5008 jsem před pár roky zavrhl jako malé a nevyhovující auto s problematickou spolehlivostí a špatnou motorizací, kdy už nešlo objednat 2.0HDi - jediný aspoň jakžtakž spolehlivý motor. Dosti pochybuji, že by EV varianta byla lepší, ostatně test sám o sobě uvádí naprosto strašlivý dojezd jen 400 km v napůl obsazeném autě. Jak to asi bude vypadat, když dám na střechu rakev a do auta 6 lidí?
K tomu paužoutské úchylky, jako je motokárový volant, FAP aditivum (ne adblue, to je další tekutina co se tam leje) v ceně několika tisíc Kč bez možnosti uživatelsky doplnit, atp., no prostě neklaplo to.
Jediný skutečně funkční 7-místný EV je EV9 (resp, teď nový "brácha" Ioniq9), ale i tam je prostě problém s dojezdem a velmi zdlouhavým nabíjením, takže jako rodinné auto to nikdy fungovat nebude, jen jako mamataxi do města - ovšem za 2 míče.
Minule se pod článkem o BEV psalo jak kvůli elektromobilitě krachují evropské automobilky.
Realita:
"...segment automotive, kterému se celkově ve třetím kvartále dařilo,"
Zdroj:
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-ceska-ekonomika-mezirocne-vzrostla-o-27-procenta-40546299
Segment automotive v ČR reprezentují Škoda (která EV dlouhodobě ignorovala, stavěla svou nabídku na spalovácích a EV buduje na komponentech z VW,) Hyundai, který v Nošovicích vyrábí i30, Tuscon a Kona EV (čísla prodejů lze dohledat - poměrně jasně opět vedou spalováky) a Toyota v Kolíně (ta má ohledně EV poměrně jasný a dlouhodobě konzistentní názor.)
Pokud se jedná o samotné automobilky, pak VW gruppe je na tom "nadmíru výtečně"
https://archiv.hn.cz/c1-67806770-provozni-zisk-skody-auto-za-tri-ctvrtleti-vzrostl-o-vice-nez-pet-procent-materskemu-koncernu-vw-se-prilis-nedarilo
Jejich nejdražší a nejprestižnější značky (které nejvíce blábolily o elektromobilitě a vzápětí se o ni i pokusily) mají menší marže než Škoda, která tvrdě "mandluje" prachy z předražených Oktávek a Kodiaqů
:-D :-D :-D
Střelba do vlastní nohy ti vskutku jde skvěle! Někdy mám pocit, že něco plácneš, aniž by sis ověřil fakta a souvislosti.
Fakta a souvislosti jsem věděl.
Celé jsi to psal zbytečně.
A ještě ses střelil do vlastní nohy.
Nevím jestli Tynyt nebo jiný fanatik výfuků používá tento argument jako strašák proti BEV.
Drahých a Luxusních aut se prodává promile z celkového počtu prodaných aut.
Takže argument že Škoda má větší tržby je jen další blábol jak strašit s BEV.
Možná celkové tržby luxusních evropských vozů klesly. A co je příčinou?
Když kouknu co jezdí po cestách tak Tesla je mnohem častější než Lambo.
Bohatí ocení výhody BEV před smradem, hlukem, vibracemi,...
Jo výfukofilové to vidí jinak. Ale je jich menšina a nejsou bohatí.
Tohle si evropské automobily uvědomili příliš pozdě a mají technologický dluh.
Tvé dojmy mě baví. :-D :-D
Bohužel pro tebe, dojmologie tě nedovede k poznání skutečnosti, ale pouze k utvrzení tvých omylů a bludů.
1. Vezměme si třeba to tvé luxusní Audi: v roce 2021 vyrobili okolo 1,6 milionu aut, v roce 2024 pak 1,7 milionu. Škoda, kupříkladu, vyrobila necelý milion. Podle tvé logiky je Škoda asi 2x luxusnější než Audi. :-D :-D :-D Ale zpět k faktům a racionalitě: VW vyrobil 3,1 mio aut v témže roce, to je proti Audi necelý dvojnásobek, ale rozhodně se nejedná o zlomek, jak se tu snažíš tvrdit.
