Zase to je o minimálně o třídu větší auto... Ono se dá dost váhy ušetřit i na výbavě (i ve stejné motorizací mají auta klidně rozdíl metráku, mezi základní a lepší výbavou), která v minulé variantě nebyla skoro žádná, tady to asi nebude o řád lepší.
Jinak za mě pro určité použití vhodné a pro některé i výhodné autíčko. Pokud to bude jezdit v rozmezí 50km-xxxkm/den (max nájezd bude samozřejmě pro každé použití jiný, ale obecně by neměl uživatele omezovat ani v zimě po několika letech) tak může být výhodné i ekonomicky proti srovnatelnému ICE, třeba i10...
Fajn je i ten vyšší výkon, který to udělá rozumně provozovatelné i mimo město. Hodnoty zrychlení při vyšších rychlostech už odpovídají takovým těm MPi, HTP a ne hundrtce i pro tu základní verzi. Mě ten výkon na dané určení přijde dostatečný.
Mne by limitoval ten dojezd (a aktuální stav infrastruktury), ale moje cestování je dost atypické, většinou se rychle potřebuju přemístit na delší vzdálenost a tam už podnikám spíše krátké jízdy, takže zatím je pro mě lepší ten benzín. Bohužel ani rozumný PHEV (nebo v nouzi full HEV) za přiměřenou cenu neexistuje, leda že by to i na té dálnici jelo za 2l...
Ale pro pizzaboye, druhé auto do menší rodiny asi ok.
"Hodnoty zrychlení při vyšších rychlostech už odpovídají takovým těm MPi, HTP a ne hundrtce i pro tu základní verzi."
Základní verzí zřejmě myslíte tu za 420 000Kč. Tedy Spring Essential 45.
Ten má parametry:
Max. výkon 33 kW (45 koní)
Mac rychlost 110 km/h
Zrychlení jsem bohužel nenašel.
Údaj o zrychlení z 80 na 120km/h za 7s je zřejmě pro dražší (65 koní od 470 000Kč) model. Ten totiž zvládne dokonce 125km/h.
https://www.dacia.cz/hybridni-elektricke-vozy/spring-mestske-vozidlo/porovnat-funkce.html
https://www.dacia.cz/hybridni-elektricke-vozy/spring-mestske-vozidlo/konfigurator.html
Toto je stará generace, ty hodnoty odpovídající atmosférickým motorům ve vyšších rychlostech by měly odpovídat novému základnímu modelu 70k, který by měl být také za těch ~420.
V městském provozu těm MPi zhruba odpovídala ta stará 45k, nová 70k už nějakým těm TSI, aspoň podle čísel co na mě vyskočila.
Pro starou jsem zahlédl údaj 80-120 = 26s, ale nevím jestli byl třeba vypnut omezovač, šlo v reálu o 80-110 nebo byla hodnota dopočítána. Teď ráno jsem jednoho potkal a mimo obec za ním bylo spousta vagonků, jak za naloženou Tatrou.
Takže tu starou základní verzi 45k beru jako čistě městské auto, tu novou základní jako auto standardně použitelné, pokud nebude omezením dojezd.
Aha.
Děkuji za upozornění.
To jsem si nevšiml.
Předpokládal jsem že Dacia má na webu už novou generaci.
Zagooglil jsem a Spring má baterii o hmotnosti 186 kg, zatím co u Leafu to je 151 kg. Ono to jaksi i dává smysl, protože NMC mají oproti LFP výhodu právě v nižší hmotnosti.
Srovnávat Leaf (auto třídy Fabie) se Springem (auto třídy City go) nedává moc smysl. A když to vidíš naživo, tak i to City Go vypadá proti Springu jako tank.
NMC měli výhodu proti LFP v nižší hmotnosti.
Ale dnes se ta výhoda zmenšila na 35kg.
Což je vzledem k váze vozu zanedbatelné.
Dúležité je že LFP vydrží podobně dlouho jako zbytek auta.
Srovnávat to dává smysl. Když chcete ukázat pokrok, který přinesla dotace.
Leaf bylo auto navržené pro motor a dostalo baterku.
(Museli mu dodělat aktivní chlazení baterek, aby se neničili přehříváním.)
Do City go by se baterka nevešla.
Kdežto Spring je navržen od začátku pro baterku.
To ušetří spoustu kilogramů železa na samonosné karoserii.
Bez dotací by jsme stále cpali baterky do ICE.
