Už delší dobu mi přijde, že upgrady nemají moc smysl.
U procesorů, pokud vynecháme multithread výkon, který většina lidí stejně nevyužije, je od Intelu řady 12xxx / AMD 5xxx jen minimální reálně znatelný posun.
A u grafických karet je to spíš kosmetická změna: od RTX 3xxx dál, pokud nepočítáme AI výkon a spotřebu, se samotný výkon nijak zásadně nezměnil.
Tak to dost a velmi hlasitě nesouhlasím.
Vytížit CPU na 100% dnes není problém, ostatně i samotné Win11 jsou náročnější. Stříh videa, 3D rendering, virtualizace, emulace a koneckonců i gamesení (viz BF6) dnes jednoznačně ukazují, že ten procesorový výkon a jeho navyšování je stále potřeba.
Že dodnes stačí 10 let staré 4-jádro pro nenáročnou kancelář? Jak to souvisí s tím, že výkonově orientované úlohy stále potřebují větší a větší výkon?
Stejně tak ta poznámka o RTX. nVidia vsadila vše na RT (vlastní problematičnost tohoto kroku komentovat nebudu, je to na další a delší pojednání) a upozaďuje vývoj pro klasickou rasterizaci - tady zaměňuješ příčinu a důsledek.
Možná jsem se předtím nevyjádřil úplně přesně — nechci tvrdit, že není potřeba posouvat výkon, právě naopak. U grafických karet mě to dost štve, když nedochází k výraznému posunu v renderovacím výkonu, který bych osobně dokázal využít.
Jen mi přijde, že většina lidí tyto "malé" posuny vůbec nepocítí, což je škoda. Já sám ten výkon využívám naplno, ale programy, se kterými pracuji, jsou určené pro profesionální použití — a ty běžný uživatel zkrátka nepoužívá.
"Stříh videa, 3D rendering, virtualizace, emulace a koneckonců i gamesení (viz BF6)"
Z toho všeho je jediná věc, kterou běžní uživatelé opravdu využívají, právě to hraní. Ale i tam je to diskutabilna, většina hráčů se drží titulů jako League of Legends, Dota2 , CS:GO nebo Valorant, a o novější, náročnější hry se příliš nezajímají.
Ok, chápu.
Za mě je to v pořádku. Pokud každá interace modelové řady přinese 10-15% nárůst výkonu, pak po 3 modelech (přeneseně +/- 3-5 letech, což je řekněme morální životnost počítače) dostaneš minimálně o ⅓ až ½ výkonnější stroj, a to je při dnešních výkonech docela věc. Vem si, jak jsme křepčili při navýšení výkonu Duronu z 600 MHz na 1 GHz (OC) - v té době skoro 200% výkon oproti vanilce na 600, dneska to v absolutních číslech "smázne" ten 10% mezigenerační nárůst několikanásobně.
No bohužel už je pryč doba kdy šlo každou generaci slušně navýšit výkon za podobnou cenu.
Dnes pokud chtějí zachovat ceny (do čehož jim hází vidle i inflace) tak to musejí dělat po malých krůčcích, nebo rezignovat na udržení ceny, zvýšit výkon slušně ale zároveň to osolit.
Dnes když ti nový proces přinese třeba 15% densitu a 15% výkonu ale cena stoupne víc než těch výsledných 32% výkonu to jde jen v tom hiendu kde zákazník nemá takový problém zaplatit více než minule.
Tak strih videa dnes funguje skvele i na mobilu. Strih realne potrebuje minim cpu - jako prehravani videa. Rozd je v tom co se striha. . cut/prechod apod je fakt nula nula nic vykon, neco jineho ozita ai anyza a motion animace, klicovani, tracking, color grading ale kolik lidi neco takoveho dela a kolik jich to zvladne i na slabsi masine. Ne kazdy to muai mit v realnem case
Jenže on je střih a "střih", Jiříku.
Ten o kterém mluvíš ty, je prostý ořez na klíčových snímcích bez nějakého vážného editování streamu, takže ve skutečnosti je to jen trochu lepší kopírování streamu.
Pokud se obraz mění zásadně (což jsi zmínil), pak to na mobilu určitě jen tak neuděláš a hlavně musíš alespoň část streamu kompletně reencodovat, což sice částečně můžeš udělat na grafice a ulehčit tak procesoru, ale za cenu nižší kvality.