Teď ještě ceny a můžeme o tom uvažovat. Proč kupovat něco co je násobně dražší než konkurence, navic bez možnosti upgradu na stejné platformě?
PS: Intel procesory mám rád, ale vadí mi, že nás má Intel za hlupáky.
19. 12. 2024, 07:18 editováno autorem komentáře
Upgrade na stejne platformě je záležitost naprostého minima, u nás samo domo skladane desktopy dělají asi 6% trhu s pocitaci a to ještě neznamená že někdo bude upgradovat procesor. Normalni praxe je vyměnit vse, nebo třeba jen cpu+desku. Pri průměrném stari pocitace pres 7 let asi ani není prostor k upgradu, sebelepší 7+let stary bude vykonove horsi nez levny, aktualni low end.
Nesouhlasím. Rukama mi prošlo spoustu starého HW. Co po 7 letech někdo vyhodil protože si koupil nový.
Někdy bohužel bez možnosti upgrade. Konečná jsou většinou 2 sloty RAM.
A někdy to zabije intel, když do desky pasuje jen jedna generace. Pak upgrade stojí tisíce a nemá to smysl.
Ale někdy se za pár korun podaří vyměnit CPU a docvaknout RAM a PC může vesele dál fungovat.
V dobách kdy AMD skomíralo to byl například socket 1366.
Dnes do 7 let staré AM4 desky koupíte nový CPU za pár tisíc a máte výkon nového mainstreamu.
Nebo na bazaru koupíte za pár stovek něco jako Ryzen 3600. A máte dnešní low-end.
Jako na nejmodernější hry to nebude protože to bude brzdit stará PCIe 3.0 a DDR4.
Ale na vše ostatní AM4 stačí.
Při troše štěstí seženete Ryzen 7 5800X3D a desku která umí PCIe 4.0. Pak to rozběhá i nejnovější hry.
"Jako na nejmodernější hry to nebude protože to bude brzdit stará PCIe 3.0 a DDR4.
Ale na vše ostatní AM4 stačí.
Při troše štěstí seženete Ryzen 7 5800X3D a desku která umí PCIe 4.0. Pak to rozběhá i nejnovější hry."
Takže stejně když chcete hrát nové hry (hráči jsou většina doma sestavených PC takže to chcete) cpu+desku, ušetříte jen na RAM.
Nevim kámo máš tady slohovku a pak napíšeš že je potřeba cpu+desku na nové hry.
Příjde mi že to trochu ztrácí smysl.
19. 12. 2024, 23:31 editováno autorem komentáře
X3D procesory mají tu příjemnou vlastnost, že zmírňují závislost herního výkonu na rychlé paměti. Ne že by s nimi rychlé paměti nic nepřidávaly, ale s pomalýma už člověk přijde o míň výkonu než s normálním procesorem Ryzen nebo s Intelem. Tím je to právě zajímavé jako ten upgrade starých desek a sestav, protože se dají použít i staré DDR4.
Jen je škoda že 5800X3D je drahý nebo nedostupný, protože 5700X3D je poněkud kompromis. Ten PCIe už by mě vůbec netrápil, proti ostatním faktorům to u levného PC bude prkotina (pokud se nebude používat grafika s rozhraním PCIe 4.0 ×4 jako Radeon RX 6500 XT).
Jo je škoda že AMD přestala vyrábět Ryzen 7 5800X3D.
Ale vidíme že všechny kapacity použila na výrobu Ryzen 7 9800X3D a stejně to nestačí.
https://x.com/TechEpiphanyYT/status/1868742788029821284
EDIT:
6core 7600X3D je odpad při výrobě 9800X3D.
20. 12. 2024, 08:03 editováno autorem komentáře
Oprava.
7600X3D je Zen4.
9800X3D je Zen5.
Takže se vyrábí na jiných linkách.
A myslím že 7600X3D se už nevyrábí.
Bude jen doprodej.
Osobně provozuju na AM4 R7 5700X3D, který ještě sehnat jde a naprostá spokojenost, ztráta výkonu je podle testů cca 10%, ale na druhou stranu má asi podstatně pohodovější nároky na chlazení. Mám na něm starej Silentium Spartan a teploty naprosto v pohodě. Nedávno jsem lacino sehnal RX 6800 a je to celkem prima dvojka.
Smysl to má.
Mě je jedno jestli budete dělat upgrade nebo ne.
Já řeším co se stane s PC po tom co ho vyhodíte. Nechci aby skončilo na skládce.
Můžeme ho poslat na "ekologickou" recyklaci.
V Africe ho hodí do kotle protože dřeva mají málo a emise do ovzduší tam nikdo neřeší.
A nebo po mírném upgrade ještě může sloužit další roky. 4k to třeba neutahne ale v kombinaci s HD monitorem na tom půjdou bez problémů sledovat videa a po přidání GPU i hrát hry.
Umělá omezení upgrade (Zejména málo slotů pro RAM nedej bože pájená RAM a disk) bych zakázal. Intel by za ty jejich praktiky (nová generace CPU = nová deska) měl dostat pokutu.
"sebelepší 7+let stary bude vykonove horsi nez levny, aktualni low end."
S tím taky nesouhlasím.
U konkurence vyšel před týdnem test ThreadRipperu 1950X.
Tento CPU byl to nejlepší v roce 2017.
Je tedy 7 let starý.
16/32 C/T s boostem 4GHz jsou na dnešní dobu slušné parametry.
Efektivita bude mizerná kvůli nízkému IPC a spotřebě 180W.
Ale low-end to strčí do kapsy.
Však já mluvil o sobě. Co mi je potom, jak to mají ostatní. Nyní si pořídím Ryzen 7700, protože mi bohatě stačí a je levný. Za čtyři roky si koupím ve výprodeji nějaký Ryzen 10 000 a prodloužím životnost o dalších pět let. Mně to tak stačí.
Kombinace produktů od Intelu a Microsoftu je zastaralá. Obě firmy mají to nejlepší v PC už za sebou.
Něco podobného jsem slyšel, když jsem na prvních 10 PC v herně instaloval Windows XP na Pentium 4, s GPU NV FX5200. Uběhlo více jak dvacet let a stále se nic nemění. Je mi 45 a konce těchto dvou technologických gigantů se nedožiju.
19. 12. 2024, 12:22 editováno autorem komentáře
No jo, v té době nic lepšího od NV nebylo, pár měsíců na to vyšly Nv FX5900XT. To měly další čtyři stanice. Ale v pohodě, tehdy celou hernu tahlo 1mega internet a hrál se převážně CS 1.6, DOTA, Quake a Day of Defeat. Vše šlapadlo jako hodinky. První herna v ČR postavená na Windows XP. Optické myši šly hned do koše a vrátili se kuličky. Tehdy to bylo v plenkách a hrozný lagy. To je tak dávno. Úplně jiné starosti.
19. 12. 2024, 14:37 editováno autorem komentáře
Sústredil by som sa už na opraveného nástupcu, najlepšie bez atóm shitov a s funkčným HT !
Inak ceny pôjdu do prdele ako vidíme u predraženého osem-jadierka 9800x3d za cenu čo som začiatkom roku kúpil 16j X3D ...
K čemu HT?
AVX512 bych ocenil mnohem víc.
Tedy AVX512 od AMD. To pseudo AVX od intelu stojí za prd.
HT přidá 50% výkonu v ideálním případě. V průměru spíš 20% pro MT úlohy. Ale většinou to je nula.
A někdy má negativní dopad. Hlavně hry.
AVX512 přidá 100% výkonu v ideálním případě. A hlavně nikdy žádný neubere.