Nějak musí podpořit nešťastné prodeje RX7000 i RX9000. Kdyby neměli procesory, už by zkrachovali. Je to škoda, ale nedivím se.
No těžko říct co to podpoří. Já jako zákazník bych si nekoupil něco, riskuju, že do 2-3 let přijdu o podporu. Těm co na to mají a s každou generací koupí nový high end je to jedno. Já jsem Třeba před 2,5 lety koupil RX 6700 (jinak karta vyšla červen 2021) dřív jsem na ní prostě nenašetřil. A na 1080p hraní by mě klidně další 2 roky vydržela, ale bohužel nemusí, když v ovladačích nebudou nové technologie a hra bez nich prostě pojede pomaleji než by musela...
Jako od AMD je to dost neuvážený a hnusný krok a přijde podle mě i o dost z už tak málo Radeon příznivců.
Jaké "nové technologie" máš na myslí?
Jediná věc, co MŮŽE být problém, je to, co popsal Honza v článku, tj. blbě napsaná hra, kterou musí "opravit" drivery. To ale není jaksi problém ovladačů, to je problém vývojářů, a pohříchu si takový stav nepamatuju už docela dlouho.
Synátorovi jsem minulý týden vyměnil RX480 za RX5600XT, tj. Polaris za RDNA1 (alias jedna výběhovka za druhou) a žádné problémy s tím nejsou. A na rozdíl od nvidie, která padá běžně při přepnutí her do plochy Windows, u AMD tyhle problémy nejsou. Tvůj problém je, že kupuješ starý hiend, takže ses sám ochudil o "podporu výrobce" (cokoliv si pod tím lze představit). Já sám aktualizuju drivery tak jednou ročně, nevidím pro častější aktualizace důvod. Teď jsem třeba aktualizoval po cca 3/4 roce drivery kvůli BF6 - ne že by se to na 9070 nějak projevilo...
Nejak to obkeca, srať na to, ale to, že odpálili 6000 sériu je fakt škoda. 6800/6900ky sú ešte aj dnes super karty s dostatkom VRAM aj pre nové gamesy. (Ako, nie, že by prestali fungovať, len mať plnú podporu je 100x lepšie...)
V poslednom čase začína AMD vymýšľať somariny na to ako sa im darí a firma rastie.
Já bych naopak řekl, že se u AMD v tomto ohledu nic nemění. Polaris např. ukončili hlavní podporu taky myslím po 5 letech, takže tady nevidím žádné zhoršení. Ty karty fungují. Drivery fungují rovněž. Čekat že na staré karty doplave podpora nových technologií? Vždyť tohle je spíše doména AMD, nvidia ti nové DLoSS na starých kartách nedá vůbec.
Ukončení podpory neznamená, že karta už nepojede. Karta klidně dalších 5 let pojede ve stavu v jakém je teď.
Jediný problém může nastat u nově vydaných her, kde můžou chybět optimalizace - hra nepojede tak rychle, jak by mohla. Ale to je na vývojářích, aby si toto zajistili, tzn. ne výrobce čipů (platí pro AMD i Nvidia).
A kecy typu: "mít podporu je 100x lepší" může napsat jen negramot, který ví leda prd a jen plaší...
Mňa toto najviac hnevá aj na nvidii, len amde žebráci ako ty to budú vždy obhajovať. Takže, tak ti treba, keď ti to stačí :D
31. 10. 2025, 13:44 editováno autorem komentáře
Ale tady nikdo nikoho neobhajuje, jen se srovnává. A prostě to tak nějak platí +/- stejně pro obě firmy, jedni trochu líp podporují to, druzí ono. Můžeš si vybrat co ti víc konvenuje, ale nakonec u obou výrobců platí, že výkon pro staré karty nijak moc neřeší. A to zase souvisí se životním cyklem produktu, prostě je to komerčně kontraproduktivní, ale marketingově nosné, takže oba v tom "nějak" bruslí tak, aby si úplně nenasrali zákoše, ale zase nepodtrhli byznys s novými modely.
Áno, máš pravdu, nechal som sa trochu uniesť, lebo mi pripadá, že sa u AMD fandov tieto veci často bagatelizuju. V tomto prípade napríklad nemám vôbec problém s 5000 sériou, len pre tú 6000 sériu je ešte podľa mňa skoro. Tie karty majú dosť pamäte, podporujú RT, sú to aj veľmi obľúbené bazárové karty. + RDNA2 je aj integrovaná vo veľa aktuálnych CPU, takže škoda tej optimalizácie no. Možno aspoň pre to FSR4 by ešte mohli dokončiť podporu a potom šlus.
