou zrovna vyhodili pro neúspěch. Ta pozice byla připravovaná evidentně dýl a Raju tam tahali oni předtím, než rezignoval.
          Podle mě se ten měsíc rozmýšlel, pak kývl a možná tam byla i ještě nějaká doba přidaná aby zpráva byla líp načasovaná pro AMD (až po tom Kaby Lake-G). Ale jsem si ne 95 % jistej, že dal vale on jim, ne oni jemu.

          Na ten tvůj výklad mi to fakt nesedí. V takových případech se člověk objeví někde jinde až po pár až několika měsících, a obyčejně to je na méně významném nebo vzrušujícím postu…

          • Jeste je ale mozne, ze byl jeho odchod u AMD domluveny. Nasvedcovali by tomu i ty 3 mesice volna, ktery se na to predavani opravdu hodi. Potom ten post, kde se mluvi, ze Raja chtel odejit uz drive (poku to neni kachna, ale ted se zda ze ne) a ze mu byl nabidnut post sefa Graficke divize, aby zustal (osobne moc nevim proc).

      • Jenže si vem, ty REBELe, jak když má AMD, stejně dobrý procesor, a když bude, mít, stejně, dobrou grafiku, jenom jako Intel, tak sleduj, kolik lidí, radši, si stejně, koupí, Intel jak to píšou na ČESKých DISKUZích, Bojím, bojím o AMD, tak,. něco se prodá AMD, kdyžtak, sníží výrobu, a jestli bude mít prachy, z těch Grafik v procesorech Intel, tak pak nižší výroba zase nebude AMD tak vadit, tak snad, by to jít mohlo i když kdo-ví, celkem, do-cela, zase, tedy! 🙂

  1. Je nezvyklé, ak v IT branži, odíde šefinžinier priamo k najväčšiemu konkurentovi bez toho aby mal pauzu pár rokov alebo aby v tom nebol nejaký vzájomne výhodný obchod…tam bude ešte niečo o čom sa ešte teraz nehovorí a výjde najavo možno až za nejakých 5-7 rokov.

    • Samozrejme, kdyby mel Koduri pro AMD takovou strategickou vahu, nepusti ho za zadnou cenu, a kdyz, bude se pet let moct venovat akorat zahradnictvi, jinak ho pravnici sezerou. Pravda bude, jak uz to byva, jednoducha. Koduriho i s Vegou hodilo amd pres plot intelu jako mrsinu. Tu mate, jestli to chcete. Takove monstrozni ponizeni jsem v byznysu jeste nevidel. Lisa je poradnej tvrdak, cinske geny se nezaprou. Cinani Indy pohrdaji. Takove zachazeni si snad Koduri ani nezaslouzil.
      Takove ty poudacky, „bude velkym prinosem“ a „velky vizionar“ maji stejnou hodnotu jako Koduriho dopis na rozloucenou. O tomhle prechodu totiz musel vedet minimalne v dobe, kdy uvedl Vegu.

          • Samozřejmě dá, pokud tě nová firma podrží a zaplatí případné pokuty.

          • Velmi hloupy argument. Pokud si „nova firma“ hodla nasadit do tymu na klicovou pozici podvodnika, co nedodrzi dohodu s predchozi firmou, a udela to kdykoliv znovu, tak jiste. Nehlede k tomu, ze by „nova firma“ zcela jiste celila zalobe o zneuziti knowhow „stare firmy“. Tahle zaloba s prebehlym zamestnancem tu pred lety byla propirana.
            Neco takoveho je zcela nepripustne pro obe strany. Prechod koduriho byl naplanovan s vedomim jak amd tak intelu. I s vedomim Koduriho, ktery rozhodne na vyber nemel.

          • Hnízdo u toho byl a koukal jim přes rameno když to podepisovali. 😀

          • Když ta firma je Intel, jedna z nejbohatších a nejziskovějších firem na světě, která naprosto určuje trendy v dané oblasti a všichni, i její konkurenti jsou na ni, alespoň z části, závislí, tak si může dovolit cokoliv.
            Jak to ve skutečnosti bylo nevíme nikdo a uvidíme, jestli se to vůbec někdy dozvíme.

          • Konkurencni dolozky ma ve smlouve kazdy, zejmena klicovy pracovnici s deep insight. Takze tenhle tzv. prechod byl ucinen se souhlasem obou firem, o tom neni vubec sporu.

