Odpovídáte na názor k článku Netflix spustil umělé přidávání filmového zrna, umožňuje to kodek AV1. Názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Není to tak jednoduchá věc - zrno/šum může mít přínos, protože když je obraz moc "čistý" a zároveň má gradienty v hladkých plochách barev bez textury/detailů, tak se vám tam udělá color banding (nebo někdy se tomu "posterization") - takové ty čáry, kde jasně vidíte přechody mezi stupni té barvy. Často je to hodně ohavné a dost to obrazu ubližuje. Ale přidání šumu zafunguje, jako by tam by texturní detail, takže to pak vypadá dobře.
S texturou i šumem je ale stejný problém - blbě se komprimuje, takže kodeky mají tendenci ho zahazovat a pak tam právě uvidíte ten banding. Na youtubu je to stálice. Je to jedna z věcí, kterou v x264/x265 řeší adaptivní kvantizace a PsyRDO (ve své době ohromné pokroky kvalitě videa).
Toto přidávání zrna (film grain) pomocí kodeku AV1 je jedno z řešení, jak zachovat texturu/zrno při kompresi - bavíme se o filmu/videu, který už to zrno měl. Buď je starý a natočený na filmový materiál, nebo je to tam záměrně přidané kvůli vzhledu. Třeba z toho důvodu, o kterém jsem psal. Ačkoliv někdy mají lidé tendenci ten šum chtít odstranit, on často spíš působí pozitivně. Obraz, který by bez něj působil sterilně nebo vyblitě, může s dobře aplikovaným šumem vypadat živěji, realističtěji.
Nejde tu teda o to, že by na začátku byl hladký čistý obraz, a pak se to zašumělo (to taky můžete udělat, jako post-processing - třeba když má to video nebo film, na který koukáte, ty problémy s bandingem). Cílem tohoto triku, je, aby to zrno ze zdroje a detaily lépe přežily kompresi, která je u streamovacích služeb drsnější než na blu-ray discích. Když se šum/zrno vyřeší tímhle způsobem, tak teoreticky zbude víc dat na ne-šumový detail.
V praxi je to samozřejmě složitější problém. Na začátku musíte totiž to zrno/šum nějak separovat třeba spatio-temporálním filtrováním a to nikdy není dokonalé, často to zmrví i reálný detail. A ta podobně.
Tahle technika je hodně stará, byla dokonce už součástí standardu H.264 (nebo HEVC - teď nevím), ale v praxi ji nic neimplementovalo. Vždycky totiž byl problém s tím, jak zajistit, aby ten šum, který později vygenerujete, vypadal stejně, jako ten, který jste odstranili. Ale po vydání AV1 se na tom začalo víc pracovat a snad už to teď je praktičtější technika. Osobně jsou s tím neexperimentoval.