Teraz budem kupovať jednu R580ku do starého PC, takže viem, že reálne to ešte roky bezproblémovo pôjde :)
31. 10. 2025, 16:22 editováno autorem komentáře
Ano, ty 6000 mohli ještě podržet, nicméně prachy jsou na prvním místě. V tomto se v podstatě žádná firma neliší. Vyjímkou je snad jen Apple, který se utrhnul ze řetězu úplně (u nových produktů).
V čem je podle mě důležitý rozdíl - jak moc firma podporuje produkt v životní fázi a jak moc je transparentní a konzistentní ohledně životního cyklu produktu.
Ono je to takový blbý. Mě třeba na GTX1070 neběžel Indiana Jones, musel jsem stáhnout novej ovladač, pak to běželo. Jasně, je to totální prasarna vývojářů, ale než by vydali update tak ovladač vyšel rychleji. Všechny ostatní hry ale fungovaly úplně normálně. Tyhle updaty ale asi vycházet budou jsem pochopil.
Pamätám si staré časy, keď internet v domácnosti bol len raritou a cely čas sa bežalo na ovládačoch z originál CD a nikto sa nad tým ani nepozastavil a už vôbec nikto h nás netušil niečo o podpore a dupľom o zmysle aktualizovania ovládačov. Načo, keď to funguje?
Dnes je z toho pomaly katastrofa, emotívne RIP všade a bla bla :D
RX 6000 je aj podľa mna priskoro ukončené, ale RX 5000 séria? Veď všetky 5700/5700XT si odbili svoje výslnie pri crypto mánii. Pekne som na tej svojej zarobil, keď som ňu predával za dvojnásobok kúpnej ceny po roku :D
Rozdíl je v tom, že dnes se prodává poloupečený SW, jelikož 1. firmy hrabou, 2. “programuje” každý, kdo má díru do řitě.
Toto je zase typicky príklad niekoho, kto do problematiky moc nevidí, ale čítal niekde, že v MS pracuje veľa Indov a pod.
Áno, dnes každý trulo sa nazýva softwarovy inžinier, len to inžinierstvo sa už akosi vytratilo. YouTube je doslova zahltený 20 ročnými dievčatami, ktoré na tejto pozícii pracujú v Google a Meta…
To ale neznamená, že software je dnes poloupečený a horší. Je to presne naopak, len dnes sa musí programovať oveľa viac, ako v minulosti, pretože prepojenia, pretože história, pretože užívateľské účty a databázy atd. Za týmito deťmi stoja backend elity, ktoré dohliadajú na zvyšok. V opačnom prípade by sme si ti dnes nepísali, že áno :D
Inak povedané, dnešný užívatelia sú väčší blbci, ako boli voľakedy a nevedia soravit takmer absolútne nič a aby bol “user experience” dokonalý, tak máte o tisice riadkov kódu navyše. Zatiaľ čo v minulosti, bol bežný užívateľ nútený niečo vedieť, keď za tým PC sedel a programovalo sa tak, aby to bežalo, pričom užívateľ mal mat svoj podiel na správnom fungovaní. Dnes každý narieka, že sa aplikácia niečo neopytala a nenastavila to za neho.
Jezisi Kriste, veď toe dementne decká učia na informatike, že zmazaním odkazu na ploche neodstránia cely program!
1. 11. 2025, 08:36 editováno autorem komentáře
M$ je mi ukradený a počet Indů tam ještě víc. Ale Indy jsi zmiňoval ty.
Co se týká SW, tak já jsem přenášel data ještě na pět a čtvrtkách a od té doby jsem tak nějak začal programovat a hrát si s matematikou (tehdy těch Indů v M$ ještě moc nebylo). Postupem času jsem měl možnost přijímat SW inženýry a vidět nejen čím se prezentují, ale jak skutečně přemýšlejí a jak se vyvíjejí (co uměli na dané pozici je úplně jiná kapitola).
S klidem a sebevědomím můžu říci, že špatně napsaného SW je dnes skutečně hodně. Stačí se podívat do státní správy, na velké vydavatele jako UBI a EA, apod.
Mimochodem, když už jsi zmínil M$, tak právě Windows mají klíčové části napsané programátory, kterým je teď kolem 70 let a tak nějak není s podivem, že se jejich práci nikdo neodvážil přepsat (například FS a task manager).
