Auto pro dva lidi na jízdu do supermarketů za cenu skoro 700 tisíc. Dálniční dojezd do 200 km.
Za mě stále nesmysl. Auto s takovými parametry by muselo stát do 300 tisíc (protože za 370-390 jsou k mání už nová spalovací auta podobných rozměrů, která jej ve všech praktických ohledech předčí), a to mu započítávám úsporu na provozních nákladech.
Znám pár lidi, co s těmito elektrickými prcky najedou ročně 40 tisíc. Tam bych to i chápal, ačkoli si to sám u sebe nedokážu představit (najezdit tolik s tak malým a nepohodlným autem), a to ani při jízdách "pocukem," protože oproti cca 2 Kč/km budou náklady za EV někde na polovině (při nabíjení z domácí zásuvky). To je úspora 40 tisíc Kč ročně, takže těch 200 má za 5 let zpět, což je z ekonomického hlediska akceptovatelné, ale vlastní úspora je řekněme mizivá.
Tak jako malá krabička to vypadá na fotkách, naživo mě to až překvapilo, jak to zkresluje, za nákupní tašku bych to určitě nepovažoval... Jen ten kufr odpovídá tak jedničkové Fabii, nebo Cliu v plynu.
Mít pořešené nabíjení doma, tak bych za comfort range tak 500 dal...
Je to auto velikosti Fabie, i20, MG3 apod., navíc jen třídvířko. Tedy nákupní taška (mikrovozy jako i10 nebo CityGo/Up! jsou už mrtvé nebo vymírající, tedy je logicky nezahrnuju) a tomu jsem přizpůsobil i cenu spalováků pro pro srovnání.
Za tuto cenu mi to smysl nedává, ani těch 500 není stále adekvátní. Navíc pro takto malá auta, kde se nedá očekávat že budou plnit funkci rodinného vozu na dovolenou, nedává smysl ani ta větší baterie, která jen nesmyslně navýší cenu a hmotnost (a tudíž i efektivitu provozu/spotřebu.)
Kdepak, tohle je další DoA elektrický rádoby gamechanger. Zastánci elektriky by si už konečně měli uvědomit, že EV nejsou a nikdy nebudou konkurenceschopné.
Tak "nikdy" je silné slovo.
Znám hodně singl lidí (a nemají to v plánu měnit), já sám už mezi ně tři roky patřím (mám 10 mletého syna) a všichni jezdíme v autě o minimální velikosti Octavia Combi a větší. Pro mě to byla opravdu výhodná koupě, pro většinu to je spíš status než potřeba (myslím mé okolí, nemám právo mluvit za cizí) a nám všem by tato tzv. nákupní taška stačila. Je pravda, že mně by stačila s baterkou o třetinu menší. Jen cestu DO Chorvatska bych musel plánovat s jiným autem a nebo bych prostě letěl (někam jinam).
Kdybych bydlel s možností vlastního nabíjení uvažoval bych o tom o něco více. Takto doufám, že moje staré auto (ve velmi dobrém stavu) ještě bude pět let sloužit a pak se uvidí. Možná máte pravdu a koupím něco se spalovacím motorem (a dal budu smrdět pod okny sousedů ve větším městě, kde se už občas v některých lokalitách nedá dýchat), ale tak nějak doufám, že se EV uchytí a já si koupím elektro vůz. Raději ať to smrdí někde z komína mimo městskou zástavbu.
Navíc jsem přesvědčen, že je je jednodušší filtrovat pár mega komínů než miliardy výfuků (kor když je to 40% řidičů jedno a doslova se jim z výfuků kouří)
Jak to bude netuším.
No pro mladou rodinu s kočárkem to ono nebude, na dovolenou do Chorvatska ve čtyřech taky ne, ale na běžné ježdění pro čtyři to je v pohodě, pokud všichni nemají 2 metry...
A těch 1000km autem si rád odpouštím, dříve jsem absolvoval celkem pravidelně 800km do práce, teď to mám něco přes 100 a párkrát za rok 500. Takže když žena požaduje slanou vodu, tak radši někam letíme. 90% času jsem v tom autě sám, ale i ve 3 na tuzemskou dovolenou mi stačí Clio, na normální popojíždění ve 4 taky. U tohohle mi trochu vadí ten menší kufr, svezení v tom je taky fajn, takže mě to kazí jen ta cena a to že mám zatím omezené možnosti nabíjení. A že občas jezdím ty delší trasy, tak bych volil spíš tu větší baterku.
3 dveře pro 4 posažéry jsou těžká nouzovka, na denní ježdění to fakt není a na tělesné výšce tam moc nezáleží.
Mně osobně naopak ježdění baví a nucené dlouhé přestávky po pár stech kilometrech mi vadí - tak moc, že o EV pro takové účely ani neuvažuji.
Myslím, že není.
Odhlédnu teď od (mentální) potřeby vozit vzduch, to je silně individuální a nelze to tak paušalizovat.