2. gross margin u Audi byl v roce 2021 na úrovni 10,7% , když v roce 2019 byla 19% a naopak v roce 2024 "krásných" 6%. Při znalosti toho co je to gross margin, v jakém segmentu se pohybujeme, jaké jsou ceny, ale taky jaké jsou fixní náklady (vývoj, promo, atd.), je tohle poměrně jednoznačný red flag pro každého, kdo má alespoň základy ekonomického vzdělání.
3. Tesla je "luxusní" asi jako toaletní papír, jde o novodobý Ford model T, vždyť mají třeba jen 3 barvy laku a socky co si to kupují to olepují foliema, aby se nemusely koukat na ty hnusný barvy. :-D :-D :-D A to srovnání s hypersportem značky Lambo... no chlapče, zřejmě jsi nikdy v takovém autě ani neseděl, že to srovnáváš s Teslou. :-D :-D :-D A tragéd, co teslu prohlásí za luxus zřejmě ani neví, co to luxus ve skutečnosti je, protože Tesla je socka i na poměry nenáročného amerického trhu.
4. Jako "výfukomil" ti můžu sdělit, že elektrický pohon jsem si vyzkoušel dávno předtím, než se stal hitem progresivistických frikulínů. A stejně jako tehdy, ani dnes mi nenabízí nic, co bych chtěl, potřeboval, nebo dokonce vyžadoval. V současné tristní podobě by musel být o polovinu levnější než stejné auto na dieselový pohon, abych byl ochoten akceptovat nevýhody a problémy elektrického pohonu - jenže EV jsou dražší, a to i přes brutální zdražování spalováků, které má opticky ty ceny srovnat. Tedy opět já to beru přes racionální srovnání všech aspektů, na rozdíl od tebe, který se necháváš unášet ideologickou agitkou.
Mimochodem, ti bohatí ti potopili Jaguar, který se rozhodl, že bohatí už nechtějí spalováky. :-D :-D :-D
Já tedy tomu tak nerozumím, jako vy kluci. Krásné argumenty.
Můj předpoklad je, že se plánuje dlouhodobě. V horizontu 50 let a vice. Vše zatím nasvědčuje, že v budoucnu bude vše na elektřinu a to i vozů a letecké dopravy. Je to ještě daleko, ale je to celkem zřejmě vytyčená cesta.
Pokud se to protáhne, tak jen kvůli zbytečným válkám, byrokracii a sráčům, kterým jde jen o vlastní prospěch.
Dlouhodobě se určitě neplánuje, vyjma strategických investic jako jsou elektrárny, velké průmyslové celky, nebo doly. Na to doporučuju nastudovat účetní odpisové skupiny, podle nich se dá celkem dobře zorientovat.
Vytýčit sice můžeš klidně třeba cíl že krávy budou lítat. Jenže pak dojde na tu vlastní technickou část, respektive realizaci, a ty si uvědomíš, že ta paznehty a ohon to prostě nedají, byť se kravička bude snažit co bude moci. Elektrické letectví je za dnešního stavu technologií naprostá utopie. Vezmi si třeba, že v 50. a ještě v 60. letech minulého století se plánovalo, že se bude lítat na atom. :-D :-D
https://cs.wikipedia.org/wiki/Jadern%C3%A9_letadlo
Mělo to jen "pár much", jako třeba že posádka tak trochu zářila. :-D
Podobnost s dnešními baterkovými blouznivci je čistě náhodná! ;-)
Na západě moc ne, to se dělá v Asii...
Tady se jede z jednoho extrému do druhého, podobně jako zde diskutují.
Realita je taková, že pro část kupců je BEV ok a tak je kupují.
Pro další část by bylo taky ok, ale nemá to ekonomický smysl.
Pro některé to má stále spoustu omezení, se kterými se budou jen velmi těžko smiřovat.
A pak dosti podstatná část, co nemá vůbec na nové auto.
