V CB24 to je nic moc
https://www.cpu-monkey.com/en/benchmark-apple_m4_10_cpu-cinebench_2024_single_core
A Geekbench má od skutečné zátěže ještě dál než CB ST.
30. 9. 2025, 16:33 editováno autorem komentáře
Všechny zveřejněné testy maskuji nejpodstatnější věc.
Efektivitu.
Takže nevíme nic.
Výkon tam je. To je pravda.
Ale za jakou cenu?
Nejvíc napoví skóre 1900 v CB24 MT.
Slušný výsledek.
AMD na to potřebuje cca 100W při 16 jádrech.
Bohužel nevíme jaký chladič měla ta testovací platforma.
Jinak Apple M2 dá taky 1918 bodů
Takže opět test který dobře sedí ARMu.
30. 9. 2025, 16:55 editováno autorem komentáře
Takže R.I.P. x86_64 procesory. Nastupuje zmena paradigmy, nastupuje budúcnosť, nastupujú ARM procesory!
Ano, jako konzole jsou mrtý, počítače jsou mrtvý, microsoftí mobily jsou nejlepší na světě, linux nás převálcuje a podobně viď?
Leda houby. Jak se ARM blíží výkony x86, začíná žrát úplně stejně, zatímco efektivita nových Ryzenů se pořád lepší. Jedinou "výhodou" ARMu už pak bude nutnost většinu softwaru emulovat.
Pokud jsem to pobral správně, tohle je procesor jenom pro notebooky, takže jako konkurence pro AMD64 to zatím nevypadá.
Ale těch NTB procesorů se prodá "jenom" více než dvojnásobek co desktopů, teď sice tím že míří na malý segment premium mašinek to vážně nevypadá, ale časem to může být hodně vážná konkurence. Do roku 29 se odhaduje podíl Armů v NTB 40% - asi dvojnásobek toho co dnes (což je většinou Apple a nějaké chromebooky)
Za ty 4 roky už by to mohlo znamenat asi 15% podíl win-arm PC (s Apple čtvrtina consumer trhu) a v serverech to taky roste, tam už by měli překonat 13% letos.
První počítač jsem si koupil před 26 let. Nikdy jsem si nekoupil žádný notebook.
Nikdy jsem neviděl rozumné řešení, jak uchladit 300W, které si klidně slušný notebook vezme, pokud je jeho ambicí nahradit pracovní stanici.
1. 10. 2025, 14:11 editováno autorem komentáře
Záleží na potřebách, vlastní desktop jsem kupoval před třiceti lety, ale posledních 15 let trávím dost času na cestách, takže ten notes se hodil. Než tahat sebou kysnu, radši jsem se spokojil s menším výkonem, stejně na tom 15" displeji nepotřebuju 4k a detaily na ultra... Dnes už vozím jen pracovní notes a steamdeck.
V práci taky dnes už zvládá notes to co dřív kysna s dvěma Xeony, samozřejmě pro náročného hráče, konstruktéra to chce desktop, ale u nás v práci těch desktopů WS moc nezbylo, většina má Quadro na úrovni 50,60 řady s TDP 30-50W.
A dost velká část zákazníků vystačí s prohlížečem a možná kancelářským balíkem.
Těch předpokladů, co by ARM měl, už bylo... Až na tom pojede jakýkoliv SW co na x86 stejně rychle a efektivně, máme se o čem bavit.
Tak možná půlka trhu vystačí s prohlížečem a Office, firmy čím dál více přesouvají do cloudu a jedou jen přes prohlížeč a tam budou řešit jen nějakou úroveň zpracování, cenu, výdrž na baterku a náročnost na správu. A když to bude mít nějaký podíl na trhu, poroste i podpora vývojářů, jen musí rozšířit nabídku i do nižších sfér.
Já neříkám že x86 umře, ale výrobci na to budou muset reagovat, což se může projevit i pozitivně, když x86 výrobci budou muset reagovat na dalšího hráče co umí vyrobit výkonný procesor...
Nebavím se o tom, co někomu stačí. Padají tu názory, že výkonově ARM x86 poráží a to není pravda. Až někdo zoptimalizuje Linpack (zdrojáky jsou zdarma), který se používá na test superpočítačů už desítky let a perfektně multiplatformní a otestuje celočíselný výkon i plovoucí řádovou čárku, tak je co srovnávat. Tady je test pro mobily, který desktopu vůbec nesedí a z tohu tu kde kdo dělá závěry.
A já se nebavil o tom jestli to má nejvyšší výkon, ale v rámci reakce na předřečníka, jestli to může být konkurence nebo ne...