          • Já také předpokládám, že je to po vzájemné dohodě, ale nevěřím, že prostě AMD zahodilo grafickou divizi Intelu, což tu naznačuješ. Ale nevylučuji ui jinou variantu, že prostě Intel zaplatí za Koduriho ty pokuty z kobkurenční doložky, I to se ve světě stává.

          • O tom je kua sporu. Víš úplný lejno. Koduri měl na Su páky a mohl trvat na vynechání konkurenční doložky.

            „Let’s start with the tension. Koduri was able to wrestle control of the graphics division away during AMD’s last leadership transition after threatening to leave the ship and take a role at Intel, something he’s not shy about telling his AMD colleagues. Lisa Su caved and Koduri got the job.

            Now what we have is a dysfunctional and acrimonious relationship between the CEO and the head of the Radeon Technologies Group. One just has to look at the uncomfortable interaction between the two on the stage at the recent Game Developers Conference „Capsaicin“ event and the body language says it all.“

            HardOCP 2016

          • jfb 9.11.2017 at 10:59 „AMD zahodilo grafickou divizi Intelu, což tu naznačuješ.“ Vega neni graficka divize.

            Aznohh 9.11.2017 at 10:59 Nemuzu se v tvem prispevku docist o tom, ze si Koduri vymohl pravo odnest si bez souhlasu amd svou ctenou zadnici i s knowhow k hlavnimu konkurentovi, kdykoliv se mu zamane.

          • Podle mě buď při podpisu smlouvy s AMD trval na vynechání konk. doložky a Su si ho chtěla udržet za každou cenu, tak mu vyhověla (Intel ho evidentně chtěl už delší dobu, tak si Raja nechal zadní vrátka) a nebo jde o barter obchod precizně domluvený mezi oběma firmami. Vzhledem k tomu, že spolu nyní spolupracují, tak to vidím spíš na tuhle variantu.
            Jeho 3 měs. dovolená kvůli rodině blabla byl samozřejmě fake, stejně jako jeho dojemný dopis na rozloučenou.
            Tak jako tak, celou pravdu se těžko dozvíme a prohlašovat někde v diskusi, že je to zcela jistě tak a tak může jen idiot.

          • Aznohh 9.11.2017 at 11:31 Tak to jsem rad ze jsme se projednou shodli.
            “ jde o barter obchod precizně domluvený mezi oběma firmami. Vzhledem k tomu, že spolu nyní spolupracují, tak to vidím spíš na tuhle variantu.“

            hnizdo 9.11.2017 at 10:05 Prechod koduriho byl naplanovan s vedomim jak amd tak intelu.

          • @Aznoh.. ta pasaz o tom vynuceni si postu a nevrazivosti mezi nim a Su je zajimavy. Spise to ale ukazuje Koduriho v negativnim svetle. Pokud uz chtel pred tim odejit, bylo by zajimave vedet, co byl vlastne duvod toho, ze jej Su nenechala odejit. Pokud pracoval na postu „CEO“ graf. divize, tak moc technicky do toho kecat nemohl, na to jsou jini a proto mi docela unika smysl, si tam nechavat cloveka, ktery uz ma jasne zajeci umysly. Jeste je mozna i varianta (konspirani :)) ) ze treba Kodura chtel post CEO AMD, ale dostala to Su…coz opet, Kodoruhiho neukazuje v prilis pozitivnim svetle. Ostatne vysledky taky ne, at uz to byla pro Koduriho souhra nestastnych okolnosti a nebo ne.

          • Hnízdo, tentokrát ti musím říct i já, že plácáš kraviny … Raja má knowhow v hlavě, na to žádná konkurenční doložka neplatí … co nepokryjou patenty, je k dispozici … dneska plácáš jako TYNYT, tomu to jede, ten má ve všem jasno, prý „velká hra“ … velká hra to je, ale v jeho pomatené hlavě …

          • tombo, tebe je tady škoda, ty jsi radil i Hitlerovi … neplácej kraviny, nespekuluj a počkej … nebo si dej tabletky a nesmrď tady …

          • gogo..vis co je to smrad? :)) To je napriklad nekdo, kdo obhajuje Stalina. Tim padem obhajuje take vrazdy, ktere se na jeho popud staly. Tim padem je to hnedka a hnedka jak znamo smrdi…

          • ps: a pokud ti to neni prijmne, tak laskave prestat rypat svymi komentari nebo ti tu zacnu rikat jeste uplne jinak

          • gogo1963 9.11.2017 at 12:31 nerozumim ti. konkurencni dolozka je o tom, ze zamestnanec nesmi uplatnit to co ma v hlave (to co ziskal u materske firmy) u konkurence.

