Blokování chodníků a veřejného prostoru špatně zaparkovanými sdílenými koloběžkami trápí dlouhodobě řadu velkých měst, Prahy nevyjímaje. Společnost Lime proto začíná v české metropoli testovat systém Captur, který má zajistit, aby koloběžky a kola končila na správném místě. Pokud jezdec zaparkuje nevhodně, aplikace mu jednoduše nedovolí jízdu ukončit.
Správné parkování a edukace jezdců je základ
Za kontrolou parkování stojí britský startup Captur založený v roce 2020. Jeho systém využívá umělou inteligenci k vizuální kontrole objektů ve veřejném prostoru. V případě Lime hlídá, zda sdílená kola a koloběžky neblokují chodník, přechod nebo vchod do domu. Stejnou technologii používá například Google pro sběr dat v terénu, Amazon v logistice nebo konkurenční Bolt.
V případě Lime je princip jednoduchý. Při ukončení jízdy musí uživatel ve stejnojmenné aplikaci vyfotit zaparkované vozidlo. Capture snímek vyhodnotí a pokud zjistí, že stroj parkuje nevhodně, vyzve jezdce k přeparkování nebo opětovnému nafocení. Dokud tak neučiní, nebude mu jízda ukončena.
„Aby náš jezdec mohl stroj vrátit, vždy ho musí napřed vyfotit. Systém Captur nám pomůže včas odhalit, že není správně zaparkováno – především na to ale upozorní jezdce ve chvíli, kdy parkují, a kdy to ještě mohou napravit – není třeba čekat, až fotku zkontroluje náš pracovník. Jezdci si navíc často jen neuvědomují, že nevhodně zaparkovaná koloběžka může překážet – poučí se a příště už budou úspěšnější.“ říká generální ředitel Lime pro Česku a Maďarsko Václav Petr.
Ověřený systém z velkých měst
Lime už Captur používá v Londýně, Paříži, Barceloně nebo Vídni. Zde se problémy s parkováním snížily o 15 % oproti manuální kontrole pracovníků Lime. O 5,5 % také klesl počet varování pro opakovaně provinilé uživatele. Samotná přesnost systému je také slibná, jelikož 81 % upozornění na špatné parkování se ukázalo jako oprávněných.
„Systém se průběžně učí a zdokonaluje. Například nyní stačí, když jezdec umístí koloběžku nebo kolo do rámečku, který se mu zobrazí v aplikaci, nemusí řešit kvalitu fotky – systém si stroj sám nasnímá, aby byla zajištěna co největší přesnost. Především se ale při využívání této funkce učí samotní jezdci – s každým dalším zaparkováním dostávají okamžitou zpětnou vazbu, jak parkovat co nejlépe,“ říká Václav Petr.
Lime také spolupracuje s ostatními bikesharingovými platformami, magistrátem, městskými částmi a TSK na vzniku jednotných pravidel pro všechny sdílená kola a koloběžky.
zdroj: tisková zpráva
