Zase to je o minimálně o třídu větší auto... Ono se dá dost váhy ušetřit i na výbavě (i ve stejné motorizací mají auta klidně rozdíl metráku, mezi základní a lepší výbavou), která v minulé variantě nebyla skoro žádná, tady to asi nebude o řád lepší.
Jinak za mě pro určité použití vhodné a pro některé i výhodné autíčko. Pokud to bude jezdit v rozmezí 50km-xxxkm/den (max nájezd bude samozřejmě pro každé použití jiný, ale obecně by neměl uživatele omezovat ani v zimě po několika letech) tak může být výhodné i ekonomicky proti srovnatelnému ICE, třeba i10...
Fajn je i ten vyšší výkon, který to udělá rozumně provozovatelné i mimo město. Hodnoty zrychlení při vyšších rychlostech už odpovídají takovým těm MPi, HTP a ne hundrtce i pro tu základní verzi. Mě ten výkon na dané určení přijde dostatečný.
Mne by limitoval ten dojezd (a aktuální stav infrastruktury), ale moje cestování je dost atypické, většinou se rychle potřebuju přemístit na delší vzdálenost a tam už podnikám spíše krátké jízdy, takže zatím je pro mě lepší ten benzín. Bohužel ani rozumný PHEV (nebo v nouzi full HEV) za přiměřenou cenu neexistuje, leda že by to i na té dálnici jelo za 2l...
Ale pro pizzaboye, druhé auto do menší rodiny asi ok.
"Hodnoty zrychlení při vyšších rychlostech už odpovídají takovým těm MPi, HTP a ne hundrtce i pro tu základní verzi."
Základní verzí zřejmě myslíte tu za 420 000Kč. Tedy Spring Essential 45.
Ten má parametry:
Max. výkon 33 kW (45 koní)
Mac rychlost 110 km/h
Zrychlení jsem bohužel nenašel.
Údaj o zrychlení z 80 na 120km/h za 7s je zřejmě pro dražší (65 koní od 470 000Kč) model. Ten totiž zvládne dokonce 125km/h.
https://www.dacia.cz/hybridni-elektricke-vozy/spring-mestske-vozidlo/porovnat-funkce.html
https://www.dacia.cz/hybridni-elektricke-vozy/spring-mestske-vozidlo/konfigurator.html
Toto je stará generace, ty hodnoty odpovídající atmosférickým motorům ve vyšších rychlostech by měly odpovídat novému základnímu modelu 70k, který by měl být také za těch ~420.
V městském provozu těm MPi zhruba odpovídala ta stará 45k, nová 70k už nějakým těm TSI, aspoň podle čísel co na mě vyskočila.
Pro starou jsem zahlédl údaj 80-120 = 26s, ale nevím jestli byl třeba vypnut omezovač, šlo v reálu o 80-110 nebo byla hodnota dopočítána. Teď ráno jsem jednoho potkal a mimo obec za ním bylo spousta vagonků, jak za naloženou Tatrou.
Takže tu starou základní verzi 45k beru jako čistě městské auto, tu novou základní jako auto standardně použitelné, pokud nebude omezením dojezd.
Zagooglil jsem a Spring má baterii o hmotnosti 186 kg, zatím co u Leafu to je 151 kg. Ono to jaksi i dává smysl, protože NMC mají oproti LFP výhodu právě v nižší hmotnosti.
Srovnávat Leaf (auto třídy Fabie) se Springem (auto třídy City go) nedává moc smysl. A když to vidíš naživo, tak i to City Go vypadá proti Springu jako tank.
NMC měli výhodu proti LFP v nižší hmotnosti.
Ale dnes se ta výhoda zmenšila na 35kg.
Což je vzledem k váze vozu zanedbatelné.
Dúležité je že LFP vydrží podobně dlouho jako zbytek auta.
Srovnávat to dává smysl. Když chcete ukázat pokrok, který přinesla dotace.
Leaf bylo auto navržené pro motor a dostalo baterku.
(Museli mu dodělat aktivní chlazení baterek, aby se neničili přehříváním.)
Do City go by se baterka nevešla.
Kdežto Spring je navržen od začátku pro baterku.
To ušetří spoustu kilogramů železa na samonosné karoserii.
Bez dotací by jsme stále cpali baterky do ICE.
Protože vývoj nové karoserie stojí spoustu peněz.
"Elektrický hatchback totiž dostal vylepšenou platformu s novou baterií, která nabídne vyšší tuhost vozidla, lepší rozložení hmotnosti a celkově lepší rovnováhu automobilu."
Tak leaf byl od začátku konstruován pro elektromotor, jen tenkrát podcenili/nepřikládali tomu tepelnému managementu takový vliv na životnost a spolehlivost.
Do Citigo se baterka vešla, dokonce o polovinu větší než do springa 37kWh, takže i s touto LFP by to mělo být možné vyrobit.
Původní Spring je pak modifikace platformy pro Indii a jiné rozvojové trhy, která původně taky měla ICE. Nová verze je pravděpodobně jen evoluce této platformy, kde se s ICE nepočítá...