          • Tombo, opravdu jen naprostý idiot plete politiku do těchto sfér, když mu dojdou argumenty a opravdu jen oberidiot může tvrdit, že jakýkoliv člověk „popudil“ jiné k likvidaci podle tebe desítek milionů … matematika asi nikdy nebyla tvojí silnou stránkou, debil jsi, debilem i zůstaneš …

          • Hnízdo, nastuduj si, zjisti si, co je „konkurenční doložka“ 😀 Uděláš dobře …

          • https://cs.wikipedia.org/wiki/Konkuren%C4%8Dn%C3%AD_dolo%C5%BEka

            Konkurenční doložka v pracovním právu je smluvním ujednáním mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, které omezuje výdělečné činnosti zaměstnance po skončení zaměstnání, maximálně však na dobu jednoho roku (CR). Může se vztahovat pouze k pracovní činnosti, která by byla shodná s předmětem činnosti zaměstnavatele nebo která by vůči němu měla konkurenční povahu. Součástí konkurenční doložky je závazek zaměstnavatele, že poskytne zaměstnanci přiměřené peněžité vyrovnání. Předmětem závazku je ochrana předmětu činnosti zaměstnavatele (know-how) pro dobu po skončení pracovního vztahu zaměstnance.

            O tom celou dobu mluvim.
            hnizdo 9.11.2017 at 9:00
            Samozrejme, kdyby mel Koduri pro AMD takovou strategickou vahu, nepusti ho za zadnou cenu, a kdyz, bude se pet let moct venovat akorat zahradnictvi, jinak ho pravnici sezerou.

          • hele tak si vyber. nejdriv ze na know how dolozka neplati, pak si ji mam nastudovat, a ted kdyz je to rpesne jak rikam, tak jako ze jo, ale ji nepodepsal.

          • hnízdo, já nikde nepsal, že na know how konkurenční doložka neplatí a taky není doložka jako doložka. Pokud si myslíš, že je to formální dokument platícící pro všechny stejně, pak asi ne …její obsahem může být cokoliv …

          • Ja ti velmi dekuji Gogo, ze na mne nebudes priste reagovat 🙂
            Preji hezky den

          • Pánové nechte ty urážky a útoky. Musel jsem to mazat.
            DTTO ty zločiny komunismu – tu a tam pro osvětu dobře, nic proti tomu. Ale když se to vytahává jako argument ad hominem na nškoho a pořád, tak mi to tedy nepřijde normální.

          • @Jan Olsan.. to je v poradku. Ja jsem rad, ze jste to smazal.
            Mi osobne to neni prijemne a nemam rad takove podpasovky, ale nenecham do sebe neustale rypat pri kazde prilezitosti.
            🙂

          • No jo, ale na to by se asi mělo říct, že „Co nechcete aby jiní dělali vám, nedělejte vy jim.“ IMHO je teda lepší v takovýchhle diskusích ignorovat, mlčet a nereagovat, když se to tak vyvíjí.

      • Tito PR hlavouni megakorporatov o technike produktov, ktorym sefuju, nevedia zbla nic, ich uloho je smerom von chvalit a slubovat a smerom dnu rozosielat imbecilne emaily, kedy to ma uz byt ako hotove. Pokial si AMD postrazilo, aby im nevykradol hard-disky s pracou skutocnych bezmennych inzinierov, co robia realny navrh, jeho odchod nie je hrozba ani v najmensom.

        • Tak to jsi úplně mimo. Tito „hlavouni“ možná neumí navrhovat čipy a nejsou mikroelektronici, ale rozhodně moc dobře vědí, jak si jejich produkty stojí a jak dobré či špatné jsou.

          A pokud se to týkalo přímo Koduriho, tak ten má vystudovanou elektrotechniku, tudíž nejspíše ví víc, než si myslíš.

    • Ja len chcem vidieť ten cringe marketing pod jeho vedením. 😀 AMD sa zmohlo len pár tweetov ale Intel by s tým mal trocha iný dosah. 😀

      Inak to bude ako s procesom. 16nm označovali takmer za odpad ale teraz ako to majú v tých Nervanách tak trepú ako to je efektívnejšie a výkonnejšie ako 12nm Volty.

      • o herních GPU se přímo nemluví, pouze o výkonných GPU a ani bych se nedivil kdyby jim šlo pouze o profi segment.
        Spíš půjde o jasné pokračování Larrabee nebo nějakých Deep Learning karet, ale herní grafiku, která by konkurovala zavedeným firmám jako Nvidia/AMD to je dneska už skoro nemožné. V minulosti se o to pokoušelo už více firem a všechny failnuly….