Vezmu to čistě po ekonomické stránce. Spalovák (nový, ať srovnáváme jabka a jabka) podobné velikosti stojí oněch necelých 400 tisíc. A pokud se s tím autem nenajezdí nesmysl kilometrů během prvních 5-6 let, nedává elektrika smysl.
Pokud bych koupil nějakou ojetinu podobné velikosti (Swift, Yaris), bude to nákup do 100 tisíc Kč a ekonomika provozu už úplně jinde, elektro by muselo dorovnat nějakých 600 tisíc Kč, a to znamená najet půl milionu - a to ta baterka už prostě nemá šanci dát. Obě výše zmíněná auta jsou robustní a velmi spolehlivá.
Úplně bez keců. Mám známého taxikáře. Má jednu z prvních Tesel (tu značku nemám rád). Chybí mu kousek do půl milionu a baterka má stále 86% zdraví. Tak já nevím.
86% zdraví je 50 % životnost pryč, to jen tak na okraj, jako limitní SoH pro EV se obecně považuje 70 %, ty důvody jsou čistě technického rázu, jako vnitřní odpor, proudová zatížitelnost, atp.
Problém není v cyklech (tj. vlastním nájezdu), problém je v čase, lithiový článek má jednoduše omezenou životnost i časem, nejen cykly. Takže běžný řidič, který najede ročně do 20 tisíc, neskončí na počtu cyklů, ale na stáří baterie. Proto jsem zmínil, že najet takové kilometry se prostě nepodaří.
Záleží na použití a možnostech nabíjení.
I za 675 najdeš případy kdy se to vyplatí, zvláště když to bude poskakovat převážně po městě. V takovém provozu bude z ICE za pár let vrak taky (přímovstřik a sraní na údržbu) návratnost může být klidně pod 150kkm.
Pro běžný provoz bez toho Chorvatska, nabíjení doma za peníze to bude dávat smysl s tím příplatkem<100k
Před panelákem s nájezdem pár tisíc samozřejmě nikdy tak jak píšeš. Ale to pak nedává smysl ani to nové ICE, pokud tedy někdo jak často vídám v okolí, nekoupí vylítanou audinu/BMW do které pak jen sype.
Dveře tam jsou ještě dvě schované když člověk zaostří ;) A stále se pár zájemců o auta této velikosti najde, i s těma opuchlejma (kde víc místa uvnitř bývá zcela výjimečně) to dělá 35% evropského trhu...
Zejména proto jsem zmínil alternativy z ojetin, které takové problémy nemají a vyplatí se naprosto jednoznačně.
Ale i kdyby to byl moderní přímovstřik, tak ono většinou stačí aditivovat a jednou týdně to auto pořádně prohnat po dálnici. A je po problému.
Ohledně výhodnosti: zkus si prosím spočítat libovolný REÁLNÝ připad, zjistíš, že ti to nikdy nevyjde, i kdybys spalováku započítal navíc každý rok 10 tisíc na servis navíc oproti EV (jako že to je u těchto prcků naprosto nesmyslné) a cenu benzinu na úrovni 40 Kč/litr (dnes 32 Kč/litr, já počítal ve svém srovnání 35 Kč a 5Kč za 1kWh)
ad dveře: ok.
Tak pro tvoje ceny při 15kkm/rok je to úspora 26k/rok takže těch mých 100k se ti vrátí za 4 roky, těch 300 za necelých dvanáct, což je nesmysl na čemž se shodneme.
Když to zvednu na 30kkm je rozdíl 50k - 300k za šest let. Při 60km vzdálenosti do práce to už je smysluplné i pro soukromou osobu a když mu firma umožní nabíjet zadarmo, tak je na 4 letech.
Když to pak zvednu na 45kkm je rozdíl 73k a 300k něco málo přes 4 roky. Pro restauraci otevřenou 6 dní v týdnu to je 150km/den když se bude po městě ploužit 25km/h polovinu pracovní doby, tak to bude sice extrémní, výjimečný, ale stále reálný případ.
Počítal jsem 6l vs 14,5kWh, rozdíl v údržbě 2k za olej každých 10kkm a 2,5 za známku.
Pro většinu populace to stále není, ale neplatí to, že to nevychází nikdy.
Hele, vezměme to konkrétně:
nová i20 s 1,2 "MPI" stojí 350 tisíc.
za 435 tisíc je už nová i30 s 1,5 "MPI" - oba motory městský provoz zvládají velmi dobře, byť každému tato značka vonět nemusí. Je to ale nové auto a fungovat bude a stále je tam rozdíl 200 tisíc jen v pořizovačce.
Servis (protože je to hundaj) hádám tak na 5-8 tisíc co 30 tisíc km/rok (tady bych se držel zpět a pro vyšší nájezdy řešil olej co 20 tisíc). Musel bys najet opravdu spousty km, aby se to začalo vyplácet; ono to EV má taky náklady - a ne malé, gumy, brzdy, apod., vše přizpůsobené vysoké hmotnosti, tedy i s vyšší cenou a zároveň vyšším opotřebením, takže reálný rozdíl v nákladech na servis zase tak velký nebude.
A stále tu je možnost té ojetiny....