Naprosto přesně napsáno!
Ona to není náhoda, že jediný OS, který se dnes dynamicky vyvíjí, je Linux, který má sice "problém" v tom, že veškeré ovladače má v jádře nebo jako jaderný modul, stejně jako podporu různých HW platforem, takže vývoj a commity jdou z velké části za touto skutečností, ale kromě tohoto většího dílu je tam neustálé kutání na zlepšování jak těch hlavních rysů, tak těch minoritních. A to, že nový kód je pod neustálým dohledem jak jaderných manažerů, tak širší veřejnosti, je známkou co nejvyšší kvality - i proto Linux, ač je to už pěkný bumbrlíček, je stále velmi stabilní.
Oproti tomu MS se doslova plácá v přeskinovávání ikonek a předělávkách UI do černobílého "moderního" rozhraní a i podle mě to je znak toho, že se bojí sáhnout do kódu jádra a nejdůležítějších knihoven, aby se něco nerozbilo.
Naopak, na svojom starom Radeone 9600 som aktulizoval drivery z CD (vypaloval mi to kamos) alebo bolo mozne nainstalovat novy driver z CD casopisov, cize nvm, o com sa vobec bavime :D Kazdy to riesil individualne a sam za seba...ze si niekto aktualizuje driver 1x za rok, je jeho volba a problem.
Ja skôr hovorím o dobe, keď sa bežalo na podstatne starších kartách, ako boli GeForce 2, ale o ATI Rage a prvé Radeony. Ty tu spomínaš grafiky, ktoré ja už mám zafixované, ako relatívne nové, keď časopisy ponúkali na svojich CD a DVD aj ovládače.
Inak, málokedy som ich použil a svete čuduj sa, hral som :D
Tak tuto dobu, som ako stredoskolak proste presvihol, mal som totiz skok rovno s 1MB S3 na 128MB Radeona 9600SE (osekana verzia so 64-bit zbernicou) :D
Ale gpu drivery, aktualizujem viacmenej pravidelne, pokial vydaju WHQL.
Začínal jsem na S3 4MB.
Ovladače příšerný. Půlka věcí nefungovala.
GeForce 2 měl spolužák. Ovladače řešil kvůli výkonu.
2. 11. 2025, 13:05 editováno autorem komentáře
Klasické utlumení, dalo se to čekat, NVIDIA toto dělá a musí to dělat i AMD. Dělat ovladače pro x možných generečních architektur je problémové, kdy roztříštěný vývoj bere prostředky. Být manažerem jak u NVIDII tak AMD, stanovil bych podporu ovladačů v HOT fázi na 2 roky posléze vše do udržovací fáze, popř. při vydání nové generace by všechny starší se přesunuli do udržovací fáze. Cyklus vývoje je nezastavitelný a nejsme v roce 2000, kdy se vydala GK a ještě na ní minimálně 5 let vycházeli ovladače.
Udržovací fáze přece neznamená nefunkčnost, jen by postačoval cyklus vydání cca 1x za 6 měsíců pro tuto skupinu.
Myslíte, že NV teď někdy ukončí podporu RTX3000? To se mi nezdá!
1. 11. 2025, 05:13 editováno autorem komentáře
Co to meleš? Právě že vývoj teď stagnuje. A právě kvůli tomu se má softwarová podpora prodlužuovat. Třeba u mobilu to jde nejlíp vidět. Přes 15 lety byla podpora 1 až 2 roky teď mají i Číňani 5 let a levne Samsungu 7 let. Prostě už není moc kam ten HW skokově vylepšovat. V roce 2000 šel hw každý rok o 50% nahoru teď je člověk rád za 20% za 2 roky. Schválně se podívej o kolik je výkonnější RTX 5080 než RTX4080...
Navíc se ty ceny u grafik tak i třeba u mobilu dost posunuly tak bych očekával i adekvátně dlouhou podporu.
Jenže právě rozdíl RDNA1 vs 2 vs 3 a 4 se mezi v2 a v4 docela zvětšil, takže to fakt nemůžeš srovnávat s Androidovými telefony, kde se ARM vývojově zasekl...
AMD uz to vzala zpatky a podporu (zatim) poskytovat bude.
https://wccftech.com/amd-backtracks-says-it-will-continue-game-optimizations-and-features-support-for-rdna-1-and-rdna-2-gpus/