          • To že Intel niečo ukončil tu nehrá rolu. Proti Nvidii má Intel presne to isté, čo predtým. Nové Xeony s AVX512 majú podobný hrubý výkon ako tie nízko taktované mnohojadrové Xeony Phi.

          • Koduri může mít v hlavě naprosto novou grafickou architekturu, něco úplně jiné, než mají dva konkurenti …

          • No v těch vyjádřeních se skoro naznačuje něco jako unifikace a tak (Fusion?), ale čert ví.

            Taky si všimněte, že se ta divize má v názvu Cores, jako by v ní mělo jít i o CPU jádra… takže možná se ještě dozvíme zajímavější věci.

          • jsem zvědavý na vaše posty po nějaké době, kdy se ukáže, že profi segment byl myšlen jen tak na okraj …

  2. BTW to že někdo přestoupí do jiné korporace na místo šéfa vývoje ještě nedokazuje, že ten člověk je opravdu schopný a stejně tak to nedokazuje to, že odešel z vlastní vůle a jeho odchod nesouvisí se zpackaným uvedením Polarisu a Vegy. Tyhle „přestupy“ se dějí ve světě byznysu neustále a vzhledem k vásledkům, kterém Koduri předvedl v AMD bych s tím nadšením raději brzdil.

  3. stačí si přečíst ty žvásty co napsal o Vega :

    „What we have done with Vega is unparalleled. We entered the high-end gaming, professional workstation and machine intelligence markets with Vega in a very short period of time. The demand for Vega (and Polaris!) is fantastic, and overall momentum for our graphics is strong. “

    bez komentáře…..

    • Ono jeste lepsi je se podivat na jeho rozluckovy dopis, jake kidy pise tam…
      „Soustřeďte se pevně na roadmapu našich produktů!
      Splňte cíle, které máte stanovené!
      Udržte si kulturu nadšení, vytrvalosti a hravosti [Passion, Persistence and Play]!
      Ať je na vás AMD hrdé!
      A já také!
      Váš Raja.“
      Na to, jak byla Veka marketingove snad nejhure uvedeny produkt, tak tady je to ucebnicova ukazka marketingovych kidu…:)

    • Však je to pravda. o.O

      Před Vegou neměli proti 1070 a 1080 vůbec nic a ani v profi segmentu neměli high-end. To byla katastrofická situace.. Pro AMD byla Vega (i Polaris) skutečně úspěch.

      Polaris je skvělý (v současnosti jasné 480/580 > 1060) pro mainstream hráče. A Vega sice nedokázala překonat konkurenci, ale to přece není ukazatel dobrého produktu.. Každý by samozřejmě chtěl, aby AMD uvedlo něco lepšího, než Nvidia, ale při tom výpadku ve vývoji, co nám zařídil Rory a škrty v rozpočtu, můžeme být rádi, že AMD je vůbec schopno v tom segmentu něco uvést. A že nedokáže konkurovat 1080 je jasné – je to jack-of-all-trades GPU, které musí pokrýt herní i výpočetní segment (tj. nedělá ani jedno optimálně a zaměření je spíše výpočetní) a to kvůli finančním problémům. Plán je ovšem dobrý – do budoucna pro výpočty Vega 20 s FP64 a Jiný čip (Navi) do herního světa (tam se dají očekávat nějaké zásadnější architektonické změny (poprvé od GCN1) a také absence speciálních výpočetních featur a tedy větší energetická efektivita.

      A že jsou AMD GPU vyprodány, to je pravda 😉

      • Vezmeme to odzadu.

        „A že jsou AMD GPU vyprodány, to je pravda“ diky mining manii. S kvalitou produktu to nema co delat.

        “ Každý by samozřejmě chtěl, aby AMD uvedlo něco lepšího, než Nvidia, ale při tom výpadku ve vývoji, co nám zařídil Rory a škrty v rozpočtu, můžeme být rádi, že AMD je vůbec schopno v tom segmentu něco uvést.“
        Toto ale vubec neospravedlnuje nebo nepodklada lzive „„What we have done with Vega is unparalleled. We entered the high-end gaming, professional workstation and machine intelligence markets with Vega in a very short period of time. The demand for Vega (and Polaris!) is fantastic, and overall momentum for our graphics is strong. “
        Kdyby rekli, tohle je vse co momentalne dokazeme, nebylo by co namitat.