Já si ho jsem ochoten koupit ve chvíli, kdy to bude dávat ekonomický smysl a omezení budou spíše marginálie. Zatím mi chybí vlastní zásuvka a lepší ceny.
Automobilky u nás zaspaly, ale ony je dost drtí různé normy a regulace, jejichž vliv na ceny je dost podstatný a pak kolikrát nemají dost peněz na investici do obou směrů.
Číňan si dopředu zajistil všechny potřebné zdroje, aby ten přechod zvládli, tak staví ve velkém i uhelné elektrárny...
U nás se ten přechod na "plánované" hospodářství moc nedaří, když cíle kolikrát plánují polonegramoti bez technického vzdělání...
"U nás se ten přechod na "plánované" hospodářství moc nedaří, když cíle kolikrát plánují polonegramoti bez technického vzdělání..."
Sice bez technického vzdělání, ale za zaujetím náboženských fanatiků obracejících nevěřící na tu pravou víru. Jejich ignorování běžného světa je svým způsobem fascinující.
hm... ekonomický smysl nebude dávat asi nikdy.
Auto na dlouhé cesty = nesmysl z pohledu použitelnosti
Auto na ježdění do práce = rozdíl cca 600 až 700 tisíc Kč (to v benzinu nikdy neprojezdíš, respektive ne za dobu životnosti toho EV)
Auto na ježdění do obchodu = rozdíl cca 800 až 900 tisíc Kč - to je při daném nájezdu už úplný nesmysl.
Aby EV dával smysl, musel by být dražší jen max o 100-200 tisíc oproti srovnatelnému autu spalovacímu, a tady to prostě končí na cenách ojetin a nových levných aut. Ano, je tu Dacia Spring, ale když si do toho sedneš, ujistíš se, že něco takového fakt nechceš, a že se to hodí max. na ten obchod, jenže tam to konkuruje ojetým vránám za 50-100 tisíc, kterých si můžeš pořídit za cenu jednoho Springa 2-3 kusy, a ještě ti zbude na benzin na 5 let ježdění.
Ano jsi úplně stejný fanatik jako ti na které nadáváš... Pokud si budu čísla tahat z prdele jako ty, nebo oni, také tě s nimi utluču...
Jo jsme dva fanatici.
Čísla si cucám z prstu.
A baví mě sledovat jak ho to rozpálí do ruda.
A začne valit ještě větší bludy.
Například:
Audi v roce 2024 "krásných" 6%.
A co jako to má dokazovat?
Příští rok můžou mít 12%.
A bude po strašení.
Tak tahej, ty tvoje čísla ti roztrhám na cucky. :-)
Já na rozdíl od tebe ta "čísla" beru na základě reálných dat a stavím z nich fakta - fakta, která se ti nelíbí, a proto je hejtuješ.
Ekonomika provozu je prostě jen jedna, ta si nehraje na nové/staré auto, spalovák/EV. Prostě spočítáš TCO a máš výsledek. A pokud se tu budeš snažit tvrdit, že EV je ekonomicky výhodnější, veřejně ti dokážu, že lžeš.
Reálná data stavíte tak aby Vám vyšli fakta která se Vám líbí.
Když padnul argument u nového spalováku, tak jste vyrukoval s ojetinou.
Jenže já můžu s ojetinou vyrukovat taky.
Za 100 000Kč elektrovůz:
https://www.sauto.cz/osobni/detail/mitsubishi/ostatni/209282463
A teď si můžete ty Vaše fakta zase předělat.
Tak aby se Vám líbili.
Jo tohle bude těžký boj pro BEV.
Protože těch ojetin z dob dieselgate z kterých se valí černý čmoud je hrozně moc.
A jejich cena padá k nule.
Nutné opravy během jednoho roku budou dražší než to auto.
A nezapomeňte připočítat likvidaci ekologické katastrofy, kterou způsobí nastartování starého traktoru v mrazech. Nebo myslíte že když roztaje černý sníh, tak se změní na čistou vodu?
