Hlavní navigace

AI upscaling na Radeonech FidelityFX Super Resolution vyjde na konci roku, nejdřív na PC

18. 3. 2021

Sdílet

Zdroj: AMD
Scott Herkelman hovořil o AI upscalingu pro grafiky Radeon podobném DLSS od Nvidie. Nevyjde někdy teď brzo, vypadá to spíš na konec roku 2021.

V debatách mezi příznivci grafik Radeon a GeForce se často skloňuje upscalovací technologie Nvidia DLSS, který díky vykreslování na nižším rozlišení (tedy za cenu určité ztráty kvality) dokáže výrazně zvýšit FPS ve hrách. Na grafikách Radeon k dispozici není, ale před časem firma AMD oznámila, že vyvine jakousi alternativu, která se bude jmenovat FidelityFX Super Resolution.

Teď u příležitosti vydání Radeonu RX 6700 XT, který by se měl dnes v 15:00 začít prodávat, sdělil Scott Herkelman z grafické divize AMD k FidelityFX Supe Resolution – zkráceně FSR (to má přímo být oficiální zkratka) nějaké další podrobnosti, například to, v jakém časovém horizontu se má objevit.

FSR

V rozhovoru s redaktorem PCWorldu Herkelman předně naznačil, kdy se FSR dá očekávat. Nebude to v nejbližších měsících (jak už se pomalu začaly rodit naděje), ale pravděpodobně až někdy v zimě. AMD prý plánuje vydání ještě v tomto roce, nicméně termín by asi mohl odplavat i do začátku roku 2022. Herkelman řekl, že vývoj postupuje, ale ještě zbývá hodně práce jednak přímo pro AMD, jednak mezi AMD a vývojáři her, do nichž má být FSR implementováno.

Herkelman uvádí, že AMD chce FidelityFX Super Resolution dokončit a vydat ještě letos a že zatím věří, že se to podaří. Patrně to však ještě není úplně jisté – z tohoto lze vyvodit, že termín vychází spíš někam blízko ke konci roku, než někam třeba během letních prázdnin.

Už dříve firma sdělovala, že FSR má být technologie dostupná na více platformách, čímž se asi myslí primárně PC (hry pro PC) a herní konzole. Herní konzole ale asi tuto funkci dostanou až později, protože jako první má údajně uvedení FSR nastat na platformě PC. Pokud se tedy stihne ten termín na konci roku, bude to už rovnou pro PC hry.

Odhalení grafik AMD Radeon RX 6800 RX 6800 XT a RX 6900 XT 23 Zmínka o Super-Resolution upscalingu při odhalení grafik AMD Radeon RX 6000 (Zdroj: AMD)

Použití AI pro upscaling (interpolaci) není jistá věc

V rozhovoru padla i zajímavá věc o charakteru této technologie. Obecně se počítá s tím, že upscalovací komponent FSR by nejspíš měl být stejně jako v DLSS založený na neuronové síti (tedy tzv. umělé inteligenci). Podle Herkelmana to však nemusí tak nutně dopadnout takto a mohly by být použité i jiné techniky – údajně jsou zkoumány i alternativní možnosti. Záležet by prý mělo hlavně na tom, co vývojáři her budou preferovat.

Upscaling pomocí natrénované neuronové sítě je ovšem asi nejpřímočařejší a poměrně kvalitní cesta, takže bych spíš čekal, že přece jen bude použitý, pokud to požadavky na výkon dovolí. Technologie od AMD se bude muset vypořádat s tím, že GPU Radeon neobsahují tensor jádra nebo jiné specializované bloky pro AI výpočty a neuronová síť bude moci maximálně použít akceleraci přes Rapid Packed Math (výpočty s omezenou přesnost, které zvyšují použitelný výkon obecných shaderů). Možná by se také mohlo stát, že se upscalovací metoda v tomto filtru bude dát zvolit mezi neuronovou sítí a méně sofistikovaným upscalovacím algoritmem.

WT100

Jaká bude obrazová kvalita a úspěšnost této technologie, se zatím nedá moc předvídat, vzhledem k tomu, že koncepce technologie a parametry nejsou podle toho, co Herkelman uváděl, ještě úplně uzavřené. Také zatím asi ještě uběhne delší doba, než firma ukáže nějaká dema nebo snímky toho, jaký výstup by upscaler měl podávat. Zatím se tedy na FSR ještě moc neupínejte, jak to dopadne (v první generaci), uvidíme za dejme tomu devět měsíců.

Zdroje: VideoCardz, PCWorld (YouTube)

Byl pro vás článek přínosný?