Hlavní navigace

Zajímavý 1440p monitor: Asus má 32″ herní IPS s DisplayHDR 600, 175 Hz a ELMB-Sync

30. 7. 2020

Sdílet

Zdroj: SweClockers
Asus ROG Swift PG329Q možná bude zajímavá alternativa pro HDR hraní: má sice jen DisplayHDR 600 a rozlišení 1440p, ale režim ULMB je funkční i s FreeSync.

U herních monitorů schopných ukazovat HDR obsah se většinou předpokládá panel 3840 × 2160, protože video a filmy v HDR jsou zároveň většinou v rozlišení 4K. Ovšem pro hry to neplatí a na trhu se teď objevuje zajímavý monitor, který jako kompromis používá rozlišení jen 2560 × 1440. Jeho parametry jsou ovšem docela zajímavé, takže by se mohl stát šikovnou alternativou k hodně drahým herním 4K modelům s HDR.

Tato novinka se jmenuje Asus ROG Swift PG329Q a jde o monitor s rozlišením 2560 × 1440 bodů na panelu typu IPS (snad AHVA od AU Optronics) o úhlopříčce 32 palců. Reálně to typicky bývá 31,5", takže bych to čekal i zde. Tento monitor má podle Asusu obnovovací frekvenci 175 Hz a avizovanou odezvu pro přechod šedá-šedá jenom 1 ms.

Monitor poskytuje adaptivní obnovování přes FreeSync, respektive by zřejmě měl mít i podporu G-Sync Compatible, takže by měl dostat i oficiální certifikaci kompatibility od Nvidie. Co je ale zajímavější, je podpora ELMB-Sync, kterou tento monitor bude také vybaven. To znamená, že umožňuje používat stroboskopicky stmívatelné podsvícení, které potlačuje efekty odezvy a mělo by vést k mnohem ostřejšímu vjemu detailů při pohybu objektů na obrazovce, jelikož artefakty odezvy jsou maskovány přechodným vypnutím podsvícení v prvních okamžicích po překreslení. O co jde, jsme vysvětlovali v tomto článku:

Tip: Revoluce: Herní monitor Asus poprvé umí současně potlačení motion bluru a Adaptive-Sync

Monitory s G-Sync mají tuto volbu pod označením ULMB, ale vzájemně se vylučuje s adaptivním obnovováním (Asus měl pod označením ELMB totéž i na monitirech s FreeSync). Technologie ELMB-Sync od Asusu ale umožňuje zkombinovat stmívání i adaptivní obnovování najednou, takže nepřijdete ani o plynulý pohyb a snížené latence, které FreeSync umožňuje.

Současně má Asus ROG Swift PG329Q podporovat i určitou úroveň HDR obrazu. Nemá sice plnotučné FALD podsvícení s podporou HDR jasu až 1000 cd/m², ale poskytuje alespoň DisplayHDR 600, které je považováno za základ pro použitelné HDR (na rozdíl od DisplayHDR 400, které se moc počítat nedá). Zónové podsvícení by asi mělo být pomocí LED na okraji panelu, což znamená jen malý počet zón.

Panel by měl po stránce barevného gamutu pokrývat 98 % HDR prostoru DCI-P3 a panel musí být pro splnění DisplayHDR 600 nativně 8bitový s podporou 10bitových barev na vstupu.

Tip: Standard DisplayHDR dělá pořádek v HDR monitorech. Kvalitu obrazu bude garantovat logo

Monitor by měl mít další hráčské propriety jako polohovatelný stojan, přítomná bude také ozdobná RGB iluminace Aura Sync. Zatím ovšem nemáme informace o ceně a tom, kdy se dostane na trh.

KL24

Asus ROG Swift PG329Q (Fotogalerie)

Podobný monitor by měl mít také Acer v podobě modelu Predator XB323U. Nevíme ale jistě, zda má úplně stejný panel, jelikož se pro něj uvádí 95% pokrytí DCI-P3 (99% Adobe RGB), DisplayHDR 600 má zvládnout také. Maximální frekvence je v jeho případě 170 Hz – tyto rychlosti jsou vlastně přetaktování typicky 144Hz panelů, takže odlišná hodnota od Asusu asi nic neznamená. Monitor Aceru má také funkci Ultra Low Motion Blur se stmívaným podsvícením, ale rozdíl je, že proti Asus ROG Swift PG329Q ho asi nebude umět skloubit s adaptivním obnovováním.

Zdroj: TFT Central

Byl pro vás článek přínosný?