A vzhledem k tomu, že dost podstatné části uživatelů vlastně stačí výkon průměrného mobilu na vše co na tom budou dělat, tak pokud dostanou stroj, který poběží svižně na systému, na který jsou zvyklí, bude to mít odpovídající zpracování a příznivou cenu, tak jim bude úplně jedno co je uvnitř. Budou řešit jen to, jestli to zvládne svižně net, přehrát video na YT, nenáročnou hru na FB, jak dlouho to vydrží na baterku a kolik to stojí...
Ta menší část pak bude řešit výkon, a jenom část z nich ho bude opravdu potřebovat a koupí si stroj který bude opravdu sedět jejich potřebám...
Opět, článek je o výkonu v Geekbenchu a z toho odvozené teorii o vyšším výkonu obecně. To jestli stačí nebo nestačí o výkonnějším CPU neřekne zhola nic.
Reakcia na Brutus:
Zdá sa že ten vysoký vykon dnešných ARM procesorov vás až tak šokoval, že tomuto faktu odmietate uvierit. Dnešné ARM procesory maju vyšší single thread vykon než zastarané a absolútne neperspektívne x86_64 procesory. Budúcnosť patrí ARM! x86_64 procesory budú o 15 rokov na smetisku dejín a ani pes po nich neštekne.
Naprosto souhlasím. Hlavně výkonu je habaděj.
Ale záleží také na tom co ukuchtí Microsoft. Třeba Windows 12 překvapí a budou plně nativní s ARM. Kdoví. Je mi jasné, že to nestojí jen na MS, ale když vemu kdeje Intel dnes, může být časem ve sračkách celý x86. Bloudění Intelu tomu moc nepomáhá.
Celkem nesmyslný názor. Je naopak docela možné že za 15 let ARM nebude existovat a bude místo toho jiná RISC platforma.
Geekbench ST score je prakticky hodnota k ničemu, protože
- dnes je podstatný MT výkon
- GB (obecně) je "test" teoretických předpokladů, ve kterém se nezohledňuje spotřeba a vývin tepla.
Ono se to ostatně ukazuje i na tom ST výkonu v CB - když se CPU vytíží naplno, byť jedním threadem, je z tohoto "rekordmana" najednou jen procesor někde na úrovni špičky roku 2024 - a přitom je stále řeč o ST, který je dnes naprosto nepodstatný.
Až tento procesor osadí do běžného stroje, myslím si, že tato čísla ještě klesnou a bublinka opět splaskne, a jak správně píše Honza, srovnání s rok starými CPU je taky trochu zavádějící.
Ty rozdíly v relativním postavení mezi 1T Cinebench a Geekbench jdou na vrub spíš architektonickým odlišnostem. Třeba Zen 5 taky má v CB relativně nízké jednovláknové skóre.
IMHO Zen nebyl nikdy vládcem singlethreadu, tam bych posadil vysoko taktované Intely s P-jádry. Ostatně to po spoustu let byla pro intel doslova záležitost jediného triku jejich šlechtěného poníka.
Ono to taky dává docela smysl. ST je dnes prakticky nepoužitelný, i čisté Win11 neustále cosi kutí a pořád v nich něco probíhá. V takové situaci dostat čistý a nefalšovaný ST výkon z jednoho jádra prakticky nelze, protože v preemptivním jádře prostě neustále čeká nějaký další task nebo alespoň thread až se dostane k lizu.
Za mě: je zajímavé, že Qualcomm dotáhl velké hráče z PC skupiny - jenže IMHO on jím už dávno je (neznám lepšího "generického" výrobce mobilních CPU), akorát byl v trochu jiné skupině, té mobilní. Ale s ohledem na to, že PC skupinka zase chtivě nakukuje do té mobilní, vidím to jako celkem očekávatelnou věc. Pro Qualcomm je tu jen jedna zásadní nevýhoda - nativní aplikace pro x86 musí emulovat, to mu bude brát body u necloudové (legacyfilní) skupiny zákazníků.
"Zen nebyl nikdy vládcem singlethreadu"
Nesouhlasím.
Od příchodu ZEN 3 do příchodu Alder Lake
To je skoro celý rok 2021.
A v září 2022 přichází ZEN 4.
Čistý ST je nepoužitelný.
To je/byla slabina intelu.
V lehkém MT takt rychle padá dolů.
AMD s dobrým chladičem a snížením napětí má stejné takty v MT i v ST.
Prostě Ryzen není stavěný na testy jako intel.
