České e-shopy na Černý pátek manipulovaly s původními cenami i letos

0
black friday 1600
Ilustrační foto (autor: MAKY_OREL / Pixabay)

Letošní Black Friday byl rekordní. Jednak množstvím objednávek, jednak obratem a jednak také celkovou délkou nákupního šílenství. Tuzemské obchody si nevystačily s jedním konkrétním datem (Černý pátek připadl na 29. 11.), ale slavily prakticky celý listopad. Alza během té doby prodala čtyři miliony produktů a obrat činil 3,3 miliardy korun. Celá Mall Group (Mall, CZC, Košík…) utržila 4,7 miliardy korun. Čísla nejsou jen za Česko, ale všechny země, kde oba podniky působí.

HlídačShopů.cz, který sleduje historii cen a reálné slevy ve více než desítce tuzemských internetových obchodech, se na Černý pátek podíval trochu jinou optikou. Jakub Balada ve své analýze zjistil, že sledované e-shopy měly ve slevách více než milion položek. Ty tvoří jen asi dvě procenta celkového katalogu zboží. Průměrná výše uváděných slev byla 30 %, ta reálná pak okolo 20 %. Druhá zmíněná značí procentuální rozdíl aktuální ceny a nejvyšší ceny, za kterou se produkt prodával v uplynulých 90 dnech. Za uváděnou původní (přeškrtnutou) cenu se totiž produkty v mnoha případech ani nikdy neprodávaly.

Z analýzy vyplývá i to, že obchody se v některých případech pohybují na hraně či za hranou zákona, když během akce zvýší původní ceny, aby mohly lákat na vyšší slevu. Někdy se to týká jen jednotek produktů, takže jde nejspíš o nechtěnou chybu. Ale pokud se skokově navýší ceny u stovek produktů, už to zavání klamavými praktikami.

  • Velká trojka se oproti minulosti poučila, takže na Alze a Mallu zdražili opravdu jen jednotky produktů, na CZC ani jeden.
  • T.S.Bohemia během Black Friday uměle zvýšila původní cenu u 653 produktů.
  • Mironet má v datech největší nepořádek, takže vypočtené reálné slevy ve výši 14 % jsou dokonce vyšší než jím uváděných 12 %. Za to mohou i extrémní chyby jako televizor celý rok prodávaný na půl milionu, přestože jeho normální tržní cena byla desetinová.
  • Mountfield měl na Black Friday v akci 163 produktů s průměrnou slevou 63 %, ta reálná byla ale jen 26 %).
  • Mountfield dále 7. října plošně zdražil 816 produktů z 1100. U 751 došlo současně ke zvýšení přeškrtnuté ceny tak, aby výsledná sleva zůstala podobná. Jako příklad Hlídač uvádí motorovou pilu od Oleo-Mac, která ještě 6. října stále 7790 Kč (místo 14 990 Kč, sleva 48 %). O den později byla za 8590 Kč (místo 16 490 Kč, sleva 48 %).

Rozhodně doporučujeme přečíst celou analýzu na blogu Hlídače, dozvíte se v ní i další zajímavé postřehy. Třeba jak je to s „trháky dne“ na Alze.


České e-shopy na Černý pátek manipulovaly s původními cenami i letos
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (94.78%) 23 hlas/ů