        „Vega sice nedokázala překonat konkurenci, ale to přece není ukazatel dobrého produktu.. “ Tvl, co je tohle za zhovadilost? :)) Hlavnim meritkem o tom jaky je produkt je prime srovnani s konkurenci.

        „Plán je ovšem dobrý“ to byl Vega plan, alespon dle Koduriho, taky.

        • Veka aspon ta desktopova je kockopes. Jestli je to povedeny produkt vzhledem k moznostem, ktere AMD v dany moment melo, to se nedozvime. Treba je. Z hracskeho pohledu to uplne povedene neni. To souhlasi vicemene vsichni. Vzhledem ke konkurenci NV prisla pozde, ma vetsi spotrebu a vykonem ji stejne neprekona. Zase ma vyhodu v matematickych operacich a par zajimavych featurach. Proste trochu kockopes..56ka dobry, 64 na krev. Mozna ze jako integrovana, bude zajimavejsi a vice konkurencni.

          • No, vzhľadom k možnostiam AMD nemôžeme posúdiť keďže nevieme koľko presne USD don nej šlo ale oproti nVidii je herná Vega proste nepodarok, FAIL ako prasa.

            Možno pre niekoho prisilné slová ale tak Vega 64 prišla 15 mesiacov po konkurenčnej 1080ke, pri o 50% väčšom jadre, 100-150W vyššej spotrebe podáva rovnaký sotva o jednoty % vyšší výkon.
            Nereferencie stále nikde, ceny obzvlášť Vegy 64 divoké – cháp referenčná Vega 64 stojú rovnako/viac ako nereferenčné TOP 1080ky – Gaming X/Strix…

            Podľa mňa strašná kombinácia.

          • Ano, Vega 64 je dost epický fail, ale vypadá to, že samotná architektura zas tak špatná nebude. Ale ono to vpadá, že vše je důsledek minulého vedení AMD, které oficálně rozhodlo, že AMD jsou takoví loseři, že nemají na highend produkty. Naštěstí toto už je pryč, v CPU se to povedlo zvrátit i reálně a vydat Ryzeny, v grafikách se to asi nestihlo zatím zůročit.

          • @jfb mozna ze je zatim i trosku vic. Ten post Aznoha o nevrazivosti mezi Su a Kodurim, by taky mohl trosku napovedet. Ono kdyz ty vztahy nejsou dobre, tak se to odrazi samozrejme i dolu.
            Impuls v CPU se povedl, ted by to chtelo to i prelit do graficke divize. Mozna, ze na tom bez Koduriho bude lip 🙂

  4. Tak snad Intel vytvoří něco lepšího než byla GPU Intel 740, to byl můj nejhorší nákup vůbec. Ovladače byly naprosto tragický a ta karta padala snad v polovině her. Ale další výrobce herních GPU by se hodil.

  5. „“In this position, Koduri will expand Intel’s leading position in integrated graphics for the PC market with high-end discrete graphics solutions for a broad range of computing segments.“

    broad range of computing segments – to asi nebudou herní GPU …..

    • No, když si to přečteš, tak se píše o „spojení“ integrované a diskrétní grafiky pro široké užití. Když z toho vymlátíš markomštinu, tak z toho vyplývají několikery věci:
      1. Intel chce „integrované“ grafiky s vyšším výkonem pro široké spektrum užití ve výpočetní technice.
      2. O vyloženě herní GPU zřejmě nepůjde, konkurence stávajícího KabyG je „pouze“ entry herní segment
      3. Domnívám se, že půjde o implementaci HSA a „zkompatibilnění“ celé (resp. části, která to využije) platformy x86 v tomto ohledu.

      A když to vezmu hodně spekulativně:
      – Koduri odešel z AMD zřejmě v dobrém (rozhodně nešlo o tzv. prásknutí dveřmi)
      – AMD na Koduriho neaplikovala konkurenční doložku, i když šel přímo k úhlavní konkurenci

      ==> z toho vyvozuju, že jde o řízenou akci z obou stran.

  6. Souhlasim s hnizdem.

    1. AMD jsou totalni paka, nedali Kodurimu konkurencni dolozku a po Kodurim odejde do Intelu pulka RTG a Intel ziska dost skvelou grafickou divizi skoro zadarmo.
    2. Nebo je tocele habadura a Intel se s AMD domluvil o rozdeleni trhu s cilem likvidace NVidie. Do budoucna lze ocekavat herni grafiky Intel Vena a AMD Vega. 😀

    • Koduri jako takovy AMD chybet nebude. Problem ale muze byt, jak spravne pises, ze s sebou muze pretahnout dalsi lidi. To by uz AMD mohlo docela zabolet.
      Jinak, porad nezname detaily, takze bych byl ohledne dolozek a spol. opatrny. Koduri uz urcite neni zadna technicka „bedna“, k vuli ktere by melo AMD trpet, problem muzou byt ale odchod dalsich lidi.