Protože vývoj nové karoserie stojí spoustu peněz.
"Elektrický hatchback totiž dostal vylepšenou platformu s novou baterií, která nabídne vyšší tuhost vozidla, lepší rozložení hmotnosti a celkově lepší rovnováhu automobilu."
Tak leaf byl od začátku konstruován pro elektromotor, jen tenkrát podcenili/nepřikládali tomu tepelnému managementu takový vliv na životnost a spolehlivost.
Do Citigo se baterka vešla, dokonce o polovinu větší než do springa 37kWh, takže i s touto LFP by to mělo být možné vyrobit.
Původní Spring je pak modifikace platformy pro Indii a jiné rozvojové trhy, která původně taky měla ICE. Nová verze je pravděpodobně jen evoluce této platformy, kde se s ICE nepočítá...
Jo no. Nejsme.
A ještě dlouho nebudeme.
Viz článek:
"Další rozvoj elektromobility stagnuje zejména po konci různých dotačních programů"
Mezi elektromobili ty parametry vypadají mizerně.
Ale když to srovnám se stejnou kategorii. Např. s Fabii (1,0 MPI/59 kW) vs Spring:
Startovací cena 400 000 vs 420 000
Zrychlení z 0 na 100 podobné 16 vs 18
Váha 1146kg vs 974kg
Tak to je už docela blízko.
Stačilo to ještě chvíli dotovat a už by se to otočilo. Díky lepším technologií a zlevnění masové výroby.
No srovnával bych to spíš s Citigo, i10 a podobně, takže 300 vs 420. Ta fabia třeba má 4 místa a celkově je o třídu výše. Ale při 15kkm/rok těch 120k je za 5 let zpět - to je pro mě taková hranice ekonomické výhodnosti, při vyšším nájezdu, pokud nebude uživatele omezovat ještě rychleji. A hlavně to chce mít příbuzné třeba 100km daleko a ne přes celou republiku, aby se cesta za nimi nepodobala spíš výletu po nabíjecích stanicích.
Životnost baterie by měla být v případě LFP větší než zbytek auta, i kdyby reálný dojezd třeba po 10letech (kdy už může být celá kupní cena zpět) byl 100km, tak jako druhé auto do rodiny může dál ještě pár let sloužit a následně baterie s třeba 10kWh jít ještě do nějakého domácího úložiště...
Dotace jsou hodně ošemetné, většina BEV v nižších třídách je dnes dotovaná na úrovni výrobce z prodejů ICE (třeba Škoda žije z benzíňáků, i po odečtení pokut stále generují zisk) Státy mohou v masivních dotacích pokračovat leda na dluh, nebo z výnosů různého výpalného, které ale sice zapůsobí pozitivně ve smyslu snížení emisí, ale sekundární efekt bude likvidace/útěk plátců daní a následný kolaps ekonomiky. Socialistické nápady, že budeme vše dovážet jsou sice hezké, ale jak budeme těm dodavatelům platit???
Socialistický nápad je, že někdo bude jezdit v ICE a ostatní budou platit za likvidaci ekologické škody, kterou spáchal.
Jinak souhlasím.
ehm.
Se socialismem prosím nezačínej. V každém litru PHM se platí spotřební daň minimálně 10 Kč, kterážto má reprezentovat škody na životním prostředí. Od roku 2027 má přijít další zdanění ETS2, takže s prominutím blábolíš, je to přesně naopak. Provozovatelé ICE patří k jedněm z největších přispěvatelům do státního rozpočtu.
ehm.
V roce 2025 jsou v plánu příjmy ve výši 2 086 mld. Kč
-pojistné na sociální zabezpečení 809 mld. Kč
-daňové příjmy přibližně 1 030 mld. Kč. se dělí na:
DPH 414 mld. Kč.
daň z příjmů právnických osob 244 mld. Kč,
daň z příjmů fyzických osob 184,7 mld. Kč
spotřební daně 161 mld. Kč
Spotřební daně se dělí na:
-Alkohol
-Cigarety
-Hazard
-PHM.
Zdroj
https://dostupnyadvokat.cz/blog/prijmy-a-vydaje-statniho-rozpoctu
No a PHM dělají lehce přes polovinu těch spotřebních daní asi 84mld a ještě k tomu jsou zdaněný DPH, která udělá by voko dalších 40-50mld?
