Nintendo Switch 2 je tady: Stejný koncept, jen dokonalejší. Konečně má lepší výkon, pořád ale je pozadu

3. 4. 2025

Sdílet

Konzole Switch 2 byla odhalena a je i potvrzením toho, že původní Switch byl trefa: Na koncepci nová generace nic nezměnila, zapracovala ale na nejslabším článku – ve výkonu procesoru i GPU a v rozlišení a vizuální kvalitě her, které na výkonu závisí. Zlepšení je to ale relativní, Nintendo jako tradičně zvolilo hardware, který je už pár let za zenitem.

Informace o ní prosakovaly už dlouho, takže není překvapení, že Nintendo chystá novou konzoli (či handheld), která nahradí Switch. Teď toto nové zařízení bylo oficiálně oznámeno a dostalo jméno, které je nakonec jednoduše Nintendo Switch 2. Novinka se plně hlásí ke kontinuitě s původním konceptem – má stejný princip a tvary, ale teď s výrazně lepším výkonem a schopnostmi, byť toto mobilní řešení opět nemá nejlepší dnes možný hardware.

Nintendo Switch bude opět přenosné zařízení, které je určené k hraní v rukou, klidně někde mimo domov, s po stranách připojitelnými ovládacími prvky, tzv. „Joy-Cony“ (nyní se budou jmenovat Joy-Cony 2). Současně se ale konzole bude dát osadit do doku připojeného k televizi, kdy dosáhne vyššího výkonu a zastane tak i roli klasické herní konzole. Koncepce je tedy v podstatě kompletně přejatá z předchozí generace, která se začala prodávat v roce 2017, skoro přesně před osmi lety.

Lepší, větší displej

Nejviditelnějším upgradem bude zvětšený displej s úhlopříčkou 7,9 palce (proti 6,2 palcům u první generace). Ten se současně posunul na lepší rozlišení – konečně je plně FullHD (s rozlišením 1920 × 1080 bodů) místo zastaralého rozlišení 1280 × 720 bodů. Displej je typu LCD (ale je možné, že Nintendo vydá později dražší verzi s OLED panelem, jako u první generace) a má nějakou formu podpory HDR barev a také podporuje 120Hz obnovovací frekvenci. Obrazovka je dotyková.

Nintendo Switch 2

Nintendo Switch 2

Autor: Nintendo

Konzole bude při připojení k televizi a do elektrické sítě podporovat i obraz v rozlišeních 2560 × 1440 bodů a 4K (3840 × 2160 bodů) opět i s HDR na externím výstupu (přes dok, na němž má výstup HDMI). V rozlišení 4K bude ale maximální frekvence obrazovky jen 60 Hz.

Handheld obsahuje stereo reproduktory, mono mikrofon s potlačením hluku a echa. I 3,5mm sluchátkový jack je stále přítomen. Do televize je možné poslat přes HDMI i 5.1 prostorový zvuk a na reproduktorech a sluchátkách bude zařízení umět prostorové audio simulovat.

Nintendo Switch 2

Nintendo Switch 2

Autor: Nintendo

Víme dále, že zařízení bude mít akumulátor o kapacitě 5220 mAh (ovšem bez uvedení napětí) a opět by měl mít i aktivní chlazení. Také dokovací stanice by měla mít uvnitř vlastní radiální ventilátor pomáhající s chlazením vyšší spotřeby a zahřívání zadokované konzole. Při vypnutém stavu či standby se konzole má nabít za zhruba 3 hodiny a na jedno nabití baterie má být možné hrát 2 až 5 hodin podle náročnosti hry.

Úložiště konzole bude tvořit 256GB zařízení UFS, což je úspornější integrovaná alternativa plnotučného SSD, používaná v mobilech. Bude ale možné ho rozšířit kartami MicroSD Express o kapacitě až 2 TB (které fungují jako malé NVMe SSD), na nichž bude možné mít i nainstalované hry. Čtečka bude podporovat i běžné karty microSD, ale jen pro ukládání snímků nebo z videa her, ne pro instalaci.

Zařízení má ponechán i slot pro cartridge (GameCard). Ovšem na těch údajně nebudou celé hry, ale jen v podstatě licenční kódy. Hry se budou muset do úložiště zařízení vždy nejprve stáhnout přes internet z online obchodu. K tomu a dalším síťovým aktivitám, bude Switch 2 samozřejmě mít bezdrátovou konektivitu – staršího standardu Wi-Fi 6 (802.11ax).

