Konec sdíleným koloběžkám uprostřed chodníku? Lime v Praze testuje chytré hlídání parkování

Sdílet

Lime koloběžky Autor: Lime
Lime testuje systém Captur pro správné parkování
Díky testovanému systému Captur s umělou inteligencí může jezdec ukončit jízdu jen tehdy, pokud sdílené kolo či koloběžku správně zaparkuje.

Blokování chodníků a veřejného prostoru špatně zaparkovanými sdílenými koloběžkami trápí dlouhodobě řadu velkých měst, Prahy nevyjímaje. Společnost Lime proto začíná v české metropoli testovat systém Captur, který má zajistit, aby koloběžky a kola končila na správném místě. Pokud jezdec zaparkuje nevhodně, aplikace mu jednoduše nedovolí jízdu ukončit.

Správné parkování a edukace jezdců je základ

Za kontrolou parkování stojí britský startup Captur založený v roce 2020. Jeho systém využívá umělou inteligenci k vizuální kontrole objektů ve veřejném prostoru. V případě Lime hlídá, zda sdílená kola a koloběžky neblokují chodník, přechod nebo vchod do domu. Stejnou technologii používá například Google pro sběr dat v terénu, Amazon v logistice nebo konkurenční Bolt.

V případě Lime je princip jednoduchý. Při ukončení jízdy musí uživatel ve stejnojmenné aplikaci vyfotit zaparkované vozidlo. Capture snímek vyhodnotí a pokud zjistí, že stroj parkuje nevhodně, vyzve jezdce k přeparkování nebo opětovnému nafocení. Dokud tak neučiní, nebude mu jízda ukončena.

Lime koloběžky

Lime testuje systém Captur pro správné parkování

Autor: Lime

„Aby náš jezdec mohl stroj vrátit, vždy ho musí napřed vyfotit. Systém Captur nám pomůže včas odhalit, že není správně zaparkováno – především na to ale upozorní jezdce ve chvíli, kdy parkují, a kdy to ještě mohou napravit – není třeba čekat, až fotku zkontroluje náš pracovník. Jezdci si navíc často jen neuvědomují, že nevhodně zaparkovaná koloběžka může překážet – poučí se a příště už budou úspěšnější.“ říká generální ředitel Lime pro Česku a Maďarsko Václav Petr.

Ověřený systém z velkých měst

Lime už Captur používá v Londýně, Paříži, Barceloně nebo Vídni. Zde se problémy s parkováním snížily o 15 % oproti manuální kontrole pracovníků Lime. O 5,5 % také klesl počet varování pro opakovaně provinilé uživatele. Samotná přesnost systému je také slibná, jelikož 81 % upozornění na špatné parkování se ukázalo jako oprávněných.

„Systém se průběžně učí a zdokonaluje. Například nyní stačí, když jezdec umístí koloběžku nebo kolo do rámečku, který se mu zobrazí v aplikaci, nemusí řešit kvalitu fotky – systém si stroj sám nasnímá, aby byla zajištěna co největší přesnost. Především se ale při využívání této funkce učí samotní jezdci – s každým dalším zaparkováním dostávají okamžitou zpětnou vazbu, jak parkovat co nejlépe,“ říká Václav Petr.

Ostravští vědci vyvíjejí nový typ baterií. Jsou bezpečnější než Li-ion, nehořlavé a s vyšší kapacitou Přečtěte si také:

Ostravští vědci vyvíjejí nový typ baterií. Jsou bezpečnější než Li-ion, nehořlavé a s vyšší kapacitou

Lime také spolupracuje s ostatními bikesharingovými platformami, magistrátem, městskými částmi a TSK na vzniku jednotných pravidel pro všechny sdílená kola a koloběžky.

zdroj: tisková zpráva

Autor článku

Šéfredaktor portálu Cnews.cz. Zaměřuje se na technologické novinky, recenze spotřební elektroniky, smartphony, 3D tisk, AI a herní novinky. Profil autora →

Kvíz týdne

Tyto konektory zná každý. Ale víte, co jejich zkratky doopravdy znamenají?
1/9 otázek