      • Jestli mas pravdu, tak to velmi rychle budeme vedet.

        Ale uz to chapu, to je opravdu mozne. Predstavme si, ze Koduri vymyslel pomerne dobrou vypocetni kartu, Vega opravdu neni spatna na AI, udelaji se tam nejake zmeny a optimalizace, na ktere v AMD nebyl prostor a cas a hle Intel ma kompletni nabidku pro AI CPU i GPU oblast a muze v teto oblasti velmi rychle odstavit NVidii. Pro AMD, ktere si samo na oblast AI netroufa a v planech to pohrbilo, je to vitezstvi, protoze tim Intel pujde po krku NVidii.

        V samotnem AMD se co nejrychleji pokusi odprostit od toho herniho propadaku Vega a dneska uz jsou v situaci, ze vedi, jak moc dobre Navi je a ze jsou schopni natuklou NVidii dodelat. Takze AMD ted urychlene zveda finance do RTG a pokusi se o nemozne, vydat Navi spolecne s Volta. Navi pritom bude predevsim herni karta a AMD se bude orientovat na consumer oblast, maji RyZen a budou k nemu mit skvele Navi.

        Velmi odvazna myslenka, ale mozna dokonale dabelsky plan Lisy Su.

        • to blbost redmarxu. Pokud někdo půjde nVidii po krku tak bude šroubovat výkon nahoru co nejvíc půjde a né jen po troškách. Tím pádem by AMD ujel vlak úplně a pochybuju že by tady byla Navi která by zvládla 4K na 500FPS při spotřebě do 150W…

  7. Pochybuji, že by šlo o herní grafiky. Na to nemají ty roky ladění ovladačů, co mají AMD a nVidia. Tohle vidím na 16bit AI čipy, do kterých se Intel tak vměstnává. Takže za chvíli nabídce SOC s Xeonem, FPGA a čipem umělé inteligence a ovládne tím trh.

    Každopádně jestli tohle nebylo s AMD domluvené, tak je Koduri celkem „hajzl“, jestli to lze říct slušně. Vytvořil sice super výpočetní čip se skvělou funkcí cache, ale na prd grafiku pro mainstream trh a ještě s obřím zpožděním. Furt říkám, že kdyby s Polarisem uvedli die-shrink Fiji, bylo by to čekání na Vegu mnohem přijatelnější. Fiji byl mnohem méně náročný čip na návrh a menší proces by mu přinesl lepší efektivitu, než co má velká Vega. A možná i ty frekvence.

    • Computing je v trendu, takže primárně určitě ano. Ale kdo ví za pár let.. k herním GPU to už pak bude jen krůček a budget na to Intel má. Ten trh je taky slušně velký a bylo by hloupé toho nevyužít.

      • Ano, problém to bude. Nebo vy byste chtěl dělat ovladače pro novou grafiku, kde musíte opravit všechny bugy her řekněme tomu za 10 let? Což jsou hry stále ještě hrané. Víc už je retro. Ale tohle je prostě jak časově, tak ekonomicky dost náročné.

          • To si myslím je skoro jisté, že to bude na té jejich architektuře. Ona není nijak hrozná a právěže je to dobrá příležitost z ní relativně rozumnýma investicema dostat víc peněz.

            Hodně pochybuju, že Koduri byl dotažen, aby jim vymyslel novou architekturu. Lidi na téhle úrovni (dtto třeba Jim Keller) jsou manažeři. Nastavujou požadavky pro produkt, vymýšlí plán, investice, ale tu architekuru vyvíjí inženýři pod nima. Ono to zní jako že teda nakonec nedělají nic, ale tohle vedení je moc důležitá věc.

    • Intel do těch ovladačů ale může narvat spoustu pěněz. Podívejte se na jeho akvizici Altery, dal X miliard do podniku, který mu dává tržbu okolo 450 milionů/kvartál. To je celkem realizovatelné pro GPU byznys, ani zdaleka nemusí sežrat polovinu trhu, aby něco takového dosáhli. Intel se evidentně nebojí investovat, aby si rozšířil záběr, když se v PC trhu už nedá růst.
      Ale je pravda, že tyhle peníze asi nejvíc koukají v tom výpočetním segmentu, takže je možné, že na to budou zaměření.