Nintendo Switch 2

Nintendo Switch 2

Autor: Nintendo

Zařízení se bude dokovat i nabíjet přes USB-C, ale má navíc druhý port USB-C shora. Ten vám umožní si konzoli nabíjet i když na ní hrajete s konzolí opřenou na stole nebo v podobném režimu.

Procesor a GPU z roku 2020, ovšem na Nintendo velký pokrok

Původní Switch byl už krátce po vydání a o to víc dnes limitován slabým výkonem SoC Tegra X1, teď už deset let starého. Switch 2 v tomto udělá výrazný skok vpřed, ale lze říct, že jen zhruba do roku 2020. Srdcem přístroje bude opět SoC od Nvidie, přičemž by mělo jít o na míru navržený čip. Architektonicky je ale dost možná adaptací jednoho ze starších SoC Nvidie pro automobily (generace označovaná Orin).

Nintendo přímo ke specifikacím mnoho neříká. Podle neoficiálních zpráv má ale použitý procesor osm jader Cortex-A78C – to je odvozenina „prostředního“ mobilního jádra Cortex-A78 z roku 2020 (A78C byla lehce upravená verze zamýšlená pro notebookové procesory). Zatím neznáme frekvence, ale jednovláknový výkon CPU tedy nebude na dnešní poměry moc vysoký, i v porovnání s mobilními telefony. Cortex-A78 se sice dodnes používá jako „velké jádro“ v některých levnějších čipech, ale výkonné modely s jádry linie Cortex-X nebo třeba jádra od Applu jsou o hodně rychlejší.

Grafický procesor integrovaný v SoC je založený na architektuře GPU Ampere od Nvidie, která poháněla GeForce RTX 3000 také v roce 2020. V čipu konzole Switch bude 12 bloků SM, tedy 1536 shaderů. Toto by se asi dalo zhruba srovnat s 12 CU architektur RDNA 2 a 3 v procesorech Ryzen pro notebooky (včetně Ryzenů Z2 také určených pro handheldy), nicméně výkon grafiky u Switche 2 může být drastičtěji omezen nižšími takty, protože používá horší výrobní proces.

Čip je vyráběn 8nm technologií Samsungu, což je vylepšená verze jeho 10nm FinFETového procesu. V roce 2020 šlo o ucházející, ale ne špičkovou technologii, kterou Nvidia u GeForce RTX 3000 zvolila kvůli nízké ceně. Použití stejné technologie i dnes je možná stále motivováno šetřivostí, ale dost možná bylo hlavní motivací zjednodušení vývoje, protože původní IP grafické architektury Ampere bylo pro 8nm proces přímo navržené. Je možné, že celý výběr architektury i procesu probíhal provázaně a čip z doby Ampere byl právě kvůli lacinému 8nm procesu to nejnovější, co bylo Nintendo ještě ochotno zaplatit.

Celkově to vypadá, že hardware bude výkonem o dost pozadu za Xboxem Series X a PlayStation 5, ačkoliv už jsou tyto konzole postarší. Stejně jako ty ale bude podporovat ray tracing (pochopitelně v nějaké omezené formě s ohledem na relativně nízký výkon i příkon, s kterým čip může pracovat). Architektura Ampere obsahuje jak RT jádra, tak tensor jádra, které zase umožňují ve hrách pro Switch 2 používat upscaling Nvidia DLSS.

Nintendo Switch 2

Nintendo Switch 2

Autor: Nintendo

Konzole Switch 2 bude při hraní v zadokovaném televizním režimu (a při připojení k elektrické síti) umožňovat hraní s obnovovací frekvencí až 120 Hz při rozlišeních 1440p a 1080p, což je tzv. režim „Performance“. Alternativně lze preferovat režim „Quality“, kdy je nižší snímková frekvence, ale vyšší rozlišení. U toho je maximum 4K při 60 Hz.

Při handheldovém hraní mimo elektrickou síť ale bude zařízení běžet s nižší spotřebou a výkonem. V tomto režimu bude režim Performance znamenat rozlišení jen 1280×720 bodů (ale možnost hrát se 120 Hz bude zachovaná), což implikuje upscaling vzhledem k tomu, že interní displej zařízení má rozlišení 1920 × 1080 bodů. A režim Quality má být 1080p při 60 Hz.

