Používanost Bravu meziročně vzrostla o 125 %. Co na to Opera GX?

Odhlédněme na chvíli od velkých prohlížečů, kterým je dnes už de facto jen Chrome. Bravu se v posledním roce dařilo velmi dobře a s číslem se chlubí také Opera GX.

8

O tom, že Chrome jasně dominuje webu, se zmiňujeme pravidelně. Jak se ale daří malým prohlížečům? S novými čísly se pochlubil Brave, prohlížeč rovněž založený na Chromiu, ale zaměřený na soukromí a hledání alternativního finančního modelu pro web. Podle prezentovaných údajů se produktu v posledních měsících daří oslovovat nové uživatele a uživatelky.

V květnu Brave používaly 15,4 milionu lidí. Jedná se o aktivní používání během měsíce. Podle výrobce se jedná o 50% nárůst od listopadu loňského roku, kdy vyšla verze 1.0. Meziročně ale jde rovnou o 125% nárůst. V absolutních hodnotách se samozřejmě bavíme o malých číslech, takže Brave zůstává silně minoritním prohlížečem. Pro srovnání, jen Microsoft mnoho let uvádí, že Windows pohání 1,5 miliardy počítačů.

Denně Brave použije 5,3 milionu lidí, před rokem šlo o dva miliony. Integrovaný reklamní systém, který byl spuštěn loni v dubnu, zaznamenal přes 1 500 kampaní, a to i od velkých firem. V říjnu jich bylo 400. Výrobce nicméně neuvádí objem finančních prostředků, kterým by se kampaně rovnaly.

Jaký máte vztah o prohlížeči Brave?

Tvrdí, že tzv. míra prokliku je 9 % oproti standardním dvěma procentům v internetové reklamě. (Tento údaj potvrzuje mj. HubSpot.) Vyšší míra prokliku ovšem automaticky nezaručuje výnosnější reklamní kampaň; toto z poskytnutého reduktivního údaje nelze vyhodnotit.

Komunita Opery GX

Necelý rok po uvedení tzv. herního prohlížeče se komunita Opery GX rozrostla na 3,4 milionu lidí. Opera neuvádí, že se jedná o používanost. „Komunita“ je ovšem pojem, který si můžeme vyložit mnoha způsoby. Tento typ prohlížeče byl nicméně od začátku mířen na úzkou skupinu lidí, nikdy se u něj nedal očekávat masový úspěch.

Výše uvedený údaj nicméně do kontextu zasadit můžeme – všechny prohlížeče Opery a Operu News dohromady měsíčně použije 360 milionů lidí. Na počítačích pak hovoříme o 73 milionech lidí. Opera GX i v tomto kontextu stojí na okraji. Prohlížečům od Opery se dlouhodobě nedaří expandovat a vydělávat, firma se raději přeorientovala na mikropůjčky, které jsou pro ni mnohem zajímavějším obchodem.

Zdroje: Brave blog | HubSpot | Opera Desktop | finanční výsledky Opery za Q1/2020

Používanost Bravu meziročně vzrostla o 125 %. Co na to Opera GX?
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů

8 KOMENTÁŘE

    • Ty reklamy nikdo nevnucuje (a rozhodne ne NAVIC), je moznost je nejen vypnout/zapnout, ale i nastavit si maximalni cetnost reklam. Reklamy narozdil od tech na webu (ktere Brave blokuje vcetne ruznych trackeru, i typu „Prihlasit pres Facebook“) nejsou invazivni (mala notifikace) a na oplatku uzivatel dostane par centu v kryptomene. Fajn je i moznost tuto kryptomenu automaticky kazdy mesic rozdelit mezi tvurce obsahu dle cetnosti uzivatelovych navstev. To je ten fer balanc, kdy sice je zaply adblocking, ale zaroven podporim weby, na kterych stravim nejvice casu.

    • Ano skutecne pouziva, najdou se i lidi, kteri maji radi sve soukromi ;). Ma spoustu super vlastnosti, treba pripojeni k siti Tor nebo integrace kryptopenezenky. Navic bezi na Chromiu, takze weby zvladne stejne jako Chrome. Neni pro vsechny a urcite neni cileny pro stejne klienty jako Google Chrome, to jeste neznamena ze to je „trapnost nad trapnost“.

  1. Brave používám – mám tam vypnuté všechny reklamní funkce, takže zbývá opensource prohlížeč, který nereportuje do Google. A až přijde Brave sync s end-to-end šifrováním, tak mi bude vyhovovat úplně (zatím tu je jen vypnutý starý).

    Tbh, pokud se někomu líbí koncept reklam, tak je to fajn, mně ne, tak jsem je vypnul. Nechápu, proč to všem tak vadí, když je Brave oss, mohou se podívat, jak ty reklamy fungují a mohou je vypnout (a v source ověřit, že Brave nesbírá data).