Takže u benzinu to je asi dvacka z litru, ETS2 dle nerealistických plánů asi 3kč, dle aktuálních cen asi 6kč, dle odhadu opravdových ekonomů asi 15kč.
Aktuálně to je asi 57% a má to vzrůst na 70%, to mi jako nízké zdanění nepřijde.
14. 10. 2025, 10:18 editováno autorem komentáře
A tím chceš dokázat co? Že se PHM nedaní? Jak už psal správně Akula, ze spotřebky platíš ještě i DPH, takže stále platí, že motoristi jsou mezi největšími přispěvateli do rozpočtu, protože neplatí jen tu spotřebku, ale platí i ostatní daně.
A zatím co na sociální pojištění jdou ještě další zdroje rozpočtu, protože výběr nepokrývá výdaje (zejm. důchody), tak spotřebky jsou čistý plusový příjem rozpočtu bez přímých výdajových položek.
Podstatné ale je, že to není žádný dotační socialismus. Ten panuje naopak u elektromobilů, a to nejen v tom přímém dotačním šílenství, ale i v různých úlevách (neplacení dálničních známek, parkování apod.)
Motoristé platí úplně stejné daně jako lidi co kouří nebo pijí alkohol. O pár drobných víc než ostatní.
Zvednutí cen PHM má přímí dopad na potraviny.
Takže tuto daň platíme všichni.
Dotace na BEV skončili.
Viz článek.
Srovnávat daň na zbytné věci, s daní ze základní potřeby - mobility, která se navíc propisuje nejen do potravin, ale do všeho zboží, ono to do těch regálů nepadá z oblakov... Je trochu mimo a pokud to jsou drobné, může se to zrušit a můžeš to dotovat...
Ekonomika tě asi minula, aby jsi mohl něco dotovat, ať to je jakkoliv bohulibé, tak na to musíš mít, problém je pokud cíl který podporuješ, zvyšuje tvé náklady a snižuje příjmy, ze kterých ho dotuješ. Časem přijde bod, kdy nemáš z čeho a nemůžeš pokračovat. To je důvod proč skončily dotace, ještě se nedošlo do bodu, kdy se to celé posere, jen si někdo začal uvědomovat kam to míří.
Myšlenka je dobrá, ale provedení kulhá na obě nohy, chybí nám suroviny, takže jednu závislost nahrazujeme jinou, jak Kuba Kobliha dopujeme mrtvého závodního koně, místo oslíka který by nám pomohl táhnout káru. Ty tvé dotace sice lehce zlepšují situaci, ale bohužel na špatných místech a velmi neefektivně.
Já stojím někde uprostřed, takže pro jedny jsem petrolhead, pro druhé elektromaniak, ale převážně sleduji situaci, zkoumám a pokud mám nějaká rozumná data, tak i počítám různé scénáře, hledám problémy tam kde jsou - takže asi budu pěknej magor když pokračuju v tom čím se živím i ve volném čase...
Jaké suroviny?
ČR má ohromné zásoby lithia.
Ostatních kovů spotřebuje spalovák podobně.
Bude mít jiný mix. Víc olova v baterce a méně mědi v elektromotorech.
Jo ekonomika je moje slabší stránka.
Hádat se nebudu.
Potvrzuji že dotace jsou neefektivní, když posíláte peníze, tak rychle ztratíte kontrolu kam tečou. Ale dotace v podobě úlev na dálniční známku a parkování se mi zdá rozumná.
Se zbytkem souhlasím.
Lithia sice máme dost, ale třeba ty fosfáty takřka nemáme, budeme je muset vozit z Ruska, USA... Možná by jsme mohli zkusit jako v Číně vykupovat nehty, nebožtíky, nebo separovat na WC. Nemáme dost ani pro zemědělství, zejména kvůli útlumu živočišné výroby, která dříve byla jeho přirozeným zdrojem, který ho zase vracel zpět.
Spalovací samozřejmě také potřebují další vzácné kovy, ale bev jich potřebuje obecně více - závislost se zvětšuje.
Zdroje olova u nás jsou, ale co vím tak už se prakticky netěží, většina se získává recyklací. Já ho třeba získávám od vodáků a spíš tedy odlévám kule než písmenka :D
Ta cesta je relativně správná, ale za současných podmínek téměř nerealizovatelná, rozhodně ne tak, jak je plánováno. Jedině podstatným snížením životní úrovně nebo redukcí počtu obyvatel...