      • Někdy ani všechny prachy světa nezmění danou věc. A zrovna ty drivery jsou krásný příklad, kdy Intel není schopen vydat ani plně funkční drivery pro ta svá integrovaná „prdítka.“ Jsem dost skeptický v tom, že by kdokoli, byť by to byl Koduri, byl schopen tohle doslova mávnutím kouzelného proutku změnit.

        A ten computing, ono to je taky dost ošidné. Jeden rok jsou to auta, další kryptoměny, třetí umělá inteligence.

          • R.I.P. intel 🙁 a taková dobrá firma to byla.

            Jak říkám, radši si koupím AMD CPU a AMD GPU hlavně aby to nebylo od Koduriho. I SSD disk si radši koupím někde jinde než od intelu.

          • Mně přijde nejúsměvnější, jak si lidé do strohého racionálního světa technologií stejně přenášejí osobní sympatie a antipatie. 😀

          • Crha, ty se znas s Kodurim nejak vic?

            Co kdyz udelal docela slusnou vypocetni kartu a protoze AMD nema na to, naskocit do AI segmentu, tak Vegu prodali i s Kodurim do Intelu.

            Mozna s nim pujde i nekolik Vega vyvojaru a AMD si ponecha jen tym Navi. Navic Lisa Su to schvalila, protoze ma informace, ze Navi bude radove jinde.

          • Redmaxi, proč ne, že … v CPU AMD udělalo Zenem díru do světa, alespoň takovou menší a pokud se něco nepokaká, ukrojí Intelu v procesorech nějaká procenta a nemusí tratit na grafikách …

          • myslete si co chcete, já stavět atomovou elektrárnu pro napájení počítače abych mohl pracovat ve wordu nechci.

          • koho zajímá nějakej herec z USA? Se prober, máš vymytej mozek ze Sorosových medií! Ano jsem rasista a xenofob a vůbec se za to nestidím, protože vietnamci, korejci a eskymáci mi vůbec nevadí a tak se necitím být nějak špatný.

  8. Docela šokující zpráva, ovšem míra šoku bude hodně záviset na konkrétní podobě produktů. Pokud to bude „jen“ pro výpočetní segment a vylepšení IGPU, tak to není až takový šok. Pokud by šli do herních grafik a třeba rovnou mířili až na hi-end, tak by to byl šok mnohem větší. Jsem zvědav, kam se to bude ubírat.

    Co se herních ovladačů týče, také si nemyslím, že by to byl při finančních možnostech Intelu neřešitelný problém. Je třeba si uvědomit, že Intel je násobně větší a bohatší firma naž AMD, nebo i Nvidia (té se sice extrémně daří, ale pořád je drobek proti Intelu), takže pokud by se rozhodl do toho jít po hlavě, tak by se mohly dít různé věci. Ovšem to by museli ve vedení usoudit, že herní grafiky jim stojí za velmi nákladnou a dost dlouhodobou investici (na začátku právě včetně nákladů na patenty, apod) a to si nejsem jistý, jestli opravdu udělají.

    Jinak intel HD graphics taky přece musí mít nějaké herní ovladače, ne? Tady si většina z nás staví herní PC a tyhle IGPU považujeme za zobrazovadla nejhorší úrovně, ale reálně je dost velká skupina lidí, která na nich hraje starší a méně náročné hry, třeba na ultraboocích, apod. Viděl jsem lidi hrát třeba na intel HD 530 hry jako Skyrim, CS:GO, WoT.

      • Tak on stacil pamflet o jeho konci v AMD. Stacilo precist prvni odstavec. Cituji: „Vzhledem k poměrně nestandardní délce dovolené se ihned objevily zprávy, že situace bude mít trvalejší charakter. A zprávy se do puntíku naplnily.“

        A pritom pred tema 2 mesicema vehementne popiral a kopal do lidi, kteri tvrdili, ze to zadna dovolena neni, ze to je pravdepodobne jeho konec v AMD. A ted nestydate napise toto.

        Ale to je presne ten jeho styl, kdy napise ze se presne potvrdilo to co uz davno tvrdil. A kdyzs mu nekdo dohleda ze to neni pravda, tak ho jednoduse ubezdusi. Je to jen obycejny zakomplexovany maly hajzlik.

