Hlavní navigace

Po 20 letech skončí AIM, jeden z klíčových komunikátorů dřevních dob spotřebitelského internetu

8. 10. 2017

Sdílet

Zdroj: Redakce
Čas rychle utíká. AIM působí dojmem pravěkého produktu, přitom to není tak dlouho, kdy patřil k nejvýznamnějším internetovým komunikátorům. Byl jako WhatsApp, jen na počítačích – a dlouho jen omezeným, pomalým a nespolehlivým vytáčeným připojením.

Facebook nenávratně proměnil podobu online komunikace, dalším zásahem dosavadního trhu byly smartphony. Komunikátory, které v době počítačů patřily k nejpoužívanějším, ustoupily na pozadí. Jedna z těchto legend koncem roku úplně skončí. AIM jste patrně nepoužívali, ale zmínku si zaslouží. Populární byl od konce 90. let hlavně v USA – v Česku se místo něj prosazovalo ICQ, jež ovšem mělo od roku 1998 společného vlastníka. Zatímco se AOL v roce 2010 rozhodlo prodat ICQ skupině Mail.ru, která službu dodnes provozuje, domácí komunikátor AIM (tj. akronym slov America Online Instant Messenger) si nechalo. Není to ale tak jednouché. Na jaře 2012 se firma zbavila vývojářského týmu, takže komunikační síť doslova ustrnula v čase. Fungovala tedy i nadále, také podpora byla poskytována, snahy posunout síť dál nicméně tímto ztroskotaly.

Změna komunikačního prostoru po roce 2010

Byla to reakce na změny v komunikaci. Do situace promlouval velkou měrou Facebook, jenž navíc v roce 2011 vydal novou mobilní aplikaci nazvanou Facebook Messenger; samotný chat na Facebooku byl dostupný od roku 2008. Kromě jeho nabídky přímé i nepřímé komunikace navíc začaly být cenově dostupnější SMS – AT&T například nabídl neomezené SMS opět v roce 2011.

V tomto roce se na špici používanosti mezi instant messengery držel dnes již neexistující Windows Live Messenger s více než 40% podílem. Data pochází od firmy OPSWAT a jsou globální. Podle stejné studie si pak 2 % drželo u nás sice hojně používané, ale globálně bezvýznamné ICQ. Podíl AIM se nicméně smrskl na 0,73 %. Ještě v roce 2005 přitom hlásil uživatelskou základnu složenou z 53 milionů lidí, přičemž MSN Mesenger ve stejné době používalo 23 milionů lidí.

https://twitter.com/aim/status/916290747850264577

Komunikátor od AOL to tedy o pouhých pár let později měl spočítané. Svým způsobem je až úctyhodné, že je provozován do dnešních dní. Uvedené podíly z roku 2011 navíc zachycují jen na osobní počítače, jenže v té době už trh také měnily smartphony. Z tradičních komunikátorů dobu migrace na smartphony vydržel prakticky jen Skype, a to ještě s tím, že výrazně ztrácí oproti největší konkurenci.

MMF24

Připomínka minulosti

AIM můžeme brát jako přežitek dob minulých, kdy se masový spotřebitelský aspekt internetu začal rozvíjet. Technologickým dinosaurem bylo ostatně i samotné AOL. To bylo v roce 2015 navíc odkoupeno americkým operátorem Verizon, jenž koupil také části Yahoo, přičemž z Yahoo a AOL vytvořil dceřinku Oath. Právě Oath dnes provozuje komunikátor AIM.

AIM byl spuštěn jako samotný komunikátor v roce 1997. Provoz sítě bude ukončen 15. prosince 2017, přičemž toto datum nám připomene konec jedné éry, ačkoli jsme v Česku AIM vlastně nikdy pořádně nepoužívali. Ukončení provozu je pak také symbolickým ukončením existence AOL, které ve své době patřilo k internetovým matadorům.

Byl pro vás článek přínosný?