Jo a kde je SoH baterie? :-D
EV z roku 2012, tedy 13 let staré, bude vhodné tak na sešrotování. Inzerát uvádí 0 km dojezd, 0 kWh kapacita, což jsou hodnoty, které bych u takto starého a malého EV očekával. To se ti úplně nepovedlo. :-D :-D :-D Leda že bys zapřáhl sebe, nebo nějakého jiného osla... jako v Afghanistánu. :-D :-D
Čísla, data, fakta. To je to, na čem záleží.
Moje "druhé" 16 let staré dieselové auto, kterým jsem najezdil 290 tisíc km a teď s ním jezdí manželka), žádný černý čmoud nevypouští - stačí se o to auto trochu starat a jezdit s ním tak, pro co bylo navrženo. Samozřejmě už má DPF a motor v perfektním stavu, tudíž čmoudíky se nekonají.
Moje "první" auto je 3 roky staré euro6d (takže plus SCR) a rovněž žádné čmoudy nevypouští. Startování v mrazu ani u jednoho auta problém není, jediná věc co pak jde viditelně ven z výfuku, je vodní pára z vody, co se tam vysrážela - tedy když zrovna mrzne, což se v poslední době neděje.
Dieselgate postihla převážně koncern VW, částečně tuším Ford, tedy automobilky, které používaly elektroniku od Bosche.
Takže ses opět nechal unést dojmologií... :-D :-D :-D
Tak reálná data z parkoviště...
"Auto na ježdění do práce = rozdíl cca 600 až 700 tisíc Kč"
Ojetý Mercedes na dojíždění do práce stojí tak o mega víc než nové VW iD4 který stojí vedle.
Když srovnáme obě jetá: jetý Bentley, který stojí asi 10x tolik co kousek dál stojící jeté Zoe.
Tři auta z porovnání jsou podobně stará a používají se k dojíždění do práce, ale BEV varianty ani když se u nich vymění po několika letech baterie, nemají šanci projet tolik v elektřině.
A teď reálná data z toho ceníku...
"Auto na ježdění do obchodu = rozdíl cca 800 až 900 tisíc Kč"
Spring vs i10 rozdíl asi 120k
Když vezmu v rámci jedné značky
Renault Clio vs R5 asi 300k
Kia Stonic vs EV3 400k
Kdyby jsi v té tvé větě vynechal "= rozdíl" můžeme se dále bavit,Hejtuju to že srovnáváš to co se ti hodí aby byl výsledek takový jako chceš. V prvním odstavci jsem předvedl to samé co ty a z toho plyne že lžeš taky...
Jenže na ježdění do práce ti stačí ojetá jedničková fábka za těch 50 tisíc. To je to, o čem je řeč, ekonomika provozu. Nepotřebuješ nové auto, nepotřebuješ "prémiovou značku." To jsou další parametry typu "chci to a to navíc," ale s ekonomikou to nemá vůbec nic společného.
Takže když to shrnu, na dojíždění do práce je nejlevnější pořídit ojetinu typu F1 (která když neshnije, tak bude jezdit do halelujá s velmi střídmou servisní činností - oleje, brzdy, apod.) a jakékoli EV, i klidně ojeté nemá šanci se tomu ekonomicky jen přiblížit. Že to tak ve skutečnosti je, to dokazují ty tisíce letitých F1 a O1 (Switfů, Golfů, Mazd a dalších aut), které si jejich (často nemajetní) majitelé hýčkají a opravují, protože to ve skutečnosti je ten nejlevnější způsob zajištění dopravy.
Srovnávám to, co jsi ty sám zadefinoval. Ne nová auta, ne EV vs. spalovák, ale nejlevnější cestu vlastním autem do práce. Že to nevychází jak sis představoval ty, to mě mrzí, ale to jsou čistá fakta, když si nebudeš hrát hru "musí to být funglovka" nebo "chci EV, ušetřím na benzinu."
Definoval jsi to ty, tak nelži...
První chci jsi uvedl ty v této i jiných diskuzích...
Chci to pro 6 lidí, chci rakev na střechu, chci aby to bylo větší, chci aby to dojelo naráz do Chorvatska...
