Naprosto nechápu, proč bych měl mít díky zrnění lepší prožitek ze shlédnutí filmu? Tohle už mi přijde doslova úchylné.
Je to teď takto v módě. Stejně jako nastavení obrazu na MovieMaker, upraví teplotu barev a sníží jas a celý obraz je takový divně zastřený. Prý aby to bylo reálné jak to zamýšlel režisér. Oni vám tu na fóru budou tvrdit že 4K OLED TV by vám bez moviemakeru vypálila oči, to mají asi pravdu. Myslím si že většina obyč TV zas až tak úžasný obraz nemá, díky tomu je celý zážitek moviemakeru ten tam. Desítky let se člověk snaží o dokonalý obraz aby se pak dopracoval umělému zašumění obrazu.....
Já teda nevím ale když se podívám před sebe žádný šum nevidím.
Trochu mi to připomíná možnost pustit si zvuk osmiválce při jízdě v Tesle. Vlastně v tomto případě by to byl spíše zvuk parního stroje...
Není to tak jednoduchá věc - zrno/šum může mít přínos, protože když je obraz moc "čistý" a zároveň má gradienty v hladkých plochách barev bez textury/detailů, tak se vám tam udělá color banding (nebo někdy se tomu "posterization") - takové ty čáry, kde jasně vidíte přechody mezi stupni té barvy. Často je to hodně ohavné a dost to obrazu ubližuje. Ale přidání šumu zafunguje, jako by tam by texturní detail, takže to pak vypadá dobře.
S texturou i šumem je ale stejný problém - blbě se komprimuje, takže kodeky mají tendenci ho zahazovat a pak tam právě uvidíte ten banding. Na youtubu je to stálice. Je to jedna z věcí, kterou v x264/x265 řeší adaptivní kvantizace a PsyRDO (ve své době ohromné pokroky kvalitě videa).
Toto přidávání zrna (film grain) pomocí kodeku AV1 je jedno z řešení, jak zachovat texturu/zrno při kompresi - bavíme se o filmu/videu, který už to zrno měl. Buď je starý a natočený na filmový materiál, nebo je to tam záměrně přidané kvůli vzhledu. Třeba z toho důvodu, o kterém jsem psal. Ačkoliv někdy mají lidé tendenci ten šum chtít odstranit, on často spíš působí pozitivně. Obraz, který by bez něj působil sterilně nebo vyblitě, může s dobře aplikovaným šumem vypadat živěji, realističtěji.
Nejde tu teda o to, že by na začátku byl hladký čistý obraz, a pak se to zašumělo (to taky můžete udělat, jako post-processing - třeba když má to video nebo film, na který koukáte, ty problémy s bandingem). Cílem tohoto triku, je, aby to zrno ze zdroje a detaily lépe přežily kompresi, která je u streamovacích služeb drsnější než na blu-ray discích. Když se šum/zrno vyřeší tímhle způsobem, tak teoreticky zbude víc dat na ne-šumový detail.
V praxi je to samozřejmě složitější problém. Na začátku musíte totiž to zrno/šum nějak separovat třeba spatio-temporálním filtrováním a to nikdy není dokonalé, často to zmrví i reálný detail. A ta podobně.
Tahle technika je hodně stará, byla dokonce už součástí standardu H.264 (nebo HEVC - teď nevím), ale v praxi ji nic neimplementovalo. Vždycky totiž byl problém s tím, jak zajistit, aby ten šum, který později vygenerujete, vypadal stejně, jako ten, který jste odstranili. Ale po vydání AV1 se na tom začalo víc pracovat a snad už to teď je praktičtější technika. Osobně jsou s tím neexperimentoval.
Mně color banding nevadí.
Zvykl jsem si na něj. Považuji ho za vlastnost.
Můj mozek si ty chybějící odstíny dokreslí.
Ale manželka color banding považuje za hrubou chybu obrazu.
Je to čtvrt století, takže si to nepamatuji přesně.
Začala s tím tuším 3DFX a jmenovalo se to bilinear filtering.
V podstatě to rozmaže pixeli u blízkých textur.
Obraz není kostičkovaný.
Ale asi máte na mysli něco jiného.
Měl jsem na mysli právě přidání zrnitosti (šumu) do obrazu ve hře. Minimálně ve dvou hrách jsem se s tím setkal a bylo to na pohled odporné. Paradoxně stačilo snížit z nastavení grafiky ve hře z ultra na max a zrnitost zmizela.
"...proč bych měl mít díky zrnění lepší prožitek ze shlédnutí filmu? "
Předpokládám že to je funkce pro Američany, kteří v kině strávili dětství. Dospívání potom v autokině.
Jsou zvyklí na zrnitý obraz natolik že odmítají koukat na kýčový NF a stále chodí do kina.
Přidání šumu je může dostat z kina před obrazovku NF.
Takže to je válka o diváka.
mě jako zrnitost vadí a kazí mi to dojem z filmu. Ja nechápu jak vůbec může někdo takto natočit film, vždyť to vypadá jak před 50 lety. Já mám rad obraz čistý bez chyb.
Může to být umělecký záměr.
Když dějově skáčete v čase. Tak například historické záběry (hlavní hrdina jako malé dítě) uděláte černobílé.
A jakože rodinné video (svatba hlavní postavy) uděláte zrnité nebo VHS.
Viděli jste Oppenheimer (2023)?
Tam to dokonce otočili.
Děj v 40' je barevný. Novější záběry z 50' jsou černobílé. Což bylo pro mě docela matoucí.
Ale asi to lépe vystihuje náladu hlavní postavy.
ano tak u flashbacku použít zrno a záběry jako z domací kamery tak proč ne. Také je dobré jak je obraz v akčních scénách 16:9 nebo vzpomínky černobíle ale aby celý film byl v zrně tak to ne. Třebe je film Stvořitel a to zrno je šílené, film jakoby ze 70. let
Je tam hodně nočních scén.
Třeba chtěli zamaskovat přechody tmavých odstínů.
A spoustu efektů a triků kterým taky pomůže milosrdné snížení kvality.
Ale jeden recenzet potvrdil moji teorii o boji o diváka.
Othello na CSFD píše:
"Ta falešná textura filmového pásu s výrazným zrnem mě hned od začátku objala, pohladila, konejšila a já jsem si připadal po všech těch úskalích krutého světa šedesátifrejmového digitálního obrazu jak zpátky u maminky v láskyplném objetí prapůvodní lásky."
Úplně ho chápu. Já jako dítě poslouchal vinilky z gramce. Na jejich praskání (když jehla narazí do prachové částice) nedám dopustit.
Zdroj:
https://www.csfd.cz/film/1167849-stvoritel/recenze/?page=3