To je možné, ale je to spíše důsledek vyhnití Intelu než toho, že by se na tohle AMD specificky zaměřovalo. K vylepšování ST dochází u AMD v rámci zlepšování efektivity jader a přidávání "chytrých řešení" jako je 3D cache, které mají vliv i u MT (a tam je ještě větší).
Když bych to měl zjednodušit, tak základní kámen pro ST je vysoký takt jednoho jádra (a tomu jsou podřízené všechny ostatní okolnosti) - a tam AMD nebylo nikdy na špici, zejména když to srovnáme proti Intelu.
Nejde jen o takt, pokud dokážete vytížit v jádře víc jednotek paralelně, stačí nižší. Srovnejte si tehdejší P4 a AthlonXP.
1. 10. 2025, 15:05 editováno autorem komentáře
jenže u ST se moc víc jednotek vytěžovat nedá, od toho je to "Single thread" - tedy pokud nebyla myšlena schopnost efektivního rozkladu kódu aplikace na mikrokód.
P4 vs AthlonXP byla otázka věcí jako délka pipeline atp., tehdy potřebná k dosažení těch vysokých frekvencí. Na papíře (a možná v proudovém zpracování) super, v případě větvení dost problém, nezávisle na kvalitách branch predictoru.
"K vylepšování ST dochází u AMD v rámci zlepšování efektivity jader"
Ne.
AM4 nepřekonalo 5GHz.
AM5 atakuje 6GHz
"když to srovnáme proti Intelu."
A co to srovnat?
285Ka 5,7GHz
9950X 5,7GHz
Jo intel se na ten ST vyloženě zaměřil :-)
Když vynechám poslední generaci a podívám se na snahy Intelu za posledních 10 let. Co dělali s režimem Turbo, aby měli lepší výsledky v benchmarku, tak to vypadá trochu jinak. Proti tomu jakou práci odvedli v AMD. Kde byl Intel a AMD v době uvedení první generace ZEN a kde jsou teď.
Jako, fandím jim, ale moc tomu nedávám. Qualcom potřebuje navnadit spotřebitele, ale všichni víme, jak to dopadlo minule. Výkon není všechno a zvyk je železná košile. :-)
třeba jim ty grafické drivery už tentokrát budou fungovat. :-) Rozhodně předvedli v tomto ohledu víc než Intel, který v GPU utopil miliardy a pak je potopil aliancí s nvidií.
Grafiku Radeon mají Exynosy od Samsungu.
Architektura, kterou používá Qualcomm, měla kořeny v AMD před 20 lety (čipy Imageon, kteér ale s Radeony neměly moc společného).
Dneska se nedá vůbec mluvit o tom, že by to bylo nějak příbuzné. Ta GPU Adreno jsou čistě dílo Qualcommu a nikoho jiného.
https://en.wikipedia.org/wiki/Adreno
Celé Adreno je postaveno na původně radeoním IP - samozřejmě že posledních >10 let si jede Qualcomm už svůj vývoj, ale rozhodně to není tak, že Adreno nemá s Radeony společného nic "ani omylem"
ATI's Xenos earned an ominous reputation for being highly unreliable, having been identified as the primary cause of the Red Ring of Death on early revisions of the Xbox 360, resulting in a failure rate of up to 54.2%
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Kvalitka od Ati a dnes sa nadáva na Intel Raptor Lake, že má 19% reklamovanosť, sila :D
Mnohokrát. Ale spousta základních rysů přetrvává, protože každá firma své IP rozvíjí, nezahodí ho úplně, ale postupně mění.
Dovolil bych si tento princip demonstrovat na ne úplně vhodném příkladu, který má mnoho historických mimoběžek, ale krásně tam ten princip je vidět: SSSR za války dostal v rámci Lend and Lease tisíce Studebakerů, které po válce okopíroval a udělal z nich ZiS (později ZiL). A ačkoliv se v průběhu času měnila kabina, nosnost, výkon apod., tak principiálně to vždycky zůstal ten starý benzínový Studebaker z konce 30. let. A to vše nezávisle na tom, že Studebaker už dávno neexistuje, a že před a po válce dělal úplně jiná auta.
A ta podobnost ("dědictví") je v Adrenu prostě taky přítomná. Žádná firma totiž nikdy ze svého IP nezahodí všechno, pokud nemusí, prostě jen zbourá to co je už zbytečné, odhalí základy, a na nich postaví nové věci. Proto je naprostý nonsense tvrzení, že Adreno nemá s Radeonem nic společného. Už jen to, že i po letech stále zachovávají tu přesmyčku obchodního názvu...