Nicméně by nás nepřekvapilo, kdyby přeškálovávání bylo ve skutečnosti aktivní vždy, protože je pravděpodobné, že hry budou silně využívat upscaling DLSS od Nvidie, aby obešly omezený výkon technologicky postaršího a navíc mobilně dimenzovaného procesoru. Je možné, že bude na Switchi 2 používána i technologie generování (interpolování) snímků, kdy reálná snímková frekvence bude poloviční.

Nintendo Switch 2

Nintendo Switch 2

Autor: Nintendo

Nintento tedy konzolí Switch 2 evidentně pokračuje ve strategii, kdy nenabízí nejlepší možný výkon a technologii, ale jakousi „vlastní cestu“. Ta místo toho sází na silné vlastní herní frančízy a série a snaží se nabízet odlišné či neotřelé možnosti používání.

Konečně možnost ovládání myší a nové tlačítko pro chatování

Joy-Cony 2 bude možné používat jako myš, a to tak, že s nim budete hranou jezdit po stole, zatímco pohyb bude snímán gyroskopem v ovladači. Toto jednak otevře cestu na Nintendo i hrám z jiných platforem, které jsou na myš od počátku koncipované. Vedle toho chce ale firma zkoušet i nové koncepty, kdy třeba budete používat oba Joy-Cony současně jako dvě myši.

Nintendo Switch 2

Nintendo Switch 2

Autor: Nintendo

Další novinkou na ovladačích je nové tlačítko C. To spouští funkci GameChat, s kterou budete při hraní moci komunikovat s kamarády či rodinnými příslušníky (včetně skupinového chatu). A přes GameChat bude také možné sdílet třeba snímky i video (tedy sdílet obrazovku) ze hry. Ze začátku bude tato funkce sice volně dostupná, ale od 31. 3. příštího roku už bude GameChat jen pro ty, kdo si vydržují předplatné Nintendo Switch Online.

Zdroj: Youtube.com

Kompatibilita s původními hrami – s možnými výjimkami

Switch 2 by obecně mělo umožnit hraní her pro předchozí Switch, ale nebude to úplně automatické. Nintendo hry teď postupně testuje a (drtivá?) většina by měla běžet, případně by ji asi mohly zprovoznit nějaké opravy ze stran vývojářů. Není ale vyloučeno, že nějaké nekompatibility nebo problémy určitou menší část her na Switchi 2 rozbijí a tyto tituly zůstanou exkluzivně jen na starším zařízení.

Předběžné výsledky z testování kompatibility her s Nintendem Switch 2

Předběžné výsledky z testování kompatibility her s Nintendem Switch 2

Autor: Nintendo

Pro novou konzoli mají vyjít vylepšené verze některých her pro původní Switch, které na dvojce dostanou lepší grafiku a podobné upgrady. Tyto aktualizace mají být ke stažení zdarma pro majitele původních her pro Switch.

Pro novou konzoli byly už oznámené porty některých her od externích herních studií – například Cyberpunk 2077: Ultimate Edition, Final Fantasy VII Remake Intergrade, Elden Ring: Tarnished Edition, Hades II, Street Fighter VI, Split Fiction, EA Sports FC, Madden NFL, Hogwarts Legacy, Yakuza 0 Director's Cut a Hitman: World of Assassination.

V prodeji za dva měsíce

Nakonec ještě podstatná informace, kdy a za kolik se vlastně konzole bude dát koupit. Včerejšek ještě přinesl jen formální odhalení, ne start prodeje. Ten přijde 5. června (júna). Cena má být 449 $ za samotnou konzoli, nebo alternativně 499 $ za bundle, kdy ke konzoli ještě dostanete hru Mario Kart World.

U nás by cena mohla po připočtení DPH dělat něco okolo 12,5 tisíce Kč a něco málo přes 500 € na Slovensku. Nicméně záležet to bude i na vývoji měnového kurzu, oficiálně doporučená cena se může trošku lišit (zejména asi směrem nahoru).

Zdroje: Nintendo, Ars Technica (1, 2), Tom's Hardware

Autor článku

Redaktor portálu Cnews.cz. Zaměřuje se na procesory, mobilní SoC, grafické karty, disky a další počítačový hardware. Profil autora →

Kvíz týdne

Tyto konektory zná každý. Ale víte, co jejich zkratky doopravdy znamenají?
1/9 otázek