  9. Jen tak na okraj… jsem teď ještě víc přesvědčenej, že Raja Koduri není žádnej diletant a že Intel taky ví co dělá, když ho přetáhl.

    Všimněte si, že tu zdrcující kritiku většinou hrneme takhle my, co v tom oboru neděláme, nemáme tam kontakty, s těma lidma jsme se nikdy ani zdálky neviděli,.
    Na twitteru jsem kromě takové té americké novinářské elity, co má to štěstí, že s těmahle lidma i mluví, viděl Koduriho pochválit třeba Davida Kantnera z RWT.
    A byl jsem teď trochu v debatě s jedním člověkem, kterej do toho IT průmyslu, programování a HPC aspoň trošku vidí a nasměroval mě stejným směrem. Lidi, co někdy Koduriho potkali, na něj mají pozitivní názor a prej „je dobrej“.

    • „Pitomce“ takto vysoko už většinou nenajdeš, tady jde o prachy a akcie. A na to jsou všichni dost hákliví. I lidi jako Rory Read, na kterém spousta lidí nenechá nit suchou a za kterým zůstala z dnešního pohledu docela spoušť, jsou v reálu velmi schopní, jen jim nevyšla jejich strategie. To pak odlišuje ty schopné a „neschopné.“

      Kodurimu se musí třeba nechat, že umí jednat s lidma, to je vidět na první pohled, a to je IMHO na této pozici asi to nejdůležitější, kromě znalostí potřebných v oboru.

      • No Tynyte nevim. Vysoky post neni zarukou toho, ze to neni pitomec. Co jsem zazil vlastniky firem, tak muzu rict, ze vetsina byli velm pracoviti lide, ale chyby delali stejne jako kazdy jiny. Pak jsem zazil i sortu „kovboju“ a take to byl majitel. Nerizena strela, ktera byla schopna placnout kdekoliv cokoliv. Co se mu ale nedalo vzit, byl cuch na kseft…jinak ale nevedel vubec nic.
        Tudiz v patrech techto koroporaci, to bude podle mne o dost horsi, protoze vysplhat se az tak nahoru vetsinou znamena, ze musis neustale politikarit..a kdo politikari, tomu nezbyva cas na praci…

        • Pozor, ale ty píšeš o vlastnících firem. Tohle jsou všechno o řád až dva větší amrické akciovky, tam je to trochu jinak. Krom toho, takto vysoko je už skoro jedno, jak moc tomu rozumíš do detailu, protože stejně nemáš čas na nic jiného než high-level plan a management jednotlivých pracovních skupin.

          S tím politikařením taky nesouhlasím, to se odehrává spíše na úrovni středního až vyššího managementu, na úrovni velitele celé divize už moc ne.

          • To ja vim, ze jsou to velke akciovky. Ja jsem jen chtel poukazat na to, ze to nemusi byt zadni Einsteinove. Sice ten na vrcholu uz moc nepolitikari, ale nez se tam dostal, tak urcite musel, jinak by tam nebyl :))
            Ale jinak slouhlasim, ze tihle lide to ramcove zastresuji. Kdo si mysli, ze Kodura dava navrhy na graficke chipy, tak je trosku mimo :))

      • „I lidi jako Rory Read, na kterém spousta lidí nenechá nit suchou a za kterým zůstala z dnešního pohledu docela spoušť, jsou v reálu velmi schopní, jen jim nevyšla jejich strategie.“

        Jo, tohle bude asi pravda.

  10. V clanku trochu zavadzate a to najmä vetou „A stát se tak reálnou konkurencí pro karty Radeon a GeForce.“
    v TS a na predstaveni pre akcionarov sa hovorilo iba o vypoctovych kartach a nie hernych. Teda konkurencia pre Quadro a FirePro, respektive vyssie rady. Tu Intel skôr dobieha, pretoze ide o obrovsky trh a tocia sa v nom karty v tisickach Eur za kus, nie v stovkach ako pri hrach.
    Co sa odberatelov tyka: vzdy je jednoduchsie mat system od jedneho dodavatela, ako mat CPU Intel a VGA napr. nVidia aj kvôli buducemu supportu.

    Ak by predsa len Intel isiel do hernych grafik, tak aktualizovat ovladace podla mna nebude problem. Uz teraz zintenzivnili vydavanie novych driverov a trochu zapracovat nie je problem, navyse ked Intel neznamena iba CPU, VGA a chipsety do PC ale aj serverova oblast, kde sa neraz robi BIOS(respektive mikrokod CPU) na mieru zakaznikovi a to pri Blade Serveroch a pod.