Kup šestery tenisky a můžete dojít k nejbližšímu rybníku, nebo trochu soli do vany... Když
Samozřejmě jestli jsme pod článkem o testu ojetiny tak se omlouvám...
"Já si ho jsem ochoten koupit ve chvíli, kdy to bude dávat ekonomický smysl a omezení budou spíše marginálie"
tuhle větu jsi napsal ty, já jsem ti na ni odpověděl, tak se tady nesnaž lhát o tom, že jsem si to vymyslel.
V té nové Dacii si ještě neseděl, tak nekecej.
A stojí 420 000Kč
Tak nechápu jak může být o 800 000Kč dražší než ojetina za 50 000Kč.
Víš kolik stojí opravy ojetiny?
Já to nevím. Ale kdyby to bylo 40 000Kč ročně tak Dacii stačí vydržet 10 let a bude to šul nul.
Audi nepovažuji za luxus.
Možná v ČR v menších městech.
Ale v Praze nebo Německu to je vyšší střední trida.
Tak si běž do toho Springa sednout sám - ať víš, do jaké sračky jdeš. :-D :-D
Hlučné, nestabilní, pomalé a neschopné autíčko za půl míče (ta nejlevnější verze "od" s malou baterkou je k ničemu už úplně), oproti tomu ta ojetina za 50 je sice malé, ale dospělé a velmi fortelně vyrobené auto, které tě odveze nejen do té práce, ale když na to přijde, klidně i 500 km daleko. A její oprava tě vyjde někde u garážníka na pár drobných - proto taky ta auta stále jezdí, protože jejich provoz a opravy jsou levné a nenáročné. Udržet F1 v provozu stojí ročně do 5-6 tisíc Kč (plus gumy), žádných 40. Ta tvá Dachna se 10 let spolehlivě nedožije, do té doby se rozpadne, nebo jí umře baterka - teda ne že by na tom záleželo, protože ta ekonomika provozu nedává i tak smysl.
Audi nepovažuješ za luxus, ale Teslu jo? Ty jsi dobrej šílenec. :-D :-D :-D Audi je součást D3, tedy tzv. "prémiové trojky" MB+BMW+Audi, a to i v samotném Německu, natož pak v Praze. :-D :-D
našel jsem ti takový zábavný článek:
https://www.garaz.cz/clanek/kolik-stoji-servis-a-provoz-skody-fabia-tdi-na-320-000-km-21005660
Auto původně za půl míče, za 13 let najelo 320 tisíc a za servis+PHM se utratilo dalších 780 tisíc, tedy cca 1,2 milionu. Tak si to srovnej s náklady u EV: auto podobné velikosti (ne však výkonu, zejm. dojezd bude horší) stojí cca milion, FVE na "dobíjení zdarma" dalších aspoň 250 tisíc. Bum, stejná cena, ale to jsi ještě nebyl s EV ani jednou v servisu, nekoupils gumy, neměnil brzdovku, atd. atd. Problém u EV je ten, že 13 let se baterka v dobrém stavu prostě nedožije. Tudududum. Kdybys dobíjel ze sítě, tak pří průměrných 18 kWh na 100 km a ceně řekněme 5 Kč/kWh to je při stejném nájezdu 288 tisíc Kč... opět bummer. :-D
Tak já to myslel na světové úrovni. Rozhodně jsem nemyslel naši pidi zemičku, kde si volíme vedení co hájí pouze své zájmy.
Před pěti lety v mém blízkém okolí (Brno Žabovřesky) nebyla žádná elektrická nabíječka osobních vozů. Před pár lety postavily dvě, kousek od domu a nyní jich postavili dalších dvacet. Snad to někdo plánuje.
Mám malý nájezd, menší vůz by mi stačil. Rád poznávám novoty a EV už není nováčkem.
Mám auto ve skvělém stavu a snad ještě 4, 5 let vydrží. To už bude mít 20 let (Škoda Octavie, 2010) a bude slušný ji nechat sešrotovat. Tedy dost času si vybrat. Uvidíme kam za tu dobu EV doputuje.
1. 11. 2025, 